سری بازی‌های ورزشی‌ای مانند NBA، سال‌هاست با تغییرات و پیشرفت‌های بسیار اندکی عرضه می‌شوند و بیشتر از آنکه شاهد تغییرات بنیادین یا پیشرفت‌های چشم‌گیر باشیم، شاهد تغییرات در پرداخت‌های درون برنامه و اضافه شدن حالت‌های رقابتی مشابه با قبل هستیم تا بهانه‌ای جدید برای دریافت پول بیشتر از مخاطب را فراهم سازند. از طرف دیگر، باید اشاره کرد بسیاری از بازی‌های ورزشی، در بسیاری از زمینه‌ها به یک نقطه‌ی بسیار مناسبی از پیشرفت رسیده‌اند و به نوعی نمی‌توان انتظار پیشرفت اساسی از آن‌ها را داشت، چرا که مدت هاست دوران بلوغ خود را پشت سر گذاشته‌اند و پیشرفت‌های امروزی، بیشتر به بهبود‌های بصری و پیشرفت انیمیشن‌ها خلاصه می‌شود تا اضافه شدن مکانیزم‌های ساختارشکن و انقلابی.

نقد و بررسی بازی NBA 2K25 - گیمفا

بازی NBA 2K25، جدیدترین نسخه از این سری ورزشی به شمار می‌آید که قرار است بهانه‌های جدید به مخاطبان جهت خرید آن بدهد. اما آیا NBA 2K25 نسبت به نسخه‌های پیشین، پیشرفت قابل توجه‌ای کرده است؟

حقیقت این است که تقریبا از NBA 2K20، این سری در بسیاری از بخش‌ها تقریبا کامل بود و اگر برخی انیمیشن‌های جدید را در نظر نگیریم، نسخه‌های بعدی آنچنان تحول چشمگیری ارائه ندادند و این مسأله در مورد NBA 2K25 نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، اگر از طرفداران سرسخت و پیگیر NBA باشید، قطعا سیستم ProPlay به مذاق شما خوش خواهد آمد و فوق‌العاده‌ از آن استقبال خواهید کرد. این سیستم، در واقع چیزی بالغ بر ۱۰۰۰ انیمیشن و حرکت مخصوص دریبل،Layup Dunk و پرتاب را درون خود جای داده است و شاهد حرکات اختصاصی بازیکنان یا همان Signature Move‌های فراوانی هستیم. از پرتاب Step Back و سه امتیازی استفن کری و جیمز هاردن گرفته، تا مانور‌های زیر حلقه‌ی Nicola Jokic. این انیمیشن‌ها و حرکات جدید، تجربه‌ی بازی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک ساخته‌اند و اگر بازیکن مورد علاقه خاصی دارید، می‌توانید با Signature Move او، رقیبان خود را حسابی به دردسر بیندازید.

نقد و بررسی بازی NBA 2K25 - گیمفا

از طرف دیگر سیستم شوتینگ بازی نیز تنطیمات شخصی‌سازی بیشتری به خود می‌بیند و شاهد موارد بسیار بیشتری از جمله سریعتر یا کند بودن نوار پرتاب و موارد مشابه دیگر نیز هستیم که با وجود اینکه آنچنان تغییرات عظیمی نیستند، اما به کیفیت تجربه‌ی مخاطبان کمک می‌کنند و دست آن‌ها را برای اعمال تغییرات باز می‌گذارند.

همچنین بخش‌های MyCareer و MyPlayer تغییرات مثبت مختلفی دریافت کرد‌ه‌اند. سیستم جدید Dynasty اجازه می‌دهد تا میزان موفقیت و دستاوردهای تیمتان را با بزرگ‌ترین Dynasty‌های تاریخ، مثل Bulls دهه نود مقایسه کنید؛ به عبارت دیگر، بازی به نوعی قله‌های بزرگی برای فتح کردن در پیش روی شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر، بخش MyGM نیز به شدت با المان‌های نقش‌آفرینی و تصمیم گیری در هم تنیده شده و امکان انتخاب دیالوگ و شاخه های داستانی، می‌تواند برای بسیاری جذاب و سرگرم‌کننده باشد. در کنار موارد ذکر شده که پر‌رنگ‌تر و عمیق‌ هستند، شاهد موارد و بخش‌های کوچک‌تر اما سرگرم‌کننده‌ی دیگری مثل Breakout نیز هستیم که به نوبه‌ی خود، عملکرد قابل قبولی دارند.

اما از همه‌ی این موارد که بگذریم، تمام مشکلات چند ساله‌ی اخیر سری NBA 2K، در این نسخه نیز به قوت خود باقی هستند و بعضا ریشه‌دارتر شده‌اند. پرداخت‌های درون برنامه‌ای پر تعداد و ترغیب مخاطبان به خرید Virtual Currency، همچنان به شکل عمیقی در بازی وجود دارد و اگر در بخش آنلاین، می‌خواهید شانسی برای مقابله داشته باشید، باید دست به جیب شوید تا کمی اوضاع Roster شما به وضع مطلوب نزدیک‌تر شود.

نقد و بررسی بازی NBA 2K25 - گیمفا

از طرف دیگر، بازی همچنان در بخش دفاع، دچار عدم هماهنگی و مشکلات مختلف، از جمله عملکرد سینوسی هوش مصنوعی است. اگر به صورت جدی به تجربه‌ی بازی مشغول شوید، قطعا به شکل واضح‌تری به این مشکل برخواهید خورد و در کل، بازی همیشه استراتژی‌های هجومی را اولویت قرار می‌دهد و تاکتیک‌های دفاعی یا به درستی اجرا نمی‌شوند و یا راه‌های گریز‌ پرشماری دارند.


این بازی روی PS5 و بر اساس کد ارسالی ناشر (۲K) تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی NBA 2K25 - گیمفا

source

توسط funkhabari.ir