برای از دسترس خارج کردن گوشی ⛔ می توانید از روش های مختلفی مانند کدهای دستوری از دسترس خارج کردن سیم کارت همراه اول و ایرانسل یا فوروارد کردن تماس ها به یک شماره غیر قابل دسترس استفاده کنید.

در این مطلب از انزل وب، خواهیم دید که چگونه گوشی را برای برخی یا همه از دسترس خارج کنیم.

چگونه خط خود را از دسترس خارج کنیم؟

?How Can I Make My Number Unreachable

گاهی به خاطر اینکه از شلوغی دور باشید و یا می خواهید از حریم شخصی خود محافظت کنید، نیاز دارید تا گوشی خود را از دسترس خارج کنید. قرار دادن گوشی روی حالت DND و یا حالت پرواز ممکن است برای شما بهترین روش نباشند، برای مثال در حالت پرواز شما امکان استفاده از دیتای موبایل را ندارید. بنابراین ما ۱۲ روش از جلمه کد از دسترس خارج شدن گوشی را برای شما در اینجا آورده ایم که به طور خلاصه به چند روش مهم آن اشاره می کنیم:

  • از کد دستوری #۰۹۴*۲۱* برای ایرانسل و #۰۲۱*۲۱* برای همراه اول استفاده کنید.
  • تماس های ورودی خود را با استفاده از قابلیت Call Forwarding روی اندروید و آیفون به یک شماره غیرقابل دسترس فوروارد کنید.
  • تنظیمات شبکه را به شبکه غیرفعال تغییر دهید.
  • از اپلیکیشن هایی مانند Truecaller و Call Blocker-Blacklist و… برای بلاک کردن همه یا برخی تماس ها استفاده کنید.

در ادامه به بررسی ۱۲ روش از دسترس خارج کردن گوشی های اندرویدی و آیفون روی همه اپراتورها می پردازیم.

۱- استفاده از کد دستوری از دسترس خارج شدن همراه اول و ایرانسل

استفاده از کد دستوری برای خارج کردن سیم کارت از دسترس، یک روش آسان است تا تماس های ورودی خود را تا زمانی که خودتان آن را لغو کنید، مسدود کنید. با استفاده از این کدها بدون آنکه اینترنت شما قطع شود یا نتوانید با دیگران تماس بگیرید و پیامک بدهید، سیم کارت شما از دسترس خارج می شود. اگر می خواهید برای مدتی نسبتا طولانی یا نامعلوم از شبکه خارج شوید، می توانید از این کدها استفاده کنید و یا از اپراتور بخواهید که به طور موقت سیم کارت شما را غیرفعال کند.

توجه کنید این کدها در حقیقت کدهای دایورت خط روی ییک شماره نامعتبر هستند اگر از کدهای زیر استفاده کنید در اول شماره گیری ابتدا پیغام “Call Diverted” یا “تماس هدایت شده” برای شخص مقابل نشان داده میشود که مشخص میشود شما تماس خود را از قصد دایورت کرده اید برای عدم نمایش این پیغام بهتر است از روش خارج کردن شبکه خط اپراتور که در ادامه این روش ها آموزش میدهیم استفاده کنید.

ایرانسل

برای اینکه سیم کارت ایرانسل از دسترس خارج شود باید کد دستوری مربوط به آن یعنی #۰۹۴*۲۱* را شماره گیری کنید تا سیم کارت شما توسط اپراتور از تماس های ورودی جلوگیری کند. برای غیرفعال کردن حالت از دسترس خارج شدن سیم کارت ایرانسل تنها کافی است تا کد #۲۱# را شماره گیری کنید.

همراه اول

برای استفاده از این سرویس روی سیم کارت همراه اول می توانید از کد در دسترس نبودن همراه اول اعتباری و دائمی یعنی #۰۲۱*۲۱* استفاده کنید. با فعال کردن این سرویس تنها تماس های ورودی شما مسدود شده و باقی عملکردهای مربوط به سیم کارت مانند اینترنت، ارسال پیامک و تماس با دیگران فعال باقی می ماند. پس از فعال کردن این حالت پیام “مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد” برای تماس گیرنده پخش می شود. برای لغو این سرویس مانند ایرانسل می توانید کد #۲۱# را شماره گیری نمایید.

