دکتر جونز دوست داشتنی پس از سالها به آغوش طرفدارانش بازگشته است، اما این بار در قالب بازی Indiana Jones and the Great Circle؛ عنوانی که مسئولیت سنگینی بر دوش داشت تا هم بتواند طرفداران قدیمی فیلمهای نوستالژی را راضی کند و هم به دل گیمرهای جوانتر بنشیند. نام MachineGames باری دیگر با جنگ علیه نازیها گره خورده و اکشن ماجراجویانه بازی نیز حس و حال جنگ جهانی فیلمهای قدیمی را همچنان زنده نگه داشته است.
همه ما ایندیانا جونز را با هریسون فورد افسانهای به یاد داریم و حالا با توجه به خروجی نهایی، میتوان گفت تروی بیکر (Troy Baker) بهترین انتخاب از سوی تیم توسعهدهنده برای ایفای نقش و صداگذاری این شخصیت بوده است؛ صداپیشهای که نقشهای متعددی از جمله جوئل در The Last of Us و Booker DeWitt در Bioshock Infinite را برعهده داشت و حالا به نظر میرسد که توانسته از پس سختترین پروژه زندگی هنریاش بربیاید.

داستان بازی بین دو فیلم Raiders of the Lost Ark و The Last Crusade از این سری روایت میشود که یک ماجراجویی کاملاً جدید اما هماهنگ با دنیای ایندیانا جونز است. قصه با بازسازی سکانس فیلم محبوب Raiders of the Lost Ark و دزدی از کلکسیون دکتر جونز شروع میشود اما به پیدا کردن حلقهای مرموز و باستانی به نام The Great Circle ختم خواهد شد که نیرویی مرموز و تاریک در خود دارد.
جدا از نویسندگی جذاب بازی که ریتم روایی خوبی را از ابتدا تا انتها دنبال میکند، شوخیهای ایندی و طنز صحنههای مختلف که درونمایه داستان تمامی فیلمهای او بودند، به زیبایی هرچه تمامتر پیادهسازی شدهاند؛ به صورتی که نه به لحن جدی داستان لطمه وارد میشود و نه شوخیهای بیش از حدی در آن میبینیم.
البته، نباید از صدا و اجرای فوقالعاده تروی بیکر بگذریم. از لحن گرم و فوقالعادهای که در تمامی دیالوگها دارد، تا پوزخندهای معروف دکتر جونز. شخصیتپردازی ایندیانا و همراهانش باعث شده تا حتی کسی که آشنایی خاصی با این فرنچایز ندارد هم بتواند به راحتی با تمامی آنها ارتباط برقرار کند. حتی ویلن اصلی بازی، یعنی Emmerich Voss، یک نازی تاریخشناس است که با لبخندهای منزجرکنندهاش، توانسته قسمت شیطانی داستان را با جذابیت هرچه تمامتر به رخ بکشد تا در کنار بهترین شرورهای فیلمهای سینمایی ایندیانا جونز قرار بگیرد.

از لحاظ طراحی محیط و گرافیک هنری میتوان به جرات گفت که با یکی از بهترین عناوین نسل نهمی همراه هستیم. تیم MachineGames محیطهای تاریخی از جمله واتیکان و مصر را با ظرافت و شکوه تمام به تصویر کشیده است. اما در بحث گرافیک فنی، برخلاف سری ایکس که عملکرد بازی مطلوب گزارش شده، دیر لود شدن سایهها و بافتها روی سری اس متاسفانه آزاردهنده هستند. روی هر دو کنسول، نورپردازی فوقالعاده بازی به خصوص در محیطهای بسته و تاریک، به خوبی دیده میشود و عمق خاصی به این مکانها میدهد. هنگام تجربه بازی روی سری اس افت فریم خاصی با وجود کاتسینهای ریلتایم دیده نمیشود و تجربه نسبتاً روانی ارائه میدهد. التبه در نظر داریم که باید عملکرد سری اس را با توجه به قیمت این کنسول بسنجیم. برخی باگهایی که در بازی دیده میشوند نیز احتمالاً با پچ روز اول عرضه تا حد زیادی برطرف خواهند شد.
برخلاف عناوین جدیدی که اکثراً لیپسینک درستی ندارند، در Indiana Jones and the Great Circle به خوبی این موضوع رعایت شده و حرکت لب شخصیتها با صدا و ریتم صحبت آنها هماهنگ است. اما در طول گیمپلی چندین بار مشاهده شد که دهان شخصیت همراه درحال صحبت، کاملاً بسته بود! در اواخر سال ۲۰۲۴ و زمانی که از نیمه عمر نسل نهم عبور کردهایم، چنین مواردی قابل قبول نیستند.

