شفقنا رسانه- یک مدرس دانشگاه نوشت: در دنیای پرچالش روابط عمومی، دو مفهوم کلیدی وجود دارد که بر کارایی و اعتبار سازمان تأثیرگذار است: اخلاق حرفهای و امنیت شغلی. اهمیت هر یک میتواند تأثیرات چشمگیری در ارتباطات درون و برون سازمان و همچنین جایگاه و سرنوشت روابطعمومی داشته باشد.
به گزارش شفقنا قربانعلی تنگ شیر، مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «چالشهای روابط عمومی: اخلاق حرفهای و امنیت شغلی در روابطعمومی» اینگونه آورده است:
در دنیای پرچالش روابط عمومی، دو مفهوم کلیدی وجود دارد که بر کارایی و اعتبار سازمان تأثیرگذار است: اخلاق حرفهای و امنیت شغلی. اهمیت هر یک میتواند تأثیرات چشمگیری در ارتباطات درون و برون سازمان و همچنین جایگاه و سرنوشت روابطعمومی داشته باشد.
اخلاق حرفهای در روابط عمومی
اخلاق حرفهای به مجموعهای از اصول و استانداردها اطلاق میشود که به رفتار و عمل افراد در محیط کار جهتدهی میکند. در روابط عمومی، رعایت اخلاق حرفهای به معنای شفافیت، صداقت و پایبندی به تعهدات است. این رفتارها باعث ایجاد اعتماد میان سازمان و مخاطبان میشود و در نتیجه، منجر به ایجاد یک تصویر مثبت و پایدار از سازمان خواهد شد. اخلاق حرفهای موجب اعتمادسازی در میان ذینفعان مختلف میشود و سازمانهایی که از اصول اخلاقی تبعیت میکنند، اعتبار و محبوبیت بیشتری در میان جامعه دارند. همچنین ارتباطات شفاف و اخلاقی باعث کاهش شایعات و سوءتفاهمها میشود.
امنیت شغلی در روابط عمومی
امنیت شغلی به وضعیت اطمینان و ثبات شغلی فرد اشاره دارد. این مفهوم در روابط عمومی به این معنی است که کارکنان باید اطمینان داشته باشند که موقعیت شغلی آنها پایدار است و از حمایت لازم برخوردارند. احساس امنیت شغلی باعث افزایش انگیزه و کارآمدی کارکنان میشود و آنان را به ایفای نقش فعالتر در روابط عمومی تشویق میکند. کارکنانی که احساس امنیت شغلی دارند، معمولاً با انگیزهتر و کارآمدتر عمل میکنند. امنیت شغلی همچنین میتواند به کاهش استرس و افزایش رضایت شغلی منجر شود و جذب و حفظ استعدادهای برتر در سازمان یکی از مزایای آن است.
هر دو مفهوم اخلاق حرفهای و امنیت شغلی در روابط عمومی اهمیت بالایی دارند و نمیتوان به سادگی یکی را بر دیگری ترجیح داد. تأثیر متقابل این دو مفهوم میتواند به ایجاد امنیت شغلی کمک کند و بالعکس. سازمانهایی که به اخلاق پایبند هستند، معمولاً محیط کاری امنتری را برای کارکنان خود فراهم میکنند. وقتی اخلاق حرفهای رعایت شود، کارکنان احساس امنیت بیشتری میکنند و هنگامی که کارکنان احساس امنیت میکنند، نسبت به رعایت اخلاق حرفهای متعهدتر خواهند بود.
اخلاق حرفهای و امنیت شغلی در روابط عمومی هر یک نقش حیاتی دارند و برای موفقیت یک سازمان باید هر دو به خوبی مدیریت شوند. سرمایهگذاری در هر دو حوزه میتواند به تقویت اعتبار، افزایش بهرهوری و ایجاد ارتباطات مؤثر در سازمانها منجر شود.
خلاصه اینکه در جهان کنونی، یکی از چالشهای اساسی روابط عمومیها رعایت اخلاق حرفهای و حفظ امنیت شغلی است. بسیاری از روابط عمومیها به اجبار یکی از این دو مورد را رعایت میکنند.
اگر بخواهند امنیت شغلی داشته باشند، ممکن است نتوانند اخلاق حرفهای را به خوبی اجرا کنند و یا برای اجرای اخلاق حرفهای، امنیت شغلی آنها به خطر بیفتد. این چالش هنوز هم در زمان شبکههای اجتماعی به شدت در ارتباطات روابط عمومیها تأثیرگذار است و نیازمند یک فکر ملی و بینالمللی برای حل این مشکل است تا روابط عمومیها بتوانند وظایف خود را بهخوبی انجام دهند.
source