هر بازی ویدیویی با یک ایده ساده شروع می‌شود و برخی از این عناوین زمینه‌ای برای زنده کردن تفکرات بقیه گیمرها می‌سازند. ارائه مادهای مختلف برای یک بازی باعث می‌شود جامعه آن اثر برای مدت بسیار طولانی فعال باقی بماند و زود به خط پایان نرسد. مادها باعث می‌شوند چشم‌اندازهای خلاقانه بازیکنان در محیطی راحت‌تر نسبت به جو کاری توسعه‌دهندگان به دنیای بازی‌ها راه پیدا کنند. اکثر اوقات یک ماد باکیفیت می‌تواند هواداران قابل توجهی را جذب کند و محیط دوست داشتنی و جالبی به یک اثر بدهد. اما بعضی مواقع، ماد بسیار بزرگ و فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آید که خودش یک بازی موفق و مستقل دیگر تبدیل می‌شود. در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا ۱۰ ماد موفق و مستقل را معرفی کنیم که به بازی‌های عالی و معرکه‌ای تبدیل شدند. با ما همراه باشید.

Garry’s Mod

مادها اکثرا نشانه‌ی خلاقیت سازندگانشان هستند و با استفاده از منابع بازی خود را توصیف می‌کنند. اما خیلی عجیب است که ماد Garry’s Mod مسئولیت خلاقیت را از روی سازنده به بازیکن انتقال می‌دهد. Garry’s Mod کار خود را به عنوان یک ماد برای Half-Life ۲ شروع کرد. این ماد با استفاده از Source Engine یک سندباکس ساخته بود که به بازیکنان اجازه طراحی صحنه، مینی‌گیم، انیمیشن و حتی فیلم‌های کوتاه را می‌داد.

Garry’s Mod خیلی سریع به محبوبیت بسیار بالایی رسید و منبع ساخت میم‌های اینترنتی بی‌شماری از همان دوره شد. ورژن مستقل این ماد سال ۲۰۰۶ وارد استیم شد و تا الان نمره Overwhelmingly Positive را از بازیکنان کسب کرده. حتی از زمانی که برنامه Source Filmmaker به ابزار اصلی ساخت انیمیشن و فیلم‌های این اثر تبدیل شده، هنوز هم هزاران نفر مشغول فعالیت داخل آن هستند.

Auto Chess

عنوان Auto Chess یک اثر استراتژیک است که کل کار شما در آن ترکیب و تطبیق آیتم‌های خود، ارتقا دادن‌شان، جایگذاری‌شان روی میز و انتظار برای مرتب کردن ارائه شده با افکت و صداهای جذاب است. جالب است که Auto Chess از یک ماد متولد شده که خودش حاصل ماد دیگری‌ست.

بازی اصلی Dota Auto Chess بود که احتمالا از دوتا ۲ به وجود آمده. ترکیب چرخه بسیار ساده گیم‌پلی، موانع مهارتی کم و مسابقات سریع این ماد را خیلی زود به موفقیت رساند. وقتی ورژن مستقل Auto Chess که سال ۲۰۱۹ عرضه شد، با موفقیت و محبوبیتی که کسب کرد زمینه الهام‌گیری رقبای خود نظیر Teamflight tactics از Riot Games را هم پدید آورد.

DayZ

DayZ اولین موفقیت بزرگ ساخته شده توسط PlayerUnknown محسوب می‌شود. سیستم عنوان ARMA ۲ اجازه می‌دهد تا با محیط بازی فراتر از شلیک گلوله و کشتن دشمنان عمل کرد. با در نظر داشتن این مورد، ساختن مادی که نقشه‌ی اثر را مملو از زامبی و بازی را رسما تبدیل به اثری سندباکس بقا می‌کند (آن هم با تمرکز بالا روی تعامل بازیکنان) واقعا حرکتی هوشمندانه بود. DayZ خیلی سریع رشد کرد و این موفقیت را مدیون تجربه‌های جذاب تولیدکنندگان محتوایش است. نسخه مستقل ماد در حالت ارلی اکسس با موفقیت متوسط باقی ماند، چیزی که همراه خود رقابت‌های سنگینی آورد. متاسفانه اما برخی از سازندگان ماد طی زمان از دور خارج شدند.

PlayerUnknown’s Battlegrounds

بتل رویال جزو محبوب‌ترین ژانرهای حال حاضر صنعت ویدیوگیم به حساب می‌آید، ولی چند سال پیش به ندرت برایش مخاطبی وجود داشت. این قضیه اما زمانی تغییر کرد که PlayerUnknown تصمیم گرفت بازی ARMA 3 را به یک جشنواره تخریب ۱۰۰ نفره تبدیل کند. PlayerUnknown’s Battleground یا همان پابجی، نتیجه زحمت‌های کسی است که زمان زیادی را روی یک بازی بقایی سندباکسی (که با ریسک بالا هم همراه بود) گذاشت و در نهایت به موفقیت رسید.

پابجی رویه DayZ را با اکشن جذاب و پرتنش، تصمیم‌گیری ثانیه‌ای و گیم‌پلی پرسرعت تغییر داد. ورژن مستقل پابجی هنوز هم پرقدرت به مسیرش ادامه می‌دهد و بزرگ‌ترین میراثش محبوب کردن ژانر بتل رویال است. مسیر آثار بسیار موفقی نظیر فورتنایت و کال آو دیوتی وارزون توسط پابجی هموار شد، عنوانی که ابتدا فقط یک ماد بود.    

