ابراهیم عقیل کیست بیوگرافی ابراهیم عقیل فرمانده ویژه حزب‌الله کیست با ماجرای ترور او توسط اسرائیل را در این صفحه بخوانید.

بیوگرافی ابراهیم عقیل

ابراهیم عقیل، یکی از فرماندهان ارشد و باسابقه حزب‌الله لبنان و به عنوان مرد شماره دو حزب الله شناخته میشود که توسط اسرائیل در 30 شهریور 1403 ترور شد.

حضور و نقش ابراهیم عقیل در حزب‌الله و قرار گرفتـن او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی، به دلیل فعالیت‌های گسـترده حزب‌الله در منطقه و فراتر از آن، او را به یکی از مهم‌ترین چهره‌های مقاومت در برابر غرب و اسرائیل تبدیل کرده است.

بیوگرافی ابراهیم عقیل فرمانده ویژه حزب‌الله کیست +ماجرای ترور

اما تأثیرگذاری او در راهبردهای نظامی حزب‌الله و ارتباطاتش با سایر گروه‌های مقاومت منطقه‌ای، از جمله ارتباط نزدیک با سپاه قدس ایران، واضح است.

جایزه برای دستگیری توسط امریکا

در سال ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده برای هرگونه اطلاعاتی که به دستگیری یا افشای محل ابراهیم عقیل منجر شود، مبلغ ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

این جایزه به دلیل نقش او در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های حزب‌الله و ارتباط مستقیم او با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تعیین شد.

آمریکا عقیل را به دلیل مشارکت در فعالیت‌های تروریستی و حملات علیه نیروهای غربی، از جمله عملیات‌هایی در دهه ۱۹۸۰، به‌ ویژه در جریان جنگ داخلی لبنان، تحت تعقیب قرار داده بود.

ابراهیم عقیل کیست

مهم‌ترین اطلاعاتی که در مورد او وجود دارد به شرح زیر است:

سفارت امریکا در بیروت و مرکز تفنگداران دریایی در آوریل ۱۹۸۳ را بر عهده گرفت.

در طول دهه ۱۹۸۰، عقیل یکی از اعضای کلیدی سازمان «جهاد اسلامی» بود که مسئولیت بمب گذاری در
رادیو ارتش اسرائیل بلافاصله پس از این عملیات هدف‌گیری گفت: «نیروی هوایی در بیروت یک نشست نظامی حزب‌الله را هدف قرار داد و مشخص نیست که آیا ابراهیم عقیل ترور شده است یا خیر» .

در آوریل ۲۰۲۳، وزارت امور خارجه ایالات متحده برای هر کسی که اطلاعاتی در مورد عقیل ارائه دهد تا ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

دومین فرمانده ارشد حزب الله پس از فواد شکر که در حمله اسرائیل در ۳۰ ژوئیه در حومه جنوبی به شهادت رسید.

فرمانده نیروی رضوان، یگان نیروهای نخبه حزب الله.

عضو شورای جهاد، عالی‌ترین نهاد نظامی در حزب الله.

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹، وزارت امور خارجه ایالات متحده او را به عنوان «تروریست بین‌المللی» معرفی کرد.
در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵، وزارت خزانه داری ایالات متحده عقیل را به عنوان «تروریست» معرفی کرد.

ماجرای شهادت

خبرنگار الجزیره گزارش داد که یک هواپیمای اسرائیلی سه موشک به سمت یک ساختمان مسکونی در منطقه القائم در حومه جنوبی شلیک کرد و تاکید کرد که منطقه مورد نظر مملو از ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌ها بود.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که تجاوز هوایی به جنوب بیروت با جنگندۀ اف۳۵ و با ۲ شلیک فروند موشک به ساختمانی در منطقه «الجاموس» در ضاحیه رخ داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد: ما یک حملۀ دقیق در بیروت انجام دادیم و در این مرحله هیچ تغییری در دستورالعمل‌های جبهۀ داخلی ایجاد نشده است.

رادیو ارتش اسرائیل به نقل از یک منبع امنیتی این رژیم مدعی شد که هدف از حمله هوایی به منطقه ضاحیه، ترور «ابراهیم عقیل» رئیس اداره عملیات حزب‌الله بوده است.

source

توسط funkhabari.ir