در سال‌های اخیر عنوان‌های ایسکای (جهان موازی) زیادی ساخته شده است، اما کونوسوبا (Konosuba) با تمام این عنوان‌ها فرق دارد، اثری طنز همراه با عناصر ماجراجوای است. وقتی صحبت از ایسکای می‌شود ناخودآگاه همه را به یاد عناصر نقش‌آفرینی می‌اندازد، اما انیمه کونوسوبا از این قاعده مستثنی است. فصل ۱ و ۲ کونوسوبا توسط Studio Deen و به واسطه‌ی تهیه‌کننده سان‌رایز (Sunrise) هاساگاوا هیروشی (Hiroshi Hasegawa)، ۴۹ سال پیش تاسیس و ساخته شده است. اما در فصل ۳ انیمه کونوسوبا، استودیوی درایو (Drive Studio) توسط چی‌ناکامورا (Chie Nakamura) تاسیس و تولید شده است. از سری آثار این استودیو می‌توان به Uzumaki: Spiral into Horror و فصل دوم Fumetsu no anata e اشاره کرد. برای بررسی فصل سوم انیمه Konosuba با بخش انیمه دنیای بازی همراه باشید.

فهرست نقد و بررسی فصل سوم انیمه Konosuba

Konosuba, Studio Drive

داستان و یا به اصطلاح خط داستانی (story line) در انیمه‌های ژانر ایسکای حرف اول را می‌زند، در عنوان‌هایی مانند  Mushoku Tensei Jobless Reincarnation ،Tsukimichi: Moonlit Fantasy، اما در کونوسوبا (Konosuba) این‌چنین نیست. خط‌ داستانی ضعیف، ساده و بی‌معنی است.

با دیدن این اثر شما حس می‌کنید یک سری اتفاقات تکراری و بی‌رنگ مدام تکرار می‌شوند، اما این دقیقا سبکی است که کونوسوبا باید داشته باشد. شاید بپرسید چرا؟ جواب این است که شما برای دیدن این سبک از آثار باید ذهن خود را برای مدت کوتاهی خالی کنید و فقط از لحظات طنز و بامزه آن لذت ببرید. بله درست شنیده‌اید، از سبک طراحی صورت و آرت این اثر گرفته تا دیالوگ‌ها و موسیقی، همه و همه با‌هم کونوسوبا را تشکیل می‌دهند.

حال بیایید به سراغ داستان برویم، ساتو کازوما یک شخصیت نیت (NEET) است، یعنی شخصی که نه درس می‌خواند و نه به دنبال مهارتی می‌گردد، اما جویای کار است. در قسمت اول فصل ۱ انیمه ما می‌بینیم که کازوما برای خرید یک عدد بازی واقعیت مجازی (Virtual Reality) از خانه خود خارج می‌شود و سپس در راه برگشت با دختری مواجه می‌شود که یک کامیون با سرعت به سمت او در حال حرکت است، کازوما خیلی اتفاقی برای اولین بار جون خود را به خطر می‌اندازد تا زندگی یک نفر را نجات دهد و موفق هم می‌شود؛ اما کازوما به‌ جای دختری که نجات می‌دهد می‌میرد و در دنیای دیگری تناسخ پیدا می‌کند.

معرفی انیمه‌های تابستان ۱۴۰۳

حال باید نگاهی به شخصیت‌های داستان انداخت، آکوا (Aqua) الهه آب از فرقه اکسس، مگومین (Megumin) جادوگر قدرتمند (Arch Wizard) از فرقه شیاطین سرخ، دارکنس (Darkness) که پیشتر او را با نام لالاتینا داستینس ساما (Lalatina Ford Dustiness) می‌شناسیم، که یک شوالیه صلیبی (Crusader Knight) است. فصل ۳ این اثر بیشتر حول محور دارکنس و اتفاقات پیرامون او می‌چرخد.

