بخش دوم انیمیشن Secret Level نه ‌تنها مشکلات بخش اول را حل نکرد، بلکه تمام نکات مثبت کوچکش را هم از بین برد. اگر بخش اول را پر از ضعف می‌دیدید، این ۷ قسمت سقوط واقعی مرحله مخفی است؛ جایی که بازی‌ها هیچ اهمیتی ندارند و انیمیشن از منبع خود کاملاً جدا شده است. در ادامه با نقد و بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم همراه تیم انیمه و انیمیشن دنیای بازی باشید.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت نهم: اوتر ورلد (افرادی که در کنارشان هستیم)

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم

داستان The Outer World روایتگر رابطه سطحی و نه‌چندان جذاب میان یک نمونه آزمایشگاهی و دانشمندی شرور را دارد که رابطه این دو فرد از زمان کودکی تا بزرگسالی را به نمایش می‌گذارد و نه احساس همدلی ایجاد می‌کند و نه حتی نفرت، بلکه چنان خام و بی‌روح پیش می‌رود که مخاطب تنها برای تمام شدن این قسمت لحظه‌شماری می‌کند.

این روایت سعی دارد بر تضاد میان دو شخصیت اصلی تکیه کند، اما به جای پرداختی عمیق، همه‌چیز را به یک رابطه سطحی و پیش‌بینی‌پذیر تبدیل می‌کند. پسرک برای دختر حاضر است از بدنش بگذرد، بی‌آنکه درک کند دختر برای او کوچک‌ترین احترامی قائل نیست و فقط مانند یک موش آزمایشگاهی با او رفتار می‌کند.

تریلر جدید بازی 2 The Outer Worlds

شخصیت‌پردازی و روایت داستان چنان بی‌کیفیت است که نه ‌تنها به جذب مخاطب برای نسخه دوم بازی کمکی نمی‌کند، بلکه به اعتبار نسخه اول نیز آسیب می‌زند تنها نکته مثبت این قسمت جلوه‌های بصری است و همانند بخش‌های قبلی لول مخفی، فقط انبوهی از سوالات بی‌پاسخ ایجاد می‌کند، همان رویه‌ای که سکرت لول از ابتدا آن را دنبال کرده و همچنان بدون هیچ تلاشی برای تغییر این قضیه ادامه می‌دهد.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت دهم: مگامن (شروع)

نقد و بررسی انیمیشن Secret Level

مگامن یکی از معروف ترین شخصیت های دوران کودکی بسیاری از بازیکنان و دوست‌داران انیمیشن است و لول مخفی قرار است برای طرفداران راک در ۵ دقیقه این خاطرات را خراب بکند که تا حدودی به این دستاورد نزدیک می‌شود.

روایت سریع داستان در این زمان اندک باعث می‌شود شخصیت‌پردازی قهرمان اصلی نادیده گرفته شود. تکامل راک به شخصیت مگامن به قدری سطحی پیش می‌رود که ارتباط مخاطب را با شخصیت را نیز کم‌رنگ می‌کند. زمان کم این قسمت فضا را برای پرداخت به جزئیات جهان مگامن باز می‌دارد و به جز معرفی دو شخصیت کار دیگری انجام نمی‌دهد اگر این قسمت تنها یک تبلیغ برای بازی معرفی نشده باشد، حداقل می‌شود خوشحال بود که مگامن با جلوه‌های بصری جدید و موسیقی‌ هیجانی و اکشن به دنیای بازی‌ها باز می‌گردد.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت یازدهم: اگزودوس (ماجراجویی)

نقد و بررسی انیمیشن مرحله مخفی

داستان اگزودوس روایتگر سفر نیک برای پیدا کردن دخترش ماری است که از دست او فرار کرده و تا به ماجراجویی که آرزویش است برود. همانطور که در فیلم اینتراستلار زمان یک عامل مهم است، در این انیمیشن نیز زمان نقشی کلیدی دارد. زمانی که نیک یک سال نوری در حال سفر است، در دنیای دخترش ۸ سال زمان سپری می‌شود. این تعقیب و گریز بین پدر و دختر، در نهایت باعث می‌شود که در دقایق پایانی هنگامی که ماری هم سن پدرش است با او ملاقات بکند.

گیم‌ پلی بازی Exodus

این سناریو بسیار شبیه به فیلم میان‌ستاره‌ای ساخته کریستوفر نولان است اما مشکل اصلی این قسمت شباهت سناریو نیست بلکه نحوه‌ی توضیح مفهوم زمان است چالش‌های مفهومی و عدم انتقال توضیحات دقیقا از زمان، نقطه ضعفی در این داستان ایجاد کرده که به جذابیت آن آسیب می‌زند درواقع با کمی فیلم‌نامه‌نویسی بهتر می‌توانست از این مدت زمان نسبتا کوتاه نهایت استفاده را ببرد و مخاطبین را کمی بهتر با این جهان جدید و ساختار زمانی آن آشنا بکند.

اگر چه اگزودوس نتواسته به یک سناریو منحصر به فرد دست‌یابد، اما جهانی وسیع از اتفاقات مختلف را به نمایش گذاشت که این می‌تواند تنها دستاورد این قسمت در جهت آماده‌سازی مخاطب برای بازی اگزودوس باشد.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت دوازدهم: اسپلانکی‌ (شمارش)

نقد و بررسی انیمیشن Secret Level

بازی اسپلانکی که الهام گرفته شده از اثر محبوب ایندیانا جونز حالا اینبار با قالب انیمیشن بازگشته تا این اثر بسیار مهم را به تصویر بکشد. آنا، که شخصیت اصلی انیمیشن و قسمت دوم بازی به شمار می‌آید به دنبال راهی برای عبور از موانع مرگبار این سیاه‌چاله خطرناک است و لیز همواره به عنوان قهرمان قسمت اول بازی از تجربه های خود هنگام عبور از این سیاه‌چاله ها را در اختیار آنا می‌گزارد.

مکانیزم مرگ و تولد دوباره -یکی از ویژگی‌های اصلی سبک بازی‌های روگ‌لایک- به خوبی به تصویر کشیده شده، اما کاستی‌هایی نیز در آن وجود دارد. این نقص‌ها در دیالوگی که لیز هنگام نشان دادن چوب خط‌هایش به آنا مطرح می‌کند، به وضوح دیده می‌شود؛ زیرا اگرچه تجربه‌های مرگ آنا بیشتر است، همواره لیز با تجربیات متعددش در مورد مرگ و زندگی، آنا را راهنمایی می‌کند.

اگرچه این قسمت از نظر بصری جذاب است و حس و حال فضای بازی را به خوبی انتقال می‌کند اما نواقص دیالوگ‌ها و کمبود اطلاعات راجب این دو شخصیت مهم همان مشکلی هست که انیمیشن مرحله مخفی در آن استاد است و به خوبی در هر قسمت این اشتباه را تکرار می‌کند.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت سیزدهم: کانکورد (داستان تسلیم ناپذیر)

نقد و بررسی انیمیشن مرحله مخفی

در این قسمت، انیمیشن سعی می‌کند داستان پیش‌زمینه‌ای از ظهور گروه آزاد (Freegunners) و سرقت نقشه کهکشانی را به تصویر بکشد؛ داستانی که در اصل قصد داشت مخاطبین را آماده برای خرید محصول شکست خورده پلی‌استیشن آماده بکند. جمله «بعضی چیزها فروختنی نیستند» مصداق روزگار فردی است که به سایه خودش شلیک می‌کند درواقع این می‌تواند کنایه از این باشد که کانکورد نباید ارزش های واقعی دنیای بازی ها را به پول، سیاست های بد و غلط فروخت.

در این روایت، اختلاف عمیقی میان سبک بازی و انیمیشن مشاهده می‌شود؛ از دیالوگ‌های دسته‌دوم گرفته تا شخصیت‌هایی که به جای برخورداری از حواس تیپیکال جایزه بگیری و تیزبینی لازم، حتی قادر به فهم چگونگی رسیدن کاپیتان‌شان به کشتی نیستند. این تناقض‌ها و نبود پیام مشخص، ضربه محکم‌تری به میخ تابوت این بازی می‌زند.

دلیل حذف بازی Concord

در مجموع، کانکورد (داستان تسلیم ناپذیر) با ارائه‌ی روایت بد و پر از تناقض، به جای آنکه دیدگاه مخاطبین نسبت به این محصول بازسازی شود، انیمیشن بیشتر به عنوان نقدی تلخ از خود محصول عمل می‌کند؛ نقدی که نشان می‌دهد در دنیایی که برخی ارزش‌ها فروختنی نیستند، کانکورد تلاش می‌کند تا این محصول خراب، بیکیفیت و پر از مشکلات گوناگون را به مخاطبین بفروشد اما هیچ موفقیت را کسب نمی‌کند و درآخر تسلیم این اشتباهات غلط و پر ضرر خود می‌شود.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت چهاردهم: افتخارپادشاهان (مسیر همه‌چیز)

نقد و بررسی انیمیشن Secret Level

افتخار پادشاهان یک قسمت تبلیغاتی دیگر درباره بازی جدید همین سری به نام Honor of Kings: world  که اینبار تنست پارا فراتر از یک بازی موبایل گزاشته و حالا قصد داره با این پیش درآمد محصول جدید خودش را برای مخاطبین آماده کند.

داستان درباره شهر نیمه صنعتی با معماری قدیمی درحال نابودی به دست یک پادشاه خودشیفته است، درواقع جان انسان‌ها بازی برای این پادشاه است و با حریف خود تصمیم می‌گیرد که سرنوشت آنان را چگونه رقم بزند تا اینکه حریف جدید اورا شکست بدهد و شهر را بازسازی بکند.

درمجموع این قسمت برخلاف قسمت‌های مهم لول مخفی عملکرد بهتری دارد و سوال‌هایی را طراحی می‌کند که آماده به پاسخ دادن به آن‌‌ها است. اگر عملکرد تبلیغاتی این قسمت را درنظر نگیریم می‌توان با رویکردی مناسب  از فیلم‌نامه و جلوه‌های بصری به همراه شخصیت پردازی آن تحلیل قابل قبولی ارائه داد.

بررسی انیمیشن Secret Level بخش دوم
قسمت پانزدهم: پلی‌استیشن (تحقق)

Amazon Prime Video, Tim Miller

این قسمت صرفاً اهداف تبلیغاتی را در انیمیشن سکرت لول و استفاده خام تجاری از شخصیت‌های محبوب دنیای پلی‌استیشن استفاده می‌کند. تکه‌هایی از این قسمت انیمیشن با دقت و سیاست در بیشتر لحظات تریلر سال گذشته در مراسم گیم آوارد نمایش داده شد که بخش عظیمی از هیجان شکل گرفته حول لول مخفی به‌دلیل حضور شخصیت‌های مهم پلی‌استیشن در تریلر مرحله مخفی بود؛ جایی که حضور این دو شخصیت مهم به شکلی ضعیف و بدون عمق به نمایش گذاشته شد و به ابزاری برای سواستفاده تبلیغاتی تبدیل شد.

در واقع، سونی از خیر شخصیت‌های ارزشمندش بهره‌برداری می‌کند و آنها را به پله‌ای برای تبلیغ محصولی «بی‌کیفیت» تبدیل می‌کند تصمیم اشتباه دیگر درکنار کانکورد که چهره نامناسب را از پلی‌استیشن برای مخاطبین آماده می‌کند محصولی که به ظاهر کیفیتی بالاتر را وعده می‌دهد اما در عین حال، از نظر داستانی و روایت، شکاف‌های اساسی دارد. داستان این قسمت که روایتگر یک پیک است، به طرز عجیبی طراحی شده که حتی قوی‌ترین شخصیت‌های دنیای پلی‌استیشن نمی‌توانند مانع پیشروی او شوند.

دیالوگ‌های این قسمت نیز به مراتب از سطح انتظار ضعیف‌تر هستند و بسیار لوس و بی‌روح نوشته شده‌اند. البته همین فیلمنامه بد به بدترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده است. در نهایت، به جای ارائه یک روایت جذاب و معنادار، این قسمت بیشتر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی سطحی و ناکافی برای معرفی محصول مرحله مخفی معرفی می‌شود تا تنها دسته افرادی که به‌دنبال دیدن شخصیت‌های مطرح سونی هستند را نا‌امید و سرافکنده کند.

نقد و بررسی انیمیشن مرحله مخفی
جمع بندی

Amazon Prime Video, Tim Miller

انیمیشن “مرحله مخفی” به مخاطبین نشان داد که تبلیغات می‌تواند ضربه‌ای محکمه به آثار جاودانه‌ی دنیای بازی‌ها وارد کند؛ دستاوردی که تنها آمازون پس از نابودسازی عناوین برجسته سینمایی مانند لرد آف د رینگ به ثمر رسانده است. در کنار تمامی مشکلات عظیم این انیمیشن، آنچه ارائه شده صرفاً یک پوسته ظاهراً جذاب از جلوه‌های بصری و موسیقی است، در حالی که در دل این پوسته، محصولی بی‌کیفیت و بی‌روح نهفته است. این محصول، به جای دعوت به مشارکت و جذب مخاطبین جدید، به تبلیغات گسترده و فیلمنامه‌نویسی‌های نامناسب متکی است؛ فیلمنامه‌ای که سوالات زیادی را مطرح می‌کند و مخاطب را در ابهام فرو می‌برد.

این بود نقد و بررسی انیمیشن مرحله مخفی بخش دوم. نظر شما همراهان همیشگی وبسایت دنیای بازی در مورد انیمیشن مرحله مخفی چیست؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir