لیفتراک ها اغلب برای بلند کردن و جابجایی در عملیات ساختمانی و انبار استفاده می شوند. به همین دلیل با وجود تعمیر و نگهداری منظم، برخی از قطعات لیفتراک زودتر از بقیه نیاز به تعویض دارند. قطعات لیفتراک فرسوده همچنین می توانند عملیات اجرایی صنایع را به تاخیر بیاندازند یا حتی به توقف کامل برسند. برای جلوگیری از اختلال در کسب و کار خود، حتماً مشکلات لیفتراک ناشی از قطعات لیفتراک آسیب دیده را بررسی کنید.

ما برخی از رایج ترین علائمی را که نشان دهنده زمان تعویض لوازم یدکی لیفتراک در اسرع وقت است را شناسایی کردیم! امید داریم با مراجعه به مراکز فروش لوازم یدکی لیفتراک معتبر، هرچه سریعتر نسبت به تعویض قطعات لیفتراک فرسوده خود اقدام نمایید تا از آسیب رسیدن به دیگر قطعات لیفتراک خود جلوگیری نمایید.

لوازم یدکی لیفتراک

مهمترین دلایل تعویض قطعات لیفتراک

مانند همه کالاهای سرمایه ای، لیفتراک نیز حیات ابدی ندارد. با توجه به کاربرد و میزان کارکرد دستگاه لیفتراک، زمانی فرا خواهد رسید که اقدام به تعویض لیفتراک و یا بررسی کلیه لوازم یدکی لیفتراک خود نمایید. اما فروشگاه پیشرو تراک شما را راهنمایی می کند تا آگاه باشید که در هنگام تعویض لیفتراک یا قطعات لیفتراک به چه نکاتی باید توجه کنید و بدانید بارزترین نشانه های فرسودگی یک لیفتراک یا قطعات لیفتراک چیست؟

  • ساعت های کارکرد لیفتراک

یکی از موارد بارز تشخیص سلامت لیفتراک میزان ساعات کار آن است. با توجه به نوع لیفتراک، کارکرد بیش از 10000 ساعت، تعمیر و نگهداری بیشتر و گرانتری را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از قراردادهای اجاره دارای مدت زمان 60 تا 72 ماه یا 5 تا 6 سال با میانگین 1750 تا 2000 ساعت در سال هستند.

لیفتراک ‌هایی که روزانه در محیط ‌های سخت یا نزدیک کوره‌ های داغ کار می‌کنند، بعد از چند سال کاملاً متفاوت از دستگاه هایی هستند که گهگاه به تخلیه پالت ‌ها با کالاهای مصرفی سبک کمک می‌کنند. زنگ زدگی، سوختگی، فرورفتگی و برخورد موانع بیرونی هستند که ممکن است مشکلات دیگری را نیز برای دستگاه لیفتراک به وجود آورند و این هشدار را به شما می دهد که حتما نسبت انتخاب دستگاه مورد نظر دقت بیشتری به خرج دهید. از اینرو توجه به اینکه آیا همه اتصالات هنوز سالم هستند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • باتری لیفتراک

یک باتری لیفتراک اگر در شرایط مطلوب نگهداری شده باشد برای طول عمر تقریباً 1500 تا 2000 چرخه شارژ و دشارژ ساخته شده است. همچنین نحوه و میزان استفاده از باتری لیفتراک، خود طول عمر دستگاه لیفتراک را تعیین می کند. اگر نشانگر دشارژ روی 20 درصد توان باقیمانده باشد، هرگز به کار خود ادامه ندهید، زیرا جلوتر رفتن می‌تواند باعث آسیب جدی به لیفتراک و دیگر لوازم یدکی لیفتراک شود.

  • لاستیک لیفتراک

با استفاده مکرر از دستگاه، لاستیک های لیفتراک معمولاً نیاز به بازرسی و تعویض منظم دارند. لاستیک های فرسوده می توانند بر عملکرد و ظاهر دستگاه لیفتراک تأثیر بگذارند. از جمله رایج ترین علائمی که نشان می دهد زمان تعویض لاستیک های قدیمی فرا رسیده است، ترک خوردن، پارگی است. پارگی و ترک خوردن لاستیک نشانه آن است که باید فوراً نسبت به تعویض لاستیک لیفتراک اقدام کنید، زیرا استفاده از لاستیک‌ های قدیمی؛ اپراتور لیفتراک را در معرض خطر تصادف قرار می‌دهد.

لاستیک لیفتراک

  • فیلترهای روغن و هوا لیفتراک

فیلترهای روغن، هوا و سوخت برای اطمینان از حداکثر عملکرد لیفتراک، نیاز به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم دارند. گرفتگی فیلترها می تواند بهره وری سوخت را کاهش دهد که می تواند منجر به آسیب رسیدن به موتور لیفتراک و مشکلات داغ شدن بیش از حد لیفتراک شود. تعمیر و نگهداری معمول می تواند اطمینان حاصل کند که فیلترهای شما تمیز هستند و محورهای اصلی را برای حداکثر کارایی چرب نگه می دارد.

اگر موتور لیفتراک بوی سوختگی بدهد، می تواند به این معنی باشد که فیلترها مشکل دارند. شما باید فوراً لیفتراک را از سرویس خارج کنید زیرا می تواند منجر به تجمع گاز خطرناک مونوکسید کربن در انبار شود. برای ایمن نگه داشتن کیفیت هوای داخل انبار، مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه معمول برای لیفتراک های خود را در نظر گرفته باشید. تکنسین‌های حرفه‌ای لیفتراک می‌توانند آزمایش‌های انتشار گازهای خروجی اگزوز را انجام دهند تا مطمئن شوند که ماشین‌های شما برای استفاده ایمن هستند.

  • شیلنگ سوخت و مخزن هیدرولیک

شیلنگ ها به انتقال مایعات در سرتاسر لیفتراک کمک می کنند. مانند سایر لوازم لیفتراک، آنها نیز می توانند در طول زمان فرسوده شوند. با این حال، برنامه تعویض شیلنگ های متصل کننده بسته به نوع، مکان و عوامل استفاده متفاوت است.

پارگی یا فرسودگی شیلنگ های هیدرولیک می تواند باعث نشت روغن و روغن ترمز، فرسودگی سیلندرها و مشکلات ترمزگیری و تعویض دنده شود. بعد از 3000 تا 4000 ساعت کار حتما آن را تعویض کنید.

اگر لیفتراک احتراق داخلی  دارید، شلنگ سوخت را از نظر نشتی بررسی کنید زیرا در محیط های کاری خاص می تواند بسیار خطرناک باشد. مراقب علائم آسیب، مانند نشتی های قابل مشاهده، موتور ناقص و بوی شدید سوخت باشید. بعد از 3000 تا 4000 ساعت استفاده نیاز به تعویض دارد.

دکل لیفتراک قطعه ای عمودی در جلوی لیفتراک است که برای بلند کردن، پایین آوردن و قرار دادن بارها طراحی شده است. این سیستم پیچیده که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است، نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارد تا عملکرد ایمن و درستی داشته باشد. یک یا چند قطعه شکسته در دکل لیفتراک می تواند باعث سقوط ناگهانی بار و خطرات بیشتری شود. تنها یک قطعه آسیب دیده می تواند به سایر اجزای دکل نیز آسیب برساند.

تماس فلز با فلز یکی از رایج ترین مشکلات دکل لیفتراک است. رایج‌ترین نشانه ‌های تماس فلز روی فلز شامل صداهای آسیاب و علائم خراش است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، برای تنظیم مجدد یا تعویض قطعات آسیب دیده دکل لیفتراک با یک متخصص تماس بگیرید.