این ۳ نفر همراه با ساتو کازوما داستان کونوسوبا را تشکیل می‌دهند. منبع این اثر لایت ناولی (Light Novel) محبوب و جذاب است، که بیشتر به خاطر سبک روان و راحت مورد استفاده هنرمندان قرار می‌گیرد. داستان کونوسوبا به قلم از ناتسومه آکاتسوکی (Natsume Akatsuki) که در سال ۲۰۱۲ شروع به نوشتن کونوسوبا کرد و بعد از ۱۲۴ چپتر حدود ۱ سال بعد تمام شد.

Konosuba, Studio Drive

در یک نگاه ساتو کازوما یک دزد و یک شارلاتان به نظر می‌رسد. می‌توان او را به ناتسوکی سوبارو (Natsuki Subaru) از اثر محبوب (Re:Zero) تشبیه کرد تا یک قهرمان و ماجراجو، اما وقتی با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کازوما به طور سطحی با اکثر جادوهای سطح پایین آشنایی دارد، در شهر و داخل انجمن (Guild)، همه کازوما را به عنوان قهرمان می‌شناسند. اما آیا ساتو کازوما واقعا یک قهرمان است؟ در جواب باید بگوییم بله هر چند ممکن است دور از ذهن به نظر برسد ولی کازوما نسبط به مگومین، آکوا و دارکنس باهوش‌تر است و در بیشتر اوقات تصمیم گیری درست را انجام می‌دهد.

آکوا قدیسی است که تا قبل از رسیدن ساتو کازوما افرادی که تناسخ پیدا می‌کردند را راهنمایی می‌کرد. آکوا نسبط به کازوما شخصیت سرزنده‌تر و بانمک‌تری دارد، اما آکوا اصلا باهوش نیست و در مواقع بسیاری می‌تواند آزاردهنده‌ترین شخص باشد، باید به یاد داشته باشیم با تمام این موارد آکوا یکی از قوی‌ترین‌ افراد در گروه کازوما است.

بهترین انیمه‌های سریالی تاریخ

مگومین یکی از بازماندگان فرقه شیاطین سرخ است، که در جادوی انفجاری مهارت بالای دارد، مگومین رفتاری عادی دارد و بیشتر علاقه او به جادوی انفجاری خود و استاد شدن در آن است. مگومین در عادات رفتاری، همیشه خود را یک آرچ ویزارد (Arch Wizard) معرفی می‌کند ولی در واقعیت اینطور نیست، درست است که مگومین قدرت جادوی بالایی دارد اما بیشتر غرور مگومین بخاطر دوست دوران کودکی‌اش یون یون (Yun yun) بوده و یون یون مگومین را سرمشق خود قرار می‌دهد، به همین دلیل است که مگومین خود را آرچ ویزارد صدا می‌زند و همیشه در حال تمرین جادوی انفجاری خود است.

دارکنس نگاه اول مشخصات کامل یک شوالیه را دارد: قوی، جذاب، وفادار، حتی زره کامل یک شوالیه را بر تن دارد، اما در واقعیت دارکنس یک شخصیت منحرف و خجالتی است، که علاقه به آزارخواهی(Sadomasochism) دارد. دارکنس عضو یکی از قوی‌ترین خانواده‌های سلطنتی یعنی خانواده داستینس است و محبوبیت خوبی میان مردم و خانواده پادشاه دارد.

Konosuba, Studio Drive

در پویانمایی کونوسوبا از ۲ نوع ترکیب انیمیشن ۲ بعدی (۲D Animation) و ۳ بعدی (۳D Animation) که به اصطلاح سی‌جی‌آی (CGI) گفته می‌شود استفاده شده است، طراحی شاد و مجذوب کننده شخصیت‌های داستان باعث شده مخاطب کمال لذت را از این اثر ببرد.

