برخی از توسعهدهندگان یوبیسافت مدعی هستند که این شرکت انتقادات مشروع نسبت به رویههای تجاری و بازیهای خود را نادیده میگیرد یا به عنوان «صحبتهای سمی بازیکنان» رد میکند. آنها همچنین ادعا میکنند که سیاستهای برابری، تنوع و شمول (DEI) این شرکت، منجر به از دست رفتن استعدادها از نظر فنی و خلاقیتی شده است.
یوتیوبری به نام، Legendary Drops، گزارش داده که با تعدادی از توسعهدهندگان یوبیسافت صحبت کرده و از یکی از آنها پرسیده است که این شرکت فرانسوی چگونه انتقادات عمومی از سوی بازیکنان و سایر اعضای صنعت بازی را مورد بررسی قرار میدهد؟ به خصوص در مورد طراحی تکراری بازیها، محتوای قرار داده شده با اهداف خاص، یا عرضه بازیهای قابل پیشبینی.
این فرد به این صورت پاسخ داد:
در سطوح بالای شرکت، به ندرت درباره این مسائل صحبت میشود و افراد مشغول در سطح پروژه، این انتقادات را به عنوان صحبتهای سمی بازیکنان رد میکنند و به آنها تهمت میزنند که روشنفکر نیستند. همانطور که Asmongold به درستی در یکی از ویدیوهایش اشاره کرد، یوبیسافت مملوء از نوعی خوشبینی سمی است که مانع از رشد و پیشرفت [شرکت] میشود.
وقتی از این توسعهدهنده درباره انتقادات بازیکنان ژاپنی از Assassin’s Creed Shadows سوال شد، او اظهار کرد:
بحثی در مورد این انتقادات در شرکت نشده و یوبیسافت تنها دستور داده که نباید درباره این موضوع بهصورت عمومی واکنش نشان دهیم.
البته چنین رویکردی چندان نادر نیست. استودیوی Firewalk و پلی استیشن نیز در رابطه با بازی Concord به شکلی مشابه عمل کردند. پس از واکنشهای منفی متعدد به این بازی که در State of Play اواخر ماه مه نمایش داده شد، مدیر IP استودیوی Firewalk، کیم کراینز (Kim Kreines)، در مصاحبهای با VGC گفت:
بله، آن تریلر تنها یک بخش بسیار کوچک از چیزی است که سالها روی آن کار کردهایم. ما برای بازی و این آیپی هیجانزدهایم و بیصبرانه منتظریم که مردم بازی را تجربه کنند و آیپی را بشناسند. شخصاً خیلی هیجانزدهام که مردم به عمق شخصیتها پی ببرند. این چیزی است که هر هفته اتفاق میافتد. شخصیتها هفته به هفته بیشتر معرفی میشوند و از روابطشان و گذشتهشان اطلاعات میدهیم. هیچیک از اینها را نمیتوان در یک برش کوچک از آن (بازی) دید.
اما این تنها موضوعی نبود که کارمندان یوبیسافت درباره آن صحبت کردند. Legendary Drops از یکی از توسعهدهندگان درباره تعهد یوبیسافت حول سیاستهای برابری، تنوع و شمول در محیط کار پرسید. او پاسخ داد:
تا به حال این قضایا هیچ تاثیری روی تیمی که من در آن مشغول هستم نداشته اما مشخص است که برخی موضوعات تابو هستند. بهعنوان مثال، امروزه مردم به دلیل مسائلی بیاهمیت، مانند استفاده نکردن از شکلک یا گذاشتن علامت تعجب در انتهای پیام، با منابع انسانی شرکت جلسه میگذارند، زیرا بعضیها آن را به عنوان آزار گزارش میدهند. یکی از مواردی که در ویدیوی شما ذکر نشده، حواشیای است که یوبیسافت در دوران MeToo با آن مواجه شد. برخی مدیران ارشد کنار گذاشته شدند و بعضی دیگر قبل از آن که رسوا شوند، خودشان شرکت را ترک کردند.
وقتی از این فرد پرسیده شد که این حواشی چگونه جهتگیری ادیتوریال شرکت (رویکرد کلی در زمینه تولید و انتشار محتوا) و بازیهای آن را تغییر داده است، گفت:
جهتگیری ادیتوریال و ذهنیت کلی شرکت از حالت «مردسالاری» به سمت محتوای امن تغییر کرد. انتخاب شخصیتهایی مثل Kay در Star Wars نمونه بارز این تغییر است. ایده خلق شخصیتهای جذاب، مانند شخصیتهای Baldur’s Gate یا Uncharted، اکنون با احتیاط بیشتری انجام میشود. محتوای امن همچنین باعث ایجاد محدودیت در فرصتهای موجود برای طراحی گیمپلی شده است. حتی برای Star Wars، ما مجبور بودیم با دیزنی کار کنیم که با هرگونه تلاش برای به تصویر کشیدن یک دنیای جنایی واقعی با چاشنی بیرحمی و درام مخالفت میکرد.
او در ادامه بحث و در پاسخ به این سوال که مدیریت یوبیسافت چه پیامی به کارکنان درباره کاهش فروش داده است، گفت:
حقیقت جالب این است که آنها خیلی درباره این موضوع صحبت نمیکنند. بیشتر تمرکزشان بر این است که بگویند به اهداف مالی خود رسیدهاند که عمدتاً از طریق فروش محصولات به بازیکنان کژوال به دست میآیند، نه جامعه بازیکنان حرفهای که از وضعیت کنونی شرکت واقعاً خسته شدهاند.
همچنین باید بدانید که در طول سالها، تعداد طبقات مدیریتی به طرز عجیبی افزایش یافته است، بنابراین ارتباطات اغلب [بخشهای شرکت] مبهم است، مگر اینکه [بیانیهای] مستقیماً از دفتر مرکزی صادر شود. و حتی در آن صورت، بیشترشان صحبتهای بیفایدهای هستند که در نهایت کمکی به کارمان نمیکنند.
توسعهدهنده دیگری از یوبیسافت نیز اطلاعات مشابهای ارائه داد و به Legendary Drops گفت:
یوبیسافت بهعنوان یک کارفرما توجه کمی به توسعهدهندگان خود دارد. آنها بهطور مداوم مهندسان ارشد را کنار میگذارند و توسعهدهندگان جوان را پس از تنها چند سال تجربه به موقعیتهای ارشد ارتقا میدهند. در عین حال، توسعهدهندگان باتجربه و با مهارتهای گستردهتر نادیده گرفته میشوند.
این چرخه مداوم خروج نیروهای باتجربه، باعث افت کیفیت ملموسی شده است و به همین خاطر باگهای بیشتری در بازیهای آنها ظاهر میشوند. توسعهدهندگان باانگیزه و متعهد میروند و کسانی که فقط کار را انجام میدهند، میمانند. این موضوع نه تنها بر کیفیت فنی بازیها تاثیر میگذارد، بلکه بر طراحی و خلاقیت نیز موثر است.
برای مثال، با طراحانی مواجه میشوید که روی مکانیکهای تیراندازی اول شخص کار میکنند، اما هیچگاه حتی یک بازی تیراندازی اول شخص را تجربه نکردهاند. یا مهندسینی که درک درستی از حس و حال مکانیکهایی که طراحی میکنند، ندارند. در سراسر شرکت، کمبود اشتیاق و مهارت به وضوح قابل مشاهده است و نتایج آن را اکنون میبینید.
در همین حین، سهام یوبیسافت همچنان در حال سقوط است.
source