دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر در دومین روز خود میزبان پنلی رسانهای با حضور فعالان رسانهای صنعت بازی ایران در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر بود.
در این پنل که از ساعت 10 تا 11:30 برگزار شد، درباره جایگاه، اقتصاد و چالشهای رسانههای تخصصی بازیهای رایانهای در ایران با حضور فعالان رسانهای حوزه گیم بحث و تعامل نظر صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، میثم خلیل زاده، مدیرعامل سایت «زومجی» با بیان اینکه بازیسازان از رسانه حمایت نمیکنند اما توقع حمایت از سوی رسانه را دارند ، گفت: بازیسازان وقتی به موفقیت میرسند خیلی زود رسانه را فراموش میکنند.
خلیلزاده افزود: در ایران صنعت بازی مدتی در سکوت بود و الان مدتی است که جدی شده است. رسانهها مدتهاست که در حوزه بازی فعالیت میکنند و ما نیز در زومجی به طور تخصصی به حوزه بازی میپردازیم.
وی با بیان اینکهتحریمها باعث میشود که با مهد درآمدی جهان ارتباط نداشته باشیم، عنوان کرد: در دو سال اخیر نمیتوانیم ارتباطی ساده حتی برای گرفتن یک کد ساده بازی داشته باشیم و این موضوع هر روز در حال سنگینتر شدن است .
خلیل زاده اظهار داشت: درامد زایی کمپینها و رسانههای خارجی راحت است. مخاطبان آنها سریعتر میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و محتوای بیشتری ببینند.
مدیرعامل زومجی ادامه داد: استودیوهای زیادی در ایران داریم که برخی از آنها درآمدهای خوب دارند. ارتباط با این استودیوها به طور ناقص انجام میشود و حمایت همیشه یک طرفه بوده است.
خلیل زاده با اشاره به اینکه بازیسازان از رسانه حمایت نمیکنند؛ اما توقع حمایت از سوی رسانه را دارند ، بیان کرد: بازیسازان وقتی به موفقیت میرسند خیلی زود رسانه را فراموش میکنند.
میثم خلیل زاده در مورد چالشهایی که در حوزه بازی در ایران وجود دارد، اظهار داشت: برخی بازیسازان مراحل ارتباطگیری با رسانه را حتی در سطح حداقلی نمیدانند. آرزوهای بازیسازان در ایران محدود شده است و ما خود تحریمی هم داریم. سطح آرزوی بازیسازان به این رسیده که جایگاه ویژهای در بازار داشته باشند نه اینکه استودیو و بازی خود را به مردم معرفی کنند .
وی تصریح کرد: راهکار این است که تعامل بین بازیسازان و رسانهها صورت گیرد. ما نیز در رسانه خود علاقمند به ارتباط با بازی سازان هستیم. به هر حال چالشهای بازیسازان بیشتر است چون صنعت بازی پیچیده است .
خلیل زاده خاطرنشان کرد: بازیساز باید سالها خرج کند تا به درآمد برسد. به عنوان مثال بازیساز باید ۵ سال زحمت بکشد تا بعد متوجه شود که آیا به درآمد میرسد. توصیه میکنم بازیسازان با رسانهها ارتباط داشته باشند تا اتفاقات خوبی رخ دهد.
بنیاد تعامل بازیسازان و رسانه را رقم بزند
آرمین مکاری سردبیر سایت «گیمفا» نیز در این پنل با بیان اینکه همکاری بین بازیسازان و رسانهها در ایران خیلی کم است، گفت: بنیاد باید تعامل بین این دو گروه را رقم بزند.
او گفت: بزرگترین ناشران دنیا وقتی کمپین ضعیف برگزار میکنند، باعث میشوند که بازیسازان دچار مشکل میشوند.این نشانه اثرگذاری رسانه روی حوزه بازی است.
مکاری با بیان اینکه بازیسازان ایرانی باید مخاطب خود را پیدا کنند، عنوان کرد: آنها باید مشخص کنند چه پلتفرمی را هدف قرار میدهند. یک ویدیو کوتاه در مورد بازی میتواند مخاطبان بسیار جذب کند زیرا رسانه میتواند تبلیغ گسترده راه بیندازد.
سردبیر سایت گیمفا با اشاره به اینکه همکاری بین بازیسازان و رسانهها در ایران خیلی کم است، بیان کرد: با وجود تحریمها همکاری بازیسازان با ناشران خارجی پررنگتر از ناشران داخلی است.
وی تصریح کرد : باید جرقه همکاری توسط بنیاد بازیهای رایانهای رقم بخورد، این یک بازی دوسر برد که باید به همت بنیاد بازیهای رایانهای رقم بخورد. رسانه میتواند بخشی از محتوای خود را از طریق بازیها تامین کند.
مکاری با بیان اینکه بازیسازان باید جریان سازی در داخل کشور داشته باشند ، عنوان کرد: در خارج از کشور برای هر مرحله از بازی و حتی افزودن هر کاراکتر به بازی خبرسازی میشود. جریانسازی میتواند در داخل از کشور توسط بنیاد جرقه زده شود.
