اگر یکی از طرفداران پر و پا قرص فضای آینده‌نگرانه‌ی سایبرپانکی باشید، Cloudpunk آماده است تا شما را به سفری آرامش‌بخش به چنین فضایی ببرد. با ما در بخش نقد و بررسی بازی وبسایت دنیای بازی همراه باشید تا به بررسی بازی Cloudpunk بپردازیم.

فهرست نقد و بررسی بازی کلودپانک

این بازی مستقل در نوامبر سال ۲۰۱۸ برای اولین بار معرفی شد و قرار بر این بود که در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. اما پس از مدتی انتشار این عنوان کمی عقب‌تر رفته و در نهایت در سال ۲۰۲۰ بر روی تمام پلتفرم‌های نسل هشتم، دو سال پس از آن برای کنسول PlayStation 5 و در سال ۲۰۲۳ برای Xbox Series X/S منتشر شد. توسعه دهنده این بازی تیم آلمانی Ion Lands است و وظیفه انتشار آن را Maple Whispering Limited و Merge Games بر عهده گرفته‌اند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، Cloudpunk قرار نیست به‌عنوان یک بازی مستقل به اندازه‌ی عناوین شاخص AAA بسیار گسترده باشد اما این موضوع به این معنا نیست که شما محتوایی غنی و مفرح دریافت نخواهید کرد. با دنیای همراه باشید تا با بررسی بازی Cloudpunk نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به ابعاد مختلف این بازی بیاندازیم.

بررسی بازی Cloudpunk

تمام وقایع بازی از دید شخصیت اصلی یعنی Rania که به تازگی به شهر Nivalis نقل مکان کرده‌است روایت می‌شود. او توانسته با عضویت در شرکت حمل بار نه‌چندان قانونی Cloudpunk زندگی جدیدی در پس فرار از بدهی‌های گذشته خود بسازد و شما قرار است تا او را در اولین شیفت کاری‌اش همراهی کنید. همان‌گونه که انتظار می‌رود قرار نیست این شب به این سادگی‌ها سر شده و ماجراهای کوچک و بزرگی در مقابل او قرار خواهند داشت.

در نگاه اول همه‌چیز درمورد داستان بازی ساده و بدون پیچش خاصی بنظر می‌آید که البته اینطور هم هست؛ اما با جلوتر رفتن خط داستانی پیچیدگی‌های بیشتری به آن افزوده شده و رفته رفته ماجرای اصلی این شهر و مردمش برملا خواهد شد. ماجراهای کوچک و بزرگی که در قالب ماموریت‌های اصلی و فرعی به بازیکن ارائه می‌شوند معرفی کننده‌ی شخصیت های مختلفی هستند که وجود هرکدام از آن‌ها عمق بیشتری به داستان خواهد داد. البته وجود دارند شخصیت‌ها و داستان‌های جانبی‌ای که بود و نبودشان تاثیر چندانی در روند کلی داستان نمی‌گذارد و یا اینکه ماجرای درگیرکننده‌ی به‌خصوصی ندارند.

دیالوگ‌های بازی هرچند محتوای غنی و فلسفی‌ای دارند که شنیدن آن‌ها چندان خالی از لطف نیست. به‌عنوان مثال تمام جملات و کلماتی که شخصیت Huxley بر زبان می‌آورد استعاری هستند و در کل این شخصیت بخصوص را حتی دوست‌داشتنی تر هم کرده‌اند. و یا پرسش و پاسخ‌هایی که گاها بین Rania و Camus رد و بدل می‌شوند در عمق خود پرسش‌های فلسفی بخصوصی را مدنظر دارند و قطعا شما را به تفکر دعوت می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Cloudpunk

در بخش بعدی نقد و بررسی بازی Cloudpunk به سراغ گیمپلی آن می‌رویم. از همین ابتدا باید گفت که گیمپلی این بازی به معنای واقعی صرفا در برداشت و تحویل محموله و پیاده‌روی در سطح شهر و گفتگو با NPC های مختلف خلاصه شده‌است. شاید بتوان گفت که می‌شد با اضافه‌کردن چند المان دیگر به گیمپلی از تمام پتانسلی که این بازی در خود داشت استفاده کرد اما سازندگان بازی تصمیم گرفتند که به همان دو مورد اول اکتفا کنند. البته که این روند در همان چند ساعت ابتدایی جذابیت خود را از دست می‌دهد و شما را بسیار خسته خواهد کرد به‌طوری که تنها دلایل شما برای ادامه‌ی بازی، داستان آن و همچنین ویژگی‌های بصری آن خواهند بود.

گیمپلی این عنوان شامل دو بخش پیاده‌روی در سطح شهر و همچنین استفاده از یک ماشین پرنده که در بازی به آن HOVA می‌گویند می‌شود که اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم هرکدام از آنها لذت‌بخش و سرگرم‌کننده هستند؛ اما به‌دلیل کمبود تنوع بعد از مدتی به کلی خسته‌کننده خواهند شد. گشت و گذار در HOVA یکی از تجربیات خوب از شبیه‌سازی ماشین‌های پرنده محسوب می‌شود که این روزها محتوای چندانی از چنین چیزی را شاهد نیستیم. همچنین چندین گزینه نه‌چندان گسترده برای شخصی سازی و ایجاد تغییرات مختلف بر روی HOVA وجود دارند که می‌توانند مدت بیشتری شما را سرگرم نگهدارند.

