خالق سری بازیهای بایوشاک، کن لوین، اخیرا درباره بازی جدیدش و شیوه نوین داستانسرایی روایی آن، صحبت کرده است. لوین در ادامه درباره آینده این مبحث صحبت میکند و معتقد است بازیهای میتوانند به شیوهای داستانشان را روایت کنند که در هیچ مدیوم دیگری امکانپذیر نیست. بازی جدید او یعنی Judas، قصد دارد همین کار را انجام دهد و یک روایت تعاملی را به مخاطب ارائه دهد.
بارها ثابت شده که گیمرها عاشق حس تعاملی هستند که در برخی بازیها وجود دارد. این موضوع که در یک بازی بتوان با NPCها و اجسام مختلف تعامل کرد و ارتباط گرفت، امضای بازیهای ویدیویی است. در مدیومهای دیگر سرگرمی، این ویژگی (حداقل نه به این صورت) وجود ندارد و این یکی از عوامل خاص بودن ویدیو گیم است. یکی از جنبههای باورنکردنی تعامل در بازیها، قدرت روایت داستان تعاملی است؛ هر چند که این ویژگی، فعلا در آثار زیادی وجود ندارد.
کن لوین، خالق سهگانه شاهکار بایوشاک، همیشه به سبک داستانگویی خاصش معروف بوده است. داستانهایی که در بازیهای او روایت میشود، اغلب انقلابی و دارای المانهای نوآورانه هستند. حالا به نظر میرسد که پروژه آینده او با نام Judas هم، تصمیم دارد یک انقلاب دیگر در روایت داستان در ویدیو گیم ایجاد کند.
آیا Judas هم راه بایوشاک را خواهد رفت؟
در مصاحبهای که لوین با gamesindustry.biz داشت، او بیشتر درباره بازی جدیدش توضیح داد. او به طور دقیق تشریح کرد که چه سیستمهای پویا و داینامیکی را قصد دارد به Judas اضافه کند. در ادامه، او میگوید که داستانسرایی به شیوه تعاملی، آینده بازیهای ویدیویی است.
طبق گفته خالق بایوشاک، روایت داستان در Judas به تعامل بازیکن با بازی و انتخابهای او بستگی دارد. در اصل بازیکن با شیوه بازی و تصمیمهایی که میگیرد، با داستان بازی تعامل مستقیم دارد و آن را شکل میدهد. لوین توضیح میدهد: «زمانی که شروع به مشاهده توالی رویدادها کنید… آن وقت همه چیز خیلی جالبتر میشود.» او در ادامه افزود: «چیزی که من به ان علاقه دارم، این است که به بازیکن فضای بیشتری برای کاوش بدهم و سپس از آن حمایت کنم؛ نه اینکه فقط بگویم بچسب به داستان ما، لعنتی!»
زمانی که از لوین درباره تاثیر هوش مصنوعی در تولید روایتهای داستانی این چنینی سوال شد، او پاسخ جالبی داد. سازنده بایوشاک معتقد است که ابزارهای فعلی هوش مصنوعی، در حال حاضر توانایی تولید و روایت یک داستان عمیق را ندارند؛ اما شاید در آینده این ابزار بتوانند به سازندگان برای ساخت یک بازی بهتر کمک شایانی کنند.
بازی Judas در تاریخ 1 مارس 2025 (11 اسفند 1403) منتشر خواهد شد. توسعهدهنده و ناشر این بازی، Ghost Story Games بوده و پلتفرمهای مقصد آن نیز، شامل PS5، ایکس باکس سری ایکس/اس و PC میشود.
منبع: DualSHOCKERS
source