استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی یکی از مسیرهای پرطرفدار برای ورود به دنیای معلمی است، به‌ ویژه برای افرادی که نتوانسته‌اند از طریق دانشگاه فرهنگیان یا آزمون‌های رسمی آموزش و پرورش وارد این حرفه شوند. این مدارس با ارائه فرصت‌های شغلی متنوع، امکان شروع یا ادامه فعالیت در حوزه آموزش را برای معلمان تازه‌کار و باتجربه فراهم می‌کنند. در این مقاله، شرایط، مدارک لازم و مراحل استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

شرایط معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی

برخی از علاقمندان به شغل معلم ابتدایی، شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یا قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را ندارند. این افراد می توانند به صورت آزاد در مدارس غیرانتفاعی به عنوان معلم ابتدایی استخدام شوند.

به طور کلی مدارس غیرانتفاعی کشور برای استخدام معلم ابتدایی بر اساس آیین نامه خاص و یکسانی عمل نمی کنند و شرایط معلم شدن در هر یک از این مدارس متفاوت است. از این رو، کارشناسان ایران تحصیل توصیه می کنند که قبل از هر اقدامی، راجع به شرایط استخدام آموزگاری در مدارس غیرانتفاعی پرس و جو کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید.

مهم ترین شرایط به کارگیری آموزگار ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی شامل موارد زیر می باشد:

  • برخورداری از سلامت جسمی
  • داشتن شرایط سنی مورد نیاز
  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط
  • نداشتن سوء پیشینه و برخورداری از حسن شهرت
  • سابقه تدریس در مدارس یا سابقه تدریس خصوصی
  • برخورداری از مهارت کار با دانش آموز و مدیریت کلاس

هر یک از مدارس غیرانتفاعی شیوه نامه استخدامی مخصوص به خود را دارد. برخی از این مدارس تنها با بررسی رزومه و سوابق کاری اقدام به جذب نیروهای مورد نظر خود می کنند. مدارس غیرانتفاعی خاص و برند معمولا با برگزاری یک آزمون داخلی و مصاحبه، نیروهای خود را استخدام می کنند.

مدارک مورد نیاز برای آموزگاری در مدارس غیرانتفاعی

متقاضیان استخدام آموزگاری که شرایط لازم برای معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی را دارند باید یکسری مدارک را جهت بررسی به صورت حضوری به مدیریت مدرسه مورد نظر ارائه دهند. مدارک لازم برای معلم شدن با توجه به شرایط هر مدرسه متفاوت است. اما بطور کلی، مدارک اصلی معلمی در مدارس غیرانتفاعی عبارتند از:

  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی
  • کپی و اصل آخرین مدرک تحصیلی
  • مدارک مربوط به تجربه شغلی
  • گواهی مربوط به دوره های آموزشی مربوط به تدریس

موارد بالا اصلی ترین مدارک برای آموزگاری در مدارس غیرانتفاعی است. با این حال توصیه می کنیم متقاضیان کلیه مدارکی که در استخدامی مدارس غیرانتفاعی موثر است را به مدیریت مدرسه ارائه دهند. این مدارک می تواند به منزله یک امتیاز برای پذیرش در این نوع مدارس مفید باشند.

مدارک مورد نیاز برای آموزگاری در مدارس غیرانتفاعی

نحوه استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی

مدارس غیرانتفاعی هر ساله قبل از شروع سال تحصیلی بر حسب نیاز خود اقدام به استخدام معلم می نمایند. برخی از مدارس غیرانتفاعی آگهی استخدام خود را در سایت های کاریابی منتشر می کنند. با این حال، بیشتر مدارس غیرانتفاعی آگهی عمومی خاصی برای استخدام معلم ابتدایی ندارند.

در ادامه برای راهنمایی بیشتر شما عزیزان، مراحل اصلی معلم شدن مدارس غیرانتفاعی را توضیح داده ایم.

1-مراجعه حضوری به مدرسه مورد نظر

2-تکمیل فرم ثبت نام

3-ارائه مدارک مورد نیاز

4-شرکت در آزمون داخلی یا مصاحبه توسط مدرسه(این مرحله مطابق با آیین نامه هر مدرسه اجرا می شود و ممکن است برخی مدارس این مرحله را نداشته باشند)

5-گزینش

6-انعقاد قرارداد

فرم ثبت نام معلمیِ در مدارس غیرانتفاعی

متقاضیان استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی علاوه بر ارائه مدارک باید فرم ثبت نام معلمی را تکمیل کنند. فرم درخواست استخدام مدارس غیرانتفاعی بر اساس مدرسه متفاوت است. اما به طور کلی، این فرم شامل اطلاعات زیر می باشد:

نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، کدملی، وضعیت تاهل، آدرس، شماره تماس

  • اطلاعات تحصیلی

مدرک و رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، معدل، گواهینامه های مرتبط

تجربه کاری، شرح وظایف در شغل قبلی، آدرس محل کار قبلی

مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های زبانی، مهارت های کامپیوتری

تکمیل بخش‌های بالا در فرم ثبت نام الزامی است. اما بخش های دیگری در این فرم وجود دارند که پر کردن آنها اختیاری است مانند بخش مربوط به حقوق پیشنهادی، معرفی نامه و عکس پرسنلی.

فهرست رشته های مورد نیاز برای استخدام آموزگاری غیرانتفاعی

برای معلم شدن در مقطع ابتدایی مدارس غیرانتفاعی باید مدرک تحصیلی از رشته های مورد نیاز را ارائه کنید. برخی از این رشته عبارتند از:

  1. آموزش و پرورش ابتدایی
  2. آموزش کودکان استثنائی
  3. مربی پیش دبستانی
  4. مشاوره
  5. راهنمایی و مشاوره گرایش پرورشی
  6. راهنمایی و مشاوره گرایش مشاوره
  7. علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

معلم ابتدایی غیرانتفاعی

مزیت های معلم ابتدایی شدن در مدارس غیرانتفاعی

معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی علاوه بر حس خوب تدریس و فعالیت در یک محیط پویا و فرهنگی، یک سابقه کاری خوب و تاثیرگذار جهت قبولی در استخدامی آموزش و پرورش محسوب می شود. در حقیقت، سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی یک امتیاز در آزمون استخدامی است و شرایط پذیرش را آسان تر می کند.

تفاوت استخدام معلم ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی با مدارس دولتی

اصلی ترین تفاوت استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی با مدارس دولتی مربوط به نوع قرارداد کاری و حقوق و مزایا است.

نوع قرارداد: مدارس غیرانتفاعی نیروهای مورد نیاز خود را به صورت حق التدریسی یا آزاد استخدام می کنند. بنابراین، قرارداد یک معلم ابتدایی با مدارس غیرانتفاعی به صورت پیمانی یا قراردادی است.

حقوق و مزایا: استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی در مقایسه با نیروهای رسمی آموزش و پرورش درآمد و مزایای شغلی کمتری دارند. حقوق یک معلم ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی بر اساس سابقه و میزان ساعات تدریس وی مشخص می شود. از این رو، حقوق آموزگاران مدارس غیرانتفاعی متغیر است. علاوه بر این، در فصل تابستان حقوقی به معلمین غیرانتفاعی تعلق نمی گیرد.

تفاوت استخدام معلم ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی با مدارس دولتی

مشاوره معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی

همانطور که در محتوا توضیح دادیم، شرایط جذب معلم ابتدایی در هر یک از مدارس غیرانتفاعی متفاوت است. به همین دلیل، بهتر است فرد متقاضی از قبل درباره فرایند پذیرش و نحوه ارزیابی هر مدرسه برای استخدام نیرو تحقیق کند تا با آگاهی کامل در مصاحبه یا آزمون داخلی مدرسه شرکت نماید.

کارشناسان ایران تحصیل آماده اند تا اطلاعات لازم در رابطه با شرایط و نحوه استخدام شدن به عنوان آموَزگار در مدارس غیرانتفاعی را در اختیار متقاضیان گرامی قرار دهند و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی ایران تحصیل راهنمایی نمایند.

خلاصه مقاله

استخدام به عنوان معلم ابتدایی در مدارس غیرانتفاعی یکی از روش‌های ورود به شغل معلمی است، به‌ویژه برای افرادی که نمی‌توانند از طریق دانشگاه فرهنگیان یا آزمون استخدامی آموزش و پرورش وارد شوند. شرایط استخدام در این مدارس متنوع بوده و شامل مواردی چون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، سابقه تدریس، و سلامت جسمی می‌شود. مراحل استخدام شامل مراجعه حضوری، ارائه مدارک، و شرکت در مصاحبه یا آزمون داخلی است. این نوع استخدام به‌صورت قراردادی بوده و از نظر حقوق و مزایا با استخدام رسمی در آموزش و پرورش تفاوت دارد.

برای دانلود PDF مقاله استخدام معلم ابتدایی غیرانتفاعی کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

source

توسط funkhabari.ir