وقتی کسی راه را بلد است، حرکت از روی دست او بهترین و مطمئن‌ترین کار برای رسیدن به مقصد است. رتبه‌های برتر کنکوری راه‌بلدترین افراد برای رسیدن به موفقیت در مسیر پرچالش کنکورند. آروین اصلی، رتبه ۹ کنکور سراسری از «مجموعه مدارس سلام»، یکی از این راه‌بلدهاست که برای راهنمایی پشت‌کنکوری‌ها پیش‌قدم شده است. ما در اینجا مهم‌ترین نکات بیان‌شده در مصاحبه او را می‌آوریم. برای مطالعه متن کامل صحبت‌های شنیدنی و کاربردی آروین اصلی، روی لینک صفحه مصاحبه با رتبه ۹ کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳ بزنید.

درصدها و معدل رتبه ۹ کنکور سراسری ریاضی‌ فیزیک

آروین اصلی از دانش‌آموزان توانای «مجموعه مدارس سلام» است که موفق به کسب رتبه ۹ در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شده است. پیش از صحبت درباره راهکارها و تکنیک‌های برنامه‌ریزی او، بیایید نگاهی به معدل و درصدهایش در کنکور اردیبهشت و تیر بیندازیم:

همان‌طور که می‌بینید، رتبه ۹ کنکور سراسری در نوبت تیر عملکرد بهتری داشته و نمره تراز بالاتری کسب کرده است. او در جای‌جای مصاحبه درباره دلیل این موفقیتش صحبت کرده است و ما نیز در ادامه بارها به آن اشاره می‌کنیم.

درصد ها و نمره ها رتبه 9 کنکور ریاضی

عوامل پشت‌پرده موفقیت آروین اصلی در کسب رتبه ۹ کنکور سراسری

ارشیا شکوری در مصاحبه خود روی ۶ عامل در مسیر موفقیتش تاکید بیشتری کرده است:

  • حل تست‌های زمان‌دار
  • جزوه‌های معلمان برتر
  • مدیریت زمان در کنکور
  • استفاده موثر از تکنیک مرور
  • اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی
  • همسویی برنامه‌های کنکور و مدرسه
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی و رفع اشکال

در ادامه تاثیر هر کدام از این عوامل در موفقیت آروین اصلی، دانش‌آموزان پرتلاش «مجموعه مدارس سلام» و رتبه ۹ کنکور سراسری، را از زبان خودش می‌شنویم.

حل تست‌های مهارتی و زمان‌دار

تست‌ها به‌صورت کلی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. تست‌های آموزشی: از این تست‌ها برای فهم بهتر مطلب و شناخت و رفع ایرادات استفاده می‌شود.
  2. تست‌های مهارتی: تست‌های زمان‌دار هم جزو این دسته از تست‌ها به شمار می‌آیند. تست‌های مهارتی برای بهبود مهارت‌هایی مانند سرعت تست‌زنی کاربرد دارند.

آروین اصلی بارها در طول مصاحبه‌اش به استفاده از تست‌های زمان‌دار برای بهبود عملکرد خود در درس‌هایی مانند ریاضیات گسسته و شیمی اشاره کرد:

«من برای افزایش سرعت عملم در تست‌زدن، تست‌های مبحث به مبحث را به‌صورت زمان‌دار حل می‌کردم؛ یعنی مثلا ۱۰ مورد از سوالات تالیفی گردآوری‌شده توسط معلمم را انتخاب می‌کردم، زمان را روی ۱۰ دقیقه می‌گذاشتم و سوالات را جواب می‌دادم. سپس این زمان‌ها را به هم می‌چسباندم تا برآورد درستی از سرعت عملم در تست‌زنی پیدا کنم.»

جزوه‌های معلمان برتر مجموعه مدارس سلام

منابع کمک‌آموزشی روزبه‌روز در حال تنوع و تعدد بیشتری هستند و این مسئله کار را برای انتخاب بهترین و کامل‌ترین منبع سخت می‌کند. علاوه‌براین، خواندن تعداد زیادی از منابع کمک‌آموزشی باعث سردرگمی می‌شود و کیفیت مطالعه را کاهش می‌دهد. بنابراین باید بتوانیم از بین منابع موجود، یک یا دو مورد از بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم و کنار دستمان داشته باشیم. از نظر آروین اصلی، جزو‌ه‌های تهیه‌شده توسط معلمان مدارس سلام هم جامع‌اند و هم کیفیت بالایی دارند:

«بهترین منبع من برای مطالعه درس‌ها، جزوه‌های تهیه‌شده توسط معلمانم در مجموعه مدارس سلام بودند. در این جزوات، همه اطلاعات موردنیاز به زبانی ساده و قابل‌فهم بیان شده‌اند. برای حل تست نیز بیشتر از هر منبعی از سوالات تالیفی‌ای که معلمانم در اختیارم می‌گذاشتند، استفاده می‌کردم. یک منبع تشریحی هم مدرسه برای امتحانات نهایی به ما داده بود که خیلی کمکمان کرد.»

