شوهی یوشیدا، رئیس سابق پلیاستیشن اخیراً صحبتی انجام داده که در آن اشاره کرد که مخالف بازیهای لایو سرویس است. او اضافه کرد که اگر هنوز رئیس پلیاستیشن بود، مانع این کار میشد.
در سال 2023 بود که پلیاستیشن اعلام کرد که قصد دارد 13 عنوان لایو سرویس را در چند سال آینده روانه بازار کند. از این 13 عنوان، فقط بازی Helldivers 2 انتشار موفقیتآمیزی داشته است. بجز این بازی، فقط Concord منتشر شد که بعد از چند هفته سرورهای بازی خاموش شد و ساخت مابقی بازیها بهصورت کلی کنسل شد. بازی چندنفره The Last of Us نیز یکی از این بازیها بود که کنسل شد.
بخش بزرگی از طرفداران پلیاستیشن نیز مخالف این سیاست جدید سونی هستند. در کنار طرفداران، کهنهکارهای صنعت گیم، منجمله رئیس سابق پلیاستیشن نیز با طرفداران همسو است. شوهی یوشیدا اخیرا مهمان پادکست Gamecast برنامه Kinda Funny Games بود که در آن به مباحث مختلفی پرداخت.
شوهی یوشیدا از سال 2008 الی 2019 رئیس پلیاستیشن بود و مدیریت کامل روی عناوین انحصاری و فرستپارتی این کنسول داشت. بعد از چند سال فعالیت دیگر، بالاخره در سال 2024 از سونی رسماً جدا شد. این سالها به اعتقاد بسیاری، سالهای طلایی پلیاستیشن بود که تعداد بالایی از آثار انحصاری جذاب در این سالها منتشر شد. با وجودیکه یک سری اشتباهاتی مثل قیمت پلیاستیشن 3 یا شکست PS Vita در سالها اتفاق افتاد، اما بهصورت کلی سالهای جذابی برای طرفداران پلیاستیشن بود.
مخالفت رئیس سابق پلیاستیشن با انتشار بازیهای لایو سرویس بیشتر
شوهی یوشیدا توضیح داد که بازار لایو سرویس یک الگویی دارد که «برنده تمام چیز را میبرد.» بهعبارتی، بازی لایو سرویسی که موفق شود، همه بازار را اشغال خواهد کرد و پول هنگفتی به تیم سازنده و ناشر خواهد رسید. او اضافه کرد که آثار انحصاری کار بسیار سختی دارند تا در مقابل بازیهایی مثل کالاف دیوتی یا فورتنایت رقابت کنند.
در ادامه صحبتهای خود، یوشیدا اضافه کرد که اگر او همچنان رئیس پلیاستیشن بود، مقابل این تصمیم ایستادگی میگیرد. با این حال، یوشیدا به ستایش پلیاستیشن پرداخت که آنها تصمیم گرفتند هزینه مضاعفی را بابت بازیهای لایو سرویس بدهند تا اینکه بازیهای تکنفره را از بین ببرند.
او اشاره کرد که این نوع سرمایهگذاری ریسک بالایی دارد. ریسکی که در بعضی موارد، مثل بازی Helldivers 2 جواب میدهد اما در موارد دیگر جوابگو نیست. خود یوشیدا نیز بیان کرد که شاید دلیلی که او از پلیاستیشن کنار گذاشته شد، مخالفت او با چنین آثار است. یوشیدا همیشه حامی و طرفدار بازیهای تکنفره و هنری جذاب بود. او همیشه خلاقیت و روایت داستان را به مسیر رایج صنعت گیم ترجیح میداد.
شاید اگر یوشیدا همچنان رئیس پلیاستیشن بود، حداقل فاجعه انتشار بازی Concord رخ نمیداد. یا اینکه استودیوی ناتیداگ پس از سالها ساخت و زحمت، بازی چندنفره The Last of Us را کنسل کند. نظر شما چیست؟ آیا با سخنان شوهی یوشیدا موافق هستید؟
منبع: Tech4Gamers
source