این موضوع را همه میدانند که بازی The Witcher 3 یکی از بهترین بازیهای تاریخ است. این بازی هنوز هم طرفداران خیلی زیادی دارد و اگر بازی کنید به راحتی متوجه میشوید که چرا. ماموریتهای جانبی عالی، پاداشهای متناسب و کارآمد، سیستم مبارزهای جذاب و مهیج و دنیایی آزاد چند مورد از دلایلی هستند که این بازی در این حد محبوب است. سالیان سال است که از این بازی به عنوان استاندارد بازیهای نقش آفرینی استفاده میکنند و بازیهای جدید را با آن میسنجند. ولی خب از انتشار این بازی ۱۰ سال میگذرد. دیگر وقتش است که کم کم آماده بازی The Witcher 4 شویم.
تریلر بازی ویچر 4 در مراسم گیم اواردز به نمایش در آمد و درست است که هنوز اطلاعات زیادی در مورد جزئیات این بازی نداریم، ولی خب انتظارات زیادی داریم. موارد خیلی زیادی است که دوست داریم در این بازی ببینیم و پیشرفتهایی را نسبت به عناوین قبلی آن شاهد باشیم. پس با ویجیاتو همراه باشید تا با هم تک تک این موارد را مرور کنیم.
آزادی بیشتر در ساخت بیلدهای مختلف
یکی از بهترین بخشهای بازی سایبرپانک این بود که شما میتوانستید انواع بیلدهای مختلف را برای خود درست کنید. این بیلدها با نحوه بازی کردن شما ترکیب میشد و یک سری گیمپلی خیلی خلاقانه را به وجود میآورد. در کنار آن، اینکه شما از هر سلاح یا وسیلهای در بازی به چه شکلی استفاده میکردید هم تاثیر خیلی زیادی روی گیمپلی شما داشت. برای همین این سیستم بیلدها و مهارتهای مختلف سایبرپانک واقعا عالی بود.
حالا ما دوست داریم که چنین چیزی را هم در بازی The Witcher 4 ببینیم. این موضوع را به خوبی میدانیم که سی دی پراجکت توانایی ساخت چنین سیستمی را هم دارد. از آنجایی که سیری یک ویچر نسبتا جوان است، از نظر گیمپلی میتواند جالب باشد که مسیرش را خودش انتخاب کند. یعنی حتی از نظر داستانی هم برای بازی میتواند مفید باشد که ما خودمان تصمیم بگیریم که از چه جادوهایی استفاده کنیم و در کل چه بیلدی داشته باشیم.
ماموریتهای جانبی قوی
یکی از بهترین قسمتهای بازی Witcher 3 این بود که در سراسر نقشه بازی میتوانستید تعداد زیادی ماموریت جانبی پیدا کنید که هر کدام داستانی زیبا و پاداشی خوب داشتند. این بازی به خوبی اهمیت ماموریتهای جانبی قوی را در یک بازی جهان باز و نقشآفرینی نشان داد. این ماموریتها بخشی کلیدی از روند پیشرفت بازیکن بودند تا هم با بازی و گیمپلی آن بیشتر آشنا شوید، هم برای ماموریتهای اصلی بازی قویتر و آمادهتر شوید. وقتی که چنین تاثیری را در این بازی دیدیم، قطعا دوست داریم مشابه آن را در بازی The Witcher 4 هم ببینیم.
استودیو CD Projekt Red سابقه خوبی در زمینه ماموریتهای جانبی دارد. نهتنها در بازیهای ویچر قبلی، بلکه حتی در سایبرپانک هم توانایی آنها در تولید ماموریتهایی قوی و مهیج را دیدیم. حتی زمانی که این بازی به خاطر ضعفش در بسیاری از زمینهها مورد انتقاد بود، ماموریتهای جانبی آن همیشه یکی از نکات بسیار مثبت آن محسوب میشدند. برای همین واقعا امیدواریم که در بازی ویچر بعدی هم چنین ماموریتهای جانبیای را ببینیم.
انتشاری موفق
درست است که بازی Witcher 3 انتشار موفق و نسبتا خوبی داشت، ولی سایبرپانک واقعا اعتماد ما به استودیو سی دی پراجکت را از بین برد. این بازی نشان داد که یک انتشار بازی به این سادگیها هم نیست. باگهای فراوان و مشکلات فنی و مکانیکی شدید بازی طعم تلخی را در دهان افرادی به جای گذاشت که بازی را از همان اول خریدند. زمان زیادی هم برد تا این مشکلات حل شوند و توسعهدهندهها بازی را به جایی برسانند که واقعا ارزش تجربه کردنش را داشته باشد.
