بیماری ویروس ماربورگ چیست با علائم و نحوه ابتلا و انتقال +عکس ویروسبیماری ویروس ماربورگ چیست

ویروس‌های ماربورگ، ویروس‌های رشته‌ای، پوششی، تک رشته‌ای و با حس منفی RNA هستند این ویروس ترکیبی از دو ویروس به نام های Marburg و Ravn بوده که هر دو ویروس ماربورگ باعث بیماری غیرقابل تشخیص بالینی می شوند و پاتوژن های بسیار کشنده انسانی هستند که با اپیدمی های متعدد تب خونریزی دهنده در آفریقا مرتبط است.

ساختار تشکیل دهنده این ویروس ها هفت پروتئین ساختاری با نقش متفاوت در پاتوژنز را کد می کند. RNA ویروسی با نوکلئوپروتئین ، پروتئین ویروسی VP35 و L-پلیمراز (L) مرتبط است که نوکلئوکپسید را تشکیل می‌دهند.

بیماری ویروس ماربورگ چیست با علائم و نحوه ابتلا و انتقال +عکس ویروس

دوره نهفتگی ویروس در بدن بدون علائم

دوره کمون از پنج تا 10 روز (محدوده 3 تا 21 روز) طول می کشد و به احتمال زیاد به دوز عفونی و مسیر عفونت مربوط می شود انتقال در طول دوره نهفتگی رخ نمی دهد.

دوره بالینی را می توان به سه مرحله تقسیم کرد: مرحله اول تعمیم یافته (روزهای 1-4)، مرحله اولیه اندام (روزهای 5-13)، به دنبال آن یک عضو دیررس یا یک مرحله نقاهت (روز 13+). در این مرحله، مراقبت های حمایتی می تواند بیمار را تا زمانی که ویروس به طور خود به خود ریشه کن شود، حفظ کند .

نحوه انتقال

ویروس مرگبار ماربورگ از طریق تماس مستقیم با خون آلوده یا از طریق تماس مستقیم (از طریق پوست آسیب دیده یا غشاهای مخاطی) با خون، ترشحات یا سایر مایعات بدن افراد آلوده و سطوح و مواد (مانند ملحفه و لباس) آلوده شده به این مایعات بین افراد پخش می‌شود و از هر ۱۰ بیمار مبتلا به این ویروس، ۹ نفر جان خود را از دست می‌ دهند.

علائم ویروس مرگبار ماربورگ

بازماندگان به ندرت شدیدترین علائم بیماری را نشان می دهند و ممکن است هرگز به مرحله پایانی اندام نرسند شروع MVD ناگهانی، با علائم غیراختصاصی شبیه آنفولانزا مانند تب بالا (معمولاً 40-39 درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، لرز، درد عضلانی، سجده و کسالت است. در 50 تا 75 درصد بیماران، ناتوانی سریع که با علائم گوارشی مانند بی اشتهایی، ناراحتی شکمی، تهوع شدید، استفراغ و اسهال مشخص می شود، در عرض 2 تا 5 روز رخ می دهد. شدت بیماری در روزهای 5-7 افزایش می‌یابد، با راش ماکولوپاپولار و علائم تب خونریزی‌دهنده، مانند پتشی، خونریزی مخاطی و گوارشی، و خونریزی از محل‌های رگ‌گیری. علائم عصبی (سرگیجه، بی قراری، تشنج و کما) می تواند در مراحل بعدی بیماری رخ دهد [14]. درد مفاصل، یووئیت، اورکیت، هپاتیت مکرر، پریکاردیت و اختلال عملکرد ذهنی به عنوان عوارض دوران نقاهت ثبت شده است که می تواند کند باشد.

source

توسط funkhabari.ir