سریال تانک خورها یکی از جدیدترین سریال‌های شبکه سه سیما است که از اواسط مهر 1403 به روی آنتن رفت. این سریال با بازی آرش مجیدی و سروش جمشیدی، اثری در ژانر درام، کمدی و جنگی است و در این مقاله با آن آشنا می‌شویم.

یکی از جدیدترین سریال های ایرانی که این شب‌ها مخاطبین بسیاری را پای تلویزیون کشانده، سریال تانک خورها است. این مجموعه تلویزیونی اثری به کارگردانی پرویز شیخ طادی است که پیش از این برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم روزهای زندگی (1390) شده بود. ژانر سریال تانک خورها درام، طنز و جنگی است و بازیگرانی نظیر آرش مجیدی و سروش جمشیدی در آن بازی می‌کنند. تهیه‌کننده آن ایرج محمدی است و محمدصادق رمضانی مقدم نیز نویسندگی فیلمنامه را بر عهده داشته است. داستان این سریال روایتی از چگونگی تشکیل گردان زرهی خراسان در ابتدای جنگ تحمیلی است. سریال تانک‌خورها از نیمه مهر 1403، هرشب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

موضوع این مقاله از پلازا بررسی سریال تانک خورها است. در ادامه زمان پخش سریال را می‌فهمیم، با داستان و بازیگران آن آشنا می‌شویم، و در بخش نهایی نیز مروری بر نقدها و نمرات سریال تانک خورها خواهیم داشت. همچنین اگر به سریال‌های ایرانی علاقمندید، مقاله سریال‌های ایرانی 1403 را از دست ندهید.

فهرست مطالب

زمان پخش سریال تانک خورها

معرفی سریال تانک خورها زمان پخش سریال تانک خورها

ساخت سریال تانک خورها در شبکه سه سیما آغاز شد، ولی پس از مدتی سیمافیلم تولید آن را در دست گرفت. گرچه در ابتدا قرار بود این سریال همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به روی آنتن برود ولی با توجه به کنداکتور شلوغ آن روزها، پخش سریال به تعویق افتاد. درنهایت سریال تانک خورها از 15 مهر 1403 به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. این سریال هرشب ساعت 20:30 پخش می‌شود و در ساعات 02:00 و 10:00 روز بعد نیز می‌توانید به تماشای تکرار آن قسمت بنشینید. تعداد قسمت های سریال تانک خورها نیز 32 قسمتِ 45 دقیقه‌ای اعلام شده است.

داستان سریال تانک خورها

در خلاصه سریال تانک خورها آمده که این سریال روایتی از تاریخ شفاهی دفاع مقدس درباره پیشرفت و ابتکار زرهی در جبهه جنگ است. داستان درباره افراد گمنام جنگ است و به موضوعاتی می‌پردازد که پیش از این بازگو نشده است. تهیه‌کننده سریال، آقای مجیدی، موضوع سریال را پیشرفت و تولید در در سال‌های 1359 و 1360 اعلام کرد؛ در زمانی که رزمندگان از نظر تجهیزات دفاعی در کمبود به سر می‌بردند و سریال تانک خورها در واقع نشان می‌دهد که جوانان آن زمان با چه ابداعات و اختراعاتی توانستند از کشور عزیزمان ایران دفاع کنند.

برخی اظهار داشته‌اند که سریال تانک خورها ادامه‌ای بر فیلم اخراجی‌ها است ولی کارگردان این موضوع را به شدت رد کرد. در برخی رسانه‌ها نیز اعلام شده که سریال تانک خورها روایتی واقعی از ماجراهای گردان 77 خراسان است، ولی آقای مجیدی این گفته را رد کرد وبیان داشت سریال درباره شخص یا گردان خاصی نیست.

بازیگران سریال تانک خورها

در سریال ایرانی تانک خورها شاهد هنرنمایی تماشایی و متفاوت آرش مجیدی و سروش جمشیدی هستیم. در ادامه با چند تن از بازیگران این سریال تماشایی آشنا می‌شویم.

آرش مجیدی در نقش هاشم مالکی (معروف به دست طلا)

بررسی سریال تانک خورها بازیگران سریال تانک خورها

آرش مجیدی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر متولد 7 اردیبهشت 1353 در شهر آباده، در استان فارس است. او فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته ادبیات نمایشی است و فعالیت هنری خود را با تئاتر در شیراز آغاز کرد. آقای مجیدی در سال 1377 با فیلم شوکران جلوی دوربین رفت و در سال 1381 در فیلم گاوخونی نیز حضور داشت. نام وی در سال 1387 با سریال رستگاران شناخته شد و در سال 1389 با سریال ارمغان تاریکی به شهرت رسید. او برای بازی در سریال ارمغان تاریکی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره جام‌جم سیما شد. در میان آخرین آثار وی نیز می‌توانیم فیلم خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم (1394)، سریال شهباز (1401) و سریال احضار (1400) را نام ببریم.

سروش جمشیدی در نقش محسن

هنرپیشه های تانک خورها

سروش جمشیدی هنرمندی است که در تاریخ 20 اسفند 1358 در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی دانشجوی انصرافی رشته برق در دانشگاه آزاد تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1377 با تئاتر و رادیو آغاز کرد و با برنامه پیله، در سیمای یزد، شناخته شد. وی در سریال متهم گریخت (1384) در نقش بشیر حضور داشت و در سریال درحاشیه (1394) نیز نقش نادر را داشت. درنهایت این بازیگر با نقش قیمت در برنامه دورهمی مهران مدیری (1394-97) به شهرت رسید. آقای جمشیدی را اخیرا در سریال آزادی مشروط (1401) و سریال شرط بندی (1402) دیده‌ایم.

علیرضا استادی در نقش حاجی‌پور

خلاصه سریال تانک خورها تعداد قسمت های سریال تانک خورها

علیرضا استادی بازیگر ایرانی، متولد 7 آبان 1352 در شهر ری است. وی فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1377 با فیلم هیوا آغاز کرده است. آقای استادی در سال 1391 با سریال چک برگشتی قدم به تلویزیون گذاشت و در آثاری نظیر سریال از سرنوشت 3 (1399) و سریال خودخواسته (1400) حضور داشته است. این بازیگر فعال در عرصه سینما را آخرین بار با فیلم کوکتل مولوتوف (1402) بر پرده سینما دیدیم. در شبکه نمایش خانگی شاهد هنرنمایی وی در نقش نادر بلندی در سریال سال‌های دور از خانه (1398) و نقش بهروز در سریال پوست شیر (1401) بوده‌‎ایم. آقای استادی در سال 1398 نامزد عنوان بهترین بازیگر کمدی مرد در جشن حافظ، برای بازی در سریال آرماندو شد.

همچنین بخوانید :

ثریا قاسمی در نقش حاج خانم

داستان سریال تانک خورها ژانر سریال تانک خورها

مولود ملاقاسم، که با نام ثریا قاسمی شناخته می‌شود، یکی از بازیگران باسابقه ایرانی متولد 25 آذر 1391 در تهران است. وی دختر مرحوم حمیده خیرآبادی، بازیگر ایرانی، است. خانم قاسمی فعالیت هنری خود را از اوایل دهه 40 با رادیو آغاز کرد و سپس به تئاتر روی آورد. پس از چندی فعالیت وی در سینما و تلویزیون آغاز شد و در سال 1379 برای بازی در فیلم مارال برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. سال بعد شاهد درخشش وی در آثاری نظیر فیلم شام آخر و فیلم دختر شیرینی‌فروش بودیم. نقش‌آفرینی به یاد ماندنی وی در فیلم ویلایی‌ها (1395) افتخاراتی چون برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم آسیا پاسفیک و نامزدی تندیس زرین از نوزدهمین جشن خانه سیما را برای او به ارمغان آورد.

خانم قاسمی در تلویزیون با سریال در پناه تو (1374) و سریال شب دهم (1380) به شهرت رسید. ایشان را اخیرا در تلویزیون در سریال رحیل (1402) و سریال گیلدخت (1401) نیز دیده‌ایم.

درادامه این مقاله از پلازا، برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب، نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های تانک خورها و نقش آنها در سریال را به صورت فهرست‌وار برای شما آماده کرده‌ایم:

  • احمد نجفی در نقش عزیز
  • هادی دیباجی در نقش حامد
  • شیوا خسرومهر در نقش خاله مرضیه
  • راضیه عاشورپور در نقش نرگس مالکی
  • بهراد خرازی در نقش بهادر
  • مهدی صباغی در نقش منصور
  • سارا باقری در نقش مریم
  • ناظم بلوچی در نقش سعید
  • میلاد میرزایی
  • شیرین اسماعیلی
  • احمد کاوری

نقد سریال تانک خورها

تولید سریال تانک خورها حدود 11 ماه به طول انجامید و سرانجام در مهر 1403، پس از پایان سریال غریبه، به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. گرچه مدت زمان زیادی از پخش این سریال نمی‌گذرد، ولی در همین مدت موفق شده نظرات مثبت بینندگان و منتقدین را به سوی خود جلب کند. در این بخش قصد داریم نقد کوتاهی بر این سریال داشته باشیم.

نقد سریال تانک خورها

همانطور که در مقدمه اشاره شد، ژانر سریال تانک خورها درام، طنز و جنگی است ولی تمایز قابل‌توجهی با دیگر آثار جنگی دارد. هدف این سریال به تصویر کشیدن خشونت‌های نبرد نیست، بلکه قصد دارد با داستان‌هایی انسانی، ذهن مخاطب را به سوی نقش مهم انسان‌های عادی در جنگ هدایت کند. قهرمانان این سریال مدیران و فرماندهان جنگی نیستند، بلکه افرادی از قشر متوسط جامعه مانند مکانیک، تعمیرکار و راننده هستند.

در این سریال با وجود بازیگرانی نظیر سروش جمشیدی، که عموما به عنوان یک بازیگر ژانر طنز شناخته می‌شود، بیننده در ابتدا انتظار یک سریال کمدی را دارد. ولی در ادامه می‌بینیم که سریال تانک خورها به مسائل جدی‌تری پرداخته و در آن صرفا رگه‌هایی از طنز نیز وجود دارد. گرچه برخی منتقدین این تعادل بین طنز و درام را نقد کرده‌اند، ولی بینندگان معتقدند طنز ماجرا سبب شده دنبال کردن سریال راحت‌تر باشد. این گروه از منتقدین معتقدند تضاد در سبک سریال سبب عدم انسجام در ژانر و فضای داستان شده است. برخی دیگر نیز بیان داشتند که استفاده از کمدی باعث کم‌شدن ارزش درام سریال شده و تاثیر احساسی لحظات جدی را کمرنگ کرده است.

در میان نقاط قوت سریال می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که سریال تانک خورها افرادی را به نمایش گذاشته که نسبتا ناشناخته و گمنام هستند. این سریال به ما نشان می‌دهد که جنگ، صرفا نبرد در خط مقدم جبهه نیست و عوامل بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا یک نبرد به پیروزی برسد. روایت داستان‌هایی واقعی و کمتر روایت شده و به تصویر کشیدن خلاقیت‌های رزمندگان از دیگر نقاط قوت این سریال ایرانی است.

داستان سریال در شهر مشهد روایت می‌شود. ولی در اینجا نشانه‌ای از جنگ دیده نمی‌شود و ظاهرا مردم به هرکاری مشغول‌اند جز جنگ! به علاوه خانواده مذهبی هاشم، که از مجاوران حرم رضوی هستند، چندان اعتقادات دینی و مذهبی خود را نشان نمی‌دهند. این موارد از جمله نقاط ضعف سریال است که امیدواریم در آینده برطرف شود.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

نمرات سریال تانک خورها

در این مقاله از پلازا به معرفی سریال تانک خورها پرداختیم. زمان پخش این سریال ایرانی را دانستیم، با داستان و بازیگران آن آشنا شدیم، و مرور کوتاهی بر نقد سریال داشتیم. نظر شما درباره این سریال چیست؟ به نظر شما سریال تانک خورها می‌تواند در زمره بهترین سریال‌های جنگی ایرانی قرار گیرد؟ نظرات، انتقادات و پیشنهادت خود را از طریق بخش دیدگاه شما در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط funkhabari.ir