کتابها و بازیهای ویدئویی به طور جداییناپذیری درهم تنیده شدهاند و بسیاری از بازیهای محبوب از برخی نویسندگان کتاب الهام گرفتهاند. یک اقتباس خوب از کتاب اغلب با موفقیت همراه است زیرا بازیها نیازمند افسانهها،جهانها و شخصیتهایی است که در کنار هم یک روایت بهیادماندنی خلق کنند. در ادامه با بخش مقالات بازی و ۷ بازی برتر اقتباسی از کتابها دنیای بازی را همراهی کنید.
کتابها ایدههای جذابی به سازندگان بازی میدهند که هرچند ممکن است نویسندگان کتاب در روند ساخت بازی دخالتی نداشته باشند، اما همین امر باعث میشود توسعه دهنده بازی آزادی عمل بیشتری روی ساختار بازی داشته باشد. این اتفاق میتواند منجر به ظرافت و خلاقیتی شود که هم طرفداران بازی را راضی نگه میدارد و هم خوانندگان کتاب را ترغیب میکند که آن را تجربه کند.
در حالی که گزینههای بسیاری برای معرفی به عنوان بهترین بازیهای اقتباسی از روی کتابها وجود دارد اما در این مقاله تنها به ۷ مورد از آنها اشاره میکنیم.
بازی ویدئویی ماجراجویانهای به صورت اول شخص که داستان اسرارآمیز آن از رمان «مسخ»(The Metamorphosis) اثر فرانتس کافکا، نویسنده پرآوازه آلمانیزبان، الهام گرفته شده است. داستان بازی از این قرار است که یک روز صبح از خواب بیدار میشوید و میفهمید که به طرز ناخوشایندی در حال تبدیل شدن به یک حشره کوچک هستید، در حالی که دوست شما جوزف به دلایل نامعلومی دستگیر شده است.
برای نجات او و یافتن پاسخهایی که به دنبال آن هستید، باید سفری را در دنیایی آغاز کنید که مانند خودتان پیچیده و ناشناختهست. مکانی که یک زمان خانهای معمولی به نظر میرسید، به یک مسیر بزرگ با موانع مختلف تبدیل شده و اکنون باید مسیر خود را از میان سوراخها و شکافهای تیرهای پیدا کنید. در این شکافها سر از تمدنهایی در میآورید که تا حالا از آن خبر نداشتید.
البته کتاب روایتگر یک داستان فلسفی و ناراحتکننده است که در آن نظام سرمایهداری نقد میشود و این بازی درحالی که تلاش میکند به مفاهیم کتاب وفادار بماند، در تلاش است تا داستان خود را بازگو کند. برای مثال، در آغاز بازی، درست مانند کتاب که شخصیت اصلی که به یک حشره تبدیل شده است و سعی میکند پیش از آنکه رئیسش از غیبت او باخبر شود، خود را به محل کار برساند.
(Fahrenheit 451) یک بازی تخیلی تعاملی است که در سال ۱۹۸۴ و بر اساس رمانی به همین نام توسط «ری بردبری» در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. در آیندهای نه چندان دور، کتاب به یک وسیله غیرقانونی تبدیل شده است. «گای مونتاک» نقش یک آتش نشان را بر عهده دارد و نقش بازیکن نجات خانهها از آتش نیست، بلکه سوزاندن آنها به خاطر وجود کتاب در آنجا است.
با این حال، «گای» به کتاب علاقهمند و به یک شورشی تبدیل میشود که توسط مقامات تحت تعقیب قرار میگیرد. او باید با کمک گروه (Underground) زنده بماند و کتابها را از انقراض کامل نجات دهد.
هدف بازیکن کمک به «گای مونتاگ»، شخصیت اصلی رمان، برای فرار از مقامات و برقراری ارتباط با این جنبش زیرزمینی است. این بازی اقتباسی از رمان «بردبری» است. به دنبال تحمیل حکومت نظامی، «مونتاگ» زن جوانی را پیدا میکند که الهام بخش مقاومت او در برابر نظم مستقر بود.