The Forgotten City

با توجه عرضه مادهای جدید برای اسکایریم به صورت متداوم علی‌الخصوص بعد از گذشت ۱۳ سال از عرضه بازی، کمتر موردی بین‌شان بوده که توانسته عنوانی مستقل و موفق شود. یکی از آن استثنائا The Forgotten City است که بازی مستقل بسیار خوبی شد. زمانی که ورژن مستقل این ماد به انتشار رسید، چیزی حدود ۳ میلیون نفر آن را دانلود کردند. افسانه‌ی درگیرکننده بازی که مربوط به شهری یخ‌زده در زمان است، توانست برای داستان‌سرایی بی‌نظیرش جایزه Australian Writers Guild Award را کسب کند. بازی مستقل این ماد توسط بازیکنان و منتقدان به شدت مورد تحسین قرار گرفت و راه موفق ورژن اصلی را ادامه داد.

Counter-Strike

برخی از مادها به یک بازی و بعضی دیگر به شاهکارهای محبوب جهانی تبدیل می‌شوند. این عنوان آرنا شوتر رقابتی در اصل یک ماد برای Half-Life بود و محبوبیت عجیب و غریبی که کسب کرد باعث شد تا Valve تیم توسعه کاملی را برای تبدیل کانتر استرایک به یک بازی کامل روی کار بیاورد. کانتر استرایک بعد از آن تبدیل به یکی از موفق‌ترین بازی‌های اینترنتی تاریخ تبدیل شد و چندین به‌روزرسانی عالی (که آخرین موردش هم کانتر استرایک ۲ است) هم برایش به دست انتشار رسید.

The Stanley Parable

این داستان یک مرد به اسم استنلی است. عنوان The Stanley Parable با این دیالوگ نمادین شروع می‌شود و به زیبایی هر چه تمام‌تر نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی از لحاظ روایی چقدر می‌توانند عالی باشند. این بازی افسانه‌ای درباره آزادی، انتخاب و طبیعت ظریف دیوار چهارم است. داستان دمدمی و متفکرانه این اثر ابتدا با یک ماد برای Half-Life ۲ شروع شد و در نهایت سال ۲۰۱۳ نسخه مستقلش به انتشار رسید.

سال ۲۰۲۲ هم نسخه Ultra Deluxe بازی از راه رسید و جایگاهش را داخل تاریخ صنعت بازی و بین هوادارانش محکم‌تر کرد. چیزی که The Stanley Parable را درگیرکننده و خاص می‌کند، قابلیت بازی و شوخی کردن آن با انتظارات بازیکن است. گاهی اوقات پایان‌بندی‌های عجیبی داخل داستان می‌بینیم که با کوچک‌ترین تصمیم‌ها عوض می‌شوند، موردی که مرز تعاملی بودن یک بازی ویدیویی را جابجا کرد.

Natural Selection ۲

Natural Selection یک ماد مولتی‌پلیر در Half-Life بود که بازیکنان را بین دو گروه تقسیم می‌کرد و آن‌ها برای کنترل یک سفینه فضایی باید به مبارزه می‌پرداختند. این ماد یک المان استراتژیک اول‌ شخص جذاب داشت که به بازیکنان اجازه تغییر نقاط قوت و ضعف کاراکترشان را برای راحتی کار و بهره‌وری بهتر می‌داد. برای مثال آدم فضایی‌ها می‌توانستند تله‌های طبیعی بکارند و کندو پخش کنند، در حالی که مهاجمان فضایی قابلیت برپا کردن برجک و تامین مهمات را داشتند. Natural Selection هرگز نتوانست ورژن مستقلی دریافت کند، ولی موفقیت بالایی که کسب کرد باعث ساخت یک دنباله مستقیم برای خودش شد.

Chivalry: Medieval Warfare

در کنار مادهای بالا برای Half-Life ۲، عنوان Chivalry: Medieval Warfare هم وجود دارد، یک شبیه‌ساز جنگ PvP آنلاین که توانایی‌های پلیرها را خیلی دقیق می‌سنجد. داخل این بازی زمان‌بندی ضربات و حمله‌های دقیق و مهلک سوددهی بیشتری نسبت به کارهای بیهوده و بی‌فکرانه دارد. بازی کار خود را با یک ماد به نام Age of Chivalry شروع کرد که فضای بازی Half-Life ۲ را شبیه دنیای فانتزی قرون وسطایی در می‌آورد. در دوره خودش این ماد به قدری محبوب و موفق بود که تبدیل شدن آن به یک بازی مستقل و بزرگ اصلا شوکه کننده نیست.

کل ژانر MOBA

کمتر مادی به اندازه Defense of the Ancients یا همان Dota دوست داشتنی و افسانه‌ای است. این نقشه کاستوم برای وارکرفت ۳، بازی استراتژی همزمان بلیزارد را به یک زمین مبارزه‌ 5v5 تبدیل کرد، جایی که هر بازیکن قهرمانی را با ساختار و توانایی‌های مخصوصش در دست دارد. دوتا با این اتفاق یک ژانر تازه را به وجود آورد، ولی اسم رسمی‌ای برای سبک پدید آمده وجود نداشت تا زمانی که توسعه‌دهندگان دو عنوان مستقل را ساختند.

یکی از توسعه‌دهندگان یعنی IceFrog حقوق آی‌پی بازی را خرید و با ولو Dota 2 را خلق کرد. Pendragon و Guinsoo هم با رایت گیمز همکاری کردند تا لیگ آو لجندز را بسازند. بعد از این همه اتفاق، ژانر مولتی‌پلیر آنلاین بتل آرنا یا همان MOBA پایه‌گذاری شد و دیدگاهی تازه به دنیای ویدیوگیم داد.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما دیگر چه مادهایی می‌توانند در لیست ما قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:.

source

توسط funkhabari.ir