دیجیتال فاندری موفق به دریافت اطلاعات بیشتری از عملکرد کنسول PS5 Pro شده است. تحلیلگران مدعیاند که این کنسول پیشرفته، بازی آلن ویک 2 را با وضوح 864 پیکسل، آن هم در حالت پرفورمنس اجرا میکند. این در حالی است که سونی قول اجرای تمامی بازیها با وضوح 4K و سرعت فریم بالاتر از مدل استاندارد پلی استیشن 5 را داده است.
تحلیل و بررسی دیجیتال فاندری از کنسول پلی استیشن 5 پرو هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. تنها مشترکین پاترئون میتوانند آن را مطالعه کنند. البته کاربران توییتر که به این مطلب دسترسی دارند، خلاصه آن را منتشر کردهاند. دیجیتال فاندری متوجه شده که بازی The Last of Us 2 با وضوح 1440p و 60 فریم در ثانیه اجرا میشود و خبری از 4K نیست. تنها کیفیت تصویر به دلیل استفاده از فناوری PSSR بهتر شده است.
وضوح بازی Ratchet and Clank Rift Apart هم بین 1440p و 1800p است. تنها تفاوت مدل پرو با عادی این است که بازی رچت و کلنک با سرعت فریم 60 اجرا میشود. در نهایت فناوری PSSR هم اجازه میدهد تا وضوح بازی به 4K آپاسکیل شود. نکته نگرانکننده، وضوح بازی آلن ویک 2 است. این بازی در حالت پرفورمنس با وضوح 864 پیکسل و 60 فریم در ثانیه اجرا میشود. وضوح حالت کوالیتی هم 1260p با نرخ 30 فریم در ثانیه است. در نتیجه هیچ تفاوتی بین وضوح آلن ویک 2 در کنسول استاندارد و پرو وجود ندارد.
آمار و ارقام نگرانکننده PS5 Pro
تنها تفاوت بزرگ بازیهای پلی استیشن 5 پرو، فناوری PSSR است. این فناوری مشابه DLSS طراحی شده، اما عملکرد آن اندکی متفاوت است. در واقع PSSR باعث افزایش کیفیت پیکسلهای تصویر میشود، اما تعداد آنها را افزایش نمیدهد. به عبارت دیگر، آپاسکیل و افزایش وضوح بازی از قابلیتهای این فناوری انحصاری نیست. هرچند عجیب است که کنسول PS5 Pro با قدرت پردازش گرافیکی بیشتر، همچنان وضوح تصویر پایینی ارائه میدهد. این باعث شده تا تفاوت چشمگیری بین مدل پایه و پرو حس نشود.
دیجیتال فاندری معتقد است که کارت گرافیک RTX 4070 مشابه کارت گرافیک PS5 Pro است. این در حالی است که پردازنده گرافیکی انویدیا به راحتی میتواند بازی Alan Wake 2 را با وضوح 4K اجرا کند و حتی بیشتر از 40 فریم ارائه دهد. دیجیتال فاندری در ادامه گزارش نوشته است که کنسول PS5 Pro، بازی Assassin’s Creed Shadows را در حالت پرفورمنس با وضوح 864 پیکسل اجرا میکند. به عبارت دیگر، پلی استیشن 5 پرو برای اجرای بازیها با نرخ 60 فریم، وضوح اصلی را بهشدت کاهش میدهد.
مارک سرنی هنگام معرفی PS5 Pro اعلام کرد که این کنسول برای حذف دو حالت گرافیکی کوالیتی و پرفورمنس ساخته شده است. هرچند گزارشها نشان میدهند که گیمرها همچنان نیاز به استفاده از این دو حالت گرافیکی دارند و تازه خبری هم از وضوح 4K نیتیو نیست.
منبع: Tech4Gamers
source