کنترل کردن HOVA تجربه ای لذت‌بخش و مفرح است و تجربه‌ی چرخ زدن در شهر نسبتا بزرگ Nivalis چندان خالی از لطف نیست. شما می‌توانید وسیله نقلیه خود را در تمامی جهات به حرکت درآورده و چه در میان ساختمان‌ها و به‌صورت آزادانه و چه در بزرگراه‌های هوایی که می‌توان با سرعت بیشتری در آن‌ها حرکت کرد به‌راحتی پرواز کنید. از طرفی این تجربه نکته‌ی بخصوص و یا خلاقانه و جدیدی نیز نداشته و تنها کاری که میتوانید با وسیله‌ی نقلیه خود کنید صرفا شامل پرواز کردن، سوخت‌گیری و سرزدن به تعمیرگاه است که می‌توانید در آن وسیله نقلیه خود را اندکی شخصی‌سازی کنید و یا کمی آن را ارتقاء دهید.

پیاده‌روی در سطح شهر و دیدن‌کردن از قسمت‌های مختلف آن به لطف طراحی بصری بازی به تجربه‌ای لذت‌بخش و آرامش‌بخش تبدیل شده‌است. در سرتاسر شهر همچنین فروشگاه‌های مختلفی تعبیه شده‌اند که می‌توانند شما را برای خرید غذا و نوشیدنی، آیتم‌های مختلف (که گاها برای تعمیر یک آسانسور و یا درب ورود به بخشی از نقشه به آن‌ها نیاز دارید) و همچنین لباس و آیتم‌های شخصی‌سازی ظاهر شخصیت اصلی مشغول نگهدارند. هرچند که باید گفت انیمیشن بخصوصی برای مصرف غذا و نوشیدنی ساخته نشده و صرفا با پیام “قهوه گرم مصرف شد” مواجه می‌شوید.

نقد و بررسی بازی کلودپانک

و اما می‌رسیم به سومین بخش نقد و بررسی بازی Cloudpunk یعنی گرافیک و طراحی آن. همانطور که احتمالا می‌دانید تمام بازی Cloudpunk بوسیله‌ی وکسل‌ها (پیکسل‌های سه‌بعدی) طراحی شده‌است که جلوه‌ای خاص از لحاظ دیداری به شما هدیه می‌دهد، که خب البته نمی‌توان همه‌پسند بودن آن را تضمین کرد. نکته‌ای که می‌توان درنظر گرفت این است که انتخاب این سبک هنری نتوانسته فضایی تقریبا تاریک که سازندگان با توجه به داستان و دیالوگ‌ها درنظر گرفته‌اند را به خوبی منتقل کند.

طراحی هنری بازی ولی از طرف دیگر حرف‌هایی برای گفتن دارد. تمامی شخصیت‌ها و تک تک ساختمان‌ها و نقاط مختلف شهر به زیبایی طراحی شده و تجربه‌‌ای لذت‌بخش را برایتان به ارمغان خواهند آورد. پیاده‎‌روی در سطح شهر و در بین مردم و اندرویدها که از طراحی خوبی نیز بهره‌می‌برند تجربه‌ای آرامش‌بخش برایتان خواهد بود. طراحی فنی بازی نیز سطح قابل قبولی دارد و حتی شاید گاهی شما را شگفت‌زده کند.

در آخرین بخش از بررسی بازی Cloudpunk به سراغ موسیقی آن خواهیم رفت که البته نمی‌توان چیز زیادی درباره آن نوشت چراکه چیز زیادی برای بررسی وجود ندارد! تعداد اندکی قطعه موسیقی در بازی گنجانده شده‌اند که از حق نگذریم بسیار زیبا هم هستند و کمک شایانی در القای فضای سایبرپانک می‌کنند؛ اما نکته منفی اینجاست که دقیقا تعداد اندکی از آن‌ها وجود دارند و مدت زیادی از زمان بازی را باید صرف شنیدن صدای پای شخصیت اصلی و یا باران و یا صدای محیط اطراف کنید. البته از لحاظ صداگذاری بازی عملکرد بسیار قابل قبولی داشته و تجربه‌ای دل‌چسب برایتان می‌سازد.

Cloud Gaming, Merge Games

حال که به پایان بررسی بازی Cloudpunk رسیده‌ایم صادقانه باید گفت این عنوان نتوانست آن‌طور که باید از پتانسیل خود استفاده کرده و قرار نیست با عنوانی فراموش‌نشدنی طرف باشیم؛ اما از سوی دیگر آنقدر محتوای لذت‌بخش و آرامش‌بخش در خود دارد که بتواند شما را برای ساعات معدودی سرگرم کند. طراحی چشم‌نواز، داستانی گیرا و شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی، صداپردازی مناسب و همچنین کمبود تجربه‌ای جذاب از وسایل نقلیه پرنده در مارکت این روزهای صنعت بازی عواملی هستند که می‌توانند شما را ترغیب به تجربه‌ی این بازی کنند.

ممنونیم از اینکه با وبسایت دنیای بازی در نقد و بررسی بازی Cloudpunk همراه بودید. بنظر شما آیا بازی Cloudpunk می‌تواند عنوانی آینده‌دار و به‌یادماندنی باشد و یا اینکه بزودی به دست فراموشی سپرده خواهد شد؟

source

توسط funkhabari.ir