اسماعیل داورفر بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1311 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار اسماعیل داورفر می‌توان به بازیگری در سریال باغ گیلاس، سریال دایی‌جان ناپلئون و سریال آژانس دوستی اشاره کرد. در ادامه این مطلب با بیوگرافی اسماعیل داورفر و عکس های جدید همراه باشید.

بیوگرافی اسماعیل داورفر

اسماعیل داورفر نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1348 در 37 سالگی در فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال باغ گیلاس، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای اسماعیل داورفر محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی و جمشید مشایخی را تجربه کرد.

اسماعیل داورفر در سال 1373 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 3 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم اسماعیل داورفر در این سال، بازیگری در فیلم روزهای خوب زندگی به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده، فیلم مهریه‌ی بی‌بی به کارگردانی اصغر هاشمی و سریال باغ گیلاس به کارگردانی مجید بهشتی محسوب می‌شود.

اسماعیل داورفر

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی اسماعیل داورفر بازی در سریال باغ گیلاس بوده است. اسماعیل داورفر سال 1373 در 62 سالگی در سریال باغ گیلاس نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با مجید بهشتی همکاری داشته است. اسماعیل داورفر توانست با بازی در سریال باغ گیلاس تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر جمشید مشایخی، مهران مدیری، فخری خوروش و نیکو خردمند بر تجارب او افزود.

اسماعیل داورفر علاوه‌بر سریال باغ گیلاس، سال 1355 در 44 سالگی در سریال دایی‌جان ناپلئون نیز بازی کرده است. اسماعیل داورفر این‌بار با ناصر تقوایی یعنی کارگردان سریال دایی‌جان ناپلئون و هنرمندانی چون غلامحسین نقشینه، پرویز فنی‌زاده، نصرت کریمی و پرویز صیاد همکاری داشت.

در این سال‌ها اسماعیل داورفر با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران مهری ودادیان با 7 مرتبه، محمدعلی کشاورز با 6 مرتبه، فاطمه طاهری با 5 مرتبه، محمد ورشوچی با 5 مرتبه و جمشید مشایخی با 5 مرتبه بیشترین همکاری را با اسماعیل داورفر داشته‌اند.

درگذشت اسماعیل داورفر

استاد داورفر سینما را در سال ۱۳۷۴ وقتی ۶۳ ساله بود با فیلم تعطیلات تابستانی به اتمام رساند و آخرین بار نیز با سریال تا غروب سال ۸۴ در تلویزیون دیده شد.

اسماعیل داورفر در نهایت پس از چندین سال تحمل بیماری سرطان در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ وقتی ۷۶ ساله بود بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. پیکیر او سه روز بعد از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

اسماعیل داورفر

لازم به ذکر است که در طول زندگی او، هیچ بزرگداشتی برایش برگزار نشد. تنها یکی دو ماه قبل فوت، عزت الله انتظامی به همراه جمعی از موزه سینما با دوربین فیلمبرداری به عیادت او رفتند و صحنه هایی را برای به یادگار ماندن در آرشیو موزه سینما ضبط کردند.

source

توسط funkhabari.ir