۲- حالت پرواز جایگزین موقت کد از دسترس خارج شدن گوشی

یکی از ساده ترین روش هایی که به جای کد خاموش بودن گوشی همراه اول و ایرانسل می توانید استفاده کنید، قرار دادن گوشی، چه اندرویدی باشد و چه آیفون، روی Airplane Mode است. اما باید توجه کنید که وقتی حالت پرواز فعال می شود، تمام اتصالات شبکه سیم کارت مانند اینترنت، پیامک و… غیرفعال می شوند. در این حالت گوشی شما برای تماس ها، پیامک ها و داده های موبایل از دسترس خارج می شود و اگر با شما تماس بگیرند، پیام “دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می باشد” پخش خواهد شد. با این حال Wi-Fi را می توان به صورت دستی برای استفاده از اینترنت روشن کرد. بنابراین همانطور که گفته شد، بهتر است به عنوان راه حلی کوتاه مدت از این روش استفاده کنید.

۳- گوشی را روی حالت DND قرار دهید

روش دیگری که برای از دسترس خارج شدن گوشی شیائومی، سامسونگ، آیفون و اساسا هر گوشی دیگری می توان استفاده کرد، حالت DND یا Do Not Disturb (مزاحم نشوید) است. این حالت با وجود اینکه باعث مسدود کردن تماس ها و نوتیفیکیشن ها در آیفون و اندروید می شود اما همچنان گوشی شما به شبکه متصل می ماند. در برخی از نسخه های DND، تماس ها مستقیما به صندوق صوتی منتقل می شوند اما اینگونه به نظر می رسد که گوشی شما از دسترس خارج شده است.

اندروید:

صفحه را به سمت پایین بکشید و مطابق تصویر روی آیکون ماه تپ کنید.

گوشی را روی حالت DND قرار دهید در اندروید

آیفون:

صفحه را به سمت پایین بکشید و مطابق تصویر روی آیکون ماه تپ کنید.

گوشی را روی حالت DND قرار دهید در آیفون 1

سپس حالت Do Not Disturb را انتخاب کنید.

گوشی را روی حالت DND قرار دهید در آیفون 2

۴- از دسترس خارج کردن گوشی با تغییر تنظیمات شبکه خط (پیشنهادی)

شما می توانید برای از دسترس خارج کردن سیم کارت خود، تنظیمات شبکه گوشی خود را به شبکه ای تغییر دهید که در منطقه شما در دسترس نیست. برای مثال می توانید شبکه گوشی را در مناطقی که خدمات ۴G/5G دارند به ۲G/3G تغییر دهید. این روش در اندروید و آیفون کمی متفاوت است.

اندروید:

به Settings بروید و وارد Mobile Networks شوید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در اندروید 1

اگر گوشی شما دو سیم کارته است، سیم کارت مدنظر خود را انتخاب کنید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در اندروید 2

وارد Mobile Networks شوید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در اندروید 3

 

ابتدا Automatically Select Network را غیرفعال کنید و منتظر بمانید تا شبکه ها شناسایی شوند. سپس یک نوع شبکه غیرقابل دسترس را انتخاب کنید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در اندروید 4

برای فعال سازی سیم کارت، همین مسیر را طی کنید و Automatically Select Network را فعال کنید تا به شبکه فعال برگردید.

آیفون:

به Settings بروید و وارد Cellular شوید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در ایفون 1

روی Network Selection تپ کنید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در ایفون 2

گزینه Automatic را غیرفعال کنید و منتظر بمانید تا شبکه ها شناسایی شود. سپس یک نوع شبکه غیرقابل دسترس را انتخاب کنید.

تنظیمات شبکه را تغییر دهید در ایفون 3

برای فعال سازی سیم کارت، همین مسیر را طی کنید و Automatic را فعال کنید تا به شبکه فعال برگردید.

۵- رد کردن تماس های ناشناس به صورت خودکار

برخی از گوشی ها امکان رد خودکار تمامی تماس های ورودی ناشناس که در لیست شماره های مخاطبین شما نیستند را فراهم می کنند و به جای کد خاموش بودن خط ایرانسل و همراه اول می توانید از آن برای از دسترس خارج کردن گوشی استفاده کنید.

اندروید:

وارد Phone شوید.

روی آیکون ۳ نقطه تپ کنید.

رد کردن تماس ها به صورت خودکار در اندروید 1

به Settings بروید.

رد کردن تماس ها به صورت خودکار در اندروید 2

وارد Blocked Numbers شوید.

رد کردن تماس ها به صورت خودکار در اندروید 3

با فعال کردن گزینه Unknown می توانید تماس گیرنده ناشناس در اندروید را بلاک کنید. برای افزودن به لیست مسدودی روی Add a Number تپ کنید. شماره هایی که به این لیست اضافه می کنید قادر نیستند به شما پیام کوتاه بدهند یا تماس بگیرند.

رد کردن تماس ها به صورت خودکار در اندروید 4

آیفون:

برای آیفون این ویژگی به نسبت اندروید محدودتر است و باید روی شماره ای که با شما تماس گرفته و یا از بین مخاطبین خود یک شماره را انتخاب کنید. سپس با وارد شدن به اطلاعات مخاطب روی Block Caller تپ کنید.

بلاک کردن شماره در آیفون

۶- استفاده از تنظیمات گوشی های ۲ سیم کارته

اگر گوشی دو سیم کارته دارید، می توانید یکی از سیم کارت ها را غیرفعال کنید تا غیرقابل دسترس شود، در حالی که همچنان می توانید به راحتی از سیم کارت دیگر برای تماس گرفتن، پیامک دادن یا اینترنت همراه استفاده کنید.

۷- سیم کارت را خارج کنید

خارج کردن سیم‌ کارت از گوشی های آیفون یا اندروید یک روش ساده و سریع برای از دسترس خارج شدن سیم کارت است. این روش، بدون نیاز به هیچ تغییر نرم افزاری یا شماره گیری کد دستوری به شما کمک می کند تا گوشی خود را به طور کامل از شبکه خارج و از دریافت تماس ها و پیام ها جلوگیری کنید. برای بازگرداندن سیم کارت به حالت عادی، اطمینان حاصل کنید که دستگاه کاملا خاموش است. سپس سیم‌کارت را درون جایگاه خود قرار دهید و گوشی را روشن کنید.

۸- خارج کردن باتری از موبایل روشن

یکی از روش هایی که در گذشته برای از دسترس خارج کردن سیم کارت استفاده می شد، خارج کردن باتری از دستگاه بود. این روش به دلیل اینکه گوشی های جدید به سادگی قبل قابلیت جدا کردن باتری را ندارند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران این روزها بیشتر از کد از دسترس خارج شدن گوشی سامسونگ و سایر برندها استفاده می کنند.

۹- استفاده از فویل آلومینیومی

استفاده از فویل آلومینیومی برای از دسترس خارج کردن گوشی

پیچیدن گوشی در فویل آلومینیومی به صورتی که هیچ قسمتی از گوشی بیرون نباشد و کاملا پوشیده باشد، روش دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید. این روش اگرچه کمی زمانبر و نیازمند دقت است اما فارغ از این که گوشی شما متعلق به چه برندی است، آن را کاملا از دسترس خارج می کند و آنتن گوشی شما را قطع می کند. همچنین می توانید گوشی موبایل را درون یک ظرف فولادی دربسته بگذارید. با این روش آنتن دهی گوشی شما قطع شده و کسانی که با شما تماس بگیرند با پیام ” مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد” مواجه می شوند.

۱۰- گوشی را روی یک شماره غیر قابل تماس دایورت کنید

یک راه حل جالب برای از دسترس خارج کردن گوشی این است می‌توانید تماس های خود را به یک غیرقابل دسترس مانند ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ دایورت کنید. بنابراین وقتی کسی تماس می گیرد، شماره شما در دسترس نیست. در این صورت خللی در داده های موبایل و پیامک و تماس گرفتن شما نمی شود. این قابلیت در اندروید و آیفون Call Forwarding نام دارد و می توانید هر زمان که لازم داشتید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

اندروید:

وارد Settings شوید و Call Forwarding را در نوار بالا سرچ کنید. روی اولین نتیجه تپ کنید.

قابلیت Call Forwarding برای اندروید 1

سپس روی Always Forward تپ کنید تا تمام تماس های سیم کارت شما دایورت شود.

قابلیت Call Forwarding برای اندروید 2

در نهایت شماره ای غیرقابل دسترس را وارد کنید و سپس روی Turn On تپ کنید.

قابلیت Call Forwarding برای اندروید 3

آیفون:

به تنظیمات بروید > تلفن > انتقال تماس (Call Forwarding) و آن را فعال کنید، سپس یک شماره نامعتبر یا تصادفی وارد کنید.

به Settings بروید و وارد Apps شوید.

قابلیت Call Forwarding برای آیفون 1

اسکرول کنید و روی Phone تپ کنید.

قابلیت Call Forwarding برای آیفون 2

وارد بخش Call Forwarding شوید.

قابلیت Call Forwarding برای آیفون 3

ابتدا مطابق تصویر Call Forwarding را فعال کنید و سپس روی Forward To تپ کنید.

قابلیت Call Forwarding برای آیفون 4

در نهایت شماره غیرقابل دسترسی مانند ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ را وارد کنید تا تماس های دریافتی شما به آن منتقل شوند.

قابلیت Call Forwarding برای آیفون 5

۱۱- بلاک کردن تماس های ورودی با کد GSM

با استفاده از کدهای GSM می توانید تماس های ورودی خود را در هر جای دنیا مسدود کنید. این کدها، کد از دسترس خارج شوید حرفه ای هستند و به عنوان یک قرارداد برای شبکه های موبایلی ایجاد شده اند که در هر جای دنیا می توان از آنها استفاده کرد. با استفاده از کدهای #۱۲۳۴۵۶۷۸۹*۲۱* و #۱۲۳۴۵۶۷۸۹*۶۷* می توانید سیم کارت خود را به شماره ای غیر قابل دسترس مانند ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ منتقل کنید. برای لغو این حالت کد #۰۰۲## را شماره گیری کنید.

۱۲- برای از دسترس خارج شدن برای یک شماره خاص چیکار کنیم؟

در کنار استفاده از قابلیت Blocked Numbers روی گوشی های اندرویدی که در بخش های قبلی گفتیم و می توانید شماره ها را به لیست مسدودی اضافه کنید، برای از دسترس خارج کردن گوشی برای شماره خاص یا همه شماره ها، می توانید برخی اپلیکیشن های جانبی را روی iOS و Android دانلود و نصب کنید. این اپلیکیشن ها می توانند تمامی تماس های ورودی یا شماره های خاص را مسدود کنند، به‌گونه ای که تماس گیرنده تصور کند گوشی شما در دسترس نیست. اپلیکیشن هایی مانند Truecaller (اندروید، آیفون)، Call Blocker-Blacklist (اندروید)، Simple Call Blocker (آیفون) و Caller ID & Call Blocker (اندروید) به شما این امکان را می دهند که تماس های ناخواسته را مسدود کرده و حتی شماره خود را برای شما ه‌های خاص یا تمامی تماس ها از دسترس خارج کنید.

سوالات متداول

چگونه خط همراه اول گوشی را از دسترس خارج کنیم؟

علاوه بر روش های معمول مانند حالت پرواز، حالت مزاحم نشوید یا دایورت کردن تماس ها به یک شماره غیر قابل دسترس و سایر روش ها، می توانید از کدهای دستوری مختص همراه اول برای از دسترس خارج کردن گوشی خود استفاده کنید. با شماره گیری کد دستوری #021*21* سیم کارت را از دسترس خارج کنید و با شماره گیری کد #21# به حالت عادی بازگردانید.

آیا می‌توان بدون خاموش کردن گوشی خط را از دسترس خارج کرد؟

بله. با روش های مختلفی از جمله استفاده از حالت پرواز، DND و کدهای دستوری اپراتور سیم کارت می توان این کار را کرد.

تاثیرات استفاده از حالت هواپیما در قطع دسترسی چیست؟

وقتی حالت پرواز فعال می شود، تمام اتصالات شبکه سیم کارت مانند اینترنت، پیامک و… غیرفعال می شوند. در این حالت گوشی شما برای تماس ها، پیامک ها و داده های موبایل از دسترس خارج می شود و اگر با شما تماس بگیرند، پیام “دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می باشد” پخش خواهد شد. با این حال Wi-Fi را می توان به صورت دستی برای استفاده از اینترنت روشن کرد.

اگر برای یک نفر خط را از دسترس خارج کنیم بقیه تماس ها با مشکل مواجه نمیشود؟

خیر. در صورتی که فقط شماره یا شماره های خاصی را برای بلاک شدن تنظیم کرده باشید، باقی تماس های شما بدون هیچ مشکلی دریافت خواهند شد.

جمع بندی

برای از دسترس خارج کردن گوشی روش های متفاوتی وجود دارند که هر کدام می تواند مزایا یا معایب خود را داشته باشد. بهترین روش برای از دسترس خارج سیم کارت استفاده از کد از دسترس خارج شدن ایرانسل یعنی #۰۹۴*۲۱* و همچنین #۰۲۱*۲۱* برای همراه اول است. با فعال کردن این حالت پیام “مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد” برای تماس گیرنده پخش می شود و شما به دیتای موبایل و سایر قابلیت های سیم کارت خود دسترسی دارید. برای لغو این حالت از کد لغو از دسترس خارج شدن همراه اول و ایرانسل یعنی #۲۱# استفاده کنید.

روش های دیگری نیز مانند تغییر شبکه گوشی به شبکه غیرقابل دسترس یا استفاده از کدهای GSM یا اپلیکیشن هایی مانند Truecaller (اندروید، آیفون) و… وجود دارند. یک روش جالب اما استفاده از قابلیت Call Forwarding روی اندروید و iOS است. در این روش شما تماس های ورودی خود را به شماره ای غیرقابل دسترس مانند ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ دایورت می کنید. این روش تاثیری در داده های موبایل و پیامک و تماس گرفتن شما نمی گذارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

از دسترس خارج کردن سیم کارت گاهی می تواند برای شما حیاتی باشد به خصوص وقتی با سیلی از تماس های نامربوط مواجه هستید. شما چه تجربه ای در این باره دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir