فیلم شه سوار جدیدترین اثر حسین نمازی است که در ژانر کمدی-اجتماعی و خانوادگی ساخته شده است. این فیلم در شهریور 1403 در سینماها اکران شد و داستان یک ازدواج خرکی را روایت می‌کند.

کارگردانی که با فیلم آپاندیس (1396) قدم به سینما گذاشت، و سپس با فیلم شادروان (1400) جای پای خود را محکم کرد، امسال نیز فیلمی بر پرده سینماها دارد. فیلم شه سوار اثری به کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی است که اخیرا سریال سیاه چاله (1402) را از او دیده‌ایم. این فیلم از حضور بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی و هادی کاظمی بهره برده است. ژانر فیلم سینمایی شه سوار کمدی، اجتماعی و خانوادگی است. این فیلم محصولی از بنیاد سینمایی فارابی، با مشارکت بخش خصوصی، است و توزیع آن برعهده موسسه شهر فرنگ بوده است. اگر سوالی درباره تاریخ اکران فیلم سینمایی شه سوار دارید، باید بگوییم این فیلم  از 21 شهریور 1403 در سینماهای سراسر کشور به روی پرده رفت. این فیلم 95 دقیقه‌ای تاکنون نزدیک به 2.5 میلیارد تومان فروش داشته است.

این مقاله از پلازا را به بررسی فیلم کمدی شه سوار ، که یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی 1403 است، اختصاص داده‌ایم. قصد داریم داستان فیلم را بخوانیم، با بازیگران آن آشنا شویم و در انتها نیز با یک نقد کوتاه و نمرات فیلم سینمایی شه سوار در خدمت شما باشیم. اگر از علاقمندان به ژانر طنز هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین فیلم‌های طنز ایرانی 1403 را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی شه‌سوار

خلاصه فیلم سینمایی شه‌سوار داستان فیلم شه سوار

اگر اثر قبلی این کارگردان، یعنی فیلم شادروان را تماشا کرده باشید، احتمالا از میزان شباهت فیلم شه سوار با فیلم شادوران شگفت‌زده خواهید شد. جغرافیای هر دو فیلم یکی است، یک خانه قدیمی با یک پسر موفرفری و خانواده‌هایی که شباهت بسیاری به هم دارند. داستان هر دو فیلم با مرگ یک شخصیت آغاز می‌شود و هر دو داستان خود را در یک مراسم روایت می‌کنند. حسین نمازی نیز به این شباهت‌ها اشاره کرده و ظاهرا قصد دارد فیلم بعدی خود را نیز با همین قالب به مخاطب ارائه کند. احتمالا این قالب قرار است به امضای شخصی آقای نمازی در فیلمسازی تبدیل شود.

داستان فیلم شه سوار درباره یک عروسی است که ظاهرا قرار نیست به سرانجام برسد. زوج جوانی در اشتیاق رفتن به خانه خود هستند و متاسفانه این ازدواج چندین بار بهم خورده است، این بار ظاهرا همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه عموی خانواده فوت می‌کند. خانواده متوفی که از دردسرهای چندین بار بهم خوردن عروسی باخبرند، سعی دارند خبر فوت عمو را پنهان کنند.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم شه سوار

فیلم سینمایی شه سوار از حضور بازیگران محبوب و مستعد ایرانی، نظیر مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هومن برق‌نورد، و هادی کاظمی بهره برده است. با کارگردانی عالی حسین نمازی و تدوین فوق‌العاده میثم مولایی، یکی از منحصربه فردترین ویژگی‌های فیلم شه سوار خلق شد: با وجود این همه بازیگر با مدل‌های مختلف بازی، درنهایت شاهد یکدستی و هماهنگی فوق‌الهاده این مجموعه با هم هستیم. در ادامه با بازیگران این فیلم سینمایی خانوادگی آشنا می‌شویم.

مهرداد صدیقیان

تاریخ اکران فیلم سینمایی شه سوار هنرپیشه های فیلم شه سوار

مهرداد صدیقیان بازیگر سینما و تلویزیون، در تاریخ 30 بهمن 1367 در تهران چشم به جهان گشود. او در سال 1384، در سن 17 سالگی، برای بازی در فیلم عصر جمعه انتخاب شد. یک سال بعد در فیلم اتوبوس شب در کنار مرحوم خسرو شکیبایی بازی کرد و برای این نقش‌آفرینی نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و کاندید عنوان بهترین بازیگر آسیا در جشنواره آسیا پاسفیک شد. آقای صدیقیان با سریال سقوط یک فرشته (1390) شناخته شد و با سریال مدینه (1393) به شهرت رسید. یکی از پربحث‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر، سریال پوست شیر (1401) بود که مهرداد صدیقیان یکی از نقش‌های اصلی آن را داشت. وی اخیرا در فیلم ساعت 6 صبح، به کارگردانی مهران مدیری، بازی کرده است.

الناز حبیبی

بازیگران فیلم شه سوار

الناز حبیبی یکی از بازیگران دوست‌داشتنی ایران، متولد 21 مرداد 1367 در تهران است. او 11 ساله بود که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بازی در فیلم دفترچه خاطرات انتخاب شد. فعالیت حرفه‌ای خانم حبیبی از سال 1386 آغاز شد؛ وی در آن سال در فیلم رفیق بد و سریال روزگار قریب حضور یافت. نقش‌آفرینی وی در سریال فاصله‌ها (1389) او را به عنوان یک بازیگر به جامعه معرفی کرد و سپس با آثاری نظیر سریال دودکش (1392) و سریال دردسرهای عظیم (1392) به شهرت رسید. فیلم شه سوار دومین همکاری الناز حبیبی با حسین نمازی، پس از سریال سیاه چاله (1401) است. او در فیلم تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی نیز بازی کرده است. خانم حبیبی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی و تدوین است، ولی فعلا قصد ندارد در عرصه کارگردانی فعالیت کند.

همچنین بخوانید :

محیا دهقانی

نمرات فیلم سینمایی شه سوار ژانر فیلم سینمایی شه سوار

محیا دهقانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر متولد 24 دی 1370 در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر، در گرایش ادبیات نمایشی، است و در کلاس‌های بازیگری داریوش ارجمند نیز شرکت داشته است. خانم دهقانی بازیگری را با فیلم پر در سال 1387 آغاز کرد، گرچه در سینما با فیلم شیار 143 (1392) شناخته شد. مجموعه قهر و آشتی (1391) زمینه‌ساز ورود محیا دهقانی به تلویزیون شد و یازی در سریال پایتخت 4 (1394) در نقش سوسن سبب شد مخاطبین بیشتری با نام وی آشنا شوند. در نهایت نقش نجلا در سریال نجلا 2 (1401) و نقش ماه‌منیر در سریال مستوران 2 (1402) سبب به شهرت رسیدن این بازیگر شد. امسال نیز او را در نقش راحله در سریال غریبه دیدیم.

هومن برق‌نورد

نقد فیلم شه‌سوار

هومن برق‌نورد بازیگر ایرانی، در تاریخ 5 دی 1348 در تهران چشم به جهان گشود. این بازیگر فعال در سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و تئاتر، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1374 با سریال ابووهیب بهلول آغاز کرد و حدودا یک دهه بعد با فیلم یک تکه نان (1383) قدم به سینما گذاشت. آقای برق‌نورد در تلویزیون با سریال ساختمان پزشکان (1389) دیده شد، و ادامه همکاری وی با بهنام تشکر در آثاری نظیر سریال دزد و پلیس (1391) و سریال دودکش (1392) سبب به شهرت رسیدن این بازیگران شد. این دو بازیگر عموما به عنوان “لورل و هاردی تلویزیون ایران” شناخته می‌شوند. این روزها نیز او را در نقش عماد در سریال طوبی می‌بینیم. اقای برق‌نورد در سینما بازیگر پرکاری است و در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم سینما متروپل (1401) شد.

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های فیلم شه سوار را با هم می‌خوانیم:

  • هادی کاظمی
  • عباس جمشیدی‌فر
  • گیتی قاسمی
  • سعید عطایان
  • ایمان برات‌پور
  • حافظ نبی‌زاده
  • مهرناز افلاکیان
  • ناهید استواری
  • عزت‌الله رمضانی‌فر
  • امیر دژاکام

نقد فیلم شه‌سوار

فیلم شه سوار، جدیدترین ساخته حسین نمازی، اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال 1402 به روی پرده رفت و از استقبال خوبی برخوردار شد. این فیلم به تازگی، در 21 شهریور 1403، در سینماهای کشور اکران شده و ظاهرا توانسته خود را در دل بینندگان جا کند. فیلم در همان ابتدا با توضیح نام خود آغاز می‌شود: “به سوار چابکی که سوار اسب میشه، شه سوار میگن”. و جالب است بدانید شعار تبلیغاتی این فیلم “داستان یک ازدواج خرکی” است.

بررسی فیلم کمدی شه سوار معرفی فیلم ایرانی شه سوار

نظرات عوامل فیلم

فیلم شه سوار یک اثر کمدی-اجتماعی با محوریت خانواده است که شباهت‌های بسیاری با اثر قبلی حسین نمازی، یعنی فیلم شادروان دارد. کارگردان ضمن تایید شباهت‌های این دو اثر، در بخشی از سخنانش به این نکته اشاره داشت “که شباهت این فیلم با فیلم شه سوار برایم اهمیتی ندارد” چرا که “هر دو فیلم اثر خود من است و این فضا را دوست دارم.” آقای نمازی در بخشی از سخنانش در نشست خبری جشنواره فیلم فجر، فیلم شه سوار را بهترین فیلم خود دانست؛ و اذعان داشت “اصل بر این است که همه شخصیت‌ها باید قصه‌ای داشته باشند.” وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که نمی‌تواند فیلم خلوت بسازد و از شخصیت‌های بسیاری در آثارش استفاده می‌کند.

گرچه ژانر فیلم شه سوار کمدی-اجتماعی و خانوادگی اعلام شده، ولی هادی کاظمی در بخش از حرف‌هایش اظهار داشت که «سعی ما در این فیلم خنداندن نبود». او گفت: «این فیلم کمدی نیست و یک زندگی بود. زندگی هم شامل خنده، گریه، چالش و مسائل مختلف است.» ولی درباره خانوادگی بودن این فیلم جای هیچ شک و شبه‌های نیست! آقای نمازی تلاش خود را کرده تا فیلمی خانودگی با محوریت تاکید بر خانواده بسازد، و الحق که از پس این موضوع به خوبی برآمده است. این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم کشور ما موضوع ازدواج است، یعنی همان چیزی که محوریت داستان فیلم شه سوار بر آن استوار گشته است. احترام به حرف و جایگاه والدین، تلاش برای حفظ سنت‌ها، تقابل دیدگاه‌ها و سرانجام تطبیق یافتن با آنها، و در نهایت پایان خوش فیلم از جمله نقاط مثبت این فیلم حسین نمازی هستند.

همچنین بخوانید :

نقد سیدمهرزاد موسوی

آقای موسوی در نقد خود برای فیلم شه سوار در ابتدا به شباهت این فیلم با فیلم شادروان اشاره داشته و سپس از لحظات خوب و شیرین فیلم که حاصل اتمسفر و بازی خوب بازیگران است، تعریف می‌کند. این منتقد معتقد است فیلم شهسوار از نظر فنی و هنری فیلم کم‌ایرادی است و یک پیشرفت برای آقای نمازی محسوب می‌شود؛ فیلمی که احتمالا رکورد فروش فیلم قبلی را هم بشکند.

سیدمهرزاد موسوی مهمترین ضعف فیلم را پیرنگ اصلی لاغر فیلم می‌داند. وی معتقد است این ضعف سبب شده “فیلم گاهی اوقات از نفس بیفتد، تم اصلی فراموش شود، شوخی‌ها تکراری شوند و بدتر از همه اینکه گره‌گشایی فیلم توی ذوق مخاطب بزند.” این پیرنگ لاغر فیلم عاملی است که زمان فیلم، با همه اسلوموشن‌ها و لانگ‌شات‌ها، به زور به 90 دقیقه می‌رسد.

سخن پایانی

بررسی فیلم کمدی شه سوار معرفی فیلم ایرانی شه سوار

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم ایرانی شه سوار کنار شما بودیم، با داستان و بازیگران فیلم آشنا شدیم و نقدی بر این فیلم تماشایی داشتیم. نظر شما درباره این فیلم خانوادگی چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط funkhabari.ir