شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه: هر فرد سالانه تعداد زیادی تخم مرغ می خورد. تخم مرغ قطعا یکی از مهم ترین منابع پروتئینی است که مصرف می شود؛ بنابراین تشخیص یک تخم مرغ بد و فاسد برای شما خوب و یا حتی ضروری است. تخم مرغ قبل از مصرف ممکن است دچار فساد شود. اما شناخت این مسئله با توجه به پوسته سخت تخم مرغ به آسانی ممکن نیست.  اما واقعا راه شناسایی تخم مرغ کهنه و فاسد از تخم مرغ تازه چیست؟

در این مطلب از سری مطالب ترفندهای زندگی مجله خبری چشمک به بررسی شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه می پردازیم. گاهی ممکن است، در یک بسته بندی 12 یا 24 عددی، 3یا 4 تا از تخم مرغ ها بد و خراب باشد ولی شما نمی دانید که طرز شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه چگونه است؟ برای دانستن این مسئله با ما همراه باشید.

اهمیت تازگی تخم مرغ

تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از مواد غذایی بسیار مغذی، نه‌تنها در تغذیه، بلکه در مراقبت‌های زیبایی و سلامی نیز کاربردهای فراوانی دارد. این ماده‌ غذایی سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، و مواد معدنی است که می‌تواند به بهبود و تقویت پوست و مو کمک کند. لذا اهمیت دارد که تخم مرغ های تازه را برای استفاده نگهداری کنیم.

راههای شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه

اگر در خانه تخم‌مرغ‌هایی وجود دارد که از تازه بودن یا نبودن آنها مطمئن نیستید، می‌توانید یک یا چند روش از روش های زیر را برای فهمیدن کهنه بودن آن تخم‌مرغ‌ها به کار ببرید. مهمترین راههای شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه عبارت است از:

آزمایش آب

تست آب یکی از ایده آل ترین تست هایی است که می توانید برای بررسی کهنه یا فاسد بودن تخم مرغ به کار برید. از آنجایی که در این تست حتی نیازی به شکستن تخم مرغ نیست. بنابراین کسانی که می خواهند تخم مرغ را به صورت آب پز استفاده کنند، بهترین گزینه است.

یکی از روش‌های تشخیص تخم مرغ سالم از ناسالم این است که تخم مرغ مورد نظر را در یک کاسه یا لیوان پهن که در آن آب سرد ریخته‌اید، قرار دهید و ببینید آیا شناور است یا خیر. واقعیت این است که یک حفره هوای کوچک درون تخم‌ها وجود دارد و با گذشت زمان هوای بیشتری از پوسته متخلخل آن‌ها عبور می‌کند و به داخل تخم‌مرغ می‌رود. با ورود هوای بیشتری به تخم مرغ، حفره هوا بزرگ‌تر می‌شود و باعث می‌شود که تخم‌مرغ شناورتر شود. حالا ببینم تخم مرغ چه حالتی باشد سالم است.

  • اگر تخم مرغ به پهلو در کف کاسه قرار بگیرد یعنی در اوج تازگی است.
  • اگر تخم مرغ در یک انتها به صورت عمودی بایستد اما همچنان کف آن ظرف را لمس کند، در حال پیر شدن است اما خوردن آن هنوز بی‌خطر است.
  • اگر تخم مرغ شناور باشد، تخم مرغ تازه نیست. این لزوما به این معنی نیست که خوردن آن بد یا خطرناک است. باید با شکستن و بررسی کردن دقیق‌ترش (یا بوییدن) به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر خراب شدن آن بگردید.

ظاهر پوسته تخم مرغ، یک فاکتور کلیدی است

پوسته تخم مرغ از پروتئین ها و مواد مغذی داخل تخم مرغ در برابر نفوذ آلاینده ها محافظت می کند در واقع ، برخی از میکروب ها هستند ، که میتوانند ، تحت شرایط خاص محیطی ، به پوسته نفوذ، و در زرده ی آن رشد کنند بنابراین، مهم است که ظاهر فیزیکی پوسته تخم مرغ، ترکیب و بافت آن بررسی شود. یک تخم مرغ سالم، دارای پوسته ای محکم و عاری از هر گونه لکی می باشد اگر متوجه شدید که یک سوراخ، یا خراش حتی کوچک، بر بروی تخم مرغ وجود دارد، بهتر است که آنرا خریداری نکرده و نخورید.