(Team Rainbow) یک گروه ضربت چندملیتی متشکل از مبارزان حرفهای با تروریسم از سراسر جهان است. این تیم که به سلاحهای پیشرفته مجهز است، در طول بحرانهای تروریستی وارد عمل میشود. وقتی همه راهها بسته است، این گروه برای نجات جان مردم بیگناه اختیار عمل به دست میگیرد. آنها با تروریستها مذاکره نمیکنند بلکه آنها را نابود قلع و قمع میکنند.
همانطور که اشاره کردم اعضای تیم از سراسر جهان هستند، بهترین ها، و شما یکی از آنها هستید. شما شروع به نجات گروگانها از دست تروریستها میکنید، اما همانطور که ادامه میدهید، متوجه میشوید که چیزهای بزرگتر و مهمتری در خطر هستند.
این بازی بر اساس کتاب تحسین شده Rainbow Six نوشته نویسنده مشهور«تام کلنسی» اقتباس شده است. داستان این رمان نیز در رابطه با یک سازمان مخفی بینالمللی ضد تروریستی به رهبری «کلارک»، با رمز Rainbow Six است که این گروه متوجه یک توطئه آخرالزمانی پیچیدهای میشوند که آن را پس از برطرف کردن چندین حمله تروریستی به ظاهر تصادفی کشف میکنند.
بازی (Parasite Eve)، عنوان نقشآفرینی که در سال ۱۹۹۸ بر اساس رمانی به همین نام از آثار«هیدکی سنا» اقتباس شد. یک ماجراجویی هیجانانگیز که فقط میتواند از سوی سازندگان (Final Fantasy VII) حاصل شود. در این بازی شما کنترل پلیس تازهکاری به نام «آیا برا» را در اختیار دارید که سعی دارد پرده از اتفاق عجیبی که در سالن اپرا شهر رخ داره، بردارد.
رمان (Parasite Eve) نیز یک داستان علمی تخیلی است که با نگاه پیچیدهای آگاهی انسان و به نوعی تکامل انسان را زیر سوال میبرد. این بازی برای پلیاستیشن مثل یک الماس بود، فوقالعاده و فراموشنشدنی و تا به امروز طرفداران بازی همچنان کاتسینهای بازی و اینترو جذاب آن را به یاد میآورند.
یک انسان گناهکار، یک روح ربوده شده، سفری را به اعماق ناامیدی شروع میکند. بر اساس شعر کلاسیک بسیار تاثیرگذار، «کمدی الهی» اثر نویسنده ایتالیایی «دانته آلیگیری» ، این بازی شما را به یک جستجوی حماسی انتقام و رستگاری از طریق نه طبقه جهنم میبرد. شما «دانته» هستید، کهنه سرباز جنگهای صلیبی که باید «بئاتریس» محبوبش را تعقیب کند و سعی کند روح او را از چنگ لوسیفر رها کند.
این تعقیب و گریز شما را به عمق چالههای جهنم میبرد، در آنجا باید با هیولاهای خشنتر و شنیعتر مبارزه کنید. در حالی که با گناهانتان، گذشته خانوادگی تاریک و جنایات جنگی نابخشودنی خود روبرو میشوید.
تمامی ۹ طبقه جهنم بر اساس کتاب«دوزخ دانته» طراحی شدهاست: برزخ، شهوت، شکم پرستی، طمع، خشم، بدعت، خشونت، تقلب و خیانت. به عقیده نویسنده بزرگ ایتالیایی، «دانته»، خیانت بزرگترین گناه انسان است و گناهکاران در اعماق جهنم تا ابد در دهان شیطان جویده میشوند
بازی Spec Ops: The Line یک بازی تیراندازی سوم شخص است که توسط استودیوی آلمانی Yager Development ساخته شده است. این بازی واقعاً ادای احترامی به اثر برجسته نویسنده لهستانی جوزف کنراد و کتاب مشهور او دل تاریکی (Heart of Darkness) است. مانند کتاب، این بازی نیز تجربهای دلخراش، پرتلاطم و هولناک را به بازیکن ارائه میدهد.
