دارا حیایی، متولد ۱۱ شهریور ۱۳۷۵ در تهران، فرزند امین حیایی و مونا بانکی پور، دو چهره شناخته شده سینما و تلویزیون ایران است. جدایی والدینش در کودکی، زندگی او را تحت تاثیر قرار داد و مدتی را همراه مادرش در خارج از کشور سپری کرد. این بازیگر جوان تحصیلکرده رشته طراحی صنعتی می باشد.

دارا حیایی با ایفای نقش در فیلم سینمایی “شعله‌ور” به کارگردانی حمید نعمت‌الله به شهرت رسید. سپس، توانایی‌های بازیگری خود را در سریال پرطرفدار “از سرنوشت” در نقش هاشم به نمایش گذاشت و مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار گرفت. در ادامه این مطلب با بیوگرافی دارا حیایی و جدیدترین عکس های این بازیگر همراه باشید.

بیوگرافی دارا حیایی

دارا حیایی تنها پسر امین حیایی و همسر سابقش مونا بانکی پور است. پدر و مادر دارا حیایی هر دو بازیگر بوده و مادر بزرگش فرزانه داوری از بازیگران قدیمی سینما و پیش از انقلاب بود.

دارا حیایی

امین حیایی زمانی که 22 ساله بود در سال 1371 با مونا بانکی پور ازدواج کرد اما زندگی مشترک آنها دوام چندانی نداشت و پس از به دنیا فرزندشان به جدایی و طلاق منتهی شد. بعد از طلاق حضانت دارا به مادرش سپرده شده بود و دارا با مادرش در کنار مادر بزرگ خود فرزانه داوری مدتی در خارج از کشور زندگی می کردند.

والدین دارا حیایی

او فرزند امین حیایی، بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران و بازیگر زن ایرانی مونا بانکی‌پور است. دارا تنها فرزند این زوج هنرمند است و علاوه‌بر پدر و مادر، مادربزرگش فرزانه داوری هم از بازیگران پیشکسوت سینما بود. با این پیشینه خانوادگی، می‌توان گفت که دارا حیایی از کودکی در فضایی هنری پرورش یافته است.

زندگی مشترک امین حیایی و مونا بانکی‌پور دوام چندانی نداشت و پس از تولد دارا به جدایی ختم شد. پس از طلاق، حضانت دارا به مادرش سپرده شد و او مدتی را همراه مادر و مادربزرگش در خارج از کشور گذراند.

امین حیایی پدر دارا حیایی

امین حیایی، از بهترین بازیگران مرد ایرانی، متولد ۱۳۴۹ است. او نخستین گام‌های بازیگری خود را در دوران خدمت سربازی و در گروه هنرهای نمایشی نیروی هوایی برداشت. پس از آن، با بازی در نمایش‌های کودک و جلب‌توجه ثریا قاسمی، به دنیای سینما راه یافت و با فیلم‌هایی چون «دو همسفر» و «دو روی سکه» به شهرت رسید.

حیایی پس از تجربه نخستین همکاری با اصغر هاشمی در سریال «آپارتمان»، قدم به دنیای تلویزیون گذاشت. او در این سریال، اولین تجربه بازیگری خود در تلویزیون را کسب کرد. حیایی در سال‌های ابتدایی فعالیت هنری خود، اغلب در نقش‌های فرعی ظاهر می‌شد تا اینکه با بازی در فیلم «براده‌های خورشید»، به کارگردانی محمدحسین حقیقی، توانایی‌های خود را به نمایش گذاشت و نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شد.

نقطه‌عطف مهم در کارنامه هنری این هنرپیشه بازی در سریال پرمخاطب ایرانی «روزگار جوانی» به کارگردانی شاپور قریب بود. این سریال که با حضور بازیگرانی جوان مانند نصرالله رادش، کیهان ملکی و مهدی صبایی ساخته شد، با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد و به شهرت بیشتر امین حیایی کمک شایانی کرد.

دارا حیایی

مونا بانکی پور مادر دارا حیایی

مونا بانکی‌پور، بازیگر و کارگردان، متولد خرداد ۱۳۵۹ در تهران، در خانواده‌ای هنری به دنیا آمد. مادرش فرزانه داوری از بازیگران پیشکسوت سینماست که سابقه فعالیت در ایران و آمریکا را دارد. بانکی‌پور پس از فارغ‌التحصیلی در رشته کارگردانی، فعالیت هنری خود را با بازیگری آغاز کرد؛ اما پس از جدایی از امین حیایی، مدتی از عرصه بازیگری دور ماند.

رابطه دارا حیایی و پدرش

دارا حیایی با تأکید بر اهمیت تجربیات پدرش، امین حیایی، در مسیر حرفه‌ای خود، بیان می‌کند که تمام تلاشش بر این بوده تا با الگوگیری از پدر و اصلاح رفتارها و حرکات خود، به یک بازیگر حرفه‌ای تبدیل شود.

او همچنین بر این نکته تأکید دارد که برایش کسب شهرت و تبدیل‌شدن به یک سلبریتی اولویت نیست، بلکه آنچه برای او مهم است، ارائه آثاری ارزشمند و قابل دفاع است. به عبارت دیگر، دارا حیایی به جای دنبال کردن شهرت بی‌دلیل، به دنبال خلق آثاری است که بتواند به آن‌ها افتخار کند و در حافظه مخاطب ماندگار شود. او ترجیح می‌دهد حتی اگر تعداد آثار کمتری تولید کند، اما هرکدام از آن‌ها از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار باشد.

درخشش دارا حیایی در سینما و تلویزیون

نقش آفرینی در فیلم شعله‌ور اولین تجربه حرفه ای دارا حیایی در جلوی دوربین بود که بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

دارا حیایی سال 1395 وقتی 23 ساله بود به دعوت حمید نعمت الهی کارگردان فیلم «شعله‌ور» بعد از تست در کنار پدرش در این فیلم جلوی دوربین رفت اما با بازی در سریال از سرنوشت در 26 سالگی و در زمستان 1398 بسیار مورد توجه قرار گرفت و بین مخاطبان تلویزیون شناخته شد.

دارا حیایی

نگاهی به برخی آثار دارا حیایی

دارا حیایی در طول چند سال فعالیت در دنیای هنر در چند فیلم و سریال ایفای نقش کرد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

دارا حیایی در فیلم شعله‌ور

شعله‌ور فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌الله، تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله است که در نوزدهمین دوره جشن دنیای تصویر مورد تحسین قرار گرفت و امین حیایی برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه شد.

این فیلم روایتگر داستان زندگی مردی است که گمان می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همهٔ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امین حیایی در این فیلم در کنار پسرش دارا حیایی نقش آفرینی نموده است.

فیلم شعله‌ور اولین تجربه جدی دارا حیایی در دنیای بازیگری است که در سال 1395 ساخته شد. دارا حیایی بعد از دو هفته تست برای بازی در فیلم شعله‌ور انتخاب شد و در این فیلم سینمایی ایفاگر نقش نوید بود.

حضور در سریال از سرنوشت

سریال از سرنوشت یکی از سریال های پربیننده تلویزیون است که در 4 فصل به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان در سه فصل ساخته شد. فصل چهارم این سریال از شبکه دوم سیما در شب های ماه مبارک رمضان پخش می شود.

در سریال از سرنوشت بازیگرانی چون دارا حیایی، کیسان دیباج، فاطیما بهارمست، علیرضا آرا، فریبا نادری، حسین پاکدل، پوریا پورسرخ، لیلا بلوکات، مجید واشقانی، مهدی صبایی، مائده طهماسبی و… بازی کرده اند.

دارا حیایی در این سریال به ایفای نقش پرداخت و در نقش هاشم ظاهر شد. هاشم و سهراب دو دوستی که از دوران کودکی در پرورشگاه در کنار هم بزرگ شده اند تصمیم میگیرند که انسان های موفقی شوند و برای رسیدن به خواسته شان تلاش میکنند و در دوران جوانی تا حدودی به جایگاه مورد نظرشان میرسند.

بازی در سریال از سرنوشت نقطه عطفی در کارنامه هنری دارا حیایی است و اغلب مخاطبان تلویزیون او را به عنوان هاشم سریال از سرنوشت می شناسند.

source

توسط funkhabari.ir