با شروع و دیدن این اثر لحظه به لحظه، قسمت به قسمت آرزو می‌کنید که به پایان نرسد، تنها ایرادی که می‌شود از پویانمایی کونوسوبا گرفت این است، که نوسانات کیفیت در برخی صحنه‌ها مخاطب را آزار می‌دهد و حس بی‌احترامی به مخاطب القا می‌شود، که خیلی راحت با گذاشتن وقت و زمان بیشتر بر روی اثر می‌توانستند این ایراد را برطرف کنند، ولی واضح است که این مشکل عوامل ساخت انیمه است.

در ابتدا باید در نظر داشته باشید مواردی وجود دارد که ممکن است برای مخاطب جالب نباشند، مانند زمانی که شخصیت اصلی داستان یعنی ساتو کازوما (Kazuma Satou) هر بار که کشته می‌شود، در مقابل الهه آن دنیا تناسخ پیدا می‌کند، حال وقتی بر میگردیم و با آثار دیگر مقایسه می‌کنیم، نه تنها زیبا به نظر نمی‌رسد بلکه باعث می‌شود مخاطب از دیدن ادامه اثر دلسرد شود.

الهه­‌ای که احمق است! جادوگری که تنها از یک جادو می‌تواند استفاده کند! شوالیه‌­ای که منحرف و علاقه به آزارخواهی دارد! حال به این موارد که نگاه می‌کنیم، چنین احساسی به مخاطب دست می‌دهد که این اثر در ژانر اشتباهی قرار دارد، اما باور داشته باشید نویسنده کونوسوبا ناتسومه آکاتسوکی، با در نظر گرفتن همه این نکات داستان را اینگونه نوشته است. اما در فصل ۳ یک ­مقدار که داستان به جلو می‌رود، در بعضی از سکانس­‌ها مخاطب پیام اصلی این اثر را با گوشت و خون حس می‌کند، احساسی که بیانگر ضعف و نگرانی­ واقعی ساتو کازوما را به تصویر می‌کشد.

بررسی فصل چهارم انیمه Demon Slayer

ولی نباید فراموش کرد کازوما و جوخه او با اینکه قصد ماجراجویی و کمک به مردم عادی رو دارند، به هر کجا که می‌روند به یک طریقی فلاکت و بدبختی را چه برای مردم و چه برای اطرافیان خود به وجود می‌آورند. قوانین مرگ و زندگی در کونوسوبا معنایی ندارد، یعنی شما هر چقدر هم که بمیرید یا تناسخ پیدا می‌کنید یا درمان می‌شوید، اگر همه این موارد را  کنار بگذاریم می‌توان گفت کونوسوبا یک اثر خوب و قابل قبولی است.

Konosuba, Studio Drive

‌کونوسوبا دقیقا برعکس آثار ایسکای را انجام می‌دهد، داستان این عنوان نشان می‌دهد که کازوما و گروهش همیشه به یک موقعیت عجیب و غریبی وصل می‌شوند. گرافیک و موسیقی این اثر در سطح خوب و قابل قبولی قرار دارد، دیالوگ‌های کمدی و ایچی زیادی می‌شنوید، که برای هر سنی مناسب نیست اگر این عنوان را از داستان جدا کنیم و صرفا به دنبال یک اثر کمدی باشیم قطعا کونوسوبا آن چیزی است که باید تماشا کنیم. اگر از روی چیزی که صرفا می­بینیم بخواهیم قضاوت کنیم هیچ­گاه ارزش واقعی یک اثر را متوجه نمی‌شویم بلاخره یک کتاب را نمی‌شود از روی جلد آن قضاوت کرد.

سپاس از اینکه برای نقد و بررسی فصل سوم انیمه Konosuba با وبسایت دنیای بازی همراه بودید. نظر شما در مورد فصل چهارم این انیمه چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

علی‌محمد ابوقدراه

سلام امیدوارم روز خوبی داشته باشید سورنا هستم ^^

source

توسط funkhabari.ir