دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر ساعت ۹:۳۰ صبح روز سهشنبه ۱۶ بهمن با رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال کار خود را آغاز کرد.
دوره دهم از جشنواره بازیهای رایانهای فجر امسال از تاریخ ۱۶ الی ۱۸ بهمن در مرکز همایشهای حجاب واقع در خیابان حجاب تهران جریان دارد و طی آن شاهد برگزاری رویدادها، کنفرانسها و پنلهای مختلف با حضور چهرههای مطرح داخلی و خارجی در صنعت بازیسازی هستیم.
آغازکننده جشنواره امسال، رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال بود که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری یکی از حامیان اصلی آن است و طی آن، نمایندگان ۱۰ تیم از تیمها و شرکتهای ثبتنامکننده در رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال به ارائه گزارش در قالب پیچ دک (Pitch Deck) در مدت هشت تا ده دقیقه پرداختند و توضیحاتی کوتاه و مختصر از بازیهای طراحی شده در شرکتهای خود را با هدف جذب سرمایه ارائه دادند.
بخش ابتدایی این رویداد به صحبتهای «سید محمد حسین سجادی نیری» مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، «مهلا محمودی» نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و «علیرضا فراهانی» معاون توسعه کسب و کار و امور محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر رویداد سکوی غزال اختصاص داشت. پس از آن هم نوبت به تیمها رسید تا طی زمان مشخص شده، بازیهای خود را ارائه دهند.
بازیهای ارائه شده در رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال
بازی «شورش پادشاهیها»
بازی شورش پادشاهیها اثری از استودیوی Airing Tech Games است که سابقه ساخت بازی برای پیسی و موبایل را دارد. این استودیو شامل یک تیم پنج نفره میشود که به صورت تماموقت داخل آن فعالیت میکنند. شورش پادشاهیها در سبک استراتژی ساخته شده است و آثار مشابه Clash of Clans در ساخت آن الهام گرفتهاند. تیم سازنده به خاطر تقاضای بالای کاربران، سراغ ساخت یک بازی در این سبک رفته است.
سازندگان شورش پادشاهیها پیشبینی میکنند که این بازی میتواند به آمار ۲ تا ۳ میلیون دانلود دست پیدا کند و طی ۹ ماه الی یک سال به درآمد ۱۰۰ هزار دلاری برسد. همچنین در حال حاضر ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ کاربر به صورت روزانه سراغ بازی کردن آن میروند. استودیوی Airings Tech Games این بازی را فعلا با این هدف عرضه کرده است که بتواند بازخوردهای بیشتری دریافت کند و محصول خود را طی زمان بهبود دهد.
بازی A Hole in My Room
این بازی اثری از استودیوی Lexip Games است که سال ۹۴ تاسیس شد و از آن زمان در زمینه ساخت بازی برای موبایل برای پیسی و موبایل فعالیت جدی دارد. این ارائه را سامان کاظمی از لکسیپ گیمز بر عهده داشت. بازی A Hole in My Room اثر در سبک ماجرایی و پازل است که المانهای وحشت هم در آن قرار دارد. سازندگان برای ساخت این بازی از آثاری چون Hello Neighbor و Poppy Playtime الهام گرفتهاند و میخواهند داستانی مفهومی و عمیق در آن روایت کنند.
این بازی در کل سه فصل خواهد داشت که فصل اول آن هماکنون به صورت رایگان در دسترس قرار دارد. بازی تاکنون موفق به ثبت آمار ۳ هزار ویشلیست در استیم و داخل سایت itch.io هم ترند شده است. استودیوی لکسیپ گیمز هماکنون در روند مذاکره با ناشران خارجی هم قرار دارد تا موفق به عرضه وسیع بازی در بازار بینالمللی هم شود. سازندگان برای این بازی بودجهای بین ۸۰ الی ۱۰۰ هزار دلار تخمین زدهاند و امیدوارند با انتشار آن به درآمد حدود ۲ میلیون دلار برسند. لکسیپ گیمز از سال ۱۴۰۰ استودیوی خود را به سوئد منتفل کرده است و هدف دارد یک شعبه جدید در امارات تاسیس کند.
