یکی از بنیان‌گذاران ناتی داگ، اندرو گاوین، می‌گوید که استودیو ناچار بود که به سونی فروخته شود تا بتواند سرپا بماند. از نظر او، این یک تصمیم درست بوده است، چرا که هزینه ساخت عناوین تراز اول، روز به روز افزایش می‌یابد و تامین این بودجه برای استودیوهای مستقل بسیار دشوار است. او می‌گوید که ساخت بازی حتی در اوایل دهه 2000 هم گران بوده است؛ به طور مثال، گاوین می‌گوید که برای ساخت بازی Jak and Daxter، حدود 15 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

در حال حاضر، ناتی داگ یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین استودیوهای فرست پارتی سونی به شمار می‌آید. آن‌ها در طول حدودا سه دهه فعالیت خود در این صنعت، عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند. بازی‌های AAA که این استودیو با کمک سونی ساخت، در زمان خودشان انقلابی بودند و شهرت خوبی برای این توسعه‌دهنده به ارمغان آوردند. با این حال، این تاریخ شکوهمند ممکن بود هیچوقت اتفاق نیفتد، اگر سونی آن‌ها را خریداری نمی‌کرد.

اندرو گاوین توضیح می‌دهد که چرا علی‌رغم عملکرد خوب این استودیو به صورت مستقل در دهه 90، به سونی فروخته شد. او در پستی در لینکدین، نوشت که اصلی‌ترین دلیل این امر، افزایش هزینه‌های ساخت بازی بود. او می‌گوید که در دهه 80 میلادی، ساخت بازی فقط چند ده هزار دلار بودجه لازم داشت؛ در حالی که در دهه 2000 میلادی، این رقم به چند ده میلیون دلار رسیده بود. با همچین افزایشی، استودیو دیگر نمی‌توانست به تنهایی همچین بودجه‌ای را تامین کند.

استودیو ناتی داگ

فروش ناتی داگ به سونی، یک معامله برد برد بود

از نظر گاوین، پیوستن Naughty Dog به سونی یک تصمیم درست برای هر دو سمت بود. او می‌گوید که با توجه به دستاوردهای همکاری این دو در 20 سال اخیر، معامله کاملا برد برد بوده است. او نوشت: «البته فروش به سونی فقط و فقط برای تامین مالی پروژه‌های آینده نبود. با نگاهی به گذشته و توسعه عناوین خارق‌العاده، این تصمیم درستی بود.»

طبق ادعای گاوین، ناتی داگ باید به سونی فروخته می‌شد تا بتواند بودجه و منابع مورد نیاز را به دست آورد. چه بسا اگر این اتفاق نمی‌افتاد، هیچوقت شاهد انتشار عناوین شاهکاری مثل The Last of Us و Uncharted از این استودیو نمی‌بودیم. بنیان‌گذار این استودیو در ادامه می‌گوید که این یک مسئله سیستماتیک در صنعت ویدیو گیم است؛ چرا که هزینه ساخت عناوین AAA، بسیاری از شرکت‌ها و استودیوها را تحت تاثیر قرار داده.

در مجموع، ناتی داگ با همه تاریخ شکوهمندش، فقط به خاطر سونی (یا به طور دقیق‌تر پول سونی) وجود دارد. در حالی که به طور رسمی اعلام نشده، اما تخمین زده می‌شود که ژاپنی‌ها در سال 2001، بین 50 تا 200 میلیون برای خرید Naughty Dog هزینه کردند. پولی که البته قطعا ارزشش را داشته و این استودیو با بازی‌هایش، توانسته تا چندین برابر این رقم سودآوری داشته باشد.

منبع: Tech4Gamers

source

توسط funkhabari.ir