علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است

اگر می خواهید بدانید علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

علت ترک خوردن زبان و درمان خانگی آن

ظاهر زبان شما می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت فعلی شما بگوید. دفعه بعد که در آینه نگاه می کنید، زبان خود را بیرون بیاورید و از نزدیک نگاه کنید. زبان سالم باید صورتی و پوشیده از برجستگی های ریز و سفید مایل به صورتی (پاپیلا) باشد که برآمدگی های کوتاه، ظریف دارند. هر گونه تغییر از این ظاهر ممکن است باعث نگرانی شود. در این مقاله از آلامتو علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است و درمان خانگی ترک زبان را ارائه می کنیم.

همچنین بخوانید: مصرف کدام ویتامین باعث لاغری شکم و صورت می شود؟

علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است؟

شیارهای کم عمق، که به نام ترک زبان شناخته می شوند، می توانند روی سطح زبان شما ایجاد شوند. ترک های زبان نسبتاً شایع هستند. اما داشتن زبان ترک خورده آنقدر نادر نیست که بگوییم کاملا غیر طبیعی است. تعداد، عمق و اندازه این ترک‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و گاهی اوقات ممکن است یک بیماری جدی به نظر برسند. پزشکان و دندانپزشکان اصرار دارند که این عارضه خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند و می توان آن را با یک رژیم مراقبت از دهان سالم کنترل کرد. با این حال، ترک های عمیق یا عفونی جدی روی زبان می تواند دلیلی برای هشدار برای سلامت دهان و دندان شما باشد

مشخص است که کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به علائمی مانند سوزش زبان و احتمالاً ترک زبان در نتیجه شود. کمبود آهن (که می تواند باعث کم خونی شود)، و همچنین کمبود B2، B12 و روی، همگی با سلامت زبان مرتبط هستند. ما می دانیم که افرادی که کم خون هستند می توانند به یک ” زبان کم خون ” مبتلا شوند که در آن زبان آنها به دلیل از بین رفتن پاپیلا صاف می شود و حتی گاهی اوقات در زبان خود ترک می کند. این می تواند باعث التهاب، درد و حساسیت شود.

با توجه به اینکه کمبود ویتامین به شدت در ایجاد شقاق زبان نقش دارد، مهم است که در نظر بگیریم که سوءتغذیه یا سوء جذب چگونه می‌تواند به بی‌نظمی‌های دهان کمک کند. همپوشانی بین سلامت دستگاه گوارش (مانند بیماری کرون) و حفره دهان نیز می تواند به کمبود کالری یا تغذیه مرتبط باشد. اما در مناطقی از جهان که کمبود مواد غذایی دارند یا بیماران از موقعیت‌هایی آمده‌اند که با سوءتغذیه مبارزه کرده‌اند، هر نشانه‌ای از شکاف زبان می‌تواند به سابقه رژیم غذایی آنها مربوط باشد.

کم آبی بدن و ترک زبان

در حالی که کم آبی بدن به تنهایی دلیل ترک زبان نیست، ممکن است یک عامل باشد. کم آبی ممکن است باعث زبری و خشکی زبان شما شود. زبان خشک ممکن است بیشتر مستعد ترک و تحریک باشد. کم آبی همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و خطر شکاف زبان را افزایش دهد و بهبودی از آنها را دشوارتر کند. کم آبی می تواند به مشکلات زبان مانند شقاق و زبان جغرافیایی از راه های دیگر کمک کند یا می تواند باعث ایجاد عوارض با این مسائل شود.

خشکی زبان از علائم خشک بودن دهان است . اگر خشکی دهان دارید، بزاق کافی تولید نمی کنید. تولید بزاق کلید سلامت دهان و دندان است، زیرا به مبارزه با باکتری های مضر (از جمله پلاک) کمک می کند و اسیدهای مخرب مینای دندان ایجاد شده توسط باکتری ها را خنثی می کند. هیدراته نگه داشتن دهان و زبان به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از شکاف زبان کمک کند.

همچنین بخوانید: علت پوست پوست شدن کف دست کمبود چه ویتامینی است؟

درمان خانگی ترک زبان

درمان خانگی ترک زبان

در اینجا راه هایی برای کمک به جلوگیری و درمان خانگی ترک زبان وجود دارد:

  • یک رژیم غذایی متعادل بخورید. یعنی ترکیبی از پروتئین، سبزیجات، غلات، میوه ها و آجیل. غذاهایی که دارای ویتامین، روی و آهن هستند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می کنند. مصرف مواد غذایی مفید و ضروری به درمان خانگی ترک زبان کمک می کند.
  • آب کافی بنوشید. همانطور که گفته شد یکی از علل ترک زبان، مصرف کم آب و دهیدراته شده بدن است. پس برای جبران آن باید آب کافی مصرف کنید. نوشیدن آب را می توان ساده ترین راه درمان خانگی ترک زبان دانست.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. صرف زمان برای تمیز کردن دندان ها، لثه ها و زبان به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک زیادی می کند. دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل دو دقیقه در روز دو بار به مسواک زدن دندان های خود اختصاص دهید.
  • سطح زبان را با مسواک تمیز کنید. این به جمع شدن بقایا و ذرات کوچک غذا در دهان کمک می کند که می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری شود.
  • از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه می تواند باکتری های داخل دهان شما را از بین ببرد و همچنین می تواند برای زبان شما نیز مفید باشد. پس از اتمام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، یک یا دو بار در روز محصول مورد تایید دندانپزشک را از طریق دهان خود بشویید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های تند پرهیز کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که از قبل می دانید که مستعد ابتلا به ترک زبان هستید.
  • خنک تر بخورید.  اگر غذای داغی برای شما سرو می شود، قبل از اینکه داخل غذا بگردید، بگذارید خنک شود.
همچنین بخوانید: خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟ درمان خانگی و فوری خشکی لب

سخن آخر

در این پست از آلامتو علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است، درمان خانگی ترک زبان چیست. اگر ترک زبان همراه با ضایعات (دردناک یا غیر دردناک) را تجربه کردید، آنها را با دندانپزشک یا پزشک مراقبت های اولیه خود در میان بگذارید. یک یا هر دو می تواند به شما در درک علت زمینه ای، ارائه یک برنامه درمانی دقیق و کمک به شما در یافتن تسکین کمک کند.

source

توسط funkhabari.ir