در منطقه آمریکا، فروش کنسولهای PS5 طی بازه مشابه در مقایسه با نسل گذشته از PS4 پیشی گرفته، در حالی که فروش کنسولهای Xbox Series در مقایسه با بازۀ مشابه، کمتر از Xbox One بوده است.
این آمار توسط مت پیسکتلا (Mat Piscatella)، مدیر اجرایی و تحلیلگر صنعت بازیهای ویدئویی در مرکز Circana که آخرین دادههای فروش سختافزاری ایالات متحده را جمع آوری کرده، منتشر شده است.
در آخرین گزارش فروش ماهانه این شرکت که در هفته جاری منتشر شد، پیسکاتلا اشاره کرد که فروش کنسولهای PS5، در مدت زمانی مشابه (تقریباً ۵ سال اول نسل هشتم در مقابل نهم)، از PS4 پیشی گرفته است.
از سوی دیگر، Xbox Series طی بازه مشابه در حد و اندازههای Xbox One نفروخته است. این در حالی است که خود Xbox One نیز از PS4 عقب مانده بود و این موضوع شکاف رو به افزایش بین کنسولهای این دو کمپانی را نشان میدهد. مت پیسکاتلا در ادامه پیرامون این آمار، بیشتر توضیح میدهد:
در طول ۵۰ ماه گذشته از زمان عرضه این کنسولها در بازار آمریکا (تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ برای هر دو کنسول XBS و PS5)، فروش کنسولهای PS5 در مدت مشابه، ۷٪ بیشتر از PS4 است، در حالی که فروش Xbox Series در همین بازه زمانی، به میزان ۱۸٪ پایینتر از Xbox One قرار دارد.
در ماه آگوست (مرداد)، سونی گزارش داد که PS5 تاکنون بیش از ۶۱ میلیون واحد فروش داشته است. در حالی که مایکروسافت آمار عملکرد تجاری سختافزار خود را گزارش نمیکند، گزارشی در وال استریت ژورنال در ماه سپتامبر ادعا کرد که کنسولهای Xbox Series، تنها توانستهاند به حدود نیمی از آمار فروش کنسول PS5، دست یابند.
در ادامه پیسکاتلا اعلام کرد که مجموع هزینه صرف شده در بخش سختافزار بازیهای ویدیویی در ماه دسامبر، ۲۹٪ کاهش یافته و به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین، هزینههای صرف شده از سوی مصرف کنندگان برای سختافزار PS5 نسبت به دسامبر ۲۰۲۳، به میزان ۱۸٪ کاهش یافته است، این در حالی است که Xbox Series و Switch هر کدام به میزان ۳۸٪، افت هزینههای صرف شده را تجربه کردهاند. در نهایت، هزینه سالانه در بخش سختافزار بازیهای ویدیویی ۲۵٪ کمتر از سال ۲۰۲۳ و به رقم ۴.۹ میلیارد دلار رسیده است.

پیسکاتلا علت این کاهش در فروش سختافزار را به پایان دوره عمر Nintendo Switch نسبت میدهد. نینتندو قصد دارد کنسول بعدی خود، Nintendo Switch 2 را در سال جاری میلادی عرضه کند که پیشبینی میشود باعث افزایش جهانی مجموع فروش سختافزاری شود.
لازم به ذکر است که علیرغم کاهش هزینههای صرف شده در بخش سختافزاری، بخش لوازم جانبی و فروش نرمافزاری (از جمله اشتراکها و DLCها)، هرکدام به ترتیب ۶٪ و ۲٪ افزایش فروش را تجربه کردند.
source