به طور کلی درخت گردو به مقدار متوسطی آب نیاز دارد که خوشبختانه با بارش در فصل زمستان این مشکل برطرف می شود.

زمان آبیاری درخت گردو:
آبیاری درخت گردو یکی از مهم ترین عواملی است که کشاورزان هنگام پرورش این درختان باید از آن آگاهی کامل داشته باشند تا ثمره زحمات خود را به بهترین شکل ممکن ببینند. به طور کلی درخت گردو به مقدار متوسطی آب نیاز دارد که خوشبختانه با بارش در فصل زمستان این مشکل برطرف می شود.

به گزارش نهال 110، در این مقاله همه آنچه را که باید در مورد کاشت نهال گردو و بهترین روش های آبیاری درخت گردو بدانید را به شما خواهیم گفت. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی روش های آبیاری درخت گردو:
آبیاری به روش غرقابی
روش آبیاری غرقابی یکی از بهترین روش های آبیاری درخت گردو محسوب می شود، زیرا آب به لایه های عمیق خاک نفوذ می کند و ریشه درختان برای مدت طولانی مرطوب خواهد بود. این روش یک نکته منفی دارد که می توان آن را مصرف بیش از حد آب نامید. اما در نهایت درختان به اندازه کافی آبیاری خواهند شد.

آبیاری به روش قطره ای:
یکی از روش های مهم دیگر برای آبیاری درخت گردو روش قطره ای است. در این حالت همانطور که از نام آن پیداست آب به صورت قطرات با سرعت و حجم کم وارد خاک می شود. این روش نیز کارایی بالایی دارد و آب به آرامی به عمق ریشه درختان نفوذ می کند

آبیاری حوضچه ای:
در این روش می توانید با ایجاد جویی مانند حوضچه بین درختان، آبیاری درختان را انجام دهید. آبیاری حوضچه ای نیز مزایا و معایبی دارد که باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز می شود.

باصرفه ترین روش آبیاری درخت گردو:
اگر می خواهید بدانید که بهترین روش در بین این گزینه ها کدام است که از نظر آبیاری به صرفه است و ریشه درختان و نهال ها را به خوبی آبیاری می کند، آبیاری قطره ای را به شما معرفی می کنیم. این روش علاوه بر اینکه بهترین روش آبیاری درخت گردو محسوب می شود، بسیار مفید و ارزان نیز می باشد.

مقدار آب مورد نیاز برای درخت گردو:
برای نگهداری و پرورش درختان گردو یکی از مهم ترین عواملی که باید به آن توجه کنید میزان آب مورد نیاز درختان گردو است. درخت گردو از نظر رشد کمی با سایر گیاهان متفاوت است. این گیاهان علاوه بر اینکه به رطوبت کم حساس هستند و باید مقدار قابل توجهی آب داشته باشند، به رطوبت بیش از حد نیز واکنش منفی نشان می دهند.

مقدار آب مورد نیاز درختان گردو به عوامل مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال: نوع خاک، میزان بارندگی سالانه در منطقه، نوع و تنوع گردو انتخاب شده و تراکم تعداد درختان کاشته شده در منطقه و………

با توجه به موارد ذکر شده میانگین آب مورد نیاز درختان گردو حدود 8 تا 10 هزار مترمکعب آب در هر هکتار است.

زمان آبیاری درخت گردو:
آخرین چیزی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد و یکی از موضوعات مهم در آبیاری درخت گردو است، زمان مناسب برای آبیاری درخت گردو است. زمان آبیاری درخت گردو بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت است. در ماه های خرداد، تیر، مرداد و شهریور باید آب کافی برای رشد فراهم کنید. خرداد ماه زمانی است که درخت به رشد خود می رسد که در صورت کمبود آب میوه به رشد مطلوب خود نمی رسد و عملکرد آن کاهش می یابد.

توجه کنید اوایل تیرماه زمان رسیدن مغز گردو است. بنابراین این زمان نیاز به آبیاری کافی دارد تا میوه شما ریزش نداشته باشد و دارای نقاط سیاه زیادی باشد. مرداد ماه نیز زمانی است که محصول در مرحله پایانی کاشت است و در این مدت نیز باید آبیاری کرد تا گردو تیره نشود و در نهایت در شهریور ماه قبل از برداشت گردو آبیاری انجام شود تا گردو کاملا رسیده باشد. آبیاری درخت گردو در پاییز و زمستان کاهش می یابد زیرا به دلیل سردی هوا آبیاری به درختان گردو آسیب می رساند و باعث پوسیدگی آنها می شود.

