شفقنا رسانه- شکری خانقاه گفت: برقراری مهارت های ارتباطی غیر کلامی مناسب، انطباق پذیری و درک نشانه های ارتباطی در جهت توسعه ارتباطات هوشمندانه در جامعه بسیار کلیدی است.
به گزارش شفقنا رسانه دکتر حمید شکری خانقاه، مشاور ارتباطات راهبردی در نشست با فعالین حوزه ی روابط عمومی گفت: باید مرز باریک برقراری ارتباطات غیرکلامی هوشمند در یک گفتگو را پاسبانی کنید چراکه نویز ناخواسته، ارتباطات را به قهقرا می برد! علاوه بر آن باید با گوش جان بشنویم، با لبخند بگوییم، احترام بگذاریم و تأثیر گذار باشیم. به عبارتی هنر ارتباط این است که دلها را به گفتوگو دعوت کنیم!
حمید شکری خانقاه مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات گفت:
تفاهم ، انطباق پذیری و سبکهای ارتباطی سه شرط جدی برای ارتباط مستقیم و موثر با دیگران است. انطباق پذیری به عنوان پیش شرط اساسی در روابط مبتنی بر تفاهم یعنی هنر توجه، سنجش موقعیت و واکنش مناسب به اطرافیان است؛ کسانی که قدرت انطباق پذیری بالایی دارند می توانند به سرعت موقعیتها را سنجیده و واکنشهای مناسبی در جهت ماندگاری ارتباط و ثبات تفاهم داشته باشند.
نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در ادامه به معرفی ویژگیها، نکات مثبت و منفی و چگونگی برقراری ارتباط موثر با افراد و سبک های ارتباطی رایج دنیای امروز پرداخت و گفت: در کنار انواع گوناگون شخصیتهای افراد، چهار سبک ارتباطی دیداری، شنیداری، لمسی و دیجیتالی از اهمیت خاصی در برخورد اولیه برخوردارند. شناخت سبک های ارتباطی افراد در جهت سازگاری و ماندگاری در رابطه از اصول بسیار مهم برقراری ارتباط ماندگار هستند.
شکری خانقاه در خصوص امکان تعامل افراد با سبکهای ارتباطی متفاوت گفت: بدیهی است که افراد دارای سبکهای ارتباطی مختلف، به سادگی نمی توانند با یکدیگر به تفاهم و اشتراک نظر برسند؛ اما با شناخت ویژگیهای تمامی سبکها و تعدیل و سازگاری سبک ارتباطی خود با دیگران می توانند با تبدیل نقاط منفی به مثبت، ارتباطی سرشار از تفاهم را برقرار کنند.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نشانه های غیر کلامی همواره نقش بسیار مهمی در انتقال احساسات و مفاهیم دارند بیان کرد: مطمئن شوید هنگام تعامل با دیگران از زبان بدن بهره می گیرید. ایجاد ارتباط موثر با تمرکز و توجه صددرصدی برگفتار،رفتار ،احساسات،خواسته ها و دغدغه های دیگران با عکس العملی بر پایه خوشرویی ، خوش بینی، خوش ذاتی، صداقت و پرهیز از پیش داوری و تعجیل در پاسخ به دیگری میسر خواهد شد.
وی تاکید کرد: ریشه بسیاری از سوء تفاهمات در نشناختن عمیق دیگران هست که با شناخت انواع سبک ها بسیاری از عدم تفاهم ها سوء برداشت ها از بین میروند و یاد می گیریم با سبک هر کسی ارتباط برقرا کنیم تا بیشترین نتیجه را بگیریم.
این استراتژیست ارتباطی حوزه ی روابط عمومی و ارتباطات در ادامه، درباره نقش ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن به بیان راهکارهای ۱۲ گانه در جهت بهبود پیوسته مهارتهای ارتباطی پرداخت و گفت: احترام و قدردانی خود را نسبت به مخاطب نشان دهید و در زمان برقراری ارتباط از انجام امور غیرضروری اجتناب کنید.توجه فعالانه به سخنان مخاطب نشانه ی همدلی و ارتباط موثر است. با دقت و تمرکز به سخنان طرف مقابل گوش فرادهید. بهترین رویکرد در مذاکرات و ارتباطات، پرسیدن سوال در راستای جمع آوری اطلاعات لازم و تفسیر دقیق پیامها در جهت درک منظور حقیقی طرف مقابل است، لذا سوال بپرسید و تفسیر کنید.
او ادامه داد: برای ایجاد یک تعامل موثر و موفقیت آمیز با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار کنید. ارتباط چشمی مناسب، علاوه بر انتقال انرژی مثبت و حس خشنودی در زمان مذاکره، باعث بهبودی روند ارتباط و اخذ نتایج مطلوب از رابطه نیز می شود. در زمان برقراری ارتباط به زبان و حرکات بدن توجه ویژه داشته باشید و از حرکات بدن در راستای تفهیم موضوع و انتقال کامل پیام بهره ببرید.
شکری خانقاه تاکید کرد: قبل از صحبت کمی تامل و تعمق کنید؛ در بیان خود تعلل و تردید را با به کار بردن کلمات و آوای ناقص نمایان نکنید و استفاده از پر کنندههای مکالمه مانند واژه های نامتعارف را در مکالمات خود به حداقل رسانده و حذف کنید. مکث و سکوت آگاهانه علاوه بر تصحیح عادات گفتاری، مخاطب شما را نیز به تفکر وا می دارد. پیام مورد نظر خود را کامل، موجز، مختصر و صریح بیان کنید و از زیاده گویی و حرافی غیر ضروری بپرهیزید.
او در ادامه افزود: در زمان مذاکره، وسایل ارتباطی خود را کنار گذاشته و تمام حواس خود را معطوف به سخنان طرف مقابل کنید. تصدیق افکار و احساسات دیگران باعث تقویت اعتماد، کاهش تنش و بهبود ارتباطات موثر می شود، لذا در تعامل با مخاطبین، به افکار آنها وقع نهاده و احساسات آنها را تصدیق کنید. حرف کسی را قطع نکرده و در میان کلام سایرین شروع به صحبت نکنید. زمانی صحبت خود را آغاز کنید که از اتمام کلام طرف مقابل اطمینان حاصل کرده باشید.
او تاکید کرد: مراقب تن و لحن صدای خود باشید. در ارتباطات و گفتگوها مرز باریک قاطعیت و پرخاشگری را بشناسید؛ زیرا لحن تهاجمی به هیچ عنوان در مذاکره سازنده نخواهد بود. همواره با احترام لبخند بزنید تا ارتباط موثرتری داشته باشید.
مدیر برنامه بینالمللی شتابدهنده مهارتی_مدیریتی گفت: بهترین رویکرد در مذاکرات و ارتباطات، استفاده ترکیبی از پرسیدن و تفسیر کردن است. با پرسیدن سوالات مناسب، اطلاعات لازم را جمعآوری میکنید و با تفسیر دقیق پیامها، منظور واقعی طرف مقابل را درک میکنید. این ترکیب به شما کمک میکند تا: تصمیمات بهتری بگیرید. روابط قویتری ایجاد کنید. به طور موثرتری ارتباط برقرار کنید و در مذاکرات به موفقیت بیشتری دست یابید.
دکتر شکری خانقاه در پایان سخنان خود ضمن یادآوری چگونگی ابراز و دریافت پیام توسط افراد گفت: تفاوت در سبک های ارتباطی بدیهی است اما ایجاد تعادل در برقراری ارتباط با سبک های مختلف شیوه ای کاربردی است. اگر هر فردی بخواهد در برقراری ارتباط با دیگران موفق شود لازم است تا درک خود را نسبت به رفتار مناسب سبک طرف مقابل تنظیم کند.
source