ساخت عناوین ریمیک و بازسازی شده سر به فلک کشیده است. ایده‌های نو دیگر به مانند گذشته وجود ندارند و مجبوریم با همان شاهکارهای سال‌های دور کنار بیاییم. شاهکارهایی که صنعت بازی‌های ویدئویی را به قبل و بعد خود تقسیم کرده‌اند. مجموعه بازی‌های Final Fantasy و به‌خصوص قسمت هفتم یعنی بازی Final Fantasy VII یکی از همین عناوین است.

عنوانی که در زمان خود غوغا به پا کرد و حال بعد از گذشت چیزی نزدیک به ۲۵ سال کمپانی اسکوئر انیکس قصد دارد تا یک ریمیک از این عنوان خاطره‌انگیز به صورت یک اثر سه‌گانه که پیش‌تر قسمت اول آن منتشر شده است و حال ما قصد داریم تا قسمت دوم آن یعنی بازی Final Fantasy VII Rebirth را مورد بررسی قرار بدهیم. با نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth همراه بخش نقد و بررسی بازی در سایت دنیای بازی باشید.

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth | شروع یک داستان فانتزی

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth

دومین قسمت از سه‌گانه بازسازی شده از بازی Final Fantasy VII تحت عنوان Final Fantasy VII Rebirth در سال جاری منتشر شد. سری بازی‌های فاینال فانتزی به عنوان یکی از پرچم‌داران سبک اکشن ماجراجویی ژاپنی شناخته می‌شوند و نسخه دوم فاینال فانتزی ریمیک یعنی Rebirth نیز در همین مسیر و در سبک JRPG – اکشن نقش‌آفرینی ژاپنی ساخته و منتشر شده است.

به دلیل حجم بسیار زیادی که بازی از نظر محتوا و داستانی دارد (حتی در نسخه اوریجینال دو دیسک بود) قرار است تا این نسخه در سه قسمت منتشر شود که نسخه اول آن عنوان final fantasy 7 remake در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و توانست کیفیت بسیار مطلوبی از خود به نمایش بگذارد.

حال در ادامه همین مسیر شرکت اسکوئر انیکس دومین قسمت بازسازی شده تحت عنوان Rebirth را منتشر کرده است که خوشبختانه بازی حتی در این نسخه هم توانسته است ویژگی‌های خوب و با کیفیتی از خود در هر بخش را به نمایش بگذارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بیشتر از هر چیزی برای ما مخاطبین کهنه‌کار مهم و با ارزش است، پایبند بودن بازی به اصل و ریشه خود است که خوشبختانه در Rebirth این اصل به خوبی رعایت شده است.

داستان کامل بازی Final Fantasy VII

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth | داستان

داستان و شخصیت‌پردازی یکی از ویژگی‌های مهم و با ارزش این سری از بازی‌ها و به‌خصوص قسمت هفتم است که در بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth باید به آن پرداخته شود. شخصیت‌هایی که در این قسمت معرفی می‌شوند هر کدام به تنهایی طرفداران و محبوبیت خاص خودشان را دارند و این محبوبیت ربطی به شخصیت‌های مثبت و منفی ندارد و تقریبا همه شخصیت‌های این قسمت در هر مقامی محبوب و مورد ستایش مخاطبین قرار گرفته است. بنابراین اولین و مهم‌ترین مورد قابل توجه برای تیم بازی‌سازی بازی Final Fantasy VII Rebirth چیزی جز شخصیت‌های بازی نخواهد بود.

کوچک‌ترین کم‌کاری و عدم رعایت بک‌گراند شخصیت‌ها در نسخه ریمیک سریعا با شرایط حاضر در نسخه کلاسیک توسط مخاطبین کهنه‌کار مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. خوشبختانه اسکوئر انیکس در قسمت اول از نسخه بازسازی شده در سال گذشته به‌خوبی از پس این ماجر برآمد و اثر نهایی از نظر داستانی و شخصیت‌پردازی نه تنها به اصالت خود پایبند بوده است بلکه به صورت قابل توجهی نیز رشد پیدا کرده بودند. با این تفاسیر این امید وجود داشت که اسکوئر انیکس همین مسیر را نیز در نسخه Rebirth ادامه خواهد داد و به قول معروف هیچ کس نباید دست به ترکیب برنده بزند.

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

همه چیز به مانند یک راز است

اما در بازی Final Fantasy VII Rebirth داستان با اضافه شدن شخصیت‌های جدید بخشی از داستان را از زاویه دید زمانی به ما روایت می‌کند که ما در نقش کلاود هنوز در تیم دشمن حضور داریم و در کنار سفیروث یکی از سربازان گارد امپراطوری هستیم. بخش‌هایی از بازی را ما در بازه‌ای از زمان بازی از زاویه دید سفیروث دنبال می‌کنیم که همین امر نیازمند دقت زیادی از سوی تیم سازنده است.

در طرف مقابل شخصیت‌های جدیدی به بازی اضافه شده‌اند که عمده زمان معرفی آنها به آخرین بسته‌الحاقی منتشر شده از طرف اسکوئر برمی‌گردد. بخش‌هایی در بازی در نقش سربازان و حتی درجه‌داران امپراطوری حضور خواهیم داشت که هر کدام از آنها زاویه دید ما را برای داستان بازتر می‌کنند. برخلاف قسمت قبل این‌بار بازی تلاش می‌کند تا بیشتر از قبل گذشته و بک‌گراند شخصیت‌ها را بنا بر موقعیت‌های مختلف برای ما باز کند.

در بازی Final Fantasy VII Rebirth داستان به این شکل روایت می‌شود که کلاود و دوستانش در هتلی در روستای دوران بچگی خودشان حضور دارند و کلاود تلاش می‌کند تا بخشی از دوران حضور خود در کنار سفیروث را به دوستان خودش بازگو کند. کلاود داستان آخرین ماموریت خودشان که در کنار کلاود بوده‌اند را بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد که چه اتفاقی افتاد که سفیروث به ناگهان تغییر یافت و به کل شخصیتش درگرون شد.

در همین حین نیز تیفا با ضربه شمشیر کاتانای معروف سفیروث زخمی می‌شود و گمان می‌رود که کشته شده است. یکی از تلاش‌های سفیروث در طول بازی این است که به کلاود ثابت کند تا تیفا همان روز کشته شده است و تیفای همراه آنها فقط کلونی از تیفا است و کلاود در تلاش برای دانستن حقیقت به این نتیجه می‌رسد که…

ریمیک بازی ریمستر بازی

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth | گیم‌پلی

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

مطمعنا داستان برای مخاطبین کهنه‌کار اسپویل شده و قشر بیشتری از گیمر‌ها داستان بازی را می‌دانند اما به خاطر رعایت اصل مقاله سعی می‌کنیم تا لذت بازی را برای مخاطبین تازه‌وارد حفظ کنیم و از توضیح جزییات داستانی خودداری می‌کنیم اما چیزی که به واقع مشخص است این که داستان در بازی Final Fantasy VII Rebirth واقعا زیباست و حتی یک سروگردن از نسخه قبلی (منظور از نسخه قبلی قسمت اول ریمیک است) بهتر ظاهر شده است و در بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth نمره قبولی را دریافت می‌کند.

مهارت و توانایی شرط اصلی است

به همان اندازه که داستان پر و بال گرفته است گیم‌پلی نیز با جزییات بهتری نسبت به نسخه قبل در Rebirth خودنمایی می‌کند. با وجود این که جنبه‌های نقش‌آفرینی اثر به‌خصوص در امر داستان کم‌رنگ‌تر شده اما امکانات و قابلیت‌های مختلفی به گیم‌پلی به‌خصوص در قسمت مبارزات به بازی اضافه شده است.

به خاطر اضافه شدن شخصیت‌های جدید، قابلیت‌های مهمی همچون آسیب زدن به دشمنان در حال پرواز این‌بار برای مخاطبان راحت‌تر شده است. جزییات مبارزات افزایش پیدا کرده و هر یک از شخصیت‌ها به خوبی برای مبارزه با یک دشمن یا یک غول‌آخر ساخته شده است. ساختار مبارزات به شکلی است که اگر نقطه ضعف دشمن مورد نظر را پیدا کنیم به خوبی می‌توانیم با یک جیدمان یا یک ترکیب دشمن مورد نظر را از پا دربیاوریم.

معمولا ترکیب تیفا، کلاود و برت بهترین خروجی را می‌تواند داشته باشد اما قابلیت‌هایی که در یوفی و آریث وجود دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. در واقع عمده چالشی که مخاطبین باید در امر نقش‌آفرینی بازی دخیل بدانند همین انتخاب شخصیت‌ها برای انجام و داشتن یک مبارزه تمام عیار است.

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

البته وقتی به سبک بازی یعنی نقش‌آفرینی ژاپنی نگاه می‌کنیم، شاید تعریف آن به همان سبک و سیاق گذشته نباشد اما عمده شهرت این بازی و به‌خصوص عناوین این چنینی در نوع مبارزات نوبتی آنها است.

البته مبارزات در بازی Final Fantasy VII نه به مانند بازی‌هایی مانند یاکوزا کاملا نوبتی است اما بخش‌هایی از اکشن بازی به شکلی است که بیشتر به مانند یک بازی استراتژیک است و شما باید بهترین حمله را در بهترین زمان خود انجام بدهید وگرنه بازگشت به شرایط قبلی از حمله دشمن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین چیدمان‌ها و انتخاب بهترین شیوه مبارزه در طول مبارزه یکی از ارکان اصلی و مهم بازی است.

بازی Final Fantasy VII Rebirth جهان نیمه‌باز نسبتا بزرگی را در اختیار ما می‌گذارد. دیگر به مانند نسخه قبل اکثر مراحل بازی در دالان‌ها و تونل‌های کوچک سپری نمی‌شود و این‌بار ما سرزمین‌های بزرگ و متفاوتی را پیش رو داریم که به زیبایی هرچه تما ساخت و پرداخت شده‌اند. ماموریت‌های فرعی بسیار زیادی در طول بازی گنجانده شده‌اند که انجام آنها به هیچ‌وجه تکراری و خسته کننده نمی‌شود.

سیستم ارتقا و کسب پول به شکلی در بازی قرار گرفته که با انجام ندادن ماموریت‌های فرعی قابلیت‌ها و امکانات زیاد و مهمی را از دست خواهیم داد به طوری که همین امر کمک کرده تا ارزش تکرار بازی و البته تکمیل کردن بازی حتی بعد از اتمام بخش داستانی به قوت خود ادامه داشته باشد.

بهترین بازی های سری فاینال فانتزی | 15 عنوان برتر

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth | موزیک و گرافیک

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

یکی از جذابیت‌های بازی Final Fantasy VII Rebirth سرزمین‌های متفاوتی است که هر کدام رنگ و بوی شکل و شمایل مخصوص به خودش را دارد. سرزمینی مملو از شن یا دنیایی پر از درخت و جنگل‌های سرسبز، در طرف مقابل منطقه‌ای کوهستانی یا شهری در آتش سوخته از جمله مکان‌های مختلفی است که هر کدام زیبایی‌ها و ویژگی‌های خودش را دارد که همچنان داخل هر کدام از آنها ماموریت‌های فرعی مختلفی در سطوح متفاوت وجود دارد. امکان Fast Travel و البته دقت به نقشه از دیگر نکات مثبتی است که تیم سازنده با احتیاط و وسواس زیادی در بازی قرار داده‌اند.

شنیدن کی بود مانند دیدن

یکی از دلایلی که باعث شده تا چنین محیط‌های بزرگ و متنوعی جذاب به نظر برسند، گرافیک و جلوه‌های بصری بازی است. گرافیک بازی چه از نظر بصری و چه از نظر فنی فوق‌العاده است. با وجود این که در اندک مواردی بازی با افت فریم مواجه می‌شود اما در مجموع با یک ژکیج کامل از جلوه‌های گرافیکی در بازی روبرو هستیم.

کیفیت طراحی شخصیت‌ها، انیمیشن‌ها و حتی شکل مبارزات آنها در کنار افکت‌های جذاب و رنگا‌رنگی که در حین مبارزات شکل می‌گیرد بسیار زیبا و چشم نوار هستند. محیط‌های رنگی شده به خوبی حس و حال یک دنییا فانتزی در کالبد یک داستان مهم و تاثیرگذار را حفظ کرده‌اند.

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

صداگذاری از جمله موانع مهم تیم‌های بازی‌سازی در سال‌های گذشته بود. البته منظور من نه از نظر انجام کار است بلکه صدا از جمله بخش‌هایی است که به حجم زیادی برای ذخیره‌سازی نیازمند است. برهمین اساس به خاطر دارم که در برخی از نسخه‌های کلاسیک از این مجموعه، دیالوگ‌ها به صورت Visual Naval به مخاطب ارائه می‌شد.

هدف از اشاره به این مورد این بود که با یادآوری گذشته به این نکته برسیم که صداگذاری در بازی Final Fantasy VII Rebirth فوق‌العاده است. تک تک افکت‌ها و جزییات به خوبی و دقیق در جای جای بازی گنجانده شده است. مهم‌ترین تاثیر افکت‌های صوتی در حین مبارزات است که خودشان را نشان می‌دهند. به دلیل شلوغی محیط‌های مبارزه بعضا ما برای این که از کیفیت مبارزه و حتی سلامت همراهان خود مطلع باشیم در کنار دقت بصری به صداهای آنها هم گوش بدیم تا با توجه به رویداد به وجود آمده مبارزه خودمان را تحت کنترل نگه‌داریم.

در کنار صداگذاری، موسیقی در بازی Final Fantasy VII Rebirth به مانند گذشته همچنان حضوری قدرتمند دارد. هر منطقه موسیقی مخصوص به خودش را دارد و هر سکانس به نسبت اتفاقی که در جریان است نواخته و شنیده می‌شود.

شرکت Square Enix

Final Fantasy VII Rebirth, Sqaure Enix

بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth | سخن آخر

با وجود این که به شخصه از بازار ریمیک‌ها و ریمستر‌ها حمایت نمی‌کنم اما بعضا هستند عناوینی که به واسطه بیس داستانی بزرگ و قدرتمندی که داشتند در زمان خودشان و به واسطه ضعف تکنولوژی نتوانسته‌اند آن طور که باید خودی نشان بدهند. بنابراین در موارد خلاف به مانند Final Fantasy VII چنین رویکردی بسیار زیبا و مورد قبول از آب در می‌آید.

این بود از بررسی بازی Final Fantasy VII Rebirth. نظر شما همراهان سایت دنیای بازی درمورد بازی Final Fantasy VII Rebirth چیست؟ با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir