داوطلبانی که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، علاقمند به تحصیل در مقطع دکتری هستند، باید در زمان مقرر برای ثبت نام آزمون دکتری اقدام نمایند. تمامی این افراد برای ثبت نام در این آزمون، باید شرایطی را دارا بوده و مدارک‌شان کامل باشد و سپس، اطلاعات کاملی را در رابطه با تاریخ ثبت نام آزمون دکتری به دست آورند و برای این کار اقدام نمایند.

لازم به ذکر است تا بدانید که تاریخ ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ از 29 مهر ماه آغاز و تا 5 آبان ماه 1403 ادامه خواهد داشت. زمان برگزاری این آزمون در عصر پنجشنبه 2 اسفند ماه 1403 خواهد بود. ثبت‌نام آزمون دکتری برای دانشگاه‌های سراسری آزاد با هم ادغام شده‌اند و همگی توسط سازمان سنجش برگزار می گردد.

زمان ثبت نام آزمون دکتری 1404

همانطور که می دانید با توجه به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمون دکتری دانشگاه سراسری و آزاد با هم ادغام شده و همگی توسط سازمان سنجش برگزار می گردد.

توجه فرمایید مراحل این آزمون برای هر دو دانشگاه به صورت یکسان بوده و تمامی مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و مشاهده کارنامه همگی توسط سازمان سنجش است.

زمان ثبت نام دکتری ۱۴۰۴ از تاریخ 29 مهر آغاز و تا 5 آبان ماه 1403 ادامه خواهد داشت. متقاضیان واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1404 می‌بایست در این بازه زمانی پس از مطالعه دفترچه راهنما و تهیه مدارک لازم، به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام در کنکور دکترا ۱۴۰۴ را تکمیل نمایند. ثبت‌نام دکتری سراسری و آزاد با هم هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از طریق سایت سنجش انجام خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون دکتری 1404
آغاز ثبت‌نام 29 مهر 1403
پایان ثبت‌نام 5 آبان 1403
زمان ثبت نام آزمون

تمدید زمان ثبت نام آزمون دکتری 1404

هر ساله سازمان سنجش بلافاصله پس از اتمام زمان ثبت نام آزمون دکتری، یک بازه زمانی 2 الی 3 روزه را به عنوان فرصتی مجدد برای جاماندگان در نظر می گیرد. لذا، افرادی که نتوانستند در بازه زمانی اعلام شده فرایند ثبت نام را انجام دهند، می توانند در زمان تمدید، این کار را انجام دهند. در رابطه با تمدید مهلت ثبت نام در این کنکور، هنوز اطلاعیه ای از سمت سازمان سنجش، ابلاغ نشده است. در صورتی که این سازمان اطلاعیه را ابلاغ کند، شما عزیزان را از آن مطلع خواهیم کرد. لذا، برای این کار می توانید از همکاران ما در ایران تحصیل نیز یاری بگیرید. لازم به ذکر است تا بدانید که به طور کلی زمان ثبت نام آزمون دکتری در سال 1404، زمان دریافت کارت ورود به جلسه و … به شرح زیر می باشند:

تاریخ ثبت نام آزمون دکتری 1404 + ویرایش ثبت نام 29 مهر آغاز و تا 5 آبان ماه
دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری چند روز قبل از برگزاری آزمون دکتری
زمان برگزاری آزمون دکتری 1404 2 اسفند ۱۴۰۳
اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری حدود اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت سال بعد
انتخاب رشته اینترنتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته حدود اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت سال بعد
اعلام نتایج نهایی آزمون اواخر مرداد یا اوایل شهریور سال بعد

بنر کال تو اکشن

شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1404

جهت ثبت نام کنکور دکتری تنها متقاضیانی می‌توانند اقدام نمایند که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی ارشد باشند. توجه داشته باشید که مدرک این متقاضیان باید معتبر و مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات باشد.