بازی «شیپ بنگ»
آقای «مهدی دهنمکی» از استودیوی Omnimaze Games در این بخش به ارائه بازی جدید خود یعنی شیپ بنگ پرداخت. بازی تفننی شیپ بنگ اثری است که بازیکن در آن با استفاده از یک توپ جنگی، باید گوسفندان سرکش را مورد هدف قرار دهد. تیم سازنده برای ساخت این اثر از بازی مشهور Angry Birds الهام گرفته است، اما اینجا با یک بازی سهبعدی طرف هستیم و خبری از تخریب سازه هم در آن نیست. دو بازیگر مشهور یعنی «محمدرضا علیمردانی» و «هادی کاظمی» به عنوان صداپیشه گوسفندها در این بازی حضور دارند!
این بازی یک اثر رایگان خواهد بود و درآمدزایی از آن به واسطه تبلیغات صورت خواهد گرفت. تاکنون طی ۲۷ ماه ۷۰ درصد از روند تولید این بازی پیش رفته است و نسخه 1.0 آن در آذر ماه سال بعد عرضه خواهند شد. تیم سازنده مارکت بینالملل را برای عرضه این بازی هدف قرار داده و هماکنون به ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل پروژه نیاز دارد.
بازی «چیلکس»
چیلکس اثر جدید استودیوی ۱۵ نفره دیاکو است که سابقه ساخت بازیهای کلماتیک و تفننی را دارد و «سورنا شجاعی» موسس استودیو، مسئولیت ارائه آن را بر عهده داشت. چیلکس به عنوان پلتفرمی برای ترکیب بازی و شبکههای اجتماعی معرفی شده است. این پلتفرم مجموعهای از بازیهای اجتماعی مختلف درون خود خواهد داشت که تاکنون ۵ بازی از طریق آن در دسترس قرار دارد که عناوینی چون اونو، تخته نرد و فوتبال هم میان آنهاست.
نسخه اول چیلکس هماکنون در دسترس قرار دارد که هنگام لانچ با باگهایی روبرو بود. این بازی در حال حاضر روزانه ۲ هزار بازیکن فعال دارد و شش ماه دیگر، نسخه جدید آن همزمان با عرضه جهانی در دسترس قرار خواهد گرفت. سازندگان طی ارائه خود عنوان کردند که برای این پروژه به ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.
بازی «عشق سرعت» و «حکمران»
پنجمین ارائه رویداد به بازی عشق سرعت و حکمران از استودیوی Midopia اختصاص داشت که ارائه آن را «شاهین چرخشت» مدیرعامل استودیوی انجام داد. این استودیو از سال ۱۳۹۶ در بازیسازی فعالیت دارد و عناوینی چون سرضرب ۱ و ۲ و مربی برتر را ساخته است. بازی عشق سرعت در سبک رانندگی جریان دارد و به شما اجازه میدهد انواع ماشینها را در مسیرهای مختلف کنترل کنید.
بازی بعدی این استودیوی با نام حکمران در ژانر کژوال و کارتی و الهام گرفته از بازی حکم ساخته شده و کاملا آنلاین است. این بازی اجازه میدهد چهار بازیکن به صورت همزمان به رقابت با یکدیگر بپردازند. بودجه ساخت این بازی ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان برآورده شده است و سازندگان در کل به ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند. نسخه 1.0 این بازی هفته آینده عرضه خواهد شد و سازندگان پیشبینی ۴ هزار کاربر روزانه برای آن را دارند.
بازی «اوژن»
بازی اوژن اثر استودیوی رایان نگار آینده یکی از معدود آثار حاضر در این رویداد بود که به طور خاص برای پلتفرم پیسی ساخته شده است. این بازی آنلاین در سبک تیراندازی اول شخص هماکنون از طریق سایت اختصاصی در دسترس قرار داد و نسخه 1.1.0 آن را میتوان تجربه کرد. این اثر همچنین ۱۲ شخصیت مختلف برای تجربه دارد. ادریس محمدی مدیرعامل استودیو در این ارائه گفت که با توجه به وجود مشکلات متعدد در بستر اینترنت، تصمیم به ساخت یک بازی آنلاین تمام ایرانی گرفتند.
درآمدزایی سازندگان از این بازی از طریق خریدها و تبلیغات درونبرنامهای صورت میگیرد. همچنین در صورت جذب سرمایه، اوژن برای موبایل هم عرضه خواهد شد و تیم سازنده، حالت بتل رویال به آن اضافه خواهد کرد. ارزش کلی این استارتاپ ۱.۲ تخمین زده شده است و این تیم برای تکمیل بازی خود به ۳.۶ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. همچنین سازندگان امیدوارند که بازی پس از ۶ الی ۱۲ ماه به سودآوری برسد و بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کاربر روزانه جذب کند. استودیوی رایان نگار آینده هنوز با هیچ ناشری برای عرضه وسیعتر بازی مذاکره نکرده است.
بازی «نامداران»
بازی نامداران اثری ساخته استودیوی مروارید است که روی ساخت بازی موبایلی با فضای فرهنگی و تاریخی ایران تمرکز دارد. بازی «قهوهخانه قرقیزخان» از این استودیوی در سبک کلمهای پیش از این بالای ۱۰۰ هزار دانلود داشته است. بازی جدید نامداران در سبک استراتژی قرار دارد و گیمپلی آن ترکیبی از دو بازی کلش رویال و پسرخوانده است.
هماکنون یک تیم ۷ نفره مشغول توسعه این بازی هستند و برای عرضه داخلی و بینالمللی بازی به ناشر نیازمندند. استودیوی مروارید پیش از این با استودیوی پاییزان برای عرضه بازی مذاکره کرده بود که به نتیجه نرسید. دو بازی قبلی این استودیوی یعنی قهوهخانه قرقیزخان و بمنچ بیشتر حکم کسب تجربه داشتند و حالا میخواهند با نامداران، قدم جدیتری در این زمینه بردارند. آقای حسنعلی مدیرعامل و دیزاینر این تیم در ارائه عنوان کرد به ۲.۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.
بازی «تسخیرگران»
تسخیرگران بازی ارائه شده توسط استودیوی باباردو و مدیرعامل آن حجت ریحان بود که از سال ۹۲ در حال فعالیت هستند و تاکنون بیش از ۴۰ بازی عرضه کردهاند. این تیم که هماکنون ۸ عضو دارد، سه سال پیش بازی تسخیرگران را منتشر کرد که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار دانلود شده است. این بازی در نهمین دوره جشنواره جایزه غزال زرین بهترین بازی استراتژی را کسب کرد، اما روند توسعه آن به علت هزینههای مالی سنگین متوقف شد. این استودیو تاکنون عناوین دیگری نظیر «جالب شد»، «بایک تو ماین» و همچنین یک نسخه کژوال از تسخیرگران با نام Tactics of Tower را عرضه کرده است. این استودیو ماهانه ۱۵۰ میلیون دلار درآمد کسب میکند و برای تکمیل تسخیرگران به ۱۵۰ هزار دلار سرمایه طی دو سال نیاز دارد.
بازی «کافه مهتاب» و «ژرف»
استودیوی دیوان و نماینده آن یعنی«مجید لشگری» مدیرعامل استودیو و روانشناس به ارائه دو بازی کافه مهتاب و ژرف پرداخت. بازی کافه مهتاب در سبک پازل پلتفرمر با آنریل انجین ۵ ساخته شده است و داستانی عمیق با محوریت خودشناسی روایت میکند. پشتیبانی از هدستهای واقعیت مجازی هم برای این بازی در نظر گرفته شده است. سازندگان این اثر را با الهام از بازیهای مستقل مشهوری چون To the Moon و Celeste و Inside ساختهاند.
بازی بعدی یعنی ژرف با الهام از نظریههای فروید خلق شده است و یک اثر پازل تکنفره و داستانمحور به حساب میآید و به ژرف ذهنی انسانها میپردازد. این بازی هم مشابه کافه مهتاب با آنریل انجین ۵ ساخته شده است و بازیهای The Wolf Among Us و Gris و Hellblade به عنوان منابع الهام معرفی شدند. این تیم تاکنون از انتشار پروژههای قبلی خود روی فروشگاه اپیک گیمز ۵۰ هزار دلار درآمد داشتهاند و هماکنون برای تکمیل ساخت کافه مهتاب به ۷.۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند. همچنین تیم سازنده ۱۲ تا ۱۵ ماه تا عرضه آن فاصله دارد و انتظار میرود حدود ۱.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد. استودیوی دیوان برای تخمین آمار و ارقام با شرکتهایی نظیر مایکروسافت و کپکام صحبت کرده است و امید دارد این اثر در مراسمهای معتبری چون گیم اواردز و بفتا حضور پیدا کند.
بازی «شادوپیا»
آخرین ارائه رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال به پروژهای با نام شادوپیا اختصاص داشت که جواد حامدی از مشهد به صورت آنلاین آن را ارائه داد؛ یک بازی آموزشی که هدف از ساخت آن، ایجاد فضایی امن برای کودکان یاد شد. سرمایه مورد نیاز برای ساخت این عنوان در ارائه ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
source