مدیریت زمان جلسه کنکور

عامل زمان برای موفقیت در کنکور عامل بسیار مهمی‌ست. خیلی از داوطلبان کنکوری اگر زمان کافی داشته‌ باشند، اکثر سوالات را به‌درستی جواب می‌دهند؛ اما محدودیت زمانی باعث می‌شود که نتوانند در حد توانایی‌هایشان ظاهر شوند. رتبه ۹ کنکور سراسری برای مدیریت زمان کنکور هم برنامه داشت:

«من از روش‌های مختلفی استفاده کردم تا بتوانم زمان پاسخ‌گویی به سوالات اختصاصی را کاهش دهم. اگر درصدهای من در ۲ نوبت کنکور اردیبهشت و تیر را با هم مقایسه کنید، متوجه جهش درصدهایم می‌شوید. در کنکور تیر، با هماهنگی مشاورم یک ریسک هم کردم و در دفترچه دوم، ابتدا سوالات شیمی را پاسخ دادم و سپس به سراغ فیزیک رفتم.»

استفاده موثر از تکنیک مرور

تکنیک‌های زیادی مانند حاشیه‌نویسی، یادداشت‌برداری، طرح سوال و… برای یادگیری درس‌های مفهومی و حفظیاتی وجود دارد. مرور، مرور و باز هم مرور، تکنیک موردعلاقه آروین اصلی برای مطالعه درس‌های عمومی بود:

«هیچ‌وقت تلاش بی‌خودی نمی‌کردم که چیزی را بیشتر از حالت معمول در حافظه‌ام نگه دارم. گاهی یک درس را حتی ۱۰ بار یا بیشتر هم مرور می‌کردم تا بالاخره در ذهنم جا بیفتد.»

مطالعه فشرده در دوران جمع‌بندی

مطالعه کنکوری بدون دوره جمع‌بندی بی‌معناست. برای تسلط کامل بر مباحث درسی و توان پاسخ‌گویی به سوالات سخت و سنگین کنکوری، نیاز به دوره‌ای برای جمع‌بندی‌ مطالب آموخته‌شده است. در واقع، موفقیت در کنکور سراسری بدون وقت‌گذاشتن برای جمع‌بندی درس‌ها تقریبا غیرممکن است. آروین اصلی دراین‌باره می‌گوید:

«ما از اواخر اسفند و با شروع اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی در مجموعه مدارس سلام، فرآیند جمع‌بندی درس‌ها را آغاز کردیم. اگر ماه مطالعه امتحانات نهایی را هم در نظر بگیرم، من حدود ۳ ماه‌ونیم در دوره جمع‌بندی بودم. از پایه دهم شروع به مرور کردیم و با همراهی معلمان و مشاوران مدرسه که همیشه حاضر بودند تا پایه دوازدهم پیش رفتیم. در این دوره من حدود ۱۱ ساعت در روز مطالعه می‌کردم.»

هم‌خوانی برنامه‌های کنکور و مدرسه

یکی از چالش‌های دانش‌آموزان دوازدهمی این است که زمان زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند و به‌‌همین‌دلیل، زمان کافی برای مطالعه کنکوری ندارند. از نظر رتبه ۹ کنکور سراسری، دانش‌آموزان مدارس سلام با چنین چالشی مواجه نمی‌شوند:

«در مدارس سلام، برنامه‌های مطالعه کنکوری با کلاس‌های درسی هم‌خوانی دارند. درس‌های نیم‌سال اول دوازدهم و بخشی از درس‌های دهم و یازدهم تا اواسط آذر ۱۴۰۲ به ما تدریس شدند. سپس به‌مدت یک‌ماه وارد اردوی مطالعاتی امتحانات نهایی نیم‌سال اول شدیم. سپس از اواسط دی تا اواخر اسفند، مطالب نیم‌سال دوم دوازدهم و باقی‌مانده درس‌های دهم و یازدهم به ما تدریس شدند و از اواخر اسفند هم که وارد اردوی مطالعاتی دوران جمع‌بندی شدیم.»

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

آزمون‌های آزمایشی با شبیه‌سازی شرایطی مشابه جلسه کنکور، ذهن دانش‌آموزان را برای آزمون واقعی آماده می‌کنند. این آزمون‌ها همچنین در شناخت و رفع نقاط ضعف هر دانش‌آموز به او کمک می‌کنند. آروین اصلی دراین‌باره می‌گوید:

«من در تمام آزمون‌های جامع مدارس سلام شرکت می‌کردم. این آزمون‌ها مخصوصا در دوران جمع‌بندی خیلی به من کمک کردند. ما در دوران جمع‌بندی ابتدا مبحث‌ به مبحث تست‌ها را حل می‌کردیم، سپس آزمون جامع می‌دادیم و نقاط ضعفمان را شناسایی می‌کردیم. بعد از شناسایی نقاط ضعف، دوباره تست‌های مبحث به مبحث حل می‌‌کردیم و آزمون جامع می‌دادیم. این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شد تا بتوانیم کاملا برای کنکور آماده شویم.»

به این پست امتیاز دهید

source

توسط funkhabari.ir