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری 1404

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری 1404 به شرح زیر است:

  • تشکیل کلاس‌ها در هر یک از رشته‌های مقطع دکتری به صورت تمام وقت است. داوطلبانی که در هر ارگان و سازمان‌ها و… مشغول به کار هستند، لازم است هماهنگی‌های لازم را جهت حضور در کلاس‌ها قبل از زمان ثبت نام آزمون دکتری به انجام رسانیده باشند.
  • انتخاب رشته امتحانی تنها بر اساس جداول و کد رشته‌های موجود در دفترچه ثبت‌نام امکان‌پذیر است. بدیهیست که این رشته باید مرتبط با رشته کارشناسی ارشد داوطلبان باشد.
  • مطابق با مصوبه‌های موجود شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازجمله شرایط ثبت نام آزمون دکتری، برای دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیانی که مدرک خود را در سال های 77 الی 81 اخذ نموده‌اند، مجوز ثبت‌نام برای دوره‌های بالاتر صادر شده است.
  • آن دسته از دانشجویانی که شاغل به تحصیل هستند، در صورتی که انصراف خود را ارائه ننمایند، امکان ثبت نام کنکور دکتری مجدد را نخواهند داشت.
  • دانشجویانی که ترم آخر و یا سال آخر هستند، در صورتی که تا پایان شهریور ماه فارغ التحصیل شوند، می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند. این مورد برای داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری عمومی ضروری است.
  • از نظر معدلی نیز متقاضیان در صورتی می‌توانند برای ثبت نام کنکور دکتری اقدام نمایند که معدل آنان کمتر از 14 نباشد. لازم به ذکر است که ارائه کارنامه در زمان مقرر و ثبت‌نام حضوری لازم است کارنامه خود را ارائه نمایند.

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور دکتری

شرایط نظام وظیفه ثبت نام دکتری

داوطلبان و متقاضیان ورود به مقطع دکتری آقا که تکلیف آنان از نظر نظام وظیفه مشخص نشده است، در صورت دارا بودن شرایط زیر می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند. این شرایط عبارتند از:

  • متقاضیان ثبت نام کنکور دکتری باید دارای کارت پایان خدمت هوشمند باشند. در صورت عدم تعویض کارت خود لازم است حتما در اولین فرصت کارت هوشمند خود را دریافت نمایند.
  • در صورتی که خدمت وظیفه را به انجام رسانده باشید، کارت معافیت دائم خدمت سربازی خود را ارائه نمایید.
  • آن دسته از داوطلبانی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی هستند و برگه اعزام به خدمت را دریافت نموده‌اند اما قبل از تاریخ اعزام به خدمت در دانشگاه پذیرفته شده‌اند، می‌توانند برای ثبت‌نام حضوری اقدام نمایند.
  • فارغ‌التحصیلان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری عمومی مطابق با سنوات تعیین شده، می‌توانند در آزمون دکتری ثبت نام نمایند. (در صورتی که در تاریخ ثبت نام آزمون دکتری بیش از یک سال از فراغت تحصیل آنان نگذشته باشد و همچنین وارد دوره غیبت نشده باشند)
  • کارکنان پایور شاغل که در نیروهای مسلح در صورتی که گواهی اشتغال به خدمت را ارائه نمایند و همچنین سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل موافقت خود را اعلام نموده باشد می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون دکتری

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبان می‌بایست پیش از اعلام تاریخ ثبت نام آزمون دکتری تمامی این مدارک را تهیه کرده و آماده داشته باشند تا در زمان ثبت‌نام با مشکلی رو به رو نشوند. داشتن لیست کاملی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ضروری است. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون دکتری عبارت است از:

  • اطلاعات شناسنامه (نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه)
  • اطلاعات کارت ملی (شماره ملی)
  • عکس داوطلب (عکس اسکن شده داوطلب)
  • کد پستی (کد ده رقمی)
  • ‏شماره تلفن ثابت (تلفن منزل)
  • ‏شماره تلفن همراه (شماره موبایل) ‏برای دریافت پیامک
  • آدرس محل سکونت (آدرس محل دقیق سکونت داوطلب)
  • کارت اعتباری ثبت نام آزمون دکتری (‏دریافت سریال 12 رقمی ثبت نام بعد از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری)
  • مدارک سهمیه (داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و همسر و فرزندان رزمندگان که قصد استفاده از سهمیه 5 درصدی ایثارگران را دارند می بایست کد پیگیری 12 رقمی سهمیه مربوطه را وارد کنند.)
  • کد وضعیت نظام وظیفه (داوطلبان ذکور باید وضعیت نظام وظیفه خود را با استفاده از دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ مشخص کرده و در فرم ثبت نام وارد نمایند)
  • مدارک داوطلبان معلول (داوطلبان معلول برای شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ می بایست در سازمان بهزیستی پرونده داشته باشند.)
  • تکمیل فرم معدل (تکمیل فرم مخصوص معدل برای ثبت نام آزمون دکتری برای داوطلبانی که در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای هستند الزامی می باشد.)
  • خرید کارت اعتباری ثبت نام و پرداخت هزینه آزمون دکتری مرحله ای است که پس از آماده کردن اطلاعات و مدارک ثبت نام دکتری است.  داوطلبان برای این کار می‌بایست به لینک ثبت نام آزمون دکتری در سایت سنجش مراجعه کرده و بر روی گزینه خرید کارت کلیک کنند.

نحوه ثبت نام آزمون دکتری 1403

لازم به ذکر است تا بدانید که این بخش از مقاله از اهمیت بسیاری برخوردار است. با اجرای مرحله به مرحله گام های گفته شده در این بخش می توانید به درستی ثبت نام کنکور دکتری خود را نهایی کنید. جهت راحتی بیشتر شما متقاضیان گرامی در این بخش راهنمای تصویری مراحل نیز ارائه شده است.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که حتما در تمامی مراحل اطلاعات خواسته شده از شما را به دقت و به درستی وارد نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

آموزش تصویری نحوه ثبت نام کنکور دکتری 1403

اگر قصد ثبت نام در این آزمون را دارید باید در تاریخ ثبت نام آزمون دکتری مراحل زیر را به صورت گام به گام طی نمایید:

  • در مرحله نخست می‌بایست به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org مراجعه کرده و گزینه “دکترای تخصصی” را از منوی تعبیه شده در سمت راست صفحه اصلی سایت انتخاب نمایید.

ثبت نام آزمون دکتری تخصصی

  • در مرحله بعد باید اقدام به خرید کارت اعتباری آزمون دکتری کنید. برای این کار بر روی عبارت “ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری (ph.D) سال 1403” کلیک نمایید. (در این تصویر به علت عدم آغاز تاریخ ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ را مشاهده خواهید کرد)
  • در مرحله سوم می‌بایست گزینه “خرید کارت” را از منوی سمت راست صفحه انتخاب نمایید.

راهنمای گام به گام ثبت نام کنکور دکتری

  •  سپس بر روی یکی از دکمه‌های رادیویی “سریال ثبت نام آزمون دکتری 1403” در قسمت دکتری کلیک کرده و در نهایت گزینه “تایید و ادامه” را در پایین صفحه انتخاب نمایید. (در این تصویر به علت عدم آغاز تاریخ ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید.)

راهنمای تصویری نحوه ثبت نام کنکور دکتری

  • در این گام می‌بایست مشخصات خواسته شده از شما را جهت ورود به درگاه پرداخت وارد نمایید.
  • سپس گزینه “ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام” را فعال کرده و بر روی گزینه “ادامه روند پرداخت” کلیک نمایید. در نهایت اطلاعات کارت بانکی خود را جهت پرداخت هزینه و دریافت شماره سریال 12 رقمی ثبت نام آزمون وارد نمایید.
  • سپس مجددا به صفحه اول ثبت‌نام بازگشته و بندهای موجود را به دقت مطالعه نمایید و سپس بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک نمایید.
  • شماره سریال ثبت نام خود را وارد نمایید و عبارت امنیتی مربوطه را در کادر های تعیین شده وارد کرده و در نهایت بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

نحوه ثبت نام آزمون دکتری

  • پس از ورود به صفحه ثبت نام می‌بایست عکس داوطلب را در قسمت مربوطه بارگذاری نمایید و فرم تقاضا نامه را تکمیل کنید.
  • پس از تکمیل فرم ثبت نام و ثبت نهایی، ثبت نام شما به اتمام خواهد رسید و سامانه برای هر داوطلب اگر تمامی اطلاعات را به درستی وارد کرده باشد، یک کد پیگیری صادر خواهد کرد. اگر در انتهای ثبت نام کد پیگیری دریافت نکرده باشید، ثبت نام شما تکمیل نشده و اجازه شرکت در آزمون را نخواهید داشت.

