جایگزین پیاز در آشپزی: گاهی اوقات ممکن است برای شما هم پیش بیاید که بخواهید آشپزی کنید اما پیاز نداشته باشید. پیاز یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ترین مواد غذایی است که برای آشپزی در غذاهای مختلف باید از آن استفاده کرد. اگر پیاز نداشته باشید، نمی‌توانید بوی بد بسیاری از مواد غذایی را بگیرید یا خورشت و غذایتان به درستی جا نمی‌افتد و پیاز داغ تفت داده شده نیاز است. اما به غیر از پیاز، چه جایگزین‌هایی را می‌توانیم در آشپزی به کار بگیریم؟ اگر سلیقه و مزاج افراد را در نظر نگیریم، باید بگوییم که جایگزین‌های متعددی برای پیاز وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. این جایگزین‌ها شامل مواردی هستند که در ادامه این مطلب آشپزی خواهید خواند.

سیر و پودر سیر

یکی از جایگزین‌ های مناسب پیاز، سیر است. سیر به دلیل بوی تندی که دارد، می‌تواند بوی نامطبوع برخی از مواد غذایی مانند گوشت را از بین ببرد. البته باید دقت کنید که طعم سیر نسبت به پیاز تندتر است و ممکن است در برخی غذاها غالب شود. مثلاً اگر شما پیاز را در خورشت استفاده کنید، طعم آن چندان مشخص نیست؛ اما با استفاده از سیر، ممکن است طعم آن را بیشتر احساس کنید. سیر در غذاهای مدیترانه‌ای و ایتالیایی بیشتر استفاده می‌شود و جزو اجزای اصلی است. با این حال، اگر پیاز در دسترس نبود، می‌توانید از سیر یا پودر سیر استفاده کنید، اما مقدار آن را کمتر از پیاز بریزید.

تره و جعفری

از دیگر جایگزین ‌های مناسب پیاز می‌توان به تره و جعفری اشاره کرد. این سبزی‌ها طعمی ملایم و لذت‌بخش به غذا می‌دهند و رنگ سبز زیبایی به آن اضافه می‌کنند. می‌توانید از آن‌ها در غذاهای سرد و سالادها استفاده کنید که طعمی تازه و خوشمزه به مواد غذایی می ‌بخشند.

جایگزین پیاز در آشپزی

تره فرنگی و پیازچه

جایگزین پیاز در آشپزی، اگر پیاز در دسترس ندارید و می‌خواهید طعمی نزدیک به آن را تجربه کنید، تره فرنگی و پیازچه بهترین گزینه‌ها هستند. طعم آن ها معمولاً ملایم‌تر است و برای گرفتن بوی بد غذا باید مقدار بیشتری استفاده کنید. معمولاً تره فرنگی در سوپ و خورشت عملکردی مشابه پیاز دارد، اما با طعمی ملایم‌تر. پیازچه نیز طعمی ملایم‌تر نسبت به تره فرنگی دارد.

کرفس

کرفس نیز گزینه‌ مناسبی برای گرفتن بوی بد مواد غذایی است. طعم ملایم و بوی دلپذیری دارد. می‌توانید از کرفس در خورشت، سوپ، غذاهای پخته و حتی برای گرفتن بوی بد مرغ استفاده کنید. کرفس بافت تردی دارد که حس لذت‌بخشی به غذا می‌دهد. اگر می‌خواهید به جای پیاز داغ از کرفس استفاده کنید، کافیست ساقه‌ های کرفس را ریز خرد کرده و تفت دهید.

پودر پیاز

پودر پودر پیاز جایگزین عالی برای پیاز است. این پودر حاصل پیاز خشک شده و آسیاب شده است که طعم مشابهی به غذا می‌دهد. نیازی به خرد کردن یا تفت دادن آن ندارید. برای هر یک عدد پیاز، نصف قاشق چای‌خوری پودر پیاز کافی است.

جایگزین پیاز در آشپزی

هویج یا زردک

جایگزین پیاز در آشپزی، هویج یا زردک هم باعث ایجاد طعم ملایم و شیرین در غذا می‌ شود و می‌توان به جای پیاز از آن استفاده کرد. بافت آن شبیه به پیاز است، اما طعم آن شیرین‌تر است. کافیست آنها را خیلی ریز خرد کنید و با مواد دیگر تفت دهید تا حالتی شبیه به پیاز ایجاد کند. معمولاً در خوراک و سوپ هم به جای پیاز استفاده می‌شود.

گوجه‌ فرنگی

گوجه ‌فرنگی نیز گاهی می‌تواند جایگزین پیاز باشد. این میوه طعم شیرین و کمی اسیدی دارد که به غذاهای مدیترانه‌ای و ایتالیایی طعم خوبی می‌بخشد. کافیست گوجه‌فرنگی پوره شده یا خرد شده را به غذای در حال پخت اضافه کنید. خیلی‌ها از رب گوجه یا سس گوجه‌فرنگی به جای پیاز استفاده می ‌کنند.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای طعمی ملایم و کمی شیرین دارد که بوی بد مواد غذایی مثل مرغ را به خوبی می‌گیرد. به همین دلیل، بسیاری افراد از آن به جای پیاز استفاده می‌کنند. در غذاهای مکزیکی و مدیترانه‌ای بیشتر استفاده می‌شود و طعم و رنگ غذا را بسیار عالی می‌کند. زمانی که آن را در غذای در حال پخت استفاده می‌کنید، سریع نرم می‌شود و بافتی مشابه پیاز دارد. معمولاً برای پاستا و سالاد هم از فلفل دلمه‌ای استفاده می‌شود.

جایگزین پیاز در آشپزی

فلفل هالوپینو یا فلفل سبز

جایگزین پیاز در آشپزی، این فلفل ‌ها به دلیل طعم تندشان می‌ توانند بوی بد مواد غذایی را از بین ببرند و طعم آن‌ها را بهتر کنند. البته نسبت به پیاز تندتر هستند. اگر به غذای تند علاقه دارید، می‌توانید این فلفل‌ها را جایگزین پیاز کنید و یک غذای پرحرارت تهیه کنید. کافی است آن‌ها را ریز خرد کنید و در مراحل اولیه پخت به غذا اضافه کنید. معمولاً در غذاهای مکزیکی و تند کاربرد زیادی دارند.

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل

زنجبیل تازه طعمی تند و عطری قوی دارد. کافیست زنجبیل تازه را ریز رنده کنید و ابتدای پخت به غذا اضافه کنید. حتی در خورشت، سوپ و غذاهای سرخ کردنی هم می‌توان از آن استفاده کرد. پودر زنجبیل هم به مقدار کم می‌تواند جایگزین پیاز شود و طعمی شبیه به پودر سیر و پیاز ایجاد کند.

source

توسط funkhabari.ir