مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به ضرورت تقویت تجارت خارجی و تسهیل فرآیندهای فراروی تجار عنوان کرد: رونق سرمایه‌گذاری یکی از موضوعاتی است که می‌تواند اقتصاد کشور را بهبود ببخشد. در این فرآیند توجه به سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور، همسایگان و کشورهای دوست اهمیت فراوانی دارد.

خوشبختانه در کشور ایران جذابیت‌های اقتصادی فراوانی وجود دارد که می‌تواند در بستر سرمایه‌گذاری و تعامل، نیازهای موجود کشور را برطرف سازد. وی ضمن بیان اینکه تقویت تجارت خارجی از‌ موضوعات مطرح قانون اساسی است و باید عملیاتی گردد، همچنین افزود: تقویت تجارت خارجی گامی حائزاهمیت است  و نیاز است تا در مسیر توسعه بیش‌تر تعاملات حرکت کنیم.

توجه به ظرفیت همسایگان در بخش‌های مختلف امری مثمرثمر است. در قانون اساسی نیز به این مهم اشاره و عنوان گشته است که در فرآیند تجارت خارجی، اولویت نخست کشورهای همسایه و مسلمان می‌باشند و پس از بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای همسایه و مسلمان، سایرکشورها در اولویت قرار می‌گیرند. بنابراین اگر به اصول قانون اساسی اهتمام می‌ورزیم، می‌بایست تقویت تجارت خارجی را مدنظر قرار دهیم. گودرزوند چگینی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های‌ موجود همسایگان توجه بداریم و تعاملات خود را توسعه ببخشیم، تصریح کرد: اکنون بسیاری از کشورهای دوست و همسایه از ظرفیت‌های خوبی برای تعامل و تجارت برخوردار می‌باشند.

به عنوان مثال کشور روسیه ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و به موجب شرایط تحریمی‌شان می‌شود پاسخ‌گوی نیازهایشان بود و در مقابل نیز نیازهای کشور را برطرف کند. به عبارت دیگر صادرکنندگان داخلی‌مان می‌توانند محصولات تولید داخل را به کشورهای دوست و همسایه از جمله روسیه صادرکنند و در مقابل نیازهای کشور را برطرف سازند. ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: یکی‌ از موضوعات و مباحث مهم در بخش تجارت خارجی، حرکت و تقویت دیپلماسی اقتصادی است. او با بیان اینکه تسهیل فرآیندهای فراروی تجار گامی حائزاهمیت است، متذکر شد:  بیش‌تر موانع موجود مرتبط با تصمیمات اجرایی است.

در این راستا باید کوشید تا موانع اجرایی برطرف و هماهنگی دستگاه‌ها بیش از پیش گردد. نماینده مردم رودبار در مجلس دواز‌هم در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت افزایش هماهنگی میان‌بخشی و جلوگیری از تعدد قوانین و تصمیمات آنی همچنین یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی کشور و متولیان امر می‌بایست هماهنگی‌ها را بیش از پیش افزایش دهند و موانع موجود را برطرف سازند. گفتنی ا‌ست که در این فرآیند نیاز به قوانین جدید نیست چراکه قوانین موردنیاز وجود دارد و می‌بایست از تعدد تصمیم‌گیری‌ها نیز اجتناب کرد.

نوشته تقویت تجارت خارجی در گرو افزایش هماهنگی‌ دستگاه‌های اجرایی است اولین بار در روزنامه رسالت. پدیدار شد.

source

توسط funkhabari.ir