خالق یک اثر هنری بودن مزایای خاص خود را دارد. وقتی شما دستی در شکل‌دهی یک داستان، برنامه تلویزیونی، فیلم یا حتی یک بازی ویدیویی دارید که افراد زیادی از آن لذت می‌برند، طبیعی است که امتیازاتی نیز برای خود قائل باشید. تا زمانی که این امتیازات مسیر داستان را به سمت خودمحوری مطلق منحرف نکند، همه خالقان حق دارند که برای تفریح خود، یک حضور افتخاری کوچک داشته باشند. خالقان بازی‌های ویدیویی از دهه ۱۹۸۰ شروع به حضور افتخاری در آثار خود کردند و خود را به‌صورت کاراکترهای  NPC، دشمنان اصلی، شوخی‌های کوتاه یا حتی شخصیت‌های قابل بازی در بازی‌ها جا می‌دادند. تقریبا در اکثر بازی‌ها، شاید حداقل یک نقش‌آفرینی یا اشاره به خالق و کارگردان بازی هستیم، اما برخی از این حضورها جذاب‌تر و خنده‌دارتر از بقیه هستند. با ویجیاتو همراه باشید تا این هنرنایی‌ها رو بررسی کنیم.

کوجی ایگاراشی (Koji Igarashi)

Bloodstained: Ritual of the Night

کوجی ایگاراشی که با نام IGA نیز شناخته می‌شود، در شرکت کونامی در نقش‌های مختلفی که عمدتا مربوط به سری بازی‌های کسلوانیا (Castlevania) بود، فعالیت می‌کرد. شاهکار او بدون شک، کسلوانیا: سمفونی آو د نایت (Castlevania: Symphony of the Night) است. او با کمک بسیاری از حامیان مالی و یک تیم با استعداد توانست مستقل شود و بازی بلاداستیند: ریچوال آو د نایت را خلق کند.

به لطف رسیدن به یکی از اهداف جمع‌آوری سرمایه بازی، ایگاراشی خود را به‌عنوان یک باس مخفی در بازی اضافه کرد. این باس مبارزه، بخشی از ظاهر و حرکات دراکولا در ابتدای سمفونی آو د نایت را کپی می‌کند. این مبارزه ابتدا برای حامیان مالی اختصاصی بود، اما بعدها به‌عنوان DLC معمولی در دسترس قرار گرفت.

هیدکی کامیا (Hideki Kamiya)

The Wonderful 101

هیدکی کامیا کارگردان افسانه‌ای بازی‌های اکشن مانند دویل می کرای (Devil May Cry)، اوکامی (Okami) و بایونتا (Bayonetta) است. در یکی از پروژه‌های مورد علاقه او، یعنی د واندرفول ۱۰۱ که از توکوساتسو الهام گرفته شده است، او به‌عنوان یک شخصیت مخفی با نام «واندر-دایرکتور» (Wonder-Director) ظاهر می‌شود.

واندر-دایرکتور از نسخه تغییر یافته توانایی Unite Goggles استفاده می‌کند و پرتوهای غول‌پیکری را از عینک‌ آفتابی‌ای که امضای کامیا است شلیک می‌کند. با این حال، اگر او شخصیت فعال شما باشد، با یک ضربه می‌میرد. همچنین، او همیشه تلفن همراهش را در دست دارد که احتمالا در حال بلاک کردن افراد در توییتر است.

دیوید کیج (David Cage)

Fahrenheit

دیوید کیج بنیان‌گذار استودیو کوانتیک دریم (Quantic Dream) و کارگردان و نویسنده اصلی اکثر بازی‌های این استودیو است. تقریباً تمام پروژه‌های او کمی خودمحور هستند، اما تنها باری که او واقعا این موضوع را آشکار کرد، در بازی فهرنهایت (که به نام Indigo Prophecy نیز شناخته می‌شود) بود. کیج در بخش آموزشی ابتدایی بازی ظاهر می‌شود و نسخه دیجیتالی خودش را صداگذاری می‌کند که سیستم‌های بازی را توضیح می‌دهد. او کنترل حرکت، رویدادهای سریع (Quick-Time Events) و تصمیم‌گیری را از طریق یک آدمک تست تصادف به نام باب توضیح می‌دهد