اگر تمامی مراحل ذکر شده را به صورت دقیق انجام داده و به مشکل برخوردید می‌توانید با شماره  9099075307 با کارشناسان ایران تحصیل تماس گرفته و درخواست راهنمایی و مشاوره نمایید.کال تو اکشن تماس

ویرایش ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبانی که در این سامانه ثبت نام نموده‌اند و در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند، لازم است در زمان مقرر جهت ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نام دکتری وارد شده اقدام نمایند. با توجه به تاثیر معدل بر رتبه و تراز داوطلبان قبل از شرکت در آزمون مهلت خواهید داشت تا نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایید.

تصحیح اطلاعات شما باید قبل از دریافت کارت ورود به جلسه صورت پذیرد. لازم به ذکر است که فرم مربوط به ثبت نام آزمون دکتری را داوطلبان باید در یک نسخه نزد خود نگاه دارید و در نسخه دوم نیز به حوزه معاونت آموزشی محل فارغ التحصیلی خود ارائه نمایند. پرونده داوطلب باید در دانشگاه محل تحصیل او موجود باشد.

نحوه تکمیل فرم تقاضانامه آزمون دکتری 1404

در جدول زیر به بررسی و نحوه پر کردن تمامی بندهای فرم ثبت نام آزمون دکتری 1404 خواهیم پرداخت:

نحوه تکمیل فرم تقاضانامه آزمون دکتری 1404
ردیف اول تا هشتم مربوط به اطلاعات شناسنامه‌ای است که باید تمامی آنها را با دقت وارد نمایید، اطلاعاتی نظیر نام و نام خانودگی، شماره شناسنامه و ….
ردیف 9 مربوط به دین شماست که باید آن را از میان ادیان انتخاب نمایید.
ردیف 10 تا 12 مربوط به سهیمه‌ها است که اگر از سهیه‌ای استفاده می‌نمایید باید اطلاعات آن را در این سه ردیف وارد نمایید
ردیف 13 و 14 مربوط به درج شهر محل تولد داوطلب و در ردیف چهارده باید محل صدور شماسنامه خود را وارد نمایید
ردیف 15 مربوط به کد نظام وظیفه است که باید آن را وارد نمایید.
ردیف 16 مربوط به داوطلبین غیر ایرانی است  که باید کد پیگیری 13 رقمی خود را وارد نمایید.
ردیف 17 و 18 متقاضیانی که دارای معلولیت هستند باید وضعیت خود را وارد نمایند و در صورت استعلام از بهزیستی شامل سهیه خواهند شد.
ردیف 19 مربوط به وضعیت تحصیلی و یا فارغ التحصیلی داوطلب ثبت نام آزمون دکتری 1403 است
ردیف 20 داوطلبان ثبت نام در آزمون دکتری باید گروه امتحانی خود را به این ترتیب گزارش دهند
ردیف 21 داوطلب باید کد مربوط به رشته امتحانی مورد نظر را از جداول 3-9 دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری استخراج و در این قسمت وارد کند
ردیف 22 داوطلب باید با توجه به زبان خارجی تعریف شده در رشته انتخاب شده با علامت زدن یکی از موارد این بخش، زبان خارجی را برای آزمون خود نشان دهد
ردیف 23 تا 26 داوطلبان دارای تحصیلات عالی باید اطلاعات مربوط به این مرحله را در این مرحله وارد کنند
ردیف 27 داوطلب کد موضوع دانش مدرک تحصیلی خود را که نام شعبه فارغ التحصیلی در کلیه رشته‌های آزمون درج شده است، از طریق سایت سازمان سنجش صادر و درج نماید
ردیف 28 برای کد موسسه آموزش عالی است که داوطلب برای ورود از آن فارغ‌التحصیل شده است که از طریق سایت سنجش قابل مشاهده است.
ردیف 29 تاریخ دقیق اتمام دوره کارشناسی خود را بر اساس روز، ماه و سال وارد می‌کنید
ردیف 30 داوطلبان در این مرحله باید معدل کارشناسی خود را تا حداکثر تا دو رقم اعشار از چپ به راست در محل مربوطه وارد کنند
ردیف 31 در این ردیف داوطلب باید کد دوره کارشناسی ارشد را از حوزه سنجش استخراج و در این ردیف وارد کند
ردیف 32 داوطلب باید کد دانشکده محل اخذ دکتری خود را از سایت موسسه ارزشیابی استخراج و در اینجا درج کند
ردیف 33 متقاضیانی که برای اولین بار در مقطع دکتری ثبت‌نام می‌کنند باید تاریخ دقیق مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی را به صورت روز، ماه و سال وارد کنند
ردیف  31 تا 34 فارغ التحصیلان باید معدل کل خود را بر اساس معدل مندرج در نامه فارغ‌التحصیلی خود وارد کنند و دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی نیز باید معدل واحدهای قبولی خود را بر اساس 0 تا 20 یا 0 وارد کنند. از 0. 4. دو رقم اعشار را محاسبه کرده و از چپ به راست در جای خالی وارد کنید
ردیف  35 تا 38 برای  استاتید رسمی  یا قراردادی کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی است تا تا از سهمیه مدرس در ثبت نام دکتری خود استفاده کنند
ردیف 39 متقاضی باید کد و نام شهرستان، کد و نام شهر محل سکونت را برای تعیین محدوده مورد مطالعه از جدول 2 دستورالعمل انتخاب منطقه نمونه‌گیری در این محل وارد و اضافه کند
ردیف 40 کد و نام منطقه، کد و نام شهر محل سکونت را از دفترچه شماره 2 دفترچه ثبت نام دکتری 1403 استخراج و در این قسمت وارد می‌کنید. در اینجا نیز لازم است آدرس دقیق پستی محل سکونت خود را وارد کنید
ردیف 41 در این خط داوطلبان باید کد منطقه ده رقمی خود را از چپ به راست بدون هیچ خط فاصله و کاما وارد کنند
ردیف 42 شماره تلفن خود را در این خط وارد کنید

نحوه تکمیل فرم تقاضانامه آزمون دکتری

نحوه پذیرش آزمون دکتری

پس از ثبت نام آزمون دکتری، هر یک از داوطلبان لازم است در آزمون دکتری شرکت نمایند. در زمان اعلام نتایج کنکور پس از انتشار کارنامه مورد نظر می‌توانند از نمرات خام، تراز، نمره کل و وضعیت انتخاب رشته خود مطلع شوند. لازم به ذکر است که رتبه تعیین شده داوطلبان با توجه به احتساب معدل، سهمیه و… است. بنابراین این رتبه، رتبه نهایی شما خواهد بود که بر اساس آن در مرحله بعدی می‌توانید اقدام به انتخاب رشته نمایید.

قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون داوطلبان در صورتی که رتبه و شرایط لازم را برای دانشگاه مربوطه و مورد نظر خود داشته باشند لازم است در مصاحبه دکتری شرکت نمایند. در صورتی که بتوانید در مصاحبه نمره لازم و کافی را دریافت نمایید، می‌توانید پذیرش خود را نهایی نمایید.

بدیهی است در صورت عدم شرکت در مصاحبه، پذیرش شما ملغی خواهد شد. پس از شرکت در مصاحبه و تطبیق رتبه و همچنین تراز داوطلبان در شهریور ماه کارنامه نهایی منتشر خواهد شد و در صورت پذیرش نهایی می‌توانید در دانشگاه مورد نظر ثبت نام نمایید.

بنر کال تو اکشن

نحوه پذیرش دکتری استعداد درخشان

در تاریخ ثبت نام آزمون دکتری برخلاف مقطع کارشناسی ارشد که شما برای ثبت‌نام در استعداد درخشان نیازمند کسب معدل بالاتری در بین ورودی‌های رشته خود هستید، در مقطع دکتری در صورتی که دارای معدل بالای 17 کارشناسی ارشد باشید و همچنین معدل شما در دوره کارشناسی بالای 16  باشد، امکان ثبت‌نام در فراخوان دانشگاه‌ها را از طریق سایت ثبت نام آزمون دکتری خواهید داشت.

یکی از شروط تعیین شده برای داوطلبان استعداد درخشان مقطع دکتری این است که حتما دفاع پایان نامه خود را انجام داده باشند و همچنین مقاله مربوط به پایان نامه را به چاپ رسانده باشند. (شرایط مذکور مربوط به دانشگاه های سراسری است).

با توجه به اینکه فراخوان هر یک از دانشگاه ها نیازمند ثبت‌نام و همچنین ارسال رزومه دارد، لذا پس از ارسال مدارک خود و همچنین شرکت در مصاحبه دکتری مورد نظر، در صورتی که رزومه شما کافی باشد، می‌توانید در دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوید.

سهمیه های ثبت نام آزمون دکتری

در جدول زیر اطلاعات مربوط به سهمیه‌های ثبت‌نام آزمون دکتری به‌طور خلاصه توضیح داده شده است. داوطلبان می‌توانند با توجه به شرایط خود، از سهمیه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

سهمیه‌های ثبت نام آزمون دکتری
سهمیه جبهه و بسیج داوطلبانی که حداقل شش ماه در جبهه و یا بسیج شرکت کرده و عضو فعال بسیج هستند، می‌توانند اطلاعات خود را تکمیل کنند. برای این کار باید به سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.
دریافت کد 12 رقمی متقاضیانی که دارای سهمیه رزمندگان و یا سازمان بسیج هستند، باید با مراجعه به سازمان‌های ذی‌ربط برای دریافت کد 12 رقمی اقدام کنند. این کد در هنگام تکمیل فرم ثبت‌نام الزامی است
کد رهگیری جدید به‌دلیل اینکه کد 12 رقمی برای واجدین شرایط و افراد دارای سهمیه متفاوت است، ضروری است که کد رهگیری جدیدی وارد شود
استثنا برای بسیجیان عادی نیروهای عضو بسیج عادی و یا فعال، مشمول طرح استفاده از سهمیه‌های مربوط به رزمندگان نیست
دریافت کد رهگیری 12 رقمی متقاضیانی که دارای سهمیه رزمندگان هستند باید برای دریافت کد رهگیری 12 رقمی به سامانه مربوطه مراجعه نمایند. این کد تنها از طریق این سامانه قابل دریافت است

تاریخ ثبت نام آزمون دکتری

هزینه ثبت نام کنکور دکتری 1404

هر یک از داوطلبان برای ثبت نام در این آزمون باید هزینه را پرداخت کنند. مبلغ این هزینه، هر ساله متغیر است و کمی افزایش قیمت دارد. هزینه ثبت نام آزمون دکتری در سال 1403 378 هزار تومان بود که نسبت به سال گذشته افزایش 15 تا 20 درصدی داشته است.

لازم به ذکر است تا بدانید که پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1404 از طریق خرید کارت اعتباری با استفاده از خدمات پیام کوتاه است.

زمان برگزاری آزمون دکتری 1404

ثبت نام آزمون دکتری  و برگزاری آن سالی یک بار و به صورت یکپارچه از طریق سایت ثبت نام آزمون دکتری برای تمامی دانشجویان از دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. علاقمندان به تحصیل در مقطع پزشکی در یکی از رشته های مذکور می‌بایست در روز آزمون به جلسه مراجعه نمایند.
بر اساس گزارش های منتشر شده در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون دکتری در تاریخ 2 اسفند 1403 برگزار خواهد شد.

مصاحبه دکتری 1404

پس از مرحله انتخاب رشته و ثبت نام آزمون دکتری 1404 داوطلبان باید منتظر انتشار نتایج دکتری خود باشند. متقاضیانی که به نتیجه لازم برای شرکت در مرحله مصاحبه دکتری در دانشگاه‌ها رسیده‌اند می‌توانند در مرحله مصاحبه شرکت کنند.

از آنجایی که مصاحبه دکتری 1404 شامل مراحل و جزئیات مهمی است که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند. در ادامه، نکات کلیدی درباره این فرآیند به همراه توضیحات مربوط به هر بخش ارائه شده است.

مراحل مصاحبه دکتری 1404
زمان برگزاری مصاحبه مصاحبه‌های دکتری معمولاً در نیمه دوم تیرماه و اوایل مردادماه برگزار می‌شوند. زمان دقیق برگزاری باید توسط دانشگاه‌ها اعلام شود
شرایط لازم برای شرکت داوطلبان باید قبلاً در آزمون کتبی دکتری شرکت کرده و حدنصاب نمره را کسب کرده باشند. همچنین مدارک لازم برای مصاحبه باید آماده باشد
مدارک مورد نیاز شامل کارت شناسایی، رزومه، مقالات علمی (در صورت وجود)، و سایر مدارک مرتبط با سوابق تحصیلی و حرفه‌ای
فرم‌های درخواست برخی دانشگاه‌ها ممکن است فرم‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات داوطلبان در حین مصاحبه درخواست کنند. بهتر است این فرم‌ها را قبل از مصاحبه پر کنید
نکات مهم برای مصاحبه مواردی مثل آشنایی با رشته و گرایش انتخابی؛ آماده‌سازی برای سوالات رایج؛ بیان اهداف تحصیلی و حرفه‌ای به‌صورت شفاف و مختصر.
روند ارزیابی ارزیابی داوطلبان معمولاً بر اساس نمرات مصاحبه، سوابق تحصیلی و پژوهشی، و توانایی‌های علمی و پژوهشی صورت می‌گیرد
نتایج مصاحبه نتایج مصاحبه معمولاً در مردادماه اعلام می‌شود و ممکن است در وب‌سایت دانشگاه‌ها قابل مشاهده باشد

نکات مهم ثبت نام آزمون دکتری 1403

در زمان ثبت نام برای آزمون پذیرش دکتری به نکات زیر توجه فرمایید:

  • هنگام ثبت‌نام آزمون دکتری از طریق کافی‌نت‌ها، پیشنهاد می‌شود تمامی مراحل ثبت‌نام را خود به‌طور جداگانه بررسی کنید تا از بروز اشتباه جلوگیری شود. مسئولیت هرگونه خطا در وارد کردن اطلاعات بر عهده خود داوطلب است و ممکن است بر اساس قوانین با او برخورد شود. ثبت‌نام شما زمانی کامل می‌شود که شماره پرونده 6 رقمی و کد پیگیری 16 رقمی را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام، حتماً فرم مربوطه را تکمیل نمایید.
  • داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری برای ثبت‌نام جدید باید کد پیگیری 12 رقمی جدید دریافت کنند، زیرا کدهای قبلی منقضی شده و معتبر نخواهند بود.
  • متقاضیان غیرایرانی باید در زمان ثبت‌نام کد پیگیری 13 رقمی را از سامانه دریافت کرده و تیک گزینه “اتباع غیرایرانی” را فعال کنند.
  • افرادی که دارای معلولیت هستند، باید در زمان ثبت‌نام نوع معلولیت خود را مشخص کنند. اگر پرونده‌ای در سازمان بهزیستی دارند، پس از استعلامات، این بند برای آن‌ها اعمال خواهد شد. در غیر این صورت، باید در اولین فرصت به نزدیک‌ترین سازمان بهزیستی مراجعه کرده و پرونده تشکیل دهند.
  • دانشجویان سال آخر که در ثبت‌نام شرکت کرده‌اند، باید حداکثر تا 31 شهریور سال جاری فارغ‌التحصیل شوند.
  • افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، باید شرایط ثبت‌نام بورسیه را در دفترچه آزمون دکتری مطالعه کرده و خود را برای مصاحبه آماده کنند.
  • کارت ورود به جلسه آزمون دکتری، که قبل از برگزاری آزمون در سامانه سنجش قرار می‌گیرد، باید در روزهای اولیه دریافت شود. این فرصت به شما می‌دهد تا در صورت وجود مغایرت، اصلاحات لازم را انجام دهید. سپس کارت را پرینت کرده و به جلسه آزمون ببرید.

نکات مهم ثبت نام آزمون دکتری 

رشته های مجاز به ثبت نام آزمون دکتری 1404

برای ثبت‌نام در آزمون دکتری 1404، داوطلبان باید توجه داشته باشند که رشته‌های مجاز به ثبت‌نام باید با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی آنها مطابقت داشته باشد. به این معنا که داوطلبان باید رشته‌ای را انتخاب کنند که با تحصیلات قبلی آن‌ها همخوانی داشته باشد.