بازی به صورت کامل اول شخص نیست؛ در هنگام پلتفرمینگ، مثلاً وقتی که ایندی از جایی بالا یا پایین میرود، دوربین به حالت سوم شخص در میآید که تقریباً در تمامی صحنهها جابهجایی روانی دارد، اما به مرور میتواند کمی تکراری و آزاردهنده باشد. خصوصاً در موقعیتهایی که باید در فواصل کم بین حالت اول شخص و سوم شخص جابهجا شویم. به شخصه معتقدم این بازی به صورت کاملاً سوم شخص میتوانست بهتر ظاهر شود، زیرا در آن صورت نه تنها خبری از سوییچ مداوم زاویه دوربین نبود و زیبایی محیطهای باز بیشتر دیده میشد، بلکه مبارزات تن به تن و مخفیکاری نیز میتوانستند بهتر پیادهسازی شوند.
دو رکن اصلی گیمپلی، مخفیکاری و حل معما هستند. در واقع، سازندگان تصمیم گرفتند که به جای اکشن مطلق، روی مخفیکاری و مبارزات سبک و سریع تمرکز داشته باشند. حالا اگر پازلها را از گیمپلی این بازی حذف کنیم، مخفیکاری باقی میماند. پس باید حداقل مخفیکاری کم نقصی را ببینیم، اما متاسفانه اینگونه نیست. همینجا باید بگویم هوش مصنوعی دشمنان در بسیاری از اوقات در حد یک بازی نسل هفتمی است و مشکلات زیادی دارد و حتی در مبارزات پیش آمد که یکی از دشمنان قصد داشت خود را به سرعت به صحنه درگیری برساند، اما ناگهان فراموش کرد و به صورت کاملاً عادی به پست خود بازگشت، در حالی که مبارزه جلوی چشمانش ادامه داشت یا گاهی اوقات شخصیت همراه ایندیانا درست جلوی سربازهای نازی در منطقه ممنوعه قدم برمیدارد و سربازها هیچ واکنشی ندارند! همچنین دید دشمنان بسیار محدود است و باید واقعاً به آنها نزدیک باشیم تا متوجه حضورمان شوند و گاهی اوقات هم رفتارهای عجیبی از خود نشان میدهند، برای مثال، بدون دلیل خاصی همانند عروسکهای بیجان برای مدت طولانی به دیوارها خیره میشوند. به طور کلی، مشکلات هوش مصنوعی به یک یا دو مورد محدود نشده و به مراتب در سرتاسر بازی میتوان آنها را مشاهده کرد.

کشتار مخفیانه دشمنان به وسیله سلاحهای سرد مختلفی که در محیط هستند لذت بخش بوده و هرکدام مقاومت متفاوتی دارند که باعث میشود آنها را تعویض کنید. تیم توسعهدهنده انیمیشنهای متنوعی برای این بخش در نظر گرفتهاند که ما را به یاد فیلمهای کلاسیک جونز میاندازند و گاهی با مونولوگهای طنز جونز همراه هستند. باید به این نکته هم اشاره کنم که استفاده از قنداق اسلحه به عنوان سلاح سرد، مکانیزم جدید و البته خندهداری است که میتواند منجر به شکسته شدن اسلحه شود. بعد از شکستن سلاح، با استفاده از کیت تعمیر اسلحه میتوانید مجدداً از آن استفاده کنید.

استفاده از سلاحهای سرد لذتبخش است اما باعث میشود هر کاری که انجام میدهیم، این سلاحها از دست ایندی به زمین بیفتند. از بالا رفتن از ساختمانها گرفته تا حتی باز کردن قفل درب یا تعامل کردن با سایر المانهای محیطی. این موضوع شاید کمی بیاهمیت به نظر برسد اما نوعی حس نخنما یا به قول معروف Clunky بودن گیمپلی را به پلیر القاء میکند؛ طوری که باید با آیتمهای مختلف تعامل کنید و طی چند دقیقه مجبور شوید چندین بار سلاح خود را مجدد از روی زمین بردارید.
حرکات ایندی در مبارزات تن به تن و ضرباتی که میزند یا دریافت میکند، به خوبی احساس سنگینی را به مخاطب انتقال میدهد. اما حرکات و المانهای این مبارزات بسیار محدود هستند، به صورتی که شامل ضربه و بلاک کردن ساده میشوند و در این بین، سیستم استقامت یا همان Stamina هم قرار دارند تا بیش از پیش محدود شویم.