پوسته های نرم بیشتر در معرض نفوذ آلاینده ها قرار میگیرند علاوه براین، اینگونه تخم مرغ ها، زودتر تجزیه می شوند.

تست صدا

تست دیگری که می توانید بدون شکستن تخم مرغ انجام دهید، تست صدا است. تخم مرغ مشکوک را با انگشت شست و سبابه خود گرفته و به آرامی آن را نزدیک گوش خود تکان دهید. اگر صدایی از تخم مرغ نمی آید به این معنی است که تخم مرغ شما تازه است، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اگر تخم مرغ با اینکه کمی تکانش می دهید، صدای آبریزش می دهد، به این معنی است که تخم مرغ کهنه شده است، باید احتیاط کنید. فقط حواستان باشد که این روش هم فقط نشان‌دهنده قدیمی بودن تخم‌مرغ است و به این معنا نیست که تخم‌مرغ برای مصرف ناایمن است.

تست خرد کردن

اگر قصد دارید تخم مرغ را بشکنید و از آن در دستور پخت استفاده کنید، به راحتی می توانید تست شکستن، بو و رنگ را انجام دهید. با این حال، اجازه دهید از ابتدا به شما هشدار دهیم، تخم مرغ را مستقیماً در ظرفی که مواد را در آن قرار داده اید، نشکنید.

شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه

برای تمرین تست شکستن، تخم مرغ خود را در یک کاسه کوچک بشکنید. اگر زرده بلافاصله پخش نشد، تخم مرغ تازه است. اگر در هنگام شکستن زرده خود به خود بهم بریزد، تخم مرغ کهنه شده است.

تست بو

حتی اگر زرده و سفیده تخم مرغی که شکافتید پراکنده نشد، تست بو را فراموش نکنید. اگرچه تخم مرغ خام بوی خاصی دارد، اما قطعا می توانید بوی تخم مرغ خام فاسد را تشخیص دهید. زیرا این بوی بسیار تندتر و بدتر از بوی تخم مرغ خام کلاسیک است. علاوه بر این، بوی تخم مرغ های کهنه/بد بسیار بیشتر از یک تخم مرغ خام سالم پخش می شود..

تست رنگ

اگر فکر می کنید هنگام شکستن تخم مرغ ناهنجاری هایی در رنگ آن وجود دارد، باید با احتیاط عمل کنید. به عنوان مثال، اگر سفیده تخم مرغ مایل به صورتی یا سبز باشد، ممکن است نشان دهنده وجود باکتری به نام سودوموناس در تخم باشد. در چنین شرایطی هرگز نباید تخم مرغ مصرف کرد. به همین ترتیب، اگر لکه‌های سیاه یا سبز را در زرده و/یا سفیدی تخم‌مرغ مشاهده کردید، ممکن است نشانه‌ای از وجود قارچ در تخم‌مرغ باشد. در چنین حالتی هرگز آن تخم مرغ را نباید مصرف کرد و حتی ظرفی که در آن تخم مرغ شکسته شده باید کاملا تمیز شود. شما در بخش تازه ها همواره می توانید جدیدترین مطالب را مرور کنید.

بهترین روش نگهداری تخم مرغ

تخم مرغ‌ها تا زمانی که به درستی در یخچال نگهداری شوند، ماندگاری طولانی دارند. اما بهتر است به جای این‌که تخم‌مرغ‌های خود را در داخلِ درِ یخچال نگهداری کنید، آن‌ها را در سردترین قسمت یخچال خود که معمولا قفسه میانی یا پایینی است قرار دهید. در واقع گرم‌ترین قسمت یخچال شما همان در یخچال است چون هر بار که درش را باز می‌کنید همه موادی که در در یخچال هستند در معرض دمای محیط قرار می‌گیرند.

شناسایی تخم مرغ تازه از فاسد و کهنه

نگهداری تخم مرغ در کارتن

تخم مرغ‌های خود را در کارتن نگه دارید. کارتن از تخم‌مرغ‌ها در برابر شکستن و جذب هوای اضافی محافظت و آن‌ها را عایق می‌کند. برای ماندگاری تخم مرغ‌های شما تا حد امکان، توصیه می‌شود دمای یخچال خود را روی ۴۵ درجه فارنهایت و پایین‌تر نگه دارید و تخم‌مرغ‌ها را بیرون نگذارید!

source

توسط funkhabari.ir