علامت هشدار دیگری که باید مراقب آن باشید نوک شاخک لیفتراک ناهموار یا خمیده است. شاخک های فرسوده نه تنها عملکرد را کاهش می دهد بلکه باعث آسیب به بارها نیز می شود. هنگامی که بالابر به آرامی شروع به حرکت می کند، آن طور که باید بالا نمی رود یا حرکت نمی کند، ممکن است لازم باشد یک تکنسین حرفه ای لیفتراک را برای تعویض قطعات معیوب دکل لیفتراک استخدام کنید تا عملکرد سیستم دکل بازیابی شود.

قطعات لیفتراک

  • شاخک لیفتراک و زنجیر دکل لیفتراک

زنجیر دکل لیفتراک، بخشی از سیستم بلندکننده لیفتراک است که برای انتقال نیروی بلند کردن بار از موتور به دکل استفاده می‌شود. این زنجیرها به دکل متصل هستند و با چرخش موتور و سیستم هیدرولیکی، بار را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهند. زنجیر دکل معمولاً از مواد مقاوم ساخته شده است تا تحمل بارهای سنگین و فشارهای ناشی از عملیات بلند کردن را داشته باشد.

دقت به سلامت زنجیر دکل می‌تواند نقش مهمی در ایمنی و کارایی لیفتراک داشته باشد به همین دلیل تعویض زنجیر دکل لیفتراک باید هر 6 تا 12 ماه یکبار انجام شود. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر میزان آسیب زنجیر تأثیر بگذارد.

نکات مهم در مورد زنجیر دکل لیفتراک:

  1. نگهداری منظم: بررسی و روغن‌کاری زنجیر دکل لیفتراک برای جلوگیری از خوردگی و سایش ضروری است.
  2. تعویض به موقع: اگر زنجیر لیفتراک دچار کشیدگی یا آسیب دیده باشد، باید سریعاً تعویض شود تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
  1. تست بار: قبل از استفاده از لیفتراک، باید اطمینان حاصل کرد که زنجیر دکل لیفتراک و دیگر اجزای آن عملکرد صحیحی دارند.

شاخک لیفتراک نیز در حین استفاده سایش پیدا می کنند. آنها باید کاملا صاف بمانند و آسیبی نبینند و هیچ ترک و خمیدگی نداشته باشند. به همین دلیل شاخک لیفتراک نیز یکی از قطعات لیفتراک مهم است که نیاز به مراقبت و بازرسی منظم دارد.

شاخک لیفتراک

  • پمپ ترمز لیفتراک

یک ترمز معمولی حدود 5000 تا 7000 ساعت کار دوام می آورد. با این حال، الگوهای رانندگی و رفتار راننده می تواند بر سلامت ترمزها تأثیر بگذارد. برای مثال، رانندگی در مسافت‌های طولانی بدون مانع، برخلاف استفاده تهاجمی از ترمز، می‌تواند سایش و پارگی ترمزها را کاهش دهد.

اگر هنگام استفاده از ترمز متوجه صدای عجیب یا تاخیر در توقف لیفتراک شدید، باید ترمزها را تعویض کنید یا حداقل یک بازرسی فوری انجام دهید. مطمئن شوید که آنها به طور منظم و دوره ای کنترل می شوند، حتی اگر هیچ نشانه ای از آسیب دیده نمی شود.

ایمنی باید یکی از دغدغه های اصلی شرکت هایی باشد که از دستگاه لیفتراک استفاده می کنند. حتی یکی از قطعات لیفتراک آسیب دیده می تواند منجر به حوادث مرتبط با لیفتراک شود. علاوه بر بررسی های معمول تعمیر و نگهداری لوازم یدکی لیفتراک، شرکت ها باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از اپراتورهای لیفتراک خود نیز انجام دهند.

جهت مشاهده محصولات و خدمات “پیشرو تراک” و برای خرید انواع ماشین آلات راهسازی و قطعات لیفتراک به فروشگاه اینترنتی  www.pishrotruck.com مراجعه نمایید، و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس: 55401318-021

تلفن همراه: 09122805868 مقدم

source

توسط funkhabari.ir