برای مشاهده لیست کامل رشته‌های مجاز و اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید به دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون دکتری 1404 که در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، مراجعه کنید. این دفترچه معمولاً در اواخر آبان ماه منتشر می‌شود و شامل جزئیات مربوط به رشته‌ها، مواد امتحانی و شرایط ثبت‌نام است.

در زیر جدول رشته‌های مجاز برای ثبت‌نام در آزمون دکتری 1404 آورده شده است. این رشته‌ها در گروه‌های مختلف تحصیلی طبقه‌بندی شده‌اند:

گروه تحصیلی رشته‌های مجاز
 

 

گروه علوم انسانی

 

علوم تربیتی
روانشناسی
زبان و ادبیات فارسی
حقوق
مدیریت
اقتصاد
 

گروه علوم پایه

 

ریاضیات
فیزیک
شیمی
زیست‌شناسی
 

گروه فنی و مهندسی

مهندسی برق
مهندسی کامپیوتر
مهندسی مکانیک
مهندسی عمران
 

گروه هنر

هنرهای تجسمی
معماری
موسیقی
 

گروه علوم پزشکی

پزشکی
دندانپزشکی
داروسازی

اخبار مرتبط با آزمون دکتری

  • زمان ثبت نام آزمون دکتری

ثبت نام آزمون دکتری 1404 از تاریخ 29 مهر تا 5 آبان 1403 انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org اقدام کنند​.

  • زمان برگزاری آزمون

آزمون دکتری در تاریخ 2 اسفند 1403 برگزار خواهد شد​.

هزینه ثبت نام برای هر کد رشته امتحانی 834 هزار تومان تعیین شده است​.

  • دریافت کد پیگیری

داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگری هستند، باید کد پیگیری 12 رقمی جدید دریافت کنند و از کدهای قبلی استفاده نکنند​.

  • آزمون پذیرش دکتری برای متقاضیان غیر ایرانی

متقاضیان غیر ایرانی باید کد پیگیری 13 رقمی را از سامانه مربوطه دریافت کنند و در زمان ثبت نام تیک گزینه “اتباع غیر ایرانی” را فعال کنند​

خلاصه مطلب

در این مقاله به طور مفصل به بررسی ثبت نام آزمون دکتری پرداختیم و تمامی نکات مورد نیاز را بیان کردیم. با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در رابطه با تاریخ ثبت نام آزمون دکتری، شرایط مورد نیاز، نحوه ثبت نام، چگونگی تاثیر سهمیه‌ها و سایر موارد به دست خواهید آورد.

با اجرای مرحله به مرحله موارد مطرح شده در این مقاله می‌توانید بدون نیاز به شخص دیگری ثبت نام کنکور دکتری خود را نهایی کنید. فراموش نکنید که در این مسیر ما همراه شما هستیم. پس از مطالعه دقیق این مقاله در صورتی که با اشکال و یا سوالی مواجه شدید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران تحصیل با شماره  9099075307 تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید برای ما کامنت بگذارید. سوالات شما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ داده خواهند شد.

برای دانلود فایل pdf مقاله ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1404، کلیک کنید.

ثبت نام آزمون دکتری سال 1403 در چه تاریخی انجام می شود؟

جهت ثبت نام در آزمون دکتری 1403 می بایست از بازه زمانی 17 الی 23 آبان ماه سال ۱۴۰۳ اقدام نمایید.

آیا امکان ثبت نام آزمون دکتری سال 1403 برای پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال 1403 وجود دارد؟

بله؛ داوطلبان پذیرفته شده در دوره روزانه آزمون دکتری سال گذشته می توانند در آزمون دکتری سال 1403 نیز ثبت نام نمایند.

آیا امکان ویرایش اطلاعات داوطلب برای داوطلبانی که در مرحله ثبت نام دکتری شرکت کرده اند، وجود دارد؟

 بله؛ سازمان سنجش به متقاضیان آزمون دکتری امکان ویرایش ثبت نام دکتری را در زمان ثبت نام و تمدید این مهلت، برای داوطلبان امکان پذیر کرده است. 

 

source

توسط funkhabari.ir