بعد از این موارد، میرسیم به وفادارترین یار این تاریخشناس دوست داشتنی، یعنی شلاقش که نقش بسیار پررنگی در گیمپلی ایفا میکند. از شلاق جونز میتوانید در بالا رفتن از مکانهای مختلف، حل معماها و درگیریها استفاده کنید. فیزیک این شلاق و صدای نمادینی که برای آن در نظر گرفته شده، به قدری دقیق و جذاب است که هیچوقت استفاده از آن خستهکننده نخواهد شد. همچنین واکنش دشمنان به برخورد شلاق به دست و صورتشان جالب کار شده.
طراحی پازلها دقیقاً همان چیزی است که از یک بازی ایندیانا جونز انتظار داشتم: یک تجربه متعادل که حس خوبی بعد از حل آنها دریافت میکنم. ممکن است برخی اعتقاد داشته باشند که جا داشت پازلها سختتر هم باشند، اما طراحی معماهای بازی در بهترین حالت خود قرار دارد و هنگامی که بعد از حل آنها، موزیک فوقالعاده بازی پخش میشود، حس رضایت به شدت خوبی به دست میدهد. سیستم راهنمایی معماها نیز خلاقانه است. کافیست با استفاده از دوربین دکتر جونز به عکسبرداری از سرنخها بپردازیم تا راهنماهای موجود برایمان نمایان شوند.

هرچند که طراحی معماهای جانبی نیز به خوبی انجام شده اما یک سری از فعالیتها که در محیطهای بازتر و سندباکس با آنها مواجه میشوید و ملزم به پیدا کردن تعداد مشخصی از آیتمها هستند، حس ماموریتهای جانبی بازیهای اخیر یوبیسافت را میدهند. بارها و بارها در هنگام گشتوگذار و انجام ماموریتها در محیطهای شبه جهانباز، به این فکر بودم که کاش ساختار خطی سایر مراحل در این قسمتها هم حفظ میشد تا بازی بتواند پتانسیل خود را بهتر نشان دهد. خیلی از بازیبازان ممکن است بدون کاوش کامل محیط فقط به انجام ماموریتهای اصلی بپردازند و برای برخی دیگر نیز این سازوکار کسلکننده باشد.
به موسیقیهای بازی در حل پازلها اشاره کردم، اما اجازه دهید تا طراحی صدا و موسیقیهایی که تمامی آنها از دیانای فیلمهای جونز گرفته شدهاند را تحسین کنم. این بخش از Indiana Jones and the Great Circle، حس نوستالژی و ارتباطی عمیق با دنیای فیلمها را به طرفداران قدیمی هدیه میدهد تا دوپامین آنها به بالاترین حد خود برسد.

در Indiana Jones and the Great Circle خبری از درخت مهارتهای رایج در سایر بازیهای ویدیویی نیست و سازندگان روال متفاوت و جالبی را در پیش گرفتهاند. مهارتهای دکتر جونز که برای باز کردن آنها به ترکیبی از ارز رایج بازی و امتیازی به نام Adventure Point احتیاج است، در کتابهایی به نام Adventure Book قرار دارند. برخی از این کتابها در محیطهای بازی یافت میشوند و برخی دیگر از آنها را باید با استفاده از ارز داخلی بازی خریداری نمایید. برای دریافت Adventure Point جهت باز کردن مهارتها، به کاوش در محیط و پیدا کردن اشیائی خاص و اتمام ماموریتها نیاز خواهید داشت.
مورد عجیبی که در برخی از بخشهای بازی به چشم میخورد، این است که در بین کاتسینها، بخشهای بسیار کوتاهی از گیمپلی گنجانده شده. برای مثال، در بین سه کاتسین حدوداً ۳ دقیقهای، در حد فشردن یک کلید به گیمپلی باز میگردیم. از آنجایی که کاتسینها به صورت ریلتایم هستند، این کلیدزنیهای کوچک میتوانستند در خود کاتسین قرار بگیرند تا ساختاری یکپارچه را ببینیم.
Indiana Jones and the Great Circle
هرچند که ممکن است با شنیدن نام ایندیانا جونز، سریعاً به یاد عناوین محبوب Uncharted و Tomb Raider بیفتید، اما اعضای تیم MachineGames توانستند بدون تقلید از آثار ماجراجویی مدرن، یکی از بهترین اقتباسهای سینمایی را در دنیای بازیهای ویدیویی خلق و دین خود را به خوبی ادا کنند. هرچند که این تجربه میتوانست پولیش بیشتری دریافت کند اما المانهای فیلمهای کلاسیک به خوبی در قالب یک بازی ویدیویی ارائه شدهاند تا هم طرفداران سرسخت دکتر جونز افسانهای راضی شوند و هم برای مخاطبین جدید جذاب باشد.
نکات مثبت:
- معماها و پازلهای متعادل و مطلوب
- موسیقیهای فوقالعاده و نوستالژیک
- صداپیشگی فوقالعاده تروی بیکر
- طراحی جذاب محیط
- احترام و وفاداری کامل به فیلمها
- شخصیتپردازی دقیق و جذاب
نکات منفی:
- عملکرد ضعیف هوش مصنوعی
- برخی المانهای قدیمی گیمپلی
- سیستم مبارزه سطحی
- محیطهای سندباکس و شبه جهان باز
۸.۵
این بازی روی Xbox Series S و بر اساس کد ارسالی ناشر (Bethesda) تجربه و بررسی شده است

source