علت گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود چه ویتامینی است

اگر می خواهید بدانید مهمترین علت گرفتگی با در اثر کمبود چه ویتامینی است، این مطلب از آلامتو را دنبال کنید.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود چه ویتامینی است؟

اگر به طور معمول گرفتگی عضلات پا در خواب یا گرفتگی شبانه را تجربه نکرده اید، ممکن است در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه کنید. با وجود اینکه نام های مختلفی دارد، هرگز تجربه خوشایندی نیست. گرفتگی شبانه با سندرم پای بیقرار کاملاً متفاوت است. اگرچه هر دو در شب رخ می دهند، گرفتگی عضلات پا در خواب بی ضرر هستند.  اما قطعا احساس خوشایندی نیست در حالی که فرد در خواب عمیق است و ناگهان گرفتگی شبانه پا را تجربه می کند که خواب را مختل می کند. در این مطلب از آلامتو می گوییم علت گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود چه ویتامینی است؟ برای گرفتگی عضلات پا چه بخوریم؟

همچنین بخوانید: علت ریزش ناگهانی آب از واژن

منظور از گرفتگی عضلات پا در خواب چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست بیشتر در هنگام خواب رخ می دهند. به آنها گرفتگی های شبانه نیز می گویند. آنها انقباضات ناگهانی و شدید ماهیچه ای هستند که معمولاً در طول شب در عضلات ساق پا رخ می دهند.

گرفتگی عضلات پا در خواب می تواند برای هر کسی و در هر سنی رخ دهد.  تعداد کمی از مردم ممکن است گاهی اوقات آن را تجربه کنند، اما برخی دیگر ممکن است آن را به طور مکرر تجربه کنند. به طور معمول گرفتگی عضلات پا در شب می تواند حدود چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و به تدریج آرام شود. اما اگر گرفتگی شدید بود، ممکن است حتی روز بعد دچار اسپاسم عضلانی شوید.

علل بسیاری موجب این وضعیت می شود، از جمله موقعیت خواب شما نیز ممکن است عاملی در گردش خون و مشکلات عصبی باشد که منجر به گرفتگی پا شود. موارد زیر را در نظر بگیرید:

سعی کنید نحوه خواب خود را بررسی کنید تا ببینید آیا ممکن است به گرفتگی شبانه کمک کند یا خیر. خوابیدن در حالی که پاهایتان به سمت پایین است ممکن است به گردش خون ضعیف کمک کند. سعی کنید به پشت یا پهلو بخوابید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید.

علت گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود چه ویتامینی است؟

بررسی ها نشان داده است که یکی از اصلی ترین علت گرفتگی عضلات پا در خواب کبود ویتامین‌ها است. از جمله مهمترین ویتامین هایی که کمبود آنها می تواند موجب گرفتگی عضلات پا در خواب شود عبارتند از:

گرفتگی پا بر اثر کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 معمولاً به عنوان تیامین نیز شناخته می شود . افرادی که به طور مکرر ورزش می کنند و رژیم غذایی کم کالری می خورند، مستعد کمبود ویتامین B1 هستند که می تواند باعث احساس خستگی و گرفتگی عضلات شود.

همچنین بخوانید: علت ترک خوردن زبان کمبود چه ویتامینی است

گرفتگی پا در خواب به علت کمبود ویتامین B12

اگر ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنید ، ممکن است در نتیجه گرفتگی عضلات را تجربه کنید. کسانی که از رژیم های گیاهخواری یا وگان پیروی می کنند ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار داشته باشند و ممکن است از مکمل B12 بهره مند شوند.

گرفتگی عضلات پا در خواب بر اثر کمبود بیوتین

بیوتین به بدن شما کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و اسیدهای آمینه را متابولیسم کند. بسیاری از افراد از مکمل های بیوتین برای کمک به تقویت مو و ناخن استفاده می کنند. بیوتین یکی از انواع ویتامین های B است و می تواند مانند سایر انواع ویتامین های B به رفع گرفتگی عضلات کمک کند.

گرفتگی عضلات پا بر اثر کبود ویتامین دی

برخی از کارشناسان معتقدند کمبود ویتامین D ممکن است منجر به درد و درد عضلانی شود. بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D دست و پنجه نرم می کنند و برای دریافت مقادیر کافی به مکمل نیاز دارند.

گرفتگی پا بر اثر کمبود منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به بدن شما در انتقال کلسیم و پتاسیم کمک می کند. بیشترین غلظت منیزیم در بدن شما در استخوان های شماست. سطوح پایین منیزیم می تواند به گرفتگی عضلات کمک کند.

گرفتگی پا ناشی از کمبود پتاسیم

پتاسیم به حمایت از عملکرد سلولی در اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند. اگر کمبود پتاسیم دارید، می تواند علائمی مانند گرفتگی عضلات پا را ایجاد کند. پتاسیم به تحریک انقباضات عضلانی کمک می کند و می تواند به بهبود ریکاوری عضلات بعد از تمرین کمک کند.

گرفتگی پا ناشی از کمبود فلز روی

روی یک ماده معدنی کمیاب است که به ایجاد DNA، حمایت از رشد سلولی و سنتز پروتئین، تسریع بهبود بافت ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. اگر سطح روی شما پایین است، ممکن است به گرفتگی عضلات پا کمک کند. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به سیروز که از گرفتگی عضلات پا رنج می‌برند بررسی کرد و دریافت که مکمل روی به بهبود علائم آنها کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: زمان مصرف ویتامین ب۶ | قرص ویتامین b6 را چند روز یکبار بخوریم؟

برای گرفتگی عضلات پا چه بخوریم؟

برای گرفتگی عضلات پا چه بخوریم؟

اگر گرفتگی عضلات پا ناشی از کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد، شما در ساده ترین حالت می توانید آن را با مصرف مواد مغذی و یا در صورت لزوم مکمل ها جبران کنید. مواد غذایی مفید که باید برای گرفتگی عضلات پا بخورید عبارتند از:

ویتامین B1 برای گرفتگی پا

منابع غذایی غنی از ویتامین B1 شامل گوشت خوک، ماهی، حبوبات، نخود و تخمه آفتابگردان است.

ویتامین B12 برای رفع گرفتگی پا

ویتامین B12 در غذاهای حیوانی مانند مرغ، گوشت گاو، جگر، تخم مرغ و لبنیات فراوان است.

ویتامین D برای رفع گرفتگی پا

برای افزایش سطح ویتامین D به طور طبیعی، سعی کنید زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید یا غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند شیر و آب پرتقال بخورید.اگر فکر می کنید کمبود دارید و می توانید از مکمل ویتامین D بهره مند شوید، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید: کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث چه میشود؟ چه بیماری علائم کمبود b12 است؟

منیزیم برای گرفتگی پا در شب

غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از اسفناج، حبوبات، میوه، ماهی و گوشت.

پتاسیم برای رفع گرفتگی پا در خواب

غذاهای سرشار از پتاسیم عبارتند از: موز، کلم بروکلی، حبوبات، ماهی، گوشت گاو و مرغ.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با موضوع علت گرفتگی عضلات پا در خواب کمبود چه ویتامینی است؟ برای گرفتگی عضلات پا چه بخوریم؟ برای شما همراهان مفید بوده باشد.

source

توسط funkhabari.ir