کتاب Heart of Darkness نقدی بر حاکمیت استعماری اروپا در آفریقا است و همزمان به بررسی مضامین پیچیده قدرت و اخلاق میپردازد. در همین راستا، بازی Spec Ops: The Line نیز داستانی منحصر به فرد خود را روایت میکند؛ داستانی که با پیچ و تابهای خاص خود، به تفسیرهای جدیدی از جنگ، خشونت و معنای قهرمان بودن میپردازد. این بازی توانسته است داستانی را بیان کند که تنها در قالب یک بازی ویدیویی قابل تحقق است. Spec Ops: The Line باید به عنوان یک کتاب درسی برای طراحان بازی شناخته شود که چطور میتوان یک روایت جذاب و بینقص را در دنیای بازیهای ویدیویی به تصویر کشید.
این بازی یک تضاد در ذهن بازیکن ایجاد میکند که باعث میشود بازیکنان باور و عقیده خود را در مورد جنگ در یک بازی ویدیویی به عنوان سرگرمی زیر سوال ببرند و بازیکنان را موظف میکند تا تصمیمهای مبهم اخلاقی مختلفی بگیرند. چه طرفدار سبک شوتر باشید چه نه، حتما این بازی را پیشنهاد میکنم که تجربه کنید.
در نهایت میرسیم به بهترین بازی اقتباسی از رمان یعنی بازی (BioShock). پس از سقوط هواپیمای شما در آبهای یخی ناشناخته(Rapture)، شهری که در زیر دریا پنهان شده است را مییابید. مکانی که به عنوان یک جامعه ایدهآل برای گروهی از دانشمندان، هنرمندان و صنعتگران ساخته شده است، اما دیگر آن آرمان شهر وجود ندارد.
اکنون شهر مملو از اجساد است. نگهبانان قدرتمند وحشی که در راهروها پرسه میزنند، در حالی که دختران کوچک مردهها را غارت میکنند و شهروندان جهش یافته ژنتیکی در هر نوبت به شما کمین میکنند.
این بازی بر اساس کتاب «اطلس شانه بالا انداخت» (Atlas Shrugged) اثر«آین رند» ساخته شده است. «آین رند» دنیایی را تصور میکرد که در آن ثروت تنها توسط افراد رانده شده یا زیردست مدیریت میشود. هیچ پولی نمیتواند از طریق دستکاری توسط دولت یا سایر غارتگران، مانند خیریه یا دین، به زور یا با کلاهبرداری از مردم گرفته شود.
در واقع شهر(Rapture) بازی(BioShock) دنیایی است که «آین رند» و پیروانش آن را آرمان شهر مینامند. شهری که در آن ثروت فقط از طریق عرق پیشانی افراد و تلاش و کار به دست میآید. اما بازی(BioShock) نشان داد چیزی به نام بهشت روی زمین وجود ندارد.
۷ بازی برتر اقتباسی از کتابها: کلام آخر
همانطور که اشاره کردم، یک اقتباس خوب از کتاب همیشه برای طرفداران دلنشین و ستودنی است. در این مقاله به بازیهای بسیاری اشاره نشده است که همه آنها از آثار بزرگی همچون مجموعه هری پاتر یا اثر افسانهای ارباب حلقهها الهام گرفتهاند. این آثار نیز هرکدام به متن جداگانهای برای معرفی و بررسی نیاز دارند.
نظر شما همراهان همیشگی دنیای بازی در رابطه با این مقاله چیست؟ چه بازیهای دیگری از آثار ادبی الهام گرفتهاند و جای آنها در این متن خالیست؟
source