سیداحمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور در بیست و هشتمین نشست هیأت عمومی دیوان محاسبات کشور در خصوص تفریغ بودجه ۱۴۰۲ که صبح امروز(دوشنبه، ۲ مهرماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در محل این دیوان برگزار شد و ۳۱ استان نیز به صورت وبیناری به آن متصل بودند، نظارت مؤثر و اعتمادآفرین را یکی از موضوعات مهمی برشمرد که در ابلاغ رئیس مجلس در ابتدای دوره ذکر شده بود و گفت: دیوان امروز مبنای فعالیت خود را بر این اساس گذاشته است تا نظارتی مؤثر داشته باشیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور بر همین اساس تصریح کرد: نظارت به خودی خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای اصلاح امور و رسیدن به وضع مطلوب است از این رو همکاران دیوان با رویکرد پیشگیرانه موضوعات خود را در دیوان محاسبات دنبال می کنند.

وی در ادامه موضوع آموزش را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم که در ارتباط با مجموعه قوانین و مقررات و در قالب مجموعه ای از تکالیف برنامه و قانون بودجه، پیش از وقوع هرگونه انحراف از معیار، آموزش و تذکر لازم را به عنوان اقدام پیشگیرانه انجام دهیم.

دستغیب در ادامه با بیان اینکه نزدیک ۱۷ هزار ساعت جلسات آموزشی از سوی حسابرسان کل و برخی مستشاران برای معاونان اداری-مالی و ذیحسابان صورت گرفته است، یادآور شد: آخرین جلسه ما با حضور رئیس جمهور شهید برگزار شد و ابتدای آبان ماه سال جاری نیز مجمع معاونان اداری-مالی سراسر کشور را با حضور رئیس مجلس برگزار می کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: ما قصد مانع گذاری نداریم بلکه تلاش داریم در اهدافی که در سند چشم انداز پیش بینی شده به عنوان دیوان محاسبات بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که راهگشا و گره گشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این جلسه به صورت وبیناری و همزمان در ۳۱ استان کشور، عنوان کرد: تاکنون ۷۲ شماره گزارش تخصصی از دی ماه سال گذشته داشته ایم که عمدتا با شمایل جدید در اختیار تصمیم گیران اقتصادی قرار می گیرد.

دستغیب درادامه رویکرد اصلی دیوان محاسبات را تنظیم گری اقتصادی و ارائه اطلاعاتی عنوان کرد که بر این اساس بتوان رویه را اصلاح کرد و افزود: ما ماهیانه گزارش تحلیل منابع و مصارف بودجه، تخصیص و هدفمندی را ارائه کرده و به دنبال کاهش اطاله دادرسی هستیم. حفظ حرمت خواندگان را ملاک عمل خود قرار داده ایم و برگزاری جلسات استماع ابتکار عملی برای مرور بر دادخواست ها و آرای صادره در دیوان محاسبات بود.

رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال افزایش پرونده، تشکیل پرونده و متهم کردن افراد نیستیم، اظهار داشت: وقتی شرایط برای ما مطلوب است که کمترین میزان پرونده در دیوان تشکیل شده و امور بر وفق قانون صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیگیری تحقق فرمایشات رهبری در حوزه های مهم اقتصادی و نظارت کشور از دیگر موضوعاتی بود که آن را دنبال می کردیم، گفت: در حال حاضر نیروی انسانی مجربی در دیوان مشغول به کار هستند. نگاه ما در همه اجزایی که مورد بررسی قرار می دهیم بر مبنای فرمایشات رهبری و تأکیدات رئیس مجلس است و دیوان محاسبات به عنوان یکی از نهادها که ذیل مجلس فعالیت می کند، به دنبال تحقق اصلاح ساختار بودجه است.

دستغیب در ادامه خاطرنشان کرد: حسابرسی منابع یکی از تلاش های جدیدی است که در دیوان آن را دنبال می کنیم به این معنا که دیگر فقط مصارف را کنترل نمی کنیم بلکه رفته رفته به این سمت می رویم که به حوزه حسابرسی منابع نیز ورود کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: جرم انگاری در حال رشدی در جریان بودجه واقع شده که اگر ادامه یابد مدیران دستگاه ها را دچار مشکل می کند. مجلس به دنبال ضمانت اجرا دادن به قوانین است اما شرایط به گونه ای است که مجبور هستیم موضوعات را به دادگاه ها ارجاع دهیم.

source

توسط funkhabari.ir