انتظار میرود پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن ۵ پرو، حداکثر توان پردازشی آن را به ۳۶ ترافلاپس برساند.
رسانه Digital Foundry اخیرا ویدیویی را منتشر کرد و در آن، به گمانهزنیهای مرتبط با برنامههای Sony برای ارتقاء، در میانه نسل نهم پرداخته میشود. آنها با بررسی دقیق اطلاعاتی که توسط پورتال توسعهدهندگی Sony منتشر شده، به جزئیات گرافیک این کنسول پرداختهاند. قدرت این کنسول با ۳۰ WGP، تا حد ۳۳.۵ ترافلاپس تخمین زده میشود و در مقایسه با ۱۸ WGP مدل پایه، که ۱۰.۲۳ ترافلاپس است، رشدی ۲۲۷ درصدی را نشان میدهد. روی کاغذ، تنها پردازنده گرافیکی کنسول جدید، ۴۵ درصد نسبت به مدل پایه عملکرد بهتری خواهد داشت.
پس از مقایسه مدلهای پرو و پایه، Digital Foundry به این استنباط رسید که ۳۳.۵ ترافلاپس قدرت پردازشگر پلی استیشن ۵ پرو، بر اساس ۶۰ واحد محاسباتی آن، احتمالا کلاک ۲.۱۸ گیگاهرتزی را نشان میدهد. با این حال انتظار میرود در حالت Ultra Boost، کلاک پردازنده گرافیکی به ۲.۳۵ گیگاهرتز برسد و عملکردی ۳۶ ترافلاپسی را ارائه دهد. لازم به ذکر است که احتمالا، تنها چند بازی به خصوص باعث شوند تا کنسول به این عملکرد دست پیدا کند.
علاوه بر تغییرات جزئی در سرعت کلاکها، پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو، از چندین جهت نسبت به مدل پایه پیشرفتهایی خواهد داشت. ساختار کش اصلاح شده آن، با دو برابر شدن حافظه کش L1 و مقدار حافظه L0، از ۱۶ کیلوبایت به ۳۲ کیلوبایت رسیده است. در نتیجه، با افزایش واحدهای محاسباتی، موجب بهبود پردازش شیدرها و رهگیری پرتو سریعتر میشود. بیش از این، پردازنده گرافیکی این کنسول جدید، بر خلاف مدل پایه، از قابلیتهای DirectX12 Ultimate پشتیبانی میکند. میتوان گفت پردازش سایهها و قابلیتهای اضافهتر MSAA هیبریدی، با پشتیبانی کامل سختافزاری روبهرو خواهند بود.
کنسول پلی استیشن ۵ پرو هنوز به طور رسمی معرفی نشده است. بر اساس شایعات، انتظار میرود تا قبل از اتمام سال جاری، این کنسول معرفی و عرضه شود.
source