آدرس ایمیل ریکاوری (Recovery Email Address) 📫 زمانی که به هر دلیلی دسترسی به حساب ایمیل اصلی خود را از دست داده اید یا نیاز به تایید هویت خود دارید به شما کمک می کند تا بتوانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید و تغییرات را اعمال کنید.

در این مطلب از انزل وب، خواهیم گفت که ریکاوری ایمیل چیست و چرا به آن نیاز داریم.

ریکاوری ایمیل آدرس چیست؟

What Is a Recovery Email Address?

ریکاوری ایمیل یا ایمیل بازیابی مطابق گفته پشتیبانی گوگل روشی است که می توان برای بازیابی حساب کاربری در مواقع ضروری از آن استفاده کرد. اگر به دلیل هک شدن، فراموشی رمز عبور و هر دلیل دیگری، دسترسی به حساب اصلی ایمیل خود را از دست دادید، می توانید از ریکاوری ایمیل برای حل مشکل استفاده کنید. ریکاوری ایمیل، تضمین می کند که می توانید در صورت لزوم هویت خود را برای ارائه دهنده سرویس ایمیل، احراز کنید. همچنین هر گونه هشدار امنیتی درباره حساب شما از طریق این ایمیل به شما اطلاع داده می شود.

در ادامه به بررسی نکات مهم و آموزش افزودن ایمیل بازیابی در حساب Gmail و Yahoo می پردازیم.

چگونه ریکاوری ایمیل تنظیم کنیم؟

هنگام تنظیم یک ایمیل پشتیبان برای بازیابی حساب، چند گزینه مختلف برای انتخاب وجود دارد. می توانید یک ایمیل جدید با یک ارائه دهنده دیگر نسبت به ایمیل اصلی خود ایجاد کنید. برای مثال از آدرس Gmail به عنوان آدرس روزانه و از Outlook به عنوان ایمیل پشتیبان استفاده کنید. اگر قبلا یک آدرس دیگر از ارائه دهنده ایمیل اصلی خود دارید، می توانید از آن استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک ایمیل پشتیبان با ارائه دهندگان ایمیل متمرکز بر امنیت مانند ProtonMail یا Tutanota ایجاد کنید. اگر به کنترل بیشتر روی تنظیمات ایمیل خود نیاز دارید، می توانید از یک ایمیل با دامنه سفارشی استفاده کنید.

هنگام انتخاب ایمیل برای بازیابی حساب، اولویت اصلی اطمینان از امنیت آن است. بنابراین استفاده از یک رمز عبور منحصر به فرد و بسیار قوی برای این ایمیل بازیابی که با سایر رمزهای عبور شما متفاوت باشد، بسیار مهم است. همچنین اگر ممکن است، احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید. از به کار بردن جزئیات شخصی واضح در آدرس ایمیل مانند تاریخ تولد یا نام کامل تان، پرهیز کنید.

ایمیل بازیابی را تا حد ممکن فقط برای این کار نگه دارید و از آن برای ایمیل های معمولی یا ثبت نام های تصادفی در سایت ها استفاده نکنید. همچنین، به طور مداوم به آن سر بزنید تا مطمئن شوید حساب فعال و در دسترس است. برای احتیاط بیشتر می توانید تنها از یک دستگاه خاص و متمایز، به ایمیل بازیابی خود متصل شوید تا یک لایه امنیتی اضافه تر نیز داشته باشید.

۱- تنظیم ریکاوری ایمیل در Gmail

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail گوشی اندرویدی

وارد Settings شوید.

اسکرول کنید و روی گوگل تپ کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail گوشی اندرویدی مرحله اول

سپس روی Manage your Google Account تپ کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail گوشی اندرویدی مرحله دوم

مطابق تصویر در بخش Security روی Recovery email تپ کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail گوشی اندرویدی مرحله سوم

طبق دستورالعمل های روی صفحه پیش بروید و ایمیل بازیابی را وارد کنید و روی Verify تپ کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail گوشی اندرویدی مرحله چهارم

در نهایت با وارد کردن کد تایید که به ایمیل بازیابی شما ارسال می شود، ریکاوری ایمیل خود را تایید کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail روی مرورگر

می توانید در مرورگر وارد حساب گوگل خود و Manage your Google Account شوید.

ممکن است نیاز به ورود به حساب خود داشته باشید.

به بخش Security رفته و با اسکرول مطابق تصویر روی Recovery email کلیک کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail روی مرورگر مرحله اول

طبق دستورالعمل های روی صفحه پیش بروید و مطابق تصویر ایمیل بازیابی را وارد کنید و روی Verify تپ کنید.

افزودن ریکاوری ایمیل در حساب Gmail روی مرورگر مرحله دوم

با وارد کردن کد تایید که به ایمیل بازیابی ارسال می شود، ریکاوری ایمیل خود را تایید کنید.

همچنین می توانید با استفاده از لینک مستقیم بدون واسطه وارد بخش افزودن ایمیل بازیابی در حساب Gmail شوید.

۲- تنظیم آدرس ریکاوری ایمیل یاهو

برای افزودن ایمیل بازیابی در حساب یاهو می توانید از طریق مرورگر وب به صورت زیر اقدام کنید:

به صفحه امنیت حساب Yahoo وارد شوید.

روی Add email کلیک کنید.

افزودن ایمیل بازیابی در حساب یاهو مرحله اول

مطابق تصویر ایمیل بازیابی را وارد کنید و روی Next کلیک کنید.

افزودن ایمیل بازیابی در حساب یاهو مرحله دوم

کد تایید برای ایمیل جدید ارسال خواهد شد و باید آن را در ادامه وارد کنید تا ریکاوری ایمیل تایید شود.

افزودن ایمیل بازیابی در حساب یاهو مرحله سوم

همچنین می توانید شماره تلفن هم برای بازیابی اضافه کنید تا در صورتی که ریکاوری ایمیل فراموش شده باشد، از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

آدرس ایمیل بازیابی چی بنویسم؟

هنگام انتخاب آدرس ایمیل بازیابی، باید چند مورد را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که این ایمیل را به طور مرتب چک می‌کنید و به آن دسترسی دارید. این ایمیل باید با ایمیلی که برای ورود به حساب گوگل خود استفاده می کنید متفاوت باشد تا در صورت بروز مشکل در دسترسی به ایمیل اصلی، بتوانید از ایمیل بازیابی استفاده کنید.

سایت بازیابی جیمیل چیست؟

برای بازیابی حساب جیمیل، می‌توانید از سایت رسمی گوگل استفاده کنید. برای این کار، به صفحه بازیابی حساب گوگل بروید. آدرس ایمیل یا شماره تلفن خود را وارد کنید و روی Next کلیک کنید. در مراحل بعدی، دستورالعمل ها را برای بازیابی حساب خود دنبال کنید. این شامل وارد کردن رمز عبور قبلی، پاسخ به سوالات امنیتی، و یا استفاده از ایمیل یا شماره تلفن بازیابی خواهد بود.

نشانی ایمیل چیست؟

نشانی ایمیل (آدرس ایمیل) یک شناسه الکترونیکی است که برای ارسال و دریافت ایمیل ها استفاده می شود. نشانی ایمیل شامل 2 بخش اصلی است. نام کاربری، قسمتی است که قبل از علامت “@” قرار دارد. این بخش می تواند شامل حروف، اعداد و بعضی نمادها باشد. همچنین دامنه، قسمتی است که بعد از علامت “@” قرار دارد. این بخش معمولا شامل نام دامنه ارائه دهنده خدمات ایمیل (مثل gmail.com یا yahoo.com) است. به عنوان مثال username@example.com. در این مثال username نام کاربری است و example.com دامنه ارائه دهنده خدمات ایمیل است. برای داشتن یک نشانی ایمیل، باید در یکی از ارائه دهندگان خدمات ایمیل مانند Gmail، Yahoo، Outlook و… ثبت نام کنید.

بازیابی جیمیل با شماره تلفن چگونه است؟

برای بازیابی حساب جیمیل با استفاده از شماره تلفن، به صفحه بازیابی حساب گوگل بروید. در صفحه باز شده، آدرس ایمیل یا شماره تلفنی که با آن حساب جیمیل خود را ثبت کرده اید، وارد کنید و روی Next کلیک کنید. اگر شماره تلفن را به عنوان روش بازیابی تنظیم کرده اید، گوگل گزینه ای برای ارسال کد به شماره تلفن شما ارائه می دهد. این گزینه را انتخاب کنید. یک کد تایید به شماره تلفنی که وارد کرده اید ارسال می شود. این کد را در قسمت مربوطه وارد کنید و روی Next کلیک کنید. پس از تایید کد، گوگل از شما می خواهد یک رمز عبور جدید برای حساب خود تنظیم کنید. رمز عبور جدید را وارد کرده و تایید کنید. پس از تنظیم رمز عبور جدید، می توانید به حساب جیمیل خود دسترسی پیدا کنید. همچنین لازم است مطمئن شوید که شماره تلفن شما به درستی در حساب گوگل شما ثبت شده باشد. اگر شماره تلفن فعلی خود را به حساب اضافه نکرده اید یا دسترسی به شماره ثبت شده ندارید، ممکن است لازم باشد از روش های دیگر بازیابی مانند استفاده از ایمیل بازیابی یا پاسخ به سوالات امنیتی استفاده کنید.

جمع بندی

تنظیم ریکاوری ایمیل کمک می کند تا در مواقع ضروری مانند فراموشی رمز عبور یا از دسترس خارج شدن حساب ایمیل اصلی شما، بتوانید به راحتی مشکل را حل کنید. از آن جا که دسترسی به ایمیل بازیابی شما می تواند شما را دچار مشکلات امنیتی کند، لازم است که از یک رمز عبور منحصر به فرد، قوی و متفاوت از سایر حساب هایتان استفاده کنید. همچنین، به طور مداوم به آن سر بزنید تا مطمئن شوید حساب فعال و در دسترس است.

برای افزودن ریکاوری ایمیل به حساب Gmail در گوشی های اندرویدی از مسیر Settings > Google > Manage your Google Account > Security > Recovery Email استفاده کنید و مطابق دستورالعمل های روی صفحه پیش بروید. در این مطلب به بررسی نکات مهم ریکاوری ایمیل و آموزش تصویری افزودن ایمیل بازیابی در حساب های Gmail و Yahoo پرداختیم.

نظرات و پیشنهادات شما؟

از دست دادن دسترسی حساب ایمیل بسیار آزاردهنده است و ریکاوری ایمیل برای چنین موقعیتی، روشی راهگشا است. شما چه تجربه ای از ایمیل بازیابی دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه همین مطلب با ما در میان بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir