همه ما بازی هایی با محوریت زمان آینده یا فانتزی قرون وسطایی تجربه کرده‌ایم، اما تعداد بازی‌هایی که در زمان حال اتفاق می‌افتند، بسیار کم ست. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

استثناها

البته چند استثنا هم وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین فرنچایزها، یعنی Grand Theft Auto، در زمانی نزدیک به تاریخ انتشار خود اتفاق می‌افتد. بازی‌های دیگری مانند Watch Dogs و Heavy Rain نیز در زمان نزدیک به زمان حال قرار دارند. اما این بازی‌ها کلیت موضوع را تغییر نمی‌دهد.

در این بخش به بررسی دلایلی می‌پردازیم که به نظر ما بازی‌های با دوره زمانی متفاوت برای بازار جذاب‌تر هستند:

قدیمی شدن

این یک واقعیت شناخته شده است که بازی‌هایی که در زمان حال اتفاق می‌افتند، می‌توانند طی چند سال با تغییر سریع تکنولوژی و پیشرفت علم قدیمی شوند. این می‌تواند تأثیر مثبت و منفی بر بازی داشته باشد. از یک طرف می‌تواند برای بازیکنان حس نوستالژی ایجاد کند، زیرا آن‌ها به دوران گذشته زندگی خود باز می‌گردند. از سوی دیگر، ممکن است گیمرهای جوان‌تر به ترند‌ها و مسائل روز آن دوران علاقه‌ای نداشته باشند. بازی‌هایی که در آینده دور یا گذشته مرموز اتفاق می‌افتند، ماندگارتر هستند، زیرا به نظر می‌رسد که چیزی جدید و هیجان‌انگیز به کاربر نشان می‌دهند تا چیزی که مردم ممکن است شخصاً تجربه کرده باشند.

تمرکز اصلی

چرا بازی های کمی در زمان حال روایت می‌شوند؟

حتی زمانی که بازی‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man و It Takes Two در زمان حال اتفاق می‌افتند، تمرکز آن‌ها هرگز روی دوره زمانی نیست. در حالی که بازی‌هایی مانند The Order 1886 می‌توانند از محیط تاریخی خود به عنوان پایه استفاده کنند، بازی‌های مدرن باید برخی جنبه‌های عرفانی و جذاب اضافه کنند که از روزمرگی فاصله بگیرند.

بیایید بازی ذکر شده را به‌عنوان مثال در نظر بگیریم. Marvel’s Spider-Man داستان پیتر را در مورد تعادل زندگی بین یک فرد معمولی و یک ابرقهرمان روایت می‌کند. نمونه‌هایی از استفاده از وسایل و ویژگی‌های دوره زمانی بازی برای کمک به روایت داستان آن وجود دارد، مثل پیام دادن Peter و MJ از طریق موبایل، اما دیدن ادغام ویژگی‌های دوران مدرن مانند آنچه Spider-Man برای یک صحنه کوتاه انجام داد، نادر است. این بازی بیشتر برای فرار از روزمرگی، روی اتفاقات هیجان‌انگیز ابرقهرمانی تمرکز می‌کند تا ویژگی‌های مدرن دوران حال.

جذابیت و کاریزما

چرا بازی های کمی در زمان حال روایت می‌شوند؟

Dark Souls ،The Elder Scrolls و Cyberpunk 2077 چه چیز مشترکی دارند؟ یک اتمسفر بسیار خاص. جو چنین آثاری از این واقعیت ریشه می‌گیرد که دنیای آن‌ها بسیار متفاوت از دنیای ما است، اما بسیار کامل به نظر می‌رسد. مثال‌های بی‌شماری وجود دارند که در آن محیط قرون وسطایی، آینده دیستوپیایی یا غرب وحشی باعث می‌شوند بازی‌ها هیجان‌انگیزتر و قابل کاوش‌تر شوند. نمی‌توان همین را در مورد بازی‌های امروزی گفت.

همیشه کنجکاوی در مورد یک میخانه وجود دارد که کاوش آن را هیجان‌انگیزتر از یک بار امروزی می‌کند، چیزی در مورد یک مسیر ویکتوریایی وجود دارد که کنجکاوی برای نگاه کردن به اطراف را بیشتر می‌کند. نمی‌توان جذابیت یک دنیای هزار سال پیش را با چیزی که مدرن‌تر است مقایسه کرد. به زبان ساده، ما گذشته را عاشقانه می‌بینیم و از چشم‌انداز آینده هیجان‌زده هستیم، که باعث می‌شود حال حاضر در مقایسه کسل‌کننده‌تر به نظر برسد.

نتیجه‌گیری

بازی‌های آینده یا گذشته از آن جهت که حال حاضر کمتر هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، بازارپسندتر هستند. با این حال، آثار مبتنی بر دوران کنونی نیز می‌توانند جذاب باشند. امیدواریم روزی یک بازی بتواند همان احساس جادویی را به تصویر بکشد. با توجه به رشد سریع صنعت بازی، قطعا در نهایت یک بازی جذاب با محوریت روزمرگی مدرن را خواهیم دید.

source

توسط funkhabari.ir