وزیر ارتباطات ستار هاشمی: کارشناسان می‌گویند هاشمی در یک ماه وزارتش هرچند برنامه‌ی مدونی از آنچه برای وزارت ارتباطات در سر دارد اعلام نکرده اما دو انتخاب قابل توجه داشته است.

از شروع کار ستار هاشمی در وزارت ارتباطات یک ماه می‌گذرد. در این یک ماه، طرح و برنامه‌هایی که او برای وزارتخانه در چهار سال پیش رو در نظر دارد صرفا در حد همان برنامه‌هایی بود که پس از انتخابش به‌عنوان گزینه‌ی پیشنهادی تصدی وزارت ارتباطات، به مجلس ارائه کرده بود. پس‌از آن، هنوز نشست خبری ویژه‌ای که محوریت آن تبیین برنامه‌های وزارت ارتباطات باشد برگزار نشده و جزئیات بیشتری هم از برنامه‌های مد نظر وزیر جدید ارتباطات منتشر نشده است.

با بخش تازه ها از مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

در این مدت تغییری در وضعیت اینترنت مشاهده نشده است. هنوز هم مردم از اینترنت بی‌کیفیت رنج می‌برند. برخلاف آنچه وعده داده می‌شد خلاصی از فیلترینگ هیچ پلتفرمی محقق نشده و وزیر ارتباطات هم در یکی از آخرین اظهاراتش صرفا «به بهبود وضعیت اینترنت» اشاره کرده که بیشتر ناظر بر افزایش کیفیت اینترنت است تا برداشتن محدودیت‌های آن.

وزیر ارتباطات ستار هاشمی

کمتر درباره «فیلترینگ» و برداشتن آن می‌شنویم

وزیر ارتباطات ستار هاشمی1

وزیر ارتباطات ستار هاشمی: در مدت یک ماهی که از آغاز به کار هاشمی در وزارت ارتباطات می‌گذرد آن‌چه دست‌کم از گفته‌های او به خبرنگاران برمی‌آید این است که صحبت از فیلترینگ یا برداشته شدن آن به اندازه‌ی گذشته با صراحت مطرح نمی‌‌شود.

حتی عبارت‌هایی مثل رفع فیلتر و مشابه آن جای خود را به گزاره‌هایی مثل «اصلاح شیوه کنونی مدیریت فضای مجازی» داده و وزیر تلاش وزارت ارتباطات را صرفا معطوف بر «وضعیت کیفیت شبکه» می‌داند.

نامداری هم توضیح می‌دهد که مسئله‌ای مثل فیلترینگ عموما دلایل غیر فنی دارد و برداشتن محدودیت‌ها هم اساسا نیازمند چانه‌زنی با نهادهای امنیتی است و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از مشکلات صرفا با گفت‌وگو حل نشود:

شاید ایشان فکر می‌کنند با گفت‌وگو موضوعات حل می‌شود که به‌نظر اینطور نیست. مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز این حوزه دارد مسئله‌ی آزادی اینترنت و کیفیت، کارایی، امنیت و به‌صرفگی اینترنتی است که مردم استفاده می‌کنند. اما عواملی که باعث شده اینترنت ما بد، بی‌کیفیت و گران باشد همه عوامل غیرفنی و سیاسی هستند. حتی تحریم هم تأثیر کمی روی این موضوع دارد ولی همین تحریم هم نیاز به ارتباط با نهادهایی مثل وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی دارد.

وزیر ارتباطات ستار هاشمی: به اعتقاد نامداری، هاشمی هنوز زمان نیاز دارد تا بتواند در این حوزه جسورتر عمل کند: «شاید چون اولین تجربه‌ی ایشان در این سطح است زمان زیادی نیاز است تا ایشان بتوانند واقع‌بینانه و با جسارت بیشتری عمل کنند. این زمانی که می‌گذرد هم طبیعتا به سرمایه‌ی اجتماعی دولت و به اعتماد کسانی که به آقای پزشکیان رأی داده‌اند لطمه خواهد زد.»

سه اولویت اساسی وزارت ارتباطات در ادامه راه

وزیر ارتباطات ستار هاشمی2

وزیر ارتباطات ستار هاشمی: با این حال، کیوان جامه‌بزرگ معتقد به ایجاد تحول در کشور از طریق سه اقدام اساسی در حوزه‌ی فاوا است که می‌گوید اگر هاشمی موفق به تحقق آن شود می‌تواند جایگاه وزارت فاوا را به‌عنوان یک نهاد اثرگذار بر اقتصاد ملی و زندگی شهروندان ارتقا دهد:

۱- رفع محدودیت‌های ناشی از فیلترینگ و دسترسی به اینترنت آزاد با لحاظ کردن قواعد مشخص و شفاف مدیریت فضای مجازی

۲- جبران عدم سرمایه‌گذاری متناسب در بخش در سال‌های گذشته به‌ویژه در حوزه‌های زیرساختی با مشارکت شرکت‌های بزرگ زیست‌بوم و ایجاد همکاری‌های بین‌المللی

۳- متعادل‌سازی تخصیص منابع به سایر حوزه‌های زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال (با توجه به تمرکز ویژه به حوزه فییرنوری در دولت قبل) به‌ویژه نفوذ فناوری‌های نسل چهارم انقلاب صنعتی در صنایع متداول و اقتصاد سنتی با مشارکت شرکت‌های فعال فناور به‌عنوان بزرگ‌ترین فرصت توسعه‌بخش و مهم‌ترین پیشران شاخص‌های بهره‌وری صنعت در کشور.»

source

توسط funkhabari.ir