فیلم پدران اثری در ژانر درام به کارگردانی سالم صلواتی است که زمستان 1402 اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون هدایت هاشمی و علیرضا ثانی‌فر بازی می‌کنند و روایتی از قصاص را به تصویر کشیده‌اند.

فیلم پدران یک فیلم سینمایی ایرانی است که کارگردانی آن را سالم صلواتی، و نویسندگی فیلمنامه را محمدرضا گوهری برعهده داشته است. آقای صلواتی کارگردانی از سنندج است که پیش از این با فیلم زمستان آخر در جشنواره‌های بسیاری شرکت کرده و به شهرتی بین‌المللی رسید. ژانر فیلم سینمایی پدران درام است و اولین بار در جشنواره فیلم فجر سال 1398 در بخش نگاه نو به روی پرده رفت. این فیلم تماشایی به تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی، از حضور بازیگرانی چون علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی و گلاره عباسی بهره برده است. گرچه این اثر در سال 98 ساخته شد، ولی تاریخ اکران فیلم پدران در سینماها 25 بهمن 1402 بود. این فیلم با استقبال نسبتا خوبی از سوی منتقدین و بینندگان روبرو گشت.

موضوع این مقاله از پلازا معرفی فیلم سینمایی پدران است؛ اثری تماشایی که در زمره بهترین فیلم‌های ایرانی درباره پدر قرار می‌گیرد. پس با ما همراه باشید تا با داستان و بازیگران فیلم آشنا شویم و درنهایت نیز مروری بر نظرات منتقدین و نمرات فیلم سینمایی پدران داشته باشیم.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی پدران

خلاصه فیلم سینمایی پدران داستان فیلم پدران

درباره فیلم پدران اینگونه گفته می‌شود: رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند. ولی اگر بخواهیم صادق باشیم، این فیلم درواقع نگاهی نو به موضوع قصاص دارد؛ قصاص یک آشنا که نان و نمک هم را خورده‌اند. داستان فیلم پدران با یک تصادف مرگبار در یکی از جاده‌های خلوت همدان آغاز می‌شود. دو سرنشین جوان به بیمارستان منتقل می‌شوند، یکی از آن‌ها، مانی، می‌میرد و دیگری، سینا، درحالی که به شدت آسیب دیده، هیچ چیز از روز حادثه را به یاد نمی‌آورد. در خون جوانی که زنده مانده اثر مواد مخدر و در جیب او مقداری از ماده مخدر پیدا می‌شود. پلیس حدس می‌زند همین جوان پشت فرمان بوده و مقصر بروز این تصادف است.

حال داستان پیرامون پدران این دو دوست روایت می‌شود. پدر مانی تهدید به قصاص می‌کند، و پدر سینا قصد دارد واقعیت را کشف کند تا بفهمد در آن روز واقعا چه اتفاقی افتاده است.

بازیگران فیلم پدران

در فیلم پدران شاهد نقش‌آفرینی چند بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران و تعداد زیادی بازیگران مستعد و ناشناس هستیم که در این بخش با آنها آشنا می‌شویم.

علیرضا ثانی‌فر

بازیگران فیلم پدران

علیرضا ثانی‌فر بازیگر، نویسنده و صداپیشه ایرانی متولد 1 فروردین 1356 در تهران است.  او بازیگری را از 13 سالگی با فیلم مرگ گرگ‌ها (1364) آغاز کرد و دو سال بعد در فیلم گرفتار حضور یافت. پس از آن به مدت 12 سال در سینما دیده نشد تا اینکه سال 1378 با فیلم شراره بار دیگر فعالیت خویش در سینما را از سر گرفت. اقای ثانی‌فر اخیرا در فیلم نبودنت (1401) به کارگردانی کاوه سجادحسینی بازی کرده است. او در 6 سریال تلویزیونی و 5 سریال شبکه نمایش خانگی به عنوان بازیگر حضور داشته است. نویسندگی فیلم سینمایی درست مثل یک پل، سریال انیمیشنی پاییز گرم و نویسندگی فیلمنامه فیلم قطب‌نما، از دیگر فعالیت‌های وی در کنار بازیگری است. علیرضا ثانی‌فر در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال 1397، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم تشریح را کسب کرد.

همچنین بخوانید :

هدایت هاشمی

تاریخ اکران فیلم پدران هنرپیشه های فیلم پدران

هدایت هاشمی، با نام کامل سید هدایت‌الله هاشمی تیرتاجی، یک بازیگر ایرانی است که در تاریخ 17 اسفند 1357 در شهر سبزوار چشم به جهان گشود. او مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی دارد و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1377 با تئاتر آغاز کرده است. آقای هاشمی از سال 1381 قدم به تلویزیون گذاشت و در سال 1393 با بازی در نقش اوس موسی در سریال پایتخت 3 به شهرت رسید. او را اخیرا در سریال نجلا 2 (1401) و سریال ترور (1402) نیز دیده‌ایم. ورود وی به سینما نیز با فیلم یک بوس کوچولو در سال 1384 رقم خورد و پس از آن در آثاری نظیر یه حبه قند (1390)، فیلم محمد رسول‌الله (1393)، و فیلم قلب رقه (1402) حضور یافت. در فهرست افتخارات آقای هاشمی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در فیلم لطفا مزاحم نشوید، به چشم می‌خورد.

گلاره عباسی

ژانر فیلم سینمایی پدران

گلاره عباسی هنرمند فعال ایرانی، متولد 29 تیر 1362 در شهر تهران است. او از دانشکده هنر و معماری فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در کارگاه‌های آزاد بازیگری امین تارخ شرکت جست. خانم عباسی امروزه به عنوان بازیگر، کارگردان، نویسنده، صداپیشه و موسس بنیاد سوینا شناخته می‌شود. این بنیاد در راستای کمک به نابینایان برای بهره‌مندی از محصولات فرهنگی و آثار سینمایی فعالیت می‌کند. گلاره عباسی فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان بازیگر را از سال 1380 با فیلم نگین آغاز کرد و در این مدت در آثاری با ژانرهای مختلف نظیر فیلم شیار 143 (1392)، فیلم آغوش باز (1402) و فیلم بی‌بدن (1402) بازی کرده است.

حضور وی در تلویزیون نیز با سریال در چشم باد (1382-85) رقم خورد و آخرین بار او را در سریال برادر (1395) دیدیم. خانم عباسی در شبکه نمایش خانگی نیز فعالیت دارد و در آثاری نظیرر سریال دراکولا (1400) و سریال آکتور (1402) بازی کرده است.

مهشید ناصری

بررسی فیلم ایرانی پدران

مهشید ناصری بازیگر ایرانی متولد 17 آبان 1367 در شهر سبزوار است. او مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی دارد و همسر هدایت هاشمی، بازیگر ایرانی است. خانم ناصری بیشتر در تئاتر فعالیت دارد، گرچه در تلویزیون نیز او را در سریال زوج یا فرد (1398) دیده‌ایم و حضورش در برنامه کودک شو، به همراه همسر و فرزندش، و سپس دوبله کارتون در آن برنامه با استقبال حضار و کاربران فضای مجازی روبرو شد. مهشید ناصری تاکنون در دو فیلم سینمایی، فیلم به دنیا آمدن (1394) و فیلم پدران، به عنوان بازیگر حضور داشته است.

در فهرست زیر نام و نقش بقیه هنرپیشه های فیلم پدران را با هم می‌خوانیم:

  • کیوان پرمر
  • مهدخت مولایی
  • نوید لایقی
  • سارینا ترقی
  • یوسف یزدانی
  • مرتضی خانجانی
  • شیدا مؤدب
  • سعید پورشعبانی
  • سعید باغبان
  • طالب عبداللهی
  • صالحه اسدی
  • نفس اسدی

نقد فیلم پدران

فیلم پدران اثری در ژانر درام است و موسسه بهاران فیلم مسئولیت توزیع آن در سینماها را برعهده داشت. این فیلم در 25 بهمن 1402 به روی پرده سینماها رفت و درنهایت با فروشی معادل 177 میلیون تومان، به کار خود خاتمه داد. این فیلم همانند هر فیلم دیگری با نقدهای مثبت و منفی روبرو شده است.

نقد فیلم پدران نمرات فیلم سینمایی پدران

فرم و داستان فیلم

فیلم پدران برای روایت داستان خود به همدان رفته و به سینمای ایران تنوع جغرافیایی بخشیده است. ریتم فیلم بسیار آرام است و داستانی سرراست را تعریف می‌کند: قصه دو پدر که با تصادف پسرانشان، داستان آغاز، و در ادامه به یک گره کور تبدیل می‌شود. فرم ساده فیلم نشانگر تلاش کارگردان برای ارائه فرمی است که راحت بیان می‌شود. خوشبختانه سالم صلواتی در کارگردانی این فیلم موفق بوده و این فرم ساده برآمده از یک گارگردانی خام نیست، بلکه در ترکیب با مضمون شکل گرفته است.

برخی منتقدین باور دارند که سوژه فیلم برای یک اثر کوتاه مناسب است و آقای صلواتی به زور آن را به اندازه یک فیلم 100 دقیقه‌ای کشدار کرده است. در این میان نویسنده سعی کرده با خلق داستان‌ها و شخصیت‌های فرعی، به داستان شاخ و برگ دهد و بیننده را با خود همراه کند ولی درنهایت موفقیتی عاید وی نمی‌شود. اما از نکته مثبت فیلمنامه نباید غافل شد: این فیلم صرفا به نمایش بدبختی نمی‌پردازد، قصه خود را نیمه‌کاره رها نمی‌کند و خوشبختانه فیلمنامه منسجمی دارد.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم

فیلم سینمایی پدران یک اثر مستقل است که در شهرستان ساخته شده و داستان آن، بازیگران و لوکیشن‌های فیلمبرداری که بسیار ساده‌اند، نشانگر یک فیلم خوش‌ساخت با بودجه کم هستند.

در فیلم پدران، همانگونه که از نام آن برمی‌آید، داستان حول محور دو پدر روایت می‌شود و مادران نقش کمی در داستان دارند. بازی دو بازیگر اصلی، هدایت هاشمی و علیرضا ثانی‌فر، در یک حد است و باور بر این است که هر دو می‌توانستند بازی بهتری را ارائه دهند. در این میان برخی منتقدین باور دارند بازی دو مادر داستان بهتر است و کمک کرده ضعف بازی دو پدر داستان، اندکی پوشانده شود؛ ولی برخی دیگر معتقدند بازی بازیگران زن مجموعه چندان چنگی به دل نمی‌زند و می‌توانست خیلی بهتر از اینها باشد.

در نهایت اینکه فیلم پدران یک پسرفت برای کارگردان فیلم زمستان آخر محسوب می‌شود. داستان کشش کافی را ندارد، بازی بازیگران باید بهتر می‌بود، لوکیشن‌ها و جلوه‌های بصری فیلم بسیار ساده هستند و خلاصه اینکه فیلم جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد.

سخن پایانی

معرفی فیلم سینمایی پدران

در این مقاله از پلازا با بررسی فیلم ایرانی پدران در کنار شما بودیم. داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن اشنا شدیم، و درنهایت نیز نقد کوتاهی بر فیلم داشتیم. نظر شما درباره فیلم ایرانی پدران چیست؟ به نظر شما نقطه اوج داستان کجاست؟ شما بازی کدام بازیگر را بیش از همه دوست داشتید؟ نظرات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط funkhabari.ir