ادموند مک‌میلن (Edmund McMillen)

The Binding Of Isaac

ادموند مک‌میلن خالق بازی د بایندینگ آو آیزاک است و کار خود را به‌عنوان خالق بازی‌های فلش در نیوگراندز (Newgrounds) آغاز کرد. او به همراه برنامه‌نویس خود، فلورین هیمسل (Florian Himsl)، نسخه اصلی فلش این بازی را ساخت.

در اواخر توسعه نسخه اصلی بازی، مک‌میلن یک حالت ویژه به یکی از باس‌های بازی، پراید (Pride) اضافه کرد. به‌جای نسخه معمولی پراید، شما با نسخه‌ای از مک‌میلن که شبیه فرانکشتاین است، مواجه می‌شوید که همراه با هیمسل به‌عنوان یک نوزاد شناور ظاهر می‌شود. این باس مبارزه به‌طور طبیعی همراه با دیگر محتوای بازی به نسخه ارتقاء یافته د بایندینگ آو آیزاک: ریبرث (The Binding of Isaac: Rebirth) منتقل شد.

کن لوین (Ken Levine)

BioShock

کن لوین کارگردان خلاق بازی بایوشاک اصلی و یکی از نیروهای اصلی پشت این بازی بود. اگر چندین بار بایوشاک را بازی کرده‌اید، ممکن است گیج شوید، چون لوین ظاهرا در بازی ظاهر نمی‌شود. او در ظاهر دیده نمی‌شود. اما قطعا صدای او را شنیده‌اید؛ لوین صدای دلقک خندان ماشین‌های فروش Circus of Values در شهر رپچر را اجرا کرده است. جالب است بدانید که صدای لوین قرار بود دوباره در بایوشاک ۲ ظاهر شود، اما یک خطا قبل از عرضه بازی باعث شد این صدا حذف شود. این مشکل در نهایت در DLC بازی برطرف شد.

گیب نیول (Gabe Newell)

Dota 2

گیب نیول که میان طرفدارانش با نام گِیبن (Gaben) شناخته می‌شود، رئیس و یکی از بنیان‌گذاران شرکت ولو (Valve) است. اگر از کاربران استیم (Steam) هستید، به دارایی هنگفت او اضافه کرده‌اید. اگرچه نیول خودش توسعه‌دهنده نیست، اما تأمین مالی و نظارت او باعث خلق برخی از ستون‌های اصلی دنیای بازی‌های رایانه‌ای، به‌ویژه هف‌لایف (Half-Life)، شده است.

به‌عنوان بخشی از بتل‌پس مسابقات ۲۰۱۸ دوتا ۲ که با نام اینترنشنال ۲۰۱۸ (The International 2018) شناخته می‌شود، بازیکنان یک بسته ویژه مگا-کیل (Mega-Kill) دریافت کردند که توسط گیبن شخصا صداگذاری شده بود.
نکته جالب این است که اگر یک تریپل کیل (Triple Kill) بگیرید، گیبن تمام تلاشش را می‌کند تا هر چیزی جز عدد سه را بگوید. اگر طرفدار ولو باشید، مطمئنا دلیلش را می‌دانید…

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)

Metal Gear Solid V

هیدئو کوجیما خالق و کارگردان سری بازی‌های متال گیر (Metal Gear) و یکی از خلاق‌ترین افراد در صنعت بازی‌سازی است. برای آخرین بازی متال گیر قبل از جدایی‌اش از کونامی (Konami)، یعنی متال گیر سالید ۵، کوجیما به خودش کمی آزادی عمل داد.

در نسخه دموی پیش‌درآمد بازی، گراند زیروز (Ground Zeroes)، می‌توانید یک سرباز به نام هیدئو را از یک کمپ زندان نجات دهید و در این فرآیند عینک ارزشمندش را به او بازگردانید. این نجات می‌تواند به بازی اصلی منتقل شود و هیدئو را به یکی از اعضای پایگاه مادر (Mother Base) شما تبدیل کند. متأسفانه، او را نمی‌توانید در Mother Base پیدا کنید، اما می‌توانید او را به مأموریت‌ها و سایر فعالیت‌ها اختصاص دهید.

جورج لوکاس (George Lucas)

The Secret Of Monkey Island

علاوه بر اینکه خالق جنگ ستارگان (Star Wars) است، جورج لوکاس در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نیز فعالیت گسترده‌ای داشت. شرکت او، لوکاس‌آرتس (LucasArts)، مسئول تولید بازی‌های کلاسیک ماجراجویی اشاره و کلیک مانند سم اند مکس هیت د رود (Sam & Max Hit the Road)، دی آف د تنتکل (Day of the Tentacle)، و د سیکرت آو مانکی آیلند بود.

در بازی مانکی آیلند به‌طور خاص، لوکاس خودش یک حضور کوتاه دارد که پس از حل یکی از معماهای بازی ظاهر می‌شود. زمانی که گایبراش (Guybrush) در جزیره میلی (Melee Island) حرکت می‌کند، توسط یک ترول نگهبان پل متوقف می‌شود که برای عبور یک ماهی قرمز واقعی به‌عنوان عوارض می‌خواهد. گایبراش ماهی را تحویل می‌دهد و عبور می‌کند. اما وقتی کسی نگاه نمی‌کند، ترول سرش را برمی‌دارد و مشخص می‌شود که جورج لوکاس است. او ماهی را با دو گاز می‌خورد و فورا سرش را دوباره می‌گذارد.

ریچارد گریوت (Richard Garriott)

Ultima 2

ریچارد گریوت خالق اصلی سری کلاسیک اولتیما (Ultima) در سبک RPG ماجراجویی است. این بازی‌ها تا حد زیادی بر اساس ماژول‌های قدیمی دانجنز اند دراگونز (Dungeons & Dragons) او بودند که در آن‌ها کاراکتری به نام لرد بریتیش (Lord British) را بازی می‌کرد. لرد بریتیش یک شخصیت مکرر در کل سری اولتیما است، اما از نظر فنی، در جهان بازی هیچ ارتباطی با گریوت ندارد.

خود گریوت یک حضور افتخاری سنتی‌تر در بازی اولتیما ۲ دارد، جایی که او بخشی از یک کمپ برنامه‌نویسان روی سیاره نپتون است. اگر با او صحبت کنید، به شما اطمینان می‌دهد که بازی‌ای که در حال حاضر مشغول بازی کردن آن هستید، فردا تمام خواهد شد!

استن لی (Stan Lee)

Marvel’s Spider-Man

استن لی مردی است که نیازی به معرفی ندارد. او رهبر خلاقی بود که کمیک‌های مارول را به جایگاهی رساند که امروز می‌شناسیم و یکی از خالقان مرد عنکبوتی است. استن لی در طول زندگی‌اش استاد بی‌چون‌ و چرای حضورهای افتخاری بود و در تقریبا هر اثر مارولی که می‌توانست، ظاهر می‌شد. طبیعتا، بازی اسپایدرمن مارول نیز از این قاعده مستثنی نبود.

بعد از اینکه پیتر و مری جین در رستوران مورد علاقه‌شان گفتگو می‌کنند، پیتر از آنجا خارج می‌شود و مری جین هم بلند می‌شود تا برود. همان‌طور که می‌رود، آشپز پشت پیشخوان که توسط استن لی بازی می‌شود، علاقه‌اش به این زوج را ابراز می‌کند. این آخرین حضور افتخاری لی در یک بازی ویدیویی پیش از درگذشت او در سال ۲۰۱۸ بود. در دنباله این بازی، یعنی مایلز مورالز (Miles Morales)، یک یادبود به او اختصاص داده شده است.

source

توسط funkhabari.ir