آبیاری نهال گردو در مناطق سردسیر:
نهال گردو مناسب برای مناطق سردسیر مقاومت لازم را در برابر آفات و بیماری های مختلف دارد. در مقابل سرما نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به همین دلیل میزان آبیاری درخت گردو در مناطق سردسیر با نهال های گردو که در مناطق گرمسیری رشد می کنند کاملاً متفاوت است.

میزان آبیاری نهال گردو در مناطق سردسیر 6000 مترمکعب آب در هکتار است.

در واقع درختان گردوی کاشته شده در مناطق سردسیر خواب زمستانی طولانی تری دارند. بنابراین بسته به شرایط اقلیمی هر منطقه و بهره مندی از میزان بارندگی، آبیاری کمتری نیاز است. بر اساس تحقیقات انجام شده در مناطق سردسیر برای هر دو هکتار 12 هزار متر مکعب آب مورد نیاز است.

آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیری:
آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیری نیز با توجه به شرایط رشد و اقلیم مختلف اصول و روش های خاصی دارد. این نهال ها در برابر شرایط آب و هوایی گرم و خشک مقاوم هستند. بنابراین برای محافظت از ریشه نهال گردو در مناطق گرمسیری و جلوگیری از خشک شدن آن، آبیاری هر هفته این نهال ضروری است. البته میزان بارندگی در برخی فصول می تواند قابل توجه باشد. در این صورت میزان آبیاری نهال گردو در مناطق گرمسیری کاهش می یابد.

در برخی مناطق خشک و گرمسیری که تبخیر سطحی خاک بسیار زیاد است، باید از روش آبیاری قطره ای درخت گردو استفاده شود. در واقع این روش می توان با تامین آب مورد نیاز درختان گردو، خاک را مرطوب نگه داشت و درختان را به طور منظم آبیاری کرد.

به طور کلی، اگر درخت گردو در مناطق گرمسیری کشت شود، نسبت به مناطق سردسیر به آب کمتری نیاز دارد، البته همه این عوامل به میانگین میزان بارندگی در فصول مختلف به ویژه در پاییز و زمستان بستگی دارد. باران باعث افزایش سطح رطوبت در خاک می شود. بنابراین، می تواند بر میزان آبیاری درخت گردو تأثیر بگذارد.

خسارات ناشی از آبیاری درخت گردو به صورت غیر اصولی:
همانطور که می دانید نهال گردو باید در زمان مشخصی آبیاری شود. اما میزان آبیاری نهال گردو با توجه به شرایط مختلف متفاوت است. آبیاری درخت گردو اساسا باعث می شود نهال گردو دوره رشد طبیعی خود را طی کند و در زمان مناسب به باردهی برسد. یکی دیگر از دلایل توجه به آبیاری اصولی نهال گردو حساسیت آنها به مقدار آب است.

اگر مقدار آب کم یا زیاد باشد و یا به موقع انجام نشود، نهال گردو آسیب جبران ناپذیری می بیند. که می تواند آسیب های اقتصادی زیادی به بار آورد. با توجه به نوع نهال می توان میزان آب مورد نیاز نهال گردو و زمان آبیاری مناسب را تعیین کرد. این روش ها کمک می کند تا ریشه نهال گردو سالم بماند و تحت تاثیر تغییرات جوی به سرعت از بین نرود.

کیفیت خاکی که نهال گردو در آن کاشته است نیز بسیار مهم است. در برخی از فصل ها، بارندگی می تواند حتی کمتر از حد انتظار باشد. در این صورت با توجه به تغییرات آب و هوا و بارندگی باید میزان آبیاری درخت گردو را تنظیم کرد تا نهال به خوبی رشد کند و دوره رشد خود را به سلامت بگذراند.

از مهم ترین خساراتی که می تواند در اثر آبیاری غیر اصولی نهال گردو ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم یا زیاد شدن آب در اواخر بهار و خرداد باعث می شود که نهال خوب رشد نکند و کوچک بماند. یکی دیگر از معایب آبیاری غیر اصولی نهال گردو در چنین زمانی تاخیر در گلدهی نهال است.

در تیرماه کم آبی باعث می شود نهال گردو محصول مناسبی نداشته باشد و سال به سال عملکرد گیاه کاهش یابد. یکی از آسیب های محصول در این زمان سیاه شدن مغز گردو یا ترک خوردن آن است.

کمبود آب در مرداد ماه نیز از طریق دیگری بر آبیاری نهال گردو تاثیر می گذارد. به گونه ای که از وزن و حجم مغز گردو کاسته شود و رنگ آن تیره و سیاه شود.

منبع: عصر ترکیه

source

توسط funkhabari.ir