الان فقط میتوانیم امیدوار باشیم که سایبرپانک یک استثنا باشد. این مشکل واقعا چیزی نیست که بخواهیم در بازیهای بعدی، مخصوصا بازی The Witcher 4 ببینیم. البته اشتباهات سی دی پراجکت برای انتشار سایبرپانک خیلی واضح و بزرگ بود. اتفاقاتی که دست به دست هم دادند تا این انتشار فاجعهبار را شکل دهند خیلی بعید بود و احتمالش کم است که دوباره اتفاق بیفتد. با این حال چنین انتشاری یکی از نگرانیهایی است که همه ما طرفداران ویچر به همراه خود داریم. همین که این بازی زمانی که منتشر میشود، یک هرج و مرج پر از باگ نباشد برای ما کافی است تا آن را یک انتشار موفق به حساب بیاوریم.
توجه به جزئیات
گاهی اوقات کوچکترین بخشهایی از یک بازی ویدیویی، بیشترین تاثیر را دارند. این موضوع در مورد Witcher 3 یکی از اساسیترین دلایل موفقیتش بود. توجهی که این بازی به جزئیات داشت بینظیر بود. برای مثال وقتی که وارد یک شهر میشدید، اسب شما روچ (Roach) به دنبال آب و علوفه میگشت تو خستگی از بدنش خارج شود. قطرات باران روی لباس و شما جمع میشد و میتوانستید آنها را به راحتی ببینید. حتی زمانی که از جادو استفاده میکردید هم گرالت انگشتهایش را به حالتهای مختلفی در میآورد و همگی آنها تنوع داشتند.
این توجه به جزئیات یکی از اصلیترین دلایلی بود که تا این حد این بازی موفق شد. این جزئیات بزرگ را حتی در سایبرپانک هم دیدیم. یعنی سی دی پراجکت به راحتی میتواند بازیهایی را به دقیقترین جزئیات ممکن بسازد و منتشر کند. پس چندان هم خواسته عجیبی نیست که دوست داشته باشیم بازی The Witcher 4 هم این حجم از جزئیات را داشته باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سختافزاری، بعدی نیست که جزئیات خیلی خیلی بیشتری را هم در این بازی ببینیم.
یک سری DLC خوب
علاوه بر ساخت بازیهای نقش آفرینی بسیار عالی، سی دی پراجکت شهرت خوبی در زمینه ساخت DLC خوب دارد. در حقیقت میتوان گفت که هیچ استودیو دیگری نمیتواند بستههای الحاقیای با این کیفیت تولید کند. هم ویچر قبلی و هم سایبرپانک هر دو DLCهایی عالی دریافت کردند و باعث بازگشت تعداد زیادی از بازیکنان به این بازیها شدند.
این DLCها همیشه کمک میکنند تا کیفیت بازی بیشتر و بهتر شود. برای مثال فانتوم لیبرتی که برای سایبرپانک منتشر شد واقعا کیفیت خیلی بالایی داشت و محتوا خیلی زیادی را به بازی اصلی اضافه کرد. بازی Witcher 3 هم خودش ۲ عدد DLC داشت که هر دو آنها به قدری خوب بودند که بسیاری از طرفداران این بازی هنوز هم به انجام ماموریتهای آن مشغول هستند. برای همین واقعا امیدواریم که بازی The Witcher 4 هم از همین سیستم پیروی کند و برای چندین سال بتواند ما را سرگرم نگه دارد.
مکانیک مبارزهای خلاقانه
هر دنبالهای باید بتواند که ویژگیهای نسخه قبلیاش را بهتر کند. در کنار آن باید یک سری مسیر خلاقانهتر و دینامیکتری را برای بازیکنانش ایجاد کند تا بتوانند از بازی بیشتر لذت ببرند. عنوان قبلی ویچر به شدت یک بازی نوآورانه بود و تعداد زیادی از المانهای مبارزهای قوی را به ما معرفی کرد. این بازی شما اجازه میداد تا انواع مهارتهای مختلفی را یاد بگیرید و به سیستمها و از طریق استراتژیهای مختلفی مبارزه کنید. این سیستم مبارزه به شدت عالی بود و یکی از بهترینهایی بود که تا به حال در بازیهای ویدیویی دیدیم.
حالا بازی The Witcher 4 این قابلیت را دارد که این سیستم را به طور کامل به مسیر دیگری ببرد. اگر واقعا قرار نباشد که گرالت شخصیت اصلی بازی باشد، بعید نیست که یک سیستم مبارزه کاملا جدید را دریافت کنیم. این موضوع به بازیکنان اجازه میدهد که به جای یک شخصیت مبتدیتر و تازهواردتر بازی کنند. در طول این مسیر شما میتوانید انواع مهارتهای مختلفی را یاد بگیرید و به راستی به یک ویچر واقعی تبدیل شوید. این مسیر پیشرفت و آموزش انواع مهارتها و استراتژیهای مبارزه به صورت آرام آرام و کند میتواند سیستمی جدید باشد که تمامی نیازهای ما برای تنوع را برطرف کند.
شکار هیولاهایی هیجان انگیز
هیچ چیزی بیشتر از کشتن هیولاهای مجموعه ویچر لذتبخش نیست. این بازیها همیشه به ما این آزادی را میدادند که هیولاهای مختلفی را دنبال کنیم و آنها را از این زمین محو کنیم. شما باید با انواع هیولاها و شیاطین آشنا باشید تا بتوانید از نقطه ضعف آنها، ضد خودشان استفاده کنید. ترکیب این سیستم با مکانیکهای مبارزه عالی مجموعه ویچر همیشه یک ترکیب عالی بود که خاطرات خیلی عالیای را از مبارزات در ذهن ما باقی میگذاشت.
بازی The Witcher 4 باید حداقل بتواند چنین حسی را برای بازیکنانش ایجاد کند. درست است که به شدت دوست خواهیم داشت که یک پیشرفت را هم در این سیستم شاهد باشیم، ولی واقعا آنقدرها هم واجب نیست. سیستم شکار هیولایی که در بازی قبلی دیدیم واقعا عالی بود. قطعا دوست داریم با خلاقیتهای سی دی پراجکت این بخش هم بهبود پیدا کند، ولی حتی اگر دقیقا همان سیستم را هم ببینیم باز هم عالی خواهد بود.
داستانی زیبا
سی دی پراجکت به خوبی این توانایی را دارد که داستانهایی شدیدا زیبا را تعریف کند. هم ویچر و هم سایبرپانک هر دو داستانهایی قشنگ و احساسی داشتند که بازیکن را مجذوب خودشان میکردند. در تمامی داستانهای سی دی پراجکت ما شاهد یک درگیری بزرگ هستیم. این درگیری در مقیاسی بزرگ در دنیا بازی جریان دارد و شخصیت اصلی بازی هیچ طرفی را در این درگیری انتخاب نکرده است. این وظیفه بازیکنان است که به این درگیری ملحق شوند و طرف خود را انتخاب کنند.
احتمالا بازی The Witcher 4 هم از همین روند پیروی کند. احتمالا در این بازی هم شاهد یک سری درگیری نظامی در مقیاس قارهای باشیم. این داستانها همیشه جذابیت خاصی از نظر شخصیتی داشتند و اینکه شخصیت شما چیست و چه مسیری را انتخاب میکنید همیشه اهمیت زیادی دارد. پس به راحتی میتوانیم چنین انتظاراتی را از این بازی داشته باشیم.
بازی Gwent
این مورد همه را غافلگیر خواهد کرد، به جز افرادی که گوونت را در بازی قبلی بازی کردند. این بازی صرفا به عنوان یک تجربه کوچک و جانبی اضافه شد، ولی به سرعت تبدیل به یکی از بخشهایی از بازی شد که بازیکنان میتوانستند ساعتها را در آن بگذرانند. این بازی به قدری محبوب شد که حتی یک اسپین آف هم دریافت کرد و تبدیل به یک بازی ویدیویی خودش شد.
پس تعجبی ندارد که ما و بسیاری دیگر از طرفداران قدیمی ویچر دوست داریم که این بازی را دوباره ببینیم. این بخش هم راستش زیاد نیازی به پیشرفت ندارد. بازی گوونت واقعا کامل بود و چیزی نیاز ندارد که به آن اضافه شود. برای همین حتی اگر به آن دست هم نزنند و دقیقا همان نسخه Witcher 3 را در بازی بعدی هم قرار دهند باز هم مشکلی ندارد و ما را راضی خواهد کرد.
نقشهای بزرگ برای گشت و گذار
مثل هر بازی نقش آفرینی دیگر، یک نقشه بزرگ که پر از موقعیت گشت و گذار باشد یکی از اصلیترین ویژگیهایی است که بازی The Witcher 4 باید داشته باشد. سی دی پراجکت هر وقت که یک بازی جهان باز در مقیاسی بزرگ را میسازد، همیشه دنیای آن را پر از ماموریت جانبی و جزئیات و کارهایی میکند که میتوانید انجام دهید. برای همین شاید این مورد یکی از اصلیترین نیازهایی باشد که از این بازی داریم، ولی خب شاید بیشتر از همه موارد دیگر این لیست خیالمان از این یکی راحتتر است.
یکی از بهترین و مهمترین ویژگیهایی که این نقشه باید داشته باشد این است که به بازیکنان بابت جستجو و گشت و گذار، پاداش مناسبی بدهد. در بسیاری از بازیها شما شاید صرفا یک سری فضا خالی را پیدا کنید، ولی بازیهای نقش آفرینی خوب معمولا به هر بازیکن کنجکاوی که حاضر باشد همه جا را بگردد، پاداش خوبی میدهند. این پاداش میتواند به شکل پول، سلاح یا زره باشد تا شما را قویتر از همیشه کند. این خودش میتواند یک انگیزه خیلی بزرگ برای بازیکنان باشد تا بیشتر بازی کنند و دیرتر از محتوای آن خسته شوند.
source