امروزه صنعت بازیهای ویدئویی را بدون پلی استیشن و کنسولهای خانگی سونی نمیتوان تصور کرد، اما در ابتدای کار شرایط کاملا فرق میکرد.
کن کاتورگی رئیس سابق سونی اینترکتیو انترتینمنت و کسی که به عنوان پدر پلی استیشن شناخته میشود، اخیراً در نمایشگاه بازی توکیو (Tokyo Game Show) صحبتهایی جذاب درباره تاریخچه ورود سونی به دنیای سختافزار بازیها بیان کرده است. او تأکید کرد که در اوایل دهه 90، بسیاری در سونی به موفقیت پلیاستیشن ایمان نداشتند.
ما میخواستیم شور و اشتیاق را به اشتراک بگذاریم و انتظارات و ایدههای دیگران را بشنویم. برای همین به دیدار با دهها شرکت و سازندگان بازی رفتیم. این یک تجربه عالی بود، اما آنها اصلا به ما علاقهای نشان ندادند.
او ادامه داد که بسیاری از شرکتها به آنها گفتند که این کار را نکنند و کنسول خود را نسازند. از آنجایی که شرکتهایی زیادی در انجام این کار موفق نبودند، انتظار میرفت که پلی استیشن هم شکست خواهد خورد.
کاتورگی به عنوان معمار پلیاستیشن، پلیاستیشن 2 و پلیاستیشن 3 شناخته میشود و در سال 2007 پس از لانچ چالشبرانگیز پلیاستیشن 3 که گفته میشود هزینههای زیادی برای سونی به همراه داشت، از سونی جدا شد. او تا به امروز به عنوان مشاور ارشد فناوری در سونی فعالیت میکند.
به یادماندنیترین اظهارات کاتورگی به دوران سه کنسول اول پلیاستیشن برمیگردد، از جمله زمانی که او Xbox 360 را به عنوان «یک Xbox 1.5» توصیف کرد و پیشنهاد داد که طرفداران پلی استیشن باید ساعتهای بیشتری کار کنند تا بتوانند یک PS3 را با قیمت 599 دلار بخرند.
با وجود همه شکها و انتقادات، پلیاستیشن نه تنها به یکی از موفقترین کنسولهای بازی تاریخ تبدیل شد، بلکه استانداردهای جدیدی را در صنعت بازی تعیین کرد.
source