برق انداختن طلا و جواهرات : جواهرات لوازم گرانبهایی هستند که ظرافت و استایلی خاص را به هر فرد اضافه می کنند. با این حال، با گذشت زمان، آنها می توانند درخشش و زیبایی اصلی خود را به دلیل گرد و غبار، عرق و سایر عوامل خارجی از دست بدهند. تمیز کردن صحیح جواهرات نه تنها باعث درخشندگی آنها می شود بلکه عمر آنها را نیز افزایش می دهد. در این مقاله، ما چند راه ساده و موثر برای حفظ ظاهر جواهرات را بررسی خواهیم کرد. تا پایان مطلب برق انداختن طلا و جواهرات، بخش ترفندهای زندگی مجله خبری چشمک را همراهی کنید.

برق انداختن طلا و جواهرات

طلا یکی از زیباترین و گران بهاترین زیورآلات است که یکی از دلایل شهرت آن، براق بودن و جلا داشتن آن است. با گذشت زمان طلا به آهستگی دچار کدری و لکه روی سطح خود می شود و اگر از زیورآلات طلایتان مراقبت نکنید، خیلی زود جذابیتشان را از دست می دهند. بنابراین لازم است حتما هر چند وقت یک بار تمیز شوند تا درخشش خود را دوباره به دست بیاورند. به چندین روش مختلف می‌توان طلا و جواهرات را تمیز و براق کرد که ما در این مقاله به بررسی روش های برق انداختن طلا و جواهرات می پردازیم.

آماده سازی

قبل از شروع تمیز کردن جواهرات خود، مهم است که بدانید از چه موادی ساخته شده است. طلا، نقره، پلاتین و سنگ های قیمتی نیاز به روشهای متفاوتی دارند. حتما دستورالعمل های سازنده را به دقت بخوانید یا با یک جواهرساز قابل اعتماد مشورت کنید. یک زمینه کاری تمیز و با نور مناسب، ترجیحاً روی یک پارچه نرم برای جلوگیری از آسیب تصادفی آماده کنید.

تمیز کردن طلا

با روش های مختلف می توان طلا را تمیز کرد. برخی از مهمترین این روش ها عبارتند از:

آب و مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن جواهرات طلا، محلولی را با آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی ملایم آماده کنید. جواهرات را حدود 15 دقیقه در محلول فرو کنید. سپس از یک برس نرم مانند مسواک استفاده شده استفاده کنید تا آلودگی را از سطوح و شکاف ها پاک کنید. با آب گرم بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

برق انداختن طلا و جواهرات

 آب و نمک

به گزارش النا گلد گالری ساده ترین روش استفاده از  آب نمک است. 3 قاشق نمک را در نصف لیوان آب داغ بریزید. طلاهایتان را یک شب در این محلول بگذارید. صبح روز بعد آنها را با آب بشویید و با پارچه نرم خشکشان کنید.

برق انداختن طلا و جواهرات

سركه

یکی دیگر از روش های خانگی استفاده از سرکه است. به طور کلی استفاده مداوم و زیاد از سرکه برای شستن طلا و تمیز کردن آن زیاد توصیه نمی شود، چون سرکه حالت اسیدی دارد و باعث خورندگی طلا می‌شود. دو قاشق چای‌خوری نمک را درون نصف لیوان سرکۀ سفید بریزید و هم بزنید. طلا را درون این محلول قرار دهید تا چند دقیقه بماند. سپس آن را از درون سرکه بیرون بیاورید. زمانی که سیاهی های روی طلا از بین رفتند، طلا را از محلول خارج کرده و با آب ولرم بشورید و در انتها آن را با یک دستمال نرم کاملا خشک کنید.

خمیردندان و مسواک

دیگر روش خانگی برای تمیز کردن طلا استفاده از خمیردندان است. مقداری خمیر دندان ژله ای روی پارچه یا مسواک بریزید. طلاهایتان را با دقت با خمیر دندان صیقل بدهید. در نهایت آنها را با آب بشویید و خشک کنید.

برق انداختن طلا و جواهرات

فویل آلومینیوم

یک ظرف کم عمق مثلا یک بشقاب بردارید و آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید. طلاهایتان را روی فویل قرار بدهید. حالا محلول یک لیوان آب گرم با 2 قاشق غذاخوری نوشابه را روی آنها بریزید. طلاها را به مدت 8-10 ساعت در بشقاب بگذارید. بعد آنها را بشویید و تمیز کنید.

برق انداختن طلا

براق کردن طلا سفيد

طلای سفید همان فلز طلا است که با سایر فلزها ترکیب شده و ظاهری سفیدی پیدا کرده است. بنابراین روش‌های برق انداختن طلای سفید، مانند طلای زرد است و تفاوتی با آن ندارد. فقط باید توجه کنید که کلیه این روش‌ها باید با ملایمت انجام شوند و پس از اتمام کار نیز، باید قطعه طلا سفید خشک شود.

تمیز کردن نقره

نقره به مرور زمان اکسیده و سیاه می شود. برای تمیز کردن آن می توانید از پارچه مخصوص نقره استفاده کنید یا مخلوطی از آب داغ، جوش شیرین و آلومینیوم تهیه کنید. جواهرات را برای چند دقیقه در محلول غوطه ور کنید و سپس آن را به آرامی با یک پارچه نرم مالش دهید. خوب بشویید و کاملا خشک کنید.

تمیز کردن سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی مانند الماس، یاقوت و زمرد نیاز به مراقبت ویژه دارند. از استفاده از مواد شیمیایی تهاجمی که می تواند به آنها آسیب برساند خودداری کنید. یک روش بی خطر این است که آنها را با چند قطره صابون خنثی در آب گرم فرو کنید و سپس آنها را به آرامی با یک پارچه نرم مالش دهید. هر قطعه را به خوبی خشک کنید تا از لکه آب جلوگیری شود.

توصیه های عمومی

از پوشیدن جواهرات خود در حین انجام ورزش، انجام کارهای خانه یا هنگام استفاده از محصولات شیمیایی مانند عطر یا اسپری مو خودداری کنید. جواهرات خود را در مکانی خشک و تاریک، ترجیحا در کیسه های جداگانه یا جعبه های آستردار نگهداری کنید تا از خراشیدگی جلوگیری شود.

 

source

توسط funkhabari.ir