کن لوین، خالق سری بازیهای بایوشاک، اخیرا در مصاحبهای گفته که به نظرش بازیهای تراز اولی که فاقد نوآوری باشند، بالاخره توجهات را از دست خواهند داد. به عقیده او، وجود چیزهای جدید و نوآوری، برای هر بازی حیاتی است. این در حالیست که امروزه خیلی از استودیوها ترجیح میدهنده به جای ساخت عناوین جدید، دنباله فرنچایزهای قبلیشان را بسازند تا ریسک شکست، کاهش یابد.
یکی از اسطورههای صنعت بازیسازی، بدون شک کن لوین است. فردی که مغز متفکر و خالق اصلی سری بازیهای بایوشاک به شمار میرود. او قرار است بعد از حدود یک دهه، بازی جدیدش به نام Judas را در اوایل امسال منتشر کند. برای مارکتینگ این بازی، چند روزی است که او را در مصاحبههای مختلف میبینیم. حالا خالق بایوشاک در جدیدترین مصاحبهاش، گفته که بازیهای AAA اگر هیچ نوآوری نداشته باشند، به زودی از کانون توجهات خارج میشوند.
متاسفانه در سالهای اخیر شاهد این بودیم که استودیوها از ترس شکست تجاری، خیلی کم به سراغ عناوین کاملا جدید میروند. با توجه به افزایش سرسامآور هزینه ساخت بازیهای بزرگ، شکست تجاری یک بازی میتواند منجر به تعطیلی کل استودیو شود. این مورد باعث افزایش بیرویه تعداد دنبالهها و ریمستر و ریمیکها از فرنچایزهای پرطرفدار و قدیمی شده است. ندیدن نوآوری در این بازیهای بزرگ، باعث شده تا خیلی از آنها بعد از مدتی خستهکننده بشوند. همانطور که لوین میگوید، فقدان نوآوری کاملا در این بازیها مشهود است و برای همین بوده که خیلی از گیمرها به عناوین مستقل روی آوردهاند.
نظر کن لوین درباره لزوم نوآوری در همه بازیها
لوین در مصاحبه با Gamesindustry.biz، از تجربه خودش در بازه زمانی گفت که Take-Two، استودیو Irrational Games را در سال 2017 تعطیل کرد. این استودیو سازنده سری بازیهای بایوشاک بود و کن لوین سالها در آنجا مشغول به کار بود. او سپس به این پرداخت که با تاسیس استودیو Ghost Story Games، سعی داشت تا این خلا را پر کند.
او در ادامه به روند ساخت بازیهای تراز اول میپردازد. لوین میگوید که در زمان ساخت بایوشاک، توسعه یک بازی بزرگ، چندان هم کار پیچیدهای نبود. با این حال، امروزه این شرایط فرق کرده و علاوه بر هزینه بالا، پیچیدگیهای خیلی زیادی هم وجود دارد. لوین سپس درباره اصلیترین مشکل بازیهای بزرگ امروزی میگوید: «مشکل بازیهای AAA این است که اگر نوآوری نداشته باشند، مردم خیلی زود از آن خسته میشوند؛ زیرا آنها قبلا مشابه کار شما را دیدند.»
او در ادامه از دنیای سینما یک مثال بسیار جالب میزند. کن لوین میگوید دنیای سینمایی مارول در آغاز با داشتن نوآوریهای بسیار، توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. اما امروزه با شبیه هم شدن همه آثارش، مورد انتقاد زیادی از سمت مردم و مخاطبان قرار میگیرد. این دقیقا همان چیزیست که او میخواهد با Judas از آن جلوگیری کند. باید تا زمان انتشار این بازی در اول مارس (11 اسفند) صبر کنیم و ببینیم که آیا نوآوریهای کن لوین جواب خواهند داد یا خیر.
منبع: Tech4Gamers
source