شفقنا رسانه_ مدیرمسئول سایت الف می گوید: در انتصاب مدیران رسانه ای مولفه های زیادی باید در نظر گرفته شود، آما آنچه در ماندگاری و ثبات یک مدیر و از همه مهم تر به اعتبار رسانهای کمک می کند، یکی شناخت اهالی رسانه نسبت به آن مدیر و دیگری سوابق و تجربهی افراد است.
بیژن مقدم درباره مهم ترین ویژگی مدیران رسانه ای به شفقنا رسانه می گوید: اولین نکته در این باره شناخت جامعه رسانه ای نسبت به افراد منتصب شده است که این مهم می طلبد افرادی بر سر کار آیند که از جنس رسانه باشند و اهالی رسانه آنها را بشناسند. بعضا افرادی منتصب می شوند که هیچ سابقه رسانه ای ندارند و اگر هم دارند، باید بیان شود تا بتوانند موفق شوند.
او ادامه می دهد: ما افرادی را داریم که سالهاست دیگر هیچ شناختی ،جز در دوران محدودی که داشتهاند، نداریم، در حالیکه شناسایی و رسانه ای شدن این افراد-اگر قرار باشد به عنوان مدیریت منتصب شوند- باید در اولویت باشد. از طرفی دیگر ضرورت تجربیات و سابقه حرفه ای مدیران است.
مقدم تاکید می کند: همچنین هر کدام از رسانه های دولتی و حاکمیتی علایق و سلایق و خطوط نانوشته ای دارند که افراد انتصابی باید نسبت به آنها علم و اعتقاد داشته باشند. بنابراین انتخاب یک فرد باورمند به آن خطوط و آن آرمان ها و برنامه دستگاه های حاکمیتی و دولتی مهم است. اگر غیر از این باشد، کاری در این رسانه ها از پیش نمی رود.
او با اشاره به توان و دانش مدیریت افراد بیان می کند: نکته مهم دیگر قدرت و توان مدیریت است. ممکن است برخی افراد از نظر شخصیتی خوب باشند، اما توان مدیریتی نداشته باشند، خب این افراد جز اینکه به مشکلات آن دستگاه اضافه کنند، کار دیگری ندارند و در این حوزه باید به سوابق و تجربیات افراد توجه شود.
او در بیان ارزیابی خود از انتصابات اخیرمدیران رسانه ای می گوید: نمی توان یک حکم یکدست برای رسانه های دولتی و حاکمیتی ارائه کرد، چرا که برخی مدیران در بعضی موارد موفق بودند و در برخی موارد نه. در برخی از این رسانه ها با انتصاب درست و به جای یک مدیر، می توان موفقیت و ثبات را دید، هر چند تغییرات از اصول مدیریتی برای هر سازمان و دستگاهی است ولی از نشانه موفقیت، می توان به عامل ثُبات و ماندگاری هم اشاره کرد. در بسیاری از موارد هم عمر کوتاه مدیریتی را هم در سازمان های رسانه ای دیده ایم.
او در پایان می گوید: درباره آینده رسانه ها به نظرم در اینجا هم نمی توان یک حکم و نسخه واحد برای رسانه های دولتی و حاکمیتی پیچید، چرا که با توجه به ماهیت و نوع عملکرد و جنس رسانه ای که دارند طبیعتا در جذب مخاطب و تاثیرگداری و نوع اطلاع رسانی، متفاوت خواهند بود. به همین خاطر در حوزه چشم انداز باید با تفکیک و قائل شدن به ماهیت هر کدام از رسانه ها، به پیش بینی آنها پرداخت.
source