به گزارش بازیگر 360 ، در هفدهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک، فیلمهای آسیایی مختلفی برای کسب جوایز معتبر این رویداد رقابت خواهند کرد. مراسم اعطای جوایز در روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۰ آذرماه) در لانگهام استرالیا برگزار میشود.
با این حال، نکته قابل توجه در این دوره، حضور کمرنگ سینمای ایران در میان نامزدها است. در حالی که در سالهای گذشته، فیلمهای ایرانی توانسته بودند به بخشهای مختلف این جشنواره راه پیدا کنند، امسال تنها فیلم “دانه انجیر معابد” به کارگردانی سهیلا گلستانی در بخش بهترین بازیگر زن نامزد شده است.
فیلمهای نامزد شده در بخشهای اصلی:
- بهترین فیلم:
- “تمامی آنچه به عنوان نور تصور میکنیم” (فرانسه، هند، هلند، لوکزامبورگ)
- “آوریل” (گرجستان، ایتالیا، فرانسه)
- “بیابان نامیبیا” (ژاپن)
- “پایان خوش” (ژاپن، ایالات متحده آمریکا)
- “کشتن اسب مغولی” (مالزی، هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی، تایلند، ایالات متحده آمریکا)
- بهترین کارگردانی:
- پایال کاپادیا برای “تمامی آنچه به عنوان نور تصور میکنیم”
- دیا کولومبگاشویلی برای “آوریل”
- تاتو کوتتیشویلی برای “الکتریسیته مقدس”
- ریثی پان برای “ملاقات با پل پوت”
- شیائوشوان جیانگ برای “کشتن اسب مغولی”
- بهترین فیلمنامه:
- پایال کاپادیا برای “تمامی آنچه به عنوان نور تصور میکنیم”
- دیا کولومبگاشویلی برای “آوریل”
- نئو سورا برای “پایان خوش”
- سلمان نکار برای “زخم تردید”
- پیاس وینوتراج برای “دختر مصمم”
- بهترین فیلمبرداری:
- رانابیر داس برای “تمامی آنچه به عنوان نور تصور میکنیم”
- آرسنی خاچاتوران برای “آوریل”
- میکائیل کاپرون برای “دورگه”
- هیدههو اوراتا برای “چشمان غریبه”
- سون دوآن برای “ویت و نام”
- بهترین بازیگر زن:
- کانی کوسروتی برای “همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم”
- ایا سوخیتاشویلی برای “آوریل”
- یومی کاوای برای “صحرای نامیبیا”
- مدینه آکیلبکووا برای “مدینه”
- سهیلا گلستانی برای “دانه انجیر معابد”
دلیل کمرنگ شدن سینمای ایران:
علت دقیق کاهش حضور فیلمهای ایرانی در این جشنواره هنوز مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است دلایل مختلفی مانند تغییرات در سیاستهای انتخاب فیلمها، رقابت شدید فیلمهای آسیایی دیگر و یا مسائل تولید و پخش فیلم در ایران، در این کاهش نقش داشته باشند.
اهمیت جوایز آسیا پاسیفیک:
جوایز آسیا پاسیفیک یکی از معتبرترین جوایز سینمایی در سطح قاره آسیا است و میتواند به معرفی فیلمهای آسیایی به مخاطبان جهانی کمک کند. حضور در این جشنواره و کسب جوایز آن، میتواند به ارتقای جایگاه سینمای یک کشور در سطح بینالمللی کمک کند.
کمرنگ شدن حضور سینمای ایران در جوایز آسیا پاسیفیک، زنگ خطری برای سینماگران ایرانی است. این موضوع نشان میدهد که سینمای ایران باید تلاش بیشتری برای تولید فیلمهای با کیفیت و رقابتپذیر در سطح بینالمللی انجام دهد.