تنها تصویر واقعی امیرکبیر + همسر و فرزندان (نمناک)

«تابناک با تو» – میرزا محمدتقی خان فراهانی، ملقب به امیرکبیر، یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ ایران است. عکس واقعی این شخصیت برجسته را در این مطلب برایتان آماده کرده ایم.

بیوگرافی امیر کبیر و عکس اصلی او در زمان صدارت

عکسی از امیرکبیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این تصویر که از آن به عنوان تنها تصویر واقعی امیرکبیر یاد می‌شود توسط ارنست هولستر به ثبت رسیده است. در ادامه این بخش عکس واقعی میرزا محمدتقی خان فراهانی، ملقب به امیرکبیر، نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه را مشاهده می‌کنید.

میرزا محمدتقی خان فراهانی اولین صدراعظم ایران در دوره ناصر‌الدین شاه قاجار در منطقه فراهان اراک متولد شد. پدر او، کربلایی قربان از آشپزان دربار قائم مقام اول، خاندان بزرگ قریه مهرآباد و مادر او فاطمه سلطان دختر استاد شاه محمدبنا از اهالی فراهان بود.

تنها تصویر واقعی امیرکبیر + همسر و فرزندان (نمناک)

همسران و فرزندان امیرکبیر

امیرکبیر دو بار ازدواج کرد، او اولین بار با دخترعموی خود «جان‌جان خانم» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند یک پسر و دو دختر بود. دومین همسر امیرکبیر، خواهر ناصر‌الدین شاه «ملک‌زاده خانم» ملقب به عزت‌الدوله بود. امیر تمایلی به این ازدواج نداشت، چون خود ۴۳ سال و عزت الدوله ۱۶ ساله بود، این ازدواج به دستور ناصرالدین شاه صورت گرفته است.

حاصل ازدواج امیر با عزت‌الدوله دو دختر با نام‌های «تاج‌الملوک خانم» و «همدم‌الملوک خانم» بود.

اقدامات امیرکبیر برای ایران

امیرکبیر در دوران کوتاه صدارت خود اقداماتی، چون گسترش روابط خارجی، ایجاد سفارت‌خانه‌های دائمی در کشور‌های دیگر، اصلاحات در دستگاه‌های دولتی، تاسیس مدرسه دارالفنون، توسعه پست‌خانه‌ها و چاپارخانه‌ها و… را برای پیشرفت کشور انجام داد.

تبعید و کشته شدن امیرکبیر

امیرکبیر پس از حدود سه سال صدارت با دسیسه درباریان و مادر شاه از سمت خود برکنار و به کاشان تبعید شد و ۴۰ روز بعد در باغ فین کاشان توسط علی خان حاجب‌الدوله به قتل رسید. جسد امیرکبیربه درخواست همسرش در کربلا و در اتاقی به خاک سپرده شد که به روی صحن حرم مطهر امام حسین (ع) باز می‌شود.

تصویر واقعی تاج الملوک دختر امیرکبیر

تنها تصویر واقعی امیرکبیر + همسر و فرزندان (نمناک) 

تصویر واقعی ملک زاده خانم همسر امیرکبیر

تنها تصویر واقعی امیرکبیر + همسر و فرزندان (نمناک)

منبع: نمناک

 

source

توسط funkhabari.ir