وی با بیان اینکه مفهوم پشتیبانی بعد از انتشار در ایران جدی و پررنگ گرفته نمیشود، گفت: بازیسازان این مسئله را جدی بگیرند. زمانی که در شرکتی شروع به فعالیت کردم، با ناشران خارجی همکاری پررنگی داشتیم اما همکاری پررنگ و سازنده با ناشرار ایرانی نداشتیم.
نوید قادری، مدیر مسئول «پارسی گیم »
تدارک کارگاه روابط عمومی برای بازیسازان ضروری است
نوید قادری، مدیر مسئول «پارسی گیم » نیز در این پنل با بیان اینکه باید کارگاه روابط عمومی برای بازیسازان تدارک دیده شود، گفت:مستقر کردن روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی بسیار تاثیرگذار است.
گفت: زمانی در روابط عمومی یکی از شرکتهای بازیساز بودم با اینکه دستشان باز بود، اما ارتباط با رسانه قطع شده بود. درصورتیکه شرکتهای بزرگ در دنیا روی رسانه سرمایهگذاری میکنند که محتوای روز به کاربرانشان بدهند و اطلاع رسانی داشته باشند .
قادری ادامه داد: در تمام دنیا سایت روابط عمومی از مارکتینگ قویتر هست چون تاثیرگذاری زیاد دارد .
وی یادآور شد: تجربه این را داشتیم که کارهای محتوایی چند بازی را انجام دادیم و در مورد چند بازی این را دیدیم که کاربران و فروش آنها زیاد شد. بر این اساس بازیسازان ارتباط با رسانهها را باید جدی بگیرند.
مدیر مسئول پارسی گیم با بیان اینکه باید کارگاه روابط عمومی برای بازیسازان تدارک دیده شود، گفت: بازی سازان در ایران باید به حوزه رسانه ورود پیدا کنند و تعامل بیشتری با رسانهها داشته باشند.
وی اظهار داشت: فکر نمیکنم بازی سازان حاضر باشند که سود خود را با رسانه شریک شوند. مستقر کردن روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی تاثیرگذار هست. تیمهای استارتاپی که روابط عمومی وجود ندارد، گمنام هستند.
قادری عنوان کرد: مسئله دیگر این است که بنیاد بازیهای رایانهای کمک کند که یک تعامل خوب و سازنده بین رسانهها، بازیسازان و شرکتهای بازیسازی صورت گیرد زیرا این همکاری میتواند به نفع هر دو گروه باشد.
تعامل بازیسازان و رسانه ها یک بازی برد برد است
سیدمحمدسادات اخوی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از این پنل با بیان اینکه رسانه می تواند ذائقه و آینده صنعت بازی سازی را بسازد، گفت: تعامل بازیسازان و رسانه باید جدی گرفته شود، زیرا یک بازی برد برد است.
او افزود: رسانه تخصصی پل ارتباطی بین مخاطبان بازیسازان، سیاستگذاران و توسعه دهندگان است که خیلی اوقات میتوانند ذائقه و آینده این صنعت را بسازند.
سادات اخوی تصریح کرد: نقش بنیاد این است که بازیسازان داخلی را ترغیب به همکاری با رسانههای تخصصی کند و از طرفی رسانههای تخصصی را ترغیب کند که به سراغ بازیسازان بروند و این پیوند را شکل دهد.
تعامل بازیسازان و رسانهها یک بازی برد برد است
سادات اخوی با بیان اینکه در خارج از کشور برای هر مرحله از بازی و حتی افزودن هر کاراکتر داستان سازی میشود، افزود: آیا برای بازی ایرانی این خبررسانی و اطلاع رسانی صورت میگیرد؟ روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی جدی گرفته نمیشود. برای هر برنامه و مرحله بازی باید چند خبر منتشر شود.
مدیر ارتباطات بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه بازیسازان باید نگاه مستمر به رشد داشته باشند و احساس بینیازی به رسانه نکنند، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید ریل گذاری بین رسانه و بازیسازان را انجام دهد.
وی خاطرنشان: برخی بازیسازان در خارج از کشور اثر منتشر میکنند. اما بازیسازانی هستند که در ایران بازیهای خود را منتشر میکنند و همکاری با رسانههای داخلی برای آنها بسیار مهم و اثرگذار هست و باید این مسأله را جدی بگیرند.
سادات اخوی با اشاره به اینکه شرکتهای بازیسازی از نظر نیروی انسانی کم شدهاند، بیان کرد: این شرکتها نگاه بلند مدت درآمدی ندارند. سقف آرزوهای شرکتهای بازیساز باید بلندتر باشد.
مدیر ارتباطات بنیاد بازی های رایانه ای رسانه با بیان اینکه رسانه ها باید بستههای اقتصادی برای همکاری با بازی سازان تعریف کنند، گفت: این بسته صرفاً خبر مکتوب نیست در مدلهای همکاری جدید اقتصادی این همکاری باید تعریف شود.
سادات اخوی خاطرنشان کرد : رسانه باید مشاور بازیسازان شود. به عنوان مثال یک شرکت بازی سازی چند سال مشارکت با یک رسانه تخصصی داشته باشد. آنها میتواند در سهم و سوددهی با همدیگر شریک باشند.
وی ادامه داد: از طرفی رسانهها ناامید نباشند و با بازی سازان مذاکره داشته باشند. تعامل بازیسازان و رسانهها باید جدی گرفته شود زیرا یک بازی برد برد خواهد بود.
source