تشخیص کبد چرب در خانه: گرچه اعتماد به نتیجه تشخیص کبد چرب در خانه کمی مشکل است، برخی افراد ترجیح می دهند قبل از مراجعه به پزشک و آزمایشگاه، از این روش استفاده کنند. داشتن کبد چرب یکی از بدترین اختلالات بدن است. کبد سالم نقش حیاتی و اساسی در بدن دارد و در صورتی که با بیماری یا اختلال مواجه شود، ممکن است مشکلات جدی را بوجود آورد. در این مطلب بخش سلامت مجله خبری چشمک با راههای تشخیص کبد چرب در خانهو همچنین درمان خانگی آن آشنا خواهید شد.

کبد چرب چیست ؟

کبد، یکی از بزرگترین اندام‌های بدن است که در ناحیه فوقانی حفره شکمی و زیر دیافراگم قرار دارد. این عضو از راه روده بسیاری از ترکیبات جذب شده را عبور می‌دهد و به عنوان مرکز کنترل بدن عمل می‌کند. کبد فرآیند‌های متابولیکی مختلفی را در خود ادغام کرده و مولکول‌های سوختی مورد نیاز برای متابولیسم انرژی در بدن را تنظیم می‌کند. همچنین، کبد برای تامین سوخت مورد نیاز مغز، ماهیچه‌ها و اندام‌های مختلف بدن، فعالیت‌های متابولیکی خود را انجام می‌دهد.

این عضو با استفاده از اسید‌های کتونی که از تجزیه اسید‌های آمینه به دست می‌آید، انرژی لازم برای فعالیت‌های خود را تامین می‌کند. سلول‌های کبدی نیز گلوکز را ذخیره و برای تأمین نیازهای سایر اندام‌ها به خون آزاد می‌کنند. همچنین، کبد در متابولیسم چربی‌ها مانند سنتز کلسترول نقش مهمی ایفا می‌کند.

تشخیص کبد چرب در خانه

استفاده از برخی تکنیک‌ها تشخیص کبد چرب در خانه ، می‌تواند به تشخیص کبد چرب کمک کند، اما برای تشخیص قطعی نیاز به مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم است. در هر حال، روش‌ها و تکنیک‌های زیر برای تشخیص کبد چرب در خانه مفید هستند.

راههای های تشخیص کبد چرب در خانه

همانطور که اشاره شد در این مقاله به بررسی چند روش برای تشخیص کبد چرب در خانه میپردازیم.پ

کمک گرفتن از آبغوره

بهره گیری از آبغوره می‌تواند نه تنها به تشخیص کبد چرب کمک کند، بلکه برای تشخیص قند خون بالا، چربی خون بالا و فشار خون بالا هم مفید است. برای انجام این تست، یک استکان آبغوره طبیعی بنوشید و 50 ثانیه صبر کنید. سپس:

اگر دهان شما آب افتاد ، احتمالاً قند خون شما بالاست.
اگر دهان شما خشک شد، مشکلی در کبدتان وجود دارد.
اگر دهان شما کفناک یا چسبناک شد، احتمالاً چربی خون بالا دارید.
و اگر سردرد گرفتید، احتمالاً فشار خون بالا دارید.

تشخیص کبد چرب از روی زبان

همان طور که اشاره شد استفاده از زبان به تنهایی برای تشخیص سلامت کبد، کافی نیست و نیاز به استفاده از دیگر روش‌های تشخیصی دارد. با این حال، زبان به عنوان یک ابزار در کنار روش‌های دیگر، به تشخیص سلامت فرد کمک می‌کند. زبان سالم همیشه یکنواخت و صورتی است. این ارگان باید همیشه مرطوب، بدون پلاک، بدون لکه، بدون شیار و بدون زخم باشد که نشان می‌دهد سیستم گوارش سالم است و عملکرد خوبی در هضم غذا دارد.

نوک زبان نشان دهنده سلامت قلب و ریه‌هاست، وسط زبان وضعیت معده و طحال را نشان می‌دهد، پشت زبان نشان دهنده وضعیت کلیه‌ها و مثانه است، کناره‌های سمت چپ زبان وضعیت کبد و کناره‌های سمت راست زبان وضعیت کیسه صفرا را نشان می‌دهند. وقتی کبد دچار اختلال عملکرد می‌شود، نشانه‌های مختلفی روی زبان ظاهر می‌شود. کناره‌های زبان در طب سنتی با سیستم کبد مرتبط هستند. عدم تعادل در عملکرد سیستم کبدی و نامتعادل بودن وضعیت کبد ممکن است با نشانه‌های زیر همراه باشد:

شیارهای کناری زبان که نسبتاً شایع هستند و معمولاً به حفظ رطوبت در بدن مربوط می‌شوند. این می‌تواند مربوط به کندی، خستگی، التهاب کبد، دیابت یا کبد چرب باشد. رنگ تیره در طرفین زبان (لکه‌های آبی، سبز یا بنفش در کناره‌های زبان) نشان دهنده رکود قابل توجهی نشان دهنده موارد جدی‌تری مانند سرطان کبد یا سیروز باشد. زبان به تنهایی نمی‌تواند برای تشخیص سلامت کبد به عنوان یک ابزار دقیق استفاده شود، بلکه در کنار سایر روش‌های تشخیصی باید مورد استفاده قرار گیرد تا تصویر کاملی از سلامت فرد به دست آید.

زبان سالم همیشه صورتی و یکنواخت است و بدون پلاک، لکه، شیار یا زخمی است که نشان دهنده سلامت دستگاه گوارش و عملکرد صحیح در هضم غذا است. موقعیت نوک زبان و وسط زبان وضعیت سلامتی قلب، ریه، معده و طحال را نشان می‌دهد. پشت زبان وضعیت کلیه‌ها و مثانه را و کناره‌های چپ و راست زبان وضعیت کبد و کیسه صفرا را نشان می‌دهند.

در صورتی که کبد با مشکلی مواجه شود، نشانه‌هایی روی زبان قابل مشاهده هستند. شیارهای کناری زبان ممکن است مربوط به نارسایی کبدی، التهاب کبد، کبد چرب، دیابت یا کندی باشد. رنگ تیره در طرفین زبان نشان دهنده رکود قابل توجهی در سیستم کبدی است و ممکن است ناشی از بیماری‌های جدی مانند سیروز و سرطان کبد باشد.

رنگ قرمز روشن و متورم در طرفین زبان نشان دهنده آتش کبد است که ممکن است با فشار خون بالا، التهاب کبد یا هپاتیت مرتبط باشد. جمع شدن یا پیچ خوردن طرفین زبان نیز ممکن است نشان دهنده احتقان انرژی در کبد باشد، اما برای تشخیص این حالت نیاز به بررسی های بیشتری است.

رنگ زرد و پوشیدنی شدن زبان ممکن است به علت مشکلات گوارشی و یا خستگی ناشی از فعالیت بدنی شدید باشد. کبد با تولید صفرا به هضم چربی‌ها کمک می‌کند و بنابراین، مشکلات کبدی و یا کیسه صفرا می‌تواند باعث اختلال در تولید صفرا شده و باعث تجمع رطوبت در زبان شود. این نوع پوشش زبان را می‌توان در افراد با انسداد صفراوی و یا کبد چرب مشاهده کرد. با این حال، تشخیص نهایی برای بیماری کبد یا سایر مشکلات گوارشی تنها با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم ممکن است قطعی شود.

باید به یاد داشت که تمامی مواردی که درباره وضعیت زبان و ارتباط آن با بیماری کبد و سایر بیماری‌ها گفته شده، فقط یک ارزیابی برای سلامتی بدن هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند به تشخیص قطعی و دقیقی برای تشخیص بیماری کبد یا کبد چرب کمک کنند.

درمان خانگی کبد چرب با مواد غذایی

برای درمان طبیعی کبد چرب، پیروی از یک الگوی تغذیه ای مناسب راهگشاست. در ادامه به معرفی مهمرتین مواد غذایی که به درمان کبد چرب کمک می کنند، اشاره خواهیم کرد.

زردچوبه

با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی کورکومین، به درمان کبد چرب و سایر التهاب‌ها کمک می‌کند. به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار و خواص ضدالتهابی که ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارد، این ادویه به درمان کبد چرب و هر نوع التهاب دیگری کمک می‌کند.

سیر

به صورت ناشتا سیر، منبع غنی از گوگرد است که با فعال کردن آنزیم‌های کبدی، پاکسازی کبد را تسهیل می‌کند. سیر را به صورت ناشتا مصرف کنید .

سبزیجات گل‌دار

سبزیجاتی مانند کلم پیچ، بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم، به خاطر حاوی بودن گلوتاتیون، کبد را پاکسازی می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

روغن زیتون

یک چربی اشباع نشده سالم است که در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، فشار کمتری به کبد وارد می‌کند و برای رژیم غذایی کبد چرب مناسب است.

توت خشک

آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای پاکسازی کبد را تامین می‌کند. همچنین می‌توانید از انگور و کشمش استفاده کنید.

آب‌میوه‌های مرکبات

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مرکبات برای کبد چرب بسیار مفید هستند.می‌توانید از آن در تهیه صبحانه برای کبد چرب استفاده کنید و به کاهش التهاب کبد خود کمک نمایید.

قهوه

سرشار از آنتی‌اکسیدان و کافئین است، به درمان کبد چرب کمک می‌کند و حتی از سیروز کبدی و سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند.یک مطالعه نشان داد افرادی که قهوه کافئین دار می نوشند کالری کمتری نسبت به افرادی که کافئین کمتری می نوشند یا کسانی که کافئین نمی نوشند، مصرف می کنند.

کافئین همچنین برای افزایش متابولیسم پیشنهاد می شود. بر اساس گزارش های بیشتر، قهوه به شما کمک می کند تا روده های خود را حرکت دهید. این چیزی است که می تواند منجر به کاهش وزن سریع بالقوه شود. قهوه خود را سیاه یا با کمی شیر بدون چربی یا شیر گیاهی بنوشید تا کالری اضافه نشود.

چای سبز

به دلیل داشتن کاتچین، می‌تواند وضعیت بیماران کبد چرب را بهبود بخشد. همچنین آنتی‌اکسید ان‌ها در چای سبز و چای سیاه به پاکسازی کبد کمک می‌کنند و به عنوان یک صبحانه رژیمی برای بیماران مبتلا به کبد چرب مناسب هستند.

شیر بادام یا شیر گاو کم‌چرب

مصرف کافی کلسیم و ویتامین D به پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های کبدی کمک می‌کند.

غذاهای غنی از ویتامین E

مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، اسفناج، بادام زمینی و مغزهای میوه‌ها که سرشار از ویتامین E هستند، برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شوند.

آب

تامین آب کافی برای بدن در کنترل و درمان بیماری‌های کبدی بسیار موثر است. کمبود آب بدن اثرات منفی روی کبد دارد.

دانه‌های کتان و چیا

این دانه‌ها منابع گیاهی خوبی از اسیدهای امگا-3 هستند که برای کبد چرب غیرالکلی و الکلی توصیه می‌شوند، زیرا کاهش محتوای چربی در کبد را تسهیل می‌کنند.

سویا

محصولات سویا مانند شیر سویا و توفو می‌توانند در بهبود کبد چرب موثر باشند.

